Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vizita pastorala a papei Francisc la Torino (21-22 iunie 2015)

- Întâlnire cu lumea muncii (21 iunie 2015, Piazzeta Reale)

- Concelebrare euharistică (21 iunie 2015, Piața Vittorio)

- Angelus (21 iunie 2015)

- Întâlnirea cu salezienii și Fiicele Mariei Ajutătoare (21 iunie 2015, Bazilica Mariei Ajutătoare)

- Întâlnirea cu bolnavii și neputincioșii (21 iunie 2015, Biserica lui Cottolengo)

- Întâlnirea cu salezienii și Fiicele Mariei Ajutătoare (21 iunie 2015, Bazilica Mariei Ajutătoare)

- Întâlnirea cu bolnavii și neputincioșii (21 iunie 2015, Biserica lui Cottolengo)

- Întâlnirea cu copiii și tinerii (21 iunie 2015, Piața Vittorio)

- Vizita la templul valdez (22 iunie 2015, Corso Vittorio Emanuele II)

* * *

Întâlnire cu lumea muncii

(Piazzeta Reale, duminică, 21 iunie 2015)

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Vă salut pe voi toți, muncitori, întreprinzători, autorități, tineri și familii, prezenți la această întâlnire și vă mulțumesc pentru intervențiile voastre, din care reiese simțul de responsabilitate în fața problemelor cauzate de criza economică, și pentru că ați mărturisit că credința în Domnul și unitatea familiei vă sunt de mare ajutor și sprijin.

Vizita mea la Torino începe cu voi. Și înainte de toate exprim apropierea mea de tinerii șomeri, de persoanele care sunt în ajutor de șomaj sau în condiții precare; dar și de întreprinzători, de artizani și de toți muncitorii din diferitele sectoare, mai ales de cei care fac eforturi pentru a merge înainte.

Munca nu este necesară numai pentru economie, ci pentru persoana umană, pentru demnitatea sa, pentru cetățenia sa și chiar pentru incluziunea socială. Torino este din punct de vedere istoric un pol de atracție de muncă, dar astăzi simte puternic criza: munca lipsește, s-au mărit inegalitățile economice și sociale, atâtea persoane au sărăcit și au probleme cu casa, sănătatea, instruirea și alte bunuri primare. Imigrația mărește competiția, dar migranții nu trebuie învinovățiți, pentru că ei sunt victime ale fărădelegii, ale acestei economii care rebutează și ale războaielor. Provoacă plânsul a vedea spectacolul din aceste zile, în care ființele umane sunt tratate ca marfă!

În această situație suntem chemați să reafirmăm acel "nu" spus unei economii a rebutului, care cere să ne resemnăm cu excluderea celor care trăiesc în sărăcie absolută - la Torino circa o zecime din populație. Se exclud copiii (natalitate zero!), se exclud bătrânii și acum se exclud tinerii (peste 40% de tineri șomeri!). Ceea ce nu produce se exclude conform "folosește și aruncă".

Suntem chemați să reafirmăm acel "nu" spus idolatriei banului, care determină să se intre cu orice preț în numărul celor puțini care, în pofida crizei, se îmbogățesc, fără a se îngriji de mulți care sărăcesc, uneori până la foamete.

Suntem chemați să reafirmăm acel "nu" spus corupției, atât de răspândită care pare să fie o atitudine, un comportament normal. Dar nu în cuvinte, cu faptele. "Nu" spus înțelegerii mafiote, fraudele, mitele și lucruri de acest gen.

Și numai așa, unind forțele, putem spune "nu" fărădelegii care generează violență. Don Bosco ne învață că metoda cea mai bună este cea preventivă: și conflictul social trebuie prevenit, și asta nu se face cu justiția.

În această situație, care nu este numai torineză, italiană, este globală și complexă, nu se poate doar aștepta "reluarea" - "așteptăm reluarea..." -. Munca este fundamentală - declară încă de la început Constituția italiană - și este necesar ca întreaga societate, în toate componentele sale, să colaboreze pentru ca ea să existe pentru toți și să fie o muncă demnă a bărbatului și a femeii. Acest lucru cere un model economic care să nu fie organizat în funcție de capital și de producție, ci mai degrabă în funcție de binele comun. Și, cu privire la femei - ați vorbit dumneavoastră [muncitoarea care a intervenit] -, drepturile lor trebuie tutelate cu putere, pentru că femeile, care poartă și cea mai mare povară în îngrijirea casei, a copiilor și a bătrânilor, sunt încă discriminate, și în muncă.

Este o provocare foarte angajantă, care trebuie înfruntată cu solidaritate și privire amplă; și Torino este chemat să fie încă o dată protagonist al unei noi perioade de dezvoltare economică și socială, cu tradiția sa manufacturieră și artizanală - să ne gândim că, în relatarea biblică, Dumnezeu a fost chiar artizan... Voi sunteți chemați la asta: manufacturieră și artizanală - și în același timp cu cercetarea și inovația.

Pentru aceasta este nevoie de a investi cu curaj în formare, încercând să se schimbe tendința care a făcut să scadă în ultimele timpuri nivelul mediu de instruire și mulți copii au abandonat școala. Dumneavoastră [tot muncitoarea] mergeați seara la școală, pentru a putea merge înainte...

Astăzi aș vrea să unesc glasul meu cu acela al atâtor muncitori și întreprinzători în a cere ca să se poată realiza și un "pact social și generațional", așa cum a indicat experiența "Agora", pe care o duceți înainte în teritoriul diecezei. A pune la dispoziție date și resurse, în perspectiva lui "a face împreună" este condiție preliminară pentru a depăși actuala situație dificilă și pentru a construi o identitate nouă și adecvată la timpurile și la exigențele teritoriului. A venit timpul de a reactiva o solidaritate între generații, de a recupera încrederea între tineri și adulți. Acest lucru implică și a deschide posibilități concrete de credit pentru noi inițiative, a activa o constantă orientare și însoțire la muncă, a susține ucenicia și racordul dintre firme, școala profesională și Universitatea.

Mi-a plăcut mult că voi trei ați vorbit despre familie, despre copii și despre bunici. Să nu uităm această bogăție! Copiii sunt promisiunea de dus înainte: această muncă pe care voi ați semnalat-o, pe care ați primit-o de la înaintașii voștri. Și bătrânii sunt bogăția amintirii. O criză nu poate să fie depășită, noi nu putem să ieșim din criză fără tineri, adolescenți, copii și bunici. Forță pentru viitor și amintire a trecutului care ne indică unde trebuie să se meargă. Să nu se neglijeze acest lucru, vă rog. Copiii și bunicii sunt bogăția și promisiunea unui popor.

La Torino și în teritoriul său există încă potențialități însemnate care trebuie investite pentru crearea de muncă: asistența este necesară, dar nu este suficient: este nevoie de promovare, care să regenereze încrederea în viitor.

Iată câteva lucruri principale pe care voiam să vi le spun. Adaug un cuvânt care n-aș vrea să fie retoric, vă rog: curaj! Nu înseamnă: răbdare, resemnați-vă. Nu, nu, nu înseamnă asta. Ci dimpotrivă, înseamnă: îndrăzniți, fiți curajoși, mergeți înainte, fiți creativi, fiți "artizani" în toate zilele, artizani ai viitorului! Cu forța acelei speranțe pe care ne-o dă Domnul și nu dezamăgește niciodată. Dar care are nevoie și de munca noastră. Pentru aceasta mă rog și vă însoțesc cu toată inima. Domnul să vă binecuvânteze pe toți și Sfânta Fecioară Maria să vă ocrotească. Și, vă rog, vă cer să vă rugați pentru mine! Mulțumesc!

Franciscus

*

Concelebrare euharistică

(Piața Vittorio, duminică, 21 iunie 2015)

În rugăciunea zilei ne-am rugat: "Doamne, fă-ne să fim totdeauna cuprinși și de frică, și de iubire față de numele tău sfânt, căci tu nu încetezi niciodată să-i ocrotești pe aceia pe care îi statornicești în fidelitatea iubirii tale". Și lecturile pe care le-am ascultat ne arată cum este această iubire a lui Dumnezeu față de noi: este o iubire fidelă, o iubire care recreează totul, o iubire stabilă și sigură.

Psalmul ne-a invitat să-i mulțumim Domnului pentru că "veșnică este îndurarea lui". Iată iubirea fidelă, fidelitatea: este o iubire care nu dezamăgește, nu dispare niciodată. Isus întrupează această iubire, este Martorul ei. El nu încetează niciodată să ne iubească, să ne suporte, să ne ierte, și astfel ne însoțește pe drumul vieții, după promisiunea pe care a făcut-o discipolilor: "Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20). Din iubire s-a făcut om, din iubire a murit și a înviat, și din iubire este mereu alături de noi, în momentele frumoase și în cele dificile. Isus ne iubește mereu, până la sfârșit, fără limite și fără măsură. Și ne iubește pe toți, până acolo încât fiecare dintre noi poate să spună: "Și-a dat viața pentru mine". Pentru mine! Fidelitatea lui Isus nu se oprește nici în fața infidelității noastre. Ne amintește asta sfântul Paul: "Dacă suntem infideli, el rămâne fidel, pentru că nu se poate renega pe sine" (2Tim 2,13). Isus rămâne fidel, și atunci când am greșit și ne așteaptă pentru a ne ierta: El este fața Tatălui milostiv. Iată iubirea fidelă.

Al doilea aspect: iubirea lui Dumnezeu re-creează totul, adică face noi toate lucrurile, așa cum ne-a amintit lectura a doua. A recunoaște propriile limite, propriile slăbiciuni, este poarta care deschide spre iertarea lui Isus, spre iubirea sa care ne poate reînnoi în profunzime, care ne poate recrea. Mântuirea poate să intre în inimă atunci când noi ne deschidem la adevăr și recunoaștem greșelile noastre, păcatele noastre; atunci trăim experiența, acea frumoasă experiență a Celui care nu a venit pentru cei sănătoși, ci pentru cei bolnavi, nu pentru cei drepți, ci pentru păcătoși (cf. Mt 9,12-13); experimentăm răbdarea sa - are atâta răbdare! - duioșia sa, voința sa de a-i mântui pe toți. Și care este semnul? Semnul că am devenit "noi" și am fost transformați de iubirea lui Dumnezeu este faptul de a ne ști despuiați de hainele uzate și vechi ale supărărilor și dușmăniilor pentru a îmbrăca tunica frumoasă a blândeții, a bunăvoinței, a slujirii față de alții, a păcii inimii, proprie fiilor lui Dumnezeu. Spiritul lumii este mereu în căutare de noutate, dar numai fidelitatea lui Isus este capabilă de noutatea adevărată, de a ne face oameni noi, de a ne re-crea.

În sfârșit, iubirea lui Dumnezeu este stabilă și sigură, precum stâncile care adăpostesc de violența valurilor. Isus manifestă asta în minunea relatată de Evanghelie, când potolește furtuna, poruncind vântului și mării (cf. Mc 4,41). Discipolilor le este frică pentru că își dau seama că nu reușesc, dar El deschide inima lor la curajul credinței. În fața omului care strigă: "Nu mai pot", Domnul îi vine în întâmpinare, oferă stânca iubirii sale, de care fiecare se poate prinde sigur fiind că nu cade. De câte ori noi simțim că nu mai putem! Dar El este alături de noi cu mâna întinsă și inima deschisă.

Iubiți frați și surori torinezi și piemontezi, înaintașii noștri știau bine ce anume înseamnă a fi "stâncă", ce anume înseamnă "soliditate". Dă o frumoasă mărturie un vestit poet al nostru:

"Drepți și sinceri, ceea ce sunt, apar:

capete pătrate, puls ferm și ficat sănătos,

vorbesc puțin dar știu ceea ce spun,

chiar dacă merg încet, merg departe.

Oamenii care nu cruță timp și sudoare

- rasa noastră liberă și încăpățânată -.

Toată lumea cunoaște cine sunt

și, când trec... toată lumea îi privește".

Putem să ne întrebăm dacă astăzi suntem tari pe stânca aceasta care este iubirea lui Dumnezeu. Cum trăim iubirea fidelă a lui Dumnezeu față de noi. Mereu există riscul de a uita acea iubire mare pe care Domnul ne-a arătat-o. Și noi creștinii riscăm să ne lăsăm paralizați de fricile de viitor și să căutăm siguranțe în lucruri care trec, sau într-un model de societate închisă care tinde mai mult să excludă decât să includă. În acest ținut au crescut atâția sfinți și fericiți care au primit iubirea lui Dumnezeu și au răspândit-o în lume, sfinți liberi și încăpățânați. Pe urmele acestor martori, și noi putem trăi bucuria Evangheliei practicând milostivirea; putem să împărtășim dificultățile atâtor oameni, ale familiilor, în special cele mai fragile și marcate de criza economică. Familiile au nevoie să simtă mângâierea maternă a Bisericii pentru a merge înainte în viața conjugală, în educația copiilor, în îngrijirea bătrânilor și în transmiterea credinței la tinerele generații.

Credem că Domnul este fidel? Cum trăim noutatea lui Dumnezeu care în toate zilele ne transformă? Cum trăim iubirea tare a Domnului, care este ca o barieră sigură împotriva valurilor orgoliului și ale falselor noutăți? Duhul Sfânt să ne ajute să fim mereu conștienți de această iubire "stâncoasă" care ne face stabili și puternici în micile sau marile suferințe, ne face capabili să nu ne închidem în fața dificultății, să înfruntăm viața cu curaj și să privim la viitor cu speranță. Ca atunci pe lacul Galileii, și astăzi în marea existenței noastre Isus este Cel care învinge forțele răului și amenințările disperării. Pacea pe care El ne-o dăruiește este pentru toți; și pentru atâția frați și surori care fug de războaie și persecuții în căutare de pace și libertate.

Preaiubiților, ieri ați sărbătorit-o Sfânta Fecioară Maria Mângâiata, "la Consola'", care "este acolo: scundă și masivă, fără fast: ca o mamă bună". Să încredință Mamei noastre drumul eclezial și civil al acestui ținut: Ea să ne ajute să-l urmăm pe Domnul pentru a fi fideli, pentru a ne lăsa reînnoiți în toate zilele și a rămâne tari în iubire. Așa să fie.

Franciscus

*

Angelus

La sfârșitul acestei celebrări, gândul nostru se îndreaptă spre Fecioara Maria, mamă iubitoare și grijulie față de toți fiii săi, pe care Isus i-a încredințat ei de pe cruce, în timp ce se oferea pe Sine însuși în gestul celei mai mari iubiri. Icoana acestei iubiri este Giulgiul, care și de data aceasta a atras atâția oameni aici la Torino. Giulgiul atrage spre fața și trupul martirizat al lui Isus și, în același timp, împinge spre fața fiecărei persoane suferinde și persecutate pe nedrept. Ne împinge în aceeași direcție a darului de iubire al lui Isus. "Iubirea lui Cristos ne constrânge": acest cuvânt al sfântului Paul era motoul sfântului Iosif Benedict Cottolengo.

Amintind ardoarea apostolică a atâtor preoți sfinți din acest ținut, pornind de la Don Bosco, de la a cărui naștere se împlinesc două sute de ani, vă salut cu recunoștință pe voi, preoți și călugări. Voi vă dedicați cu angajare muncii pastorale și sunteți aproape de oameni și de problemele lor. Vă încurajez să duceți înainte cu bucurie slujirea voastră, mizând mereu pe ceea ce este esențial în vestirea Evangheliei. Și în timp ce vă mulțumesc vouă, frați episcopi din Piemont și din Valle d'Aosta, pentru prezența voastră, vă îndemn să fiți alături de preoții voștri cu afect patern și apropiere călduroasă.

Sfintei Fecioare încredințez acest oraș și teritoriul său și pe cei care locuiesc aici, pentru ca să poată trăi în dreptate, în pace și în fraternitate. Îndeosebi încredințez familiile, tinerii, bătrânii, deținuții și toți cei suferinzi, cu un gând special față de cei bolnavi de leucemie în această Zi Națională împotriva leucemiei, limfomului și neoplaziei. Maria Consolată, regina lui Torino și a Piemontului, să facă tare credința voastră, sigură speranța voastră și rodnică iubirea voastră, pentru a fi "sare și lumină" a acestui ținut binecuvântat, al cărui nepot sunt.

Franciscus

*

Întâlnirea cu salezienii și Fiicele Mariei Ajutătoare

(Bazilica Mariei Ajutătoare, duminică, 21 iunie 2015)

Discursul pregătit de Sfântul Părinte

Iubiți frați și surori,

În acest pelerinaj al meu dedicat venerării lui Isus răstignit în semnul sfântului Giulgiu, am ales să vin în acest loc care reprezintă inima vieții și a operei sfântului Ioan Bosco, pentru a celebra cu voi al doilea centenar al nașterii sale. Cu voi îi mulțumesc Domnului pentru că l-a dăruit Bisericii sale pe acest sfânt, care împreună cu atâția alți sfinți și sfinte din această regiune, constituie o onoare și o binecuvântare pentru Biserica și societatea din Torino și din Piemont, din Italia și din lumea întreagă, îndeosebi din cauza grijii avute față de tinerii săraci și marginalizați. Nu se poate vorbi astăzi despre Don Bosco fără a-l vedea înconjurat de atâtea persoane: Familia saleziană întemeiată de el, educatorii care se inspiră de la el și desigur atâția tineri, băieți și fete, din toate părțile pământului care îl aclamă pe Don Bosco drept "părinte și învățător". Despre Don Bosco se poate spune mult! Dar astăzi aș vrea să remarc numai trei trăsături: încrederea în Providența divină; vocația de a fi preot al tinerilor în special al celor mai săraci; slujirea leală și activă adusă Bisericii, în mod deosebit persoanei Succesorului lui Petru.

Don Bosco a desfășurat misiunea sa sacerdotală până la ultima respirație, susținut de o încredere neclintită în Dumnezeu și în iubirea sa, pentru aceasta a făcut lucruri mari. Acest raport de încredere cu Domnul este și substanța vieții consacrate, pentru ca slujirea adusă Evangheliei și fraților să nu fie un a rămâne prizonieri ai vederilor noastre, ai realităților din această lume care trec, ci un continuu a ne depăși pe noi înșine, ancorându-ne în realitățile veșnice și adâncindu-ne în Domnul, forța noastră și speranța noastră. Și aceasta va fi și rodnicia noastră. Putem să ne întrebăm astăzi cu privire la această rodnice, și - îmi permit să spun - cu privire la rodnicia saleziană atât de "bună". Suntem la înălțime?

Celălalt aspect important al vieții lui Don Bosco este slujirea adusă tinerilor. A realizat-o cu fermitate și statornicie, printre obstacole și trude, cu sensibilitatea unei inimi generoase. "Nu a făcut un pas, nu a rostit un cuvânt, nu a pornit vreo activitate care să nu aibă ca țintă mântuirea tineretului... Realmente nu a avut altceva la inimă decât sufletele" (Constituții Saleziene, nr. 21). Carisma lui Don Bosco ne face să fim educatori ai tinerilor realizând acea pedagogie a credinței care se rezumă astfel: "a evangheliza educând și a educa evanghelizând" (Directoriu General pentru Cateheză, 147). A-i evangheliza pe tineri, a-i educa în mod continuu pe tineri, pornind de la cei mai fragili și abandonați, propunând un stil educativ format din rațiune, religie și iubire, universal apreciat ca "sistem preventiv". Acea blândețe atât de puternică a lui Don Bosco, care cu siguranță a învățat de la mama Margareta. Blândețe și duioșie puternică! Vă încurajez să continuați cu generozitate și încredere activitățile multiple în favoarea noilor generații: oratorii, centre de tineret, institute profesionale, școli și colegii. Dar fără a-i uita pe cei pe care Don Bosco îi numea "copiii de pe stradă": aceștia au atâta nevoie de speranță, de a fi formați la bucuria vieții creștine.

Don Bosco a fost mereu docil și fidel față de Biserică și față de Papa, urmându-i sugestiile și indicațiile pastorale. Astăzi Biserica se adresează vouă, fii și fiice spirituali ai acestui mare sfânt, și în mod concret vă invită să ieșiți, să mergeți mereu din nou pentru a-i găsi pe copii și pe tineri acolo unde trăiesc: în periferiile metropolelor, în zonele de pericol fizic și moral, în contextele sociale unde lipsesc atâtea bunuri materiale, dar mai ales lipsește iubirea, înțelegerea, duioșia, speranța. A merge spre ei cu paternitatea îmbelșugată a lui Don Bosco. Oratoriul lui Don Bosco s-a născut din întâlnirea cu copiii de pe stradă și pentru o anumită perioadă de timp a fost itinerant printre cartierele din Torino. Să puteți vesti tuturor milostivirea lui Isus, făcând "oratoriu" în orice loc, în special cele mai inaccesibile; purtând în inimă stilul oratorian al lui Don Bosco și țintind spre orizonturi apostolice tot mai largi. Din rădăcina solidă pe care el a pus-o în urmă cu două sute de ani în terenul Bisericii și al societății au răsărit atâtea ramuri: treizeci de instituții religioase îi trăiesc carisma pentru a împărtăși misiunea de a duce Evanghelia până la marginile periferiilor. Apoi Domnul a binecuvântat această slujire ridicând printre voi, de-a lungul acestor două secole, o largă ceată de persoane pe care Biserica le-a proclamat sfinți și fericiți. Vă încurajez să continuați pe acest drum, imitând credința celor care v-au precedat.

În această bazilică, așa de îndrăgită de voi și de tot poporul lui Dumnezeu, s-o invocăm pe Maria Ajutătoare pentru ca să binecuvântez pe fiecare membru al Familiei Saleziene; să-i binecuvânteze pe părinții și educatorii care-și dedică viața lor pentru creșterea tinerilor; să binecuvânteze pe fiecare tânăr care se află în operele lui Don Bosco, în special cele dedicate celor mai săraci, pentru ca, grație tineretului bine primit și educat, să fie dată Bisericii și lumii bucuria unei noi umanități.

Franciscus

*

Întâlnirea cu bolnavii și neputincioșii

(Biserica lui Cottolengo, duminică, 21 iunie 2015)

Iubiți frați și surori,

Nu puteam să vin la Torino fără să mă opresc în această casă: Casa Mică a Providenței Divine, întemeiată în urmă cu aproape două secole de sfântul Iosif Benedict Cottolengo. Inspirat de iubirea milostivă a lui Dumnezeu Tatăl și încrezându-se total în Providența sa, el a primit persoane sărace, abandonate și bolnave care nu puteau să fie primite în spitalele din acel timp.

Excluderea săracilor și dificultatea pentru cei lipsiți de a primi asistența și îngrijirile necesare, este o situație care din păcate este prezentă și astăzi. Au fost făcute mari progrese în medicină și în asistența socială, dar s-a răspândit și o cultură a rebutului, drept consecință a unei crize antropologice care nu-l mai pune pe om în centru, ci consumul și interesele economice (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 52-53).

Printre victimele acestei culturi a rebutului aș vrea să amintesc aici îndeosebi pe bătrâni, care sunt primiți numeroși în această casă; bătrânii sunt amintirea și înțelepciunea popoarelor. Longevitatea lor nu este văzută mereu ca un dar al lui Dumnezeu, ci uneori ca o povară greu de susținut, mai ales când sănătatea este puternic compromisă. Această mentalitate nu face bine societății și este misiunea noastră să dezvoltăm "anticorpi" împotriva acestui mod de a-i considera pe bătrâni, sau persoanele cu handicap, ca și cum ar fi vieți care nu mai sunt vrednice de a fi trăite. Acesta este păcat, este un păcat social grav. În schimb cu ce duioșie a iubit Cottolengo aceste persoane! Aici putem să învățăm o altă privire asupra vieții și asupra persoanei umane!

Cottolengo a meditat îndelung pagina evanghelică despre judecata finală a lui Isus, la capitolul 25 din Matei. Și n-a rămas surd la apelul lui Isus care cere să fie săturat, adăpat, îmbrăcat și vizitat. Determinat de caritatea lui Cristos a dat început unei Opere de caritate în care Cuvântul lui Dumnezeu a demonstrat toată rodnicia sa (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 233). De la el putem învăța concretețea iubirii evanghelice, pentru că mulți săraci și bolnavi pot să găsească o "casă", să trăiască precum într-o familie, să se simtă apartenenți comunității și nu excluși și suportați.

Iubiți frați bolnavi, voi sunteți mădulare prețioase ale Bisericii, voi sunteți carnea lui Cristos răstignit pe care avem onoarea să o atingem și să o slujim cu iubire. Cu harul lui Isus voi puteți să fiți martori și apostoli ai milostivirii divine care mântuiește lumea. Privind la Cristos răstignit, plin de iubire față de noi, și cu ajutorul celor care se îngrijesc de voi, găsiți forță și mângâiere pentru purta în fiecare zi crucea voastră.

Motivația de a fi a acestei Case Mici nu este asistențialismul, sau filantropia, ci Evanghelia: Evanghelia iubirii lui Cristos este forța care a făcut să se nască ea și care o face să meargă înainte: iubirea de predilecție a lui Isus pentru cei mai fragili și cei mai slabi. Aceasta este în centru. Și pentru aceasta o operă ca aceasta nu merge înainte fără rugăciune, care este prima și cea mai importantă muncă a Casei Mici, așa cum îi plăcea Fondatorului vostru să repete (cf. Vorbe și gânduri, nr. 24), și așa cum demonstrează cele șase mănăstiri de surori cu viață contemplativă care sunt legate de aceeași Operă.

Vreau să le mulțumesc surorilor, fraților consacrați și preoților prezenți aici la Torino și în casele voastre răspândite în lume. Împreună cu mulții lucrători laici, cu voluntarii și cu "Prietenii lui Cottolengo" sunteți chemați să continuați, cu fidelitate creativă, misiunea acestui mare sfânt al carității. Carisma sa este rodnică, așa cum demonstrează și fericiții preot Francesco Paleari și fratele Luigi Bordino, precum și slujitoarea lui Dumnezeu sora Maria Carola Cecchin, misionară.

Duhul Sfânt să vă dăruiască mereu forța și curajul de a urma exemplul lor și de a mărturisi cu bucurie caritatea lui Cristos care determină la slujirea celor mai slabi, contribuind astfel la creșterea Împărăției lui Dumnezeu și a unei lumi mai primitoare și fraterne.

Vă binecuvântez pe toți. Sfânta Fecioară Maria să vă ocrotească. Și, vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine.

___________________

Vă salut pe toți, vă salut din inimă! Vă mulțumesc mult, mult pentru ceea ce faceți pentru bolnavi, pentru bătrâni și ceea ce faceți cu duioșie, cu atâta iubire. Vă mulțumesc mult și vă cer să vă rugați pentru mine, să vă rugați pentru Biserică, să vă rugați pentru copiii care învață catehismul, să vă rugați pentru copiii care fac prima Împărtășanie, să vă rugați pentru părinți, pentru familii, dar de aici rugați-vă pentru Biserică, rugați-vă pentru ca Domnul să trimită preoți, să trimită surori, să facă această muncă, multă muncă! Și acum să o rugăm împreună pe Sfânta Fecioară Maria și apoi vă voi da binecuvântarea. [Bucură-te, Marie].

Franciscus

*

Întâlnirea cu copiii și tinerii

(Piața Vittorio, duminică, 21 iunie 2015)

Mulțumesc lui Chiara, Sara și Luigi. Mulțumesc pentru că întrebările sunt despre tema celor trei cuvinte din Evanghelia lui Ioan pe care am auzit-o: iubire, viață, prieteni. Trei cuvinte care în textul lui Ioan se intersectează, și unul îl explică pe celălalt: nu se poate vorbi despre viață în Evanghelie fără a vorbi despre iubire - dacă vorbim despre adevărata viață - și nu se poate vorbi despre iubire fără această transformare din servitori în prieteni. Și aceste trei cuvinte sunt atât de importante pentru viață, dar toate trei au o rădăcină comună: voința de a trăi. Și aici îmi permit să amintesc cuvintele fericitului Pier Giorgio Frassati, un tânăr ca voi: "A trăi, a nu trage înainte!". A trăi!

Voi știți că este urât a vedea un tânăr "oprit", care trăiește, dar trăiește ca - permiteți-mi cuvântul - ca un vegetal: face lucrurile, dar viața nu este o viață care se mișcă, este oprită. Dar știți că îmi aduc atâta tristețe inimii tinerii care ies la pensie la 20 de ani! Da, au îmbătrânit repede... Pentru aceasta, atunci când Chiara punea întrebarea aceea despre iubire: ceea ce face ca un tânăr să nu iasă la pensie este voința de a iubi, voința de a da ceea ce are mai frumos omul și ceea ce are mai frumos Dumnezeu, pentru că definiția lui Dumnezeu pe care o dă Ioan este "Dumnezeu este iubire". Și când tânărul iubește, trăiește, crește, nu iese la pensie. Crește, crește, crește și dă.

Dar ce este iubirea? "Este telenovela, părinte? Ceea ce vedem în filmele seriale?". Unii cred că iubirea este aceea. A vorbi despre iubire este atât de frumos, se pot spune lucruri frumoase, frumoase, frumoase. Însă iubirea are două axe pe care se mișcă, și dacă o persoană, un tânăr nu are aceste două axe, aceste două dimensiuni ale iubirii, nu este iubire. Înainte de toate, iubirea este mai mult în fapte decât în cuvinte: iubirea este concretă. În urmă cu două ore, la Familia Saleziană vorbeam despre concretețea vocației lor... - Și văd că se simt tineri pentru că sunt aici în față! Se simt tineri! - Iubirea este concretă, este mai mult în fapte decât în cuvinte. Nu este iubire numai a spune: "Eu te iubesc, eu îi iubesc pe toți oamenii". Nu. Ce faci din iubire? Iubirea se dă. Gândiți-vă că Dumnezeu a început să vorbească despre iubire când s-a implicat cu poporul său, când a ales poporul său, a făcut alianță cu poporul său, a salvat poporul său, a iertat de atâtea ori - atâta răbdare are Dumnezeu! -: a făcut, a făcut gesturi de iubire, fapte de iubire. Și a doua dimensiune, a doua axă pe care se învârte iubirea este că iubirea se comunică mereu, adică iubirea ascultă și răspunde, iubirea se face în dialog, în comuniune: se comunică. Iubirea nu este nici surdă nici mută, se comunică. Aceste două dimensiuni sunt foarte utile pentru a înțelege ce este iubirea, care nu este un sentiment romantic de moment sau o istorie, nu, este concretă, este în fapte. Și se comunică, adică este în dialog, mereu.

Astfel Chiara, voi răspunde la acea întrebare a ta: "Adesea ne simțim dezamăgiți chiar în iubire. În ce constă măreția iubirii lui Isus? Cum putem experimenta iubirea sa?". Și acum, eu știu că voi sunteți buni și-mi veți permite să vorbesc cu sinceritate. Eu n-aș vrea s-o fac pe moralistul, dar aș vrea să spun un cuvânt care nu place, un cuvânt nepopular. Și Papa uneori trebuie să riște asupra lucrurilor pentru a spune adevărul. Iubirea este în fapte, în comunicare, însă iubirea este foarte respectuoasă față de persoane, nu folosește persoanele, adică iubirea este castă. Și vouă tinerilor din această lume, din această lume hedonistă, din această lume în care are publicitate numai plăcerea, distracția, a duce viață frumoasă, eu vă spun: fiți curați, fiți curați.

Noi toți în viață am trecut prin momente în care această virtute este foarte dificilă, dar este tocmai calea unei iubiri genuine, a unei iubiri care știe să-și dea viața, care nu caută să-l folosească pe celălalt pentru propria plăcere. Este o iubire care consideră sacră viața celeilalte persoane: eu te respect, eu nu vreau să te folosesc, eu nu vreau să te folosesc. Nu este ușor. Cu toții știm dificultățile pentru a depăși această concepție "ușuratică" și hedonistă a iubirii. Iertați-mă dacă spun un lucru la care voi nu vă așteptați, dar vă întreb: faceți efortul de a trăi iubirea în mod curat.

Și din aceasta scoatem o consecință: dacă iubirea este respectuoasă, dacă iubirea este în fapte, dacă iubirea este în comunicare, iubirea se jertfește pentru ceilalți. Priviți iubirea părinților, a atâtor mame, a atâtor tați care dimineața ajung la muncă obosiți pentru că nu au dormit bine pentru a-l îngriji pe propriul copil bolnav, aceasta este iubire! Acesta este respect. Asta nu înseamnă a petrece. Aceasta este - mergem la un alt cuvânt cheie - aceasta este "slujire". Iubirea este slujire. Înseamnă a-i sluji pe alții. Când Isus după spălarea picioarelor a explicat apostolilor gestul, a învățat că noi suntem făcuți pentru a sluji unul altuia și dacă eu spun că iubesc și nu-l slujesc pe celălalt, nu-l ajut pe celălalt, nu-l fac să meargă înainte, nu mă jertfesc pentru celălalt, aceasta nu este iubire. Ați adus Crucea [Crucea ZMT]: acolo este semnul iubirii. Acea istorie de iubire a lui Dumnezeu implicată cu faptele și cu dialogul, cu respectul, cu iertarea, cu răbdarea în timpul atâtor secole de istorie cu poporul său, se termină acolo: Fiul său pe cruce, slujirea cea mai mare, care înseamnă a-și da viața, a se jertfi, a-i ajuta pe alții. Nu este ușor de a vorbi despre iubire, nu este ușor de a trăi iubirea. Dar cu aceste lucruri cu care am răspuns, Chiara, cred că te-am ajutat cu ceva, în întrebările pe care tu mi le adresai. Nu știu, sper ca să-ți fie de folos.

Și mulțumesc ție, Sara, pasionată de teatru. Mulțumesc. "Mă gândesc la cuvintele lui Isus: A-și da viața". Am vorbit acum despre asta. "Adesea respirăm un sentiment de neîncredere în viață". Da, pentru că există situații care ne fac să gândim: "Dar merită de trăit așa? Ce pot să mă aștept de la această viață?". Să ne gândim, în această lume, la războaie. Uneori am spus că noi trăim al treilea război mondial, dar pe bucăți. Pe bucăți: în Europa este războiul, în Africa este războiul, în Orientul Mijlociu este războiul, în alte țări este războiul... Dar eu pot să am încredere într-o astfel de viață? Pot să mă încred în conducătorii mondiali? Eu, când merg să dau votul pentru un candidat, mă pot încrede că nu va duce țara mea la război? Dacă tu te încrezi numai în oameni, ai pierdut! Pe mine mă face să mă gândesc la un lucru: oameni, conducători, întreprinzători care spun că sunt creștini și fabrică arme! Acest lucru dă un pic de neîncredere: spun că sunt creștini! "Nu, nu, părinte, eu nu fabric, nu, nu... Am numai economiile mele, investițiile mele în fabricile de arme". Ah! Și de ce? "Pentru că dobânzile sunt un pic mai mari...". Și fața dublă este monedă curentă astăzi: a spune una și a face alta. Ipocrizia... Dar să vedem ce s-a întâmplat în secolul trecut: în 1914, 1915, în 1915 propriu-zis. A fost marea tragedie din Armenia. Atâția au murit. Nu știu cifra: peste un milion cu siguranță. Dar unde erau marile puteri de atunci? Priveau în altă parte. De ce? Pentru că erau interesate de război: războiul lor! Și aceștia care mor sunt persoane, ființe umane de clasa a doua. Apoi, în anii Treizeci-Patruzeci, tragedia Shoah. Marile puteri avea fotografiile liniilor feroviare care duceau trenurile la lagărele de concentrare, precum Auschwitz, pentru a-i ucide pe evrei, și chiar pe creștini, și pe romi, și pe homosexuali, pentru a-i ucide acolo. Dar spune-mi, de ce n-au bombardat acele locuri? Interesul! Și puțin după aceea, aproape în același timp, erau lagărele din Rusia: Stalin... Câți creștini au suferit, au fost uciși! Marile puteri își împărțeau Europa ca pe un tort. Au trebuit să treacă atâția ani înainte de a ajunge la o "anumită" libertate. Este acea ipocrizie de a vorbi despre pace și de a fabrica arme și chiar de a vinde armele pentru acesta care este în război cu acela și pentru acela care este în război cu acesta!

Eu înțeleg ceea ce tu spui despre neîncrederea în viață; și astăzi când trăim în cultura rebutului. Pentru că ceea ce nu este de utilitate economică, se rebutează. Se rebutează copiii, pentru că nu se fac, sau pentru că se ucid înainte ca să se nască; se rebutează bătrânii, pentru că nu folosesc și sunt lăsați acolo, să moară, un soi de eutanasie ascunsă, și nu sunt ajutați să trăiască; și acum se rebutează tinerii: gândiți-vă la cei 40% dintre tineri, aici, fără loc de muncă. Este chiar o rebutare! Dar de ce? Pentru că în sistemul economic mondial nu sunt în centru bărbatul și femeia, așa cum vrea Dumnezeu, ci dumnezeul ban. Și totul se face pentru bani. În spaniolă este o vorbă frumoasă care spune: "Por la plata baila el mono". Traduc: "Pentru bani, dansează și maimuța". Și astfel, cu această cultură a rebutului, se poate avea încredere în viață? Cu acel sentiment de provocare [care] se lărgește, se lărgește, se lărgește? Un tânăr care nu poate să studieze, care nu are loc de muncă, unul căruia îi este rușine că nu se simte demn pentru că nu are loc de muncă, nu-și câștigă existența. Dar de câte ori acești tineri ajung în dependențe? De câte ori se sinucid? Statisticile sinuciderilor tinerilor nu se cunosc bine. Sau de câte ori acești tineri merg să lupte cu teroriștii, cel puțin pentru a face ceva, pentru un ideal. Eu înțeleg această provocare. Și pentru aceasta Isus ne spunea să nu ne punem siguranțele noastre în bogății, în puterile lumești. Cum pot să am încredere în viață? Cum pot să fac, cu pot să trăiesc o viață care să nu distrugă, care să nu fie o viață de distrugere, o viață care să nu rebuteze persoanele? Cum pot să trăiesc o viață care să nu mă dezamăgească?

Și trec să dau răspuns lui Luigi: el vorbea despre un proiect de împărtășire, adică de legătură, de construcție. Noi trebuie să mergem înainte cu proiectele noastre de construcție și această viață nu dezamăgește. Dacă tu te implici acolo, într-un proiect de construcție, de ajutor - să ne gândim la copiii străzii, la migranți, la atâția care au nevoie, dar nu numai pentru a le da de mâncare o zi, două zile, ci pentru a-i promova cu educația, cu unitatea în bucuria oratoriilor și atâtea lucruri, dar lucruri care construiesc, atunci acel sentiment de neîncredere în viață se îndepărtează, pleacă. Ce trebuie să fac pentru asta? Să nu ieși la pensie prea repede: să faci. Să faci. Și voi spune un cuvânt: să faci împotriva curentului. Să faci împotriva curentului. Pentru voi tinerii care trăiți această situație economică, și culturală, hedonistă, consumistă cu valorile de "baloane de săpun", cu aceste valori nu se merge înainte. A face lucru constructive, chiar dacă sunt mici, dar care să ne reunească, să ne unească între noi, cu idealurile noastre: acesta este cel mai bun antidot împotriva acestei neîncrederi în viață, împotriva acestei culturi care îți oferă numai plăcerea: a petrece, a avea bani și a nu se gândi la alte lucruri.

Mulțumesc pentru întrebări. Ție, Luigi, în parte am răspuns, nu-i așa? A face împotriva curentului, adică a fi curajoși și creativi, a fi creativi. Vara trecută am primit, într-o după-amiază - era august... Roma era moartă -; îmi vorbise la telefon un grup de băieți și fete care erau în tabără în diferite orașe din Italia și au venit la mine - le-am spus să vină - dar sărăcuții, toți erau murdari, obosiți... dar bucuroși! Pentru că făcuseră ceva "împotriva curentului"!

De atâtea ori, publicitatea vrea să ne convingă că acest lucru e frumos, că acest lucru e bun, și ne fac să credem că sunt "diamante"; dar, priviți, ne vând sticlă! Și noi trebuie să mergem împotriva acestui lucru, să nu fim naivi. Să nu cumpărăm mizerii care ne spun ei că sunt diamante.

Și pentru a termina, aș vrea să repet cuvântul lui Pier Giorgio Frassati: dacă vreți să faceți ceva bun în viață, trăiți, nu trageți înainte. Trăiți!

Dar voi sunteți inteligenți și cu siguranță îmi veți spune: "Dar, părinte, dumneavoastră vorbiți așa pentru că sunteți în Vatican, aveți atâția monseniori acolo care vă fac treaba, dumneavoastră sunteți liniștit și nu știți ce este viața de fiecare zi...". Da, cineva poate gândi așa. Secretul este a înțelege bine unde se trăiește. În acest ținut - și acest lucru l-am spus și Familiei Saleziene - la sfârșitul secolului al XIX-lea erau condițiile cele mai rele pentru creșterea tineretului: era masoneria în forță, chiar și Biserica nu putea face nimic, erau anticlericalii, erau și sataniștii... Era unul dintre momentele cele mai urâte și unul dintre locurile cele mai urâte din istoria Italiei. Dar dacă voi vreți să faceți o frumoasă temă pentru acasă, mergeți să căutați câți sfinți și câte sfinte s-au născut în acel timp! De ce? Pentru că și-au dat seama că trebuiau să meargă împotriva curentului față de acea cultură, față de acel mod de a trăi. Realitatea, a trăi realitatea. Și dacă această realitate este sticlă și nu diamant, eu caut realitatea împotriva curentului și fac realitatea mea, dar un lucru care să fie slujire față de alții. Gândiți-vă la sfinții voștri din acest ținut, ce anume au făcut!

Și mulțumesc, mulțumesc, multe mulțumiri! Mereu iubire, viață, prieteni. Dar se pot trăi aceste cuvinte numai "în ieșire": ieșind mereu pentru a duce ceva. Dacă tu rămâi oprit nu vei face nimic în viață și o vei ruina pe a ta.

Am uitat să vă spun că acum voi încredința discursul scris. Eu cunoșteam întrebările voastre și am scris ceva despre întrebările voastre; dar nu este ceea ce am spus, asta mi-a venit din inimă; și încredințez responsabilului discursul și tu îl faci public [încredințează foile preotului responsabil cu pastorația tineretului]. Aici voi sunteți mulți studenți la universitate, dar feriți-vă să credeți că universitatea înseamnă numai a studia cu capul: a fi student înseamnă și a ieși, a ieși în slujire, cu săracii, mai ales! Mulțumesc.

____________________

Discursul pregătit de Sfântul Părinte

Dragi tineri,

Vă mulțumesc pentru această primire călduroasă! Și mulțumesc pentru întrebările voastre, care ne duc la inima Evangheliei.

Prima, despre iubire, ne interoghează despre sensul profund al iubirii lui Dumnezeu, oferite nouă de Domnul Isus. El ne arată până unde ajunge iubirea: până la dăruirea totală de noi înșine, până la dăruirea propriei vieți, așa cum contemplăm în misterul Giulgiului, când în el recunoaștem icoana "iubirii celei mai mari". Însă această dăruire de noi înșine nu trebuie să fie imaginată ca un rar gest eroic sau rezervat vreunei ocazii excepționale. De fapt, am putea risca să cântăm iubirea, să visăm iubirea, să aplaudăm iubirea... fără a ne lăsa atinși și implicați de ea! Măreția iubirii se revelează în a ne îngriji de cel care are nevoie, cu fidelitate și răbdare; motiv pentru care este mare în iubire care se face mic pentru alții, ca Isus, care s-a făcut servitor. A iubi înseamnă a deveni aproapele, a atinge carnea lui Cristos în cei săraci și în cei din urmă, a deschide la harul lui Dumnezeu necesitățile, apelurile, singurătățile persoanelor care ne înconjoară. Atunci iubirea lui Dumnezeu intră, transformă și face mari lucrurile mici, le face semn al prezenței sale. Sfântul Ioan Bosco ne este învățător tocmai prin capacitatea sa de a iubi și de a educa pornind de la proximitate, pe care el o trăia cu copiii și tinerii.

În lumina acestei transformări, rod al iubirii, putem răspunde la a doua întrebare, despre neîncrederea în viață. Lipsa locului de muncă și a perspectivelor pentru viitor contribuie desigur să frâneze însăși mișcarea vieții, punând pe mulți în defensivă: să se gândească la ei înșiși, să gestioneze timp și resurse în funcție de propriul bine, să limiteze riscurile oricărei generozități... Toate sunt simptome ale unei vieți reținute, păstrată cu orice preț și care, la sfârșit, poate să ducă și la resemnare și la cinism. În schimb Isus ne învață să parcurgem calea opusă: "Cine vrea să-și salveze viața, o va pierde, dar cine își va pierde viața pentru cauza mea, o va salva" (Lc 9,24). Asta înseamnă că nu trebuie să așteptăm circumstanțe externe favorabile pentru a ne pune cu adevărat în joc, ci că, dimpotrivă, numai angajând viața - conștienți că o pierdem! - creăm pentru alții și pentru noi condițiile unei încrederi noi în viitor. Și aici gândul se îndreaptă spontan spre un tânăr care cu adevărat și-a trăit viața în acest fel, așa încât să devină un model de încredere și de îndrăzneală evanghelică pentru tinerele generații din Italia și din lume: fericitul Pier Giorgio Frassati. Un moto al său era: "Trăiți, nu trageți înainte!". Acesta este drumul pentru a experimenta în mod deplin forța și bucuria Evangheliei. Astfel nu numai că veți regăsi încrederea în viitor, dar veți reuși să generați speranță printre prietenii voștri și în locurile în care trăiți.

O mare pasiune a lui Pier Giorgio Frassati era prietenia. Și a treia întrebare a voastră spunea tocmai: cum să trăim prietenia în mod deschis, capabilă să transmită bucuria Evangheliei? Am aflat că această piață în care ne aflăm, în serile de vineri și sâmbătă, este foarte frecventată de tineri. Așa se întâmplă în toate orașele și satele. Mă gândesc că unii dintre voi vă întâlniți aici sau în alte piețe cu prietenii voștri. Și atunci vă pun o întrebare - fiecare să se gândească și să răspundă în sinea sa -: în acele momente, când sunteți în companie, reușiți să faceți "să transpară" prietenia voastră cu Isus în atitudini, în modul de a vă comporta? Vă gândiți uneori, și în timpul liber, la distracție, că sunteți mlădițe lipite de Vița care este Isus? Vă asigur că gândindu-vă cu credință la această realitate, veți simți curgând în voi "limfa" Duhului Sfânt, și veți aduce rod, aproape fără să vă dați seama de asta: veți ști să fiți curajoși, răbdători, umili, capabili să împărtășiți dar și să vă diferențiați, să vă bucurați cu cine se bucură și să plângeți cu cine plânge, veți ști să iubiți pe cel care nu vă iubește, să răspundeți la rău cu binele. Și astfel veți vesti Evanghelia!

Sfinții și sfintele din Torino ne învață că orice reînnoire, chiar și cea a Bisericii, trece prin convertirea noastră personală, prin acea deschidere a inimii care primește și recunoaște surprizele lui Dumnezeu, stimulați de iubirea cea mai mare (cf. 2Cor 5,14), care ne face prieteni și ai persoanelor singure, suferinde și marginalizate.

Dragi tineri, împreună cu acești frați și surori mai mari care sunt sfinții, în familia Bisericii noi avem o Mamă, să nu uităm asta! Vă urez să vă încredințați pe deplin acestei Mame duioase, care a indicat prezența "iubirii celei mai mari" chiar în mijlocul tinerilor, la o nuntă. Sfânta Fecioară Maria "este prietena mereu atentă pentru ca să nu lipsească vinul în viața noastră" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 286). Să ne rugăm pentru ca să nu lase să ne lipsească vinul bucuriei!

Mulțumesc vouă tuturor! Dumnezeu să vă binecuvânteze pe toți. Și vă rog, rugați-vă pentru mine.

Franciscus

*

Vizita la templul valdez

(Corso Vittorio Emanuele II, luni, 22 iunie 2015)

Iubiți frați și surori,

Cu mare bucurie mă aflu astăzi printre voi. Vă salut pe toți cu cuvintele apostolului Paul: "Vouă, care sunteți ai lui Dumnezeu Tatăl și ai Domnului Isus Cristos, noi vă urăm har și pace" (1Tes 1,1 - Traducerea interconfesională în limba obișnuită). Salut îndeosebi pe Moderatorul Mesei Valdeze, Reverendul Pastor Eugenio Bernardini, și pe Pastorul acestei comunități din Torino, Reverendul Paolo Ribet, spre care se îndreaptă mulțumirea mea vie pentru invitația pe care mi-au adresat-o așa de respectuos. Primirea cordială pe care mi-o rezervați astăzi mă face să mă gândesc la întâlnirile cu prietenii din Biserica Evanghelică Valdeză din Rio della Plata, a căror spiritualitate și credință am putut să le apreciez și să învăț atâtea lucruri bune.

Unul dintre principalele roade pe care mișcarea ecumenică a permis deja să se culeagă în acești ani este redescoperirea fraternității care îi unește pe toți cei care cred în Isus Cristos și au fost botezați în numele său. Această legătură nu este bazată pe criterii pur și simplu umane, ci pe împărtășirea radicală a experienței care se află la baza vieții creștine: întâlnirea cu iubirea lui Dumnezeu care ni se revelează în Isus Cristos și acțiunea transformatoare a Duhului Sfânt care ne asistă pe drumul vieții. Redescoperirea acestei fraternități ne permite să percepem legătura profundă care deja ne unește, în pofida diferențelor noastre. Este vorba de o comuniune încă pe drum - și unitatea se face pe drum - o comuniune care, cu rugăciunea, cu continua convertire personală și comunitară și cu ajutorul teologilor, noi sperăm, încrezători în acțiunea Duhului Sfânt, să poată deveni deplină și vizibilă comuniune în adevăr și în caritate.

Unitatea care este rod al Duhului Sfânt nu înseamnă uniformitate. De fapt, frații sunt uniți de una și aceeași origine dar nu sunt identici între ei. Acest lucru este foarte clar în Noul Testament, unde, deși sunt numiți frați toți cei care împărtășeau aceeași credință în Isus Cristos, se intuiește că nu toate comunitățile creștine, din care ei făceau parte, aveau același stil, nici o organizare internă identică. Ba chiar, chiar în cadrul comunității mici se puteau observa diferite carisme (cf. 1Cor 12-14) și chiar în vestirea Evangheliei existau diversități și uneori contraste (cf. Fap 15,36-40). Din păcate, s-a întâmplat și continuă să se întâmple ca frații să nu accepte diversitatea lor și să ajungă să ducă război unul împotriva altuia. Reflectând asupra istoriei relațiilor noastre, nu putem decât să ne întristăm în fața certurilor și violențelor comise în numele propriei credințe și îi cer Domnului ca să ne dea harul de a ne recunoaște cu toții păcătoși și de a ști să ne iertăm unii pe alții. Prin inițiativa lui Dumnezeu, care nu se resemnează niciodată în fața păcatului omului, se deschid noi drumuri pentru a trăi fraternitatea noastră și de la asta nu putem să ne sustragem. Din partea Bisericii catolice vă cer iertare. Vă cer iertare pentru atitudinile și comportamentele necreștine, chiar inumane pe care, în istorie, le-am avut împotriva voastră. În numele Domnului Isus Cristos, iertați-ne!

De aceea suntem profund recunoscători Domnului constatând că relațiile dintre catolici și valdezi sunt astăzi tot mai întemeiate pe respectul reciproc și pe caritatea fraternă. Nu sunt puține ocaziile care au contribuit să se facă mai trainice aceste raporturi. Mă gândesc, numai pentru a cita câteva exemple - și reverendul Bernardini a făcut asta - la colaborarea pentru publicarea în italiană a unei traduceri interconfesionale a Bibliei, la înțelegerile pastorale pentru celebrarea căsătoriei și, mai recent, la redactarea unui apel comun împotriva violenței față de femei. Printre multele contacte cordiale în diferite contexte locale, unde se împărtășesc rugăciunea și studiul Scripturilor, aș vrea să amintesc schimbul ecumenic de daruri făcut, cu ocazia Paștelui, la Pinerolo, de Biserica valdeză din Pinerolo și de Dieceză. Biserica valdeză a oferit catolicilor vinul pentru celebrarea Veghii de Paști, iar Dieceza a oferit fraților valdezi pâinea pentru Sfânta Cină din Duminica de Paști. Este vorba despre un gest între cele două Biserici care merge cu mult dincolo de simpla politețe și care face să se preguste, în anumite privințe - să se preguste, în anumite privințe - acea unitate a mesei euharistice la care tânjim.

Încurajați de acești pași, suntem chemați să continuăm să mergem împreună. Un domeniu în care se deschid posibilități ample de colaborare între valdezi și catolici este cel al evanghelizării. Conștienți că Domnul ne-a precedat și mereu ne precede în iubire (cf. 1In 4,10), să mergem împreună în întâmpinarea bărbaților și femeilor de astăzi, care uneori par așa de distrați și indiferenți, pentru a le transmite inima Evangheliei adică "frumusețea iubirii mântuitoare a lui Dumnezeu manifestate în Isus Cristos mort și înviat" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 36). Un alt domeniu în care putem lucra tot mai uniți este cel al slujirii față de omenirea care suferă, față de săraci, față de bolnavi, față de migranți. Mulțumesc pentru ceea ce dumneavoastră ați spus despre migranți. Din opera eliberatoare a harului în fiecare dintre noi derivă exigența de a mărturisi fața milostivă a lui Dumnezeu care se îngrijește de toți și, îndeosebi, de cel care se află în nevoie. Alegerea săracilor, a celor din urmă, a celor pe care societatea îi exclude, ne apropie de însăși inima lui Dumnezeu, care s-a făcut sărac pentru a ne îmbogăți cu sărăcia sa (cf. 2Cor 8,9), și, prin urmare, ne apropie mai mult unii de alții. Diferențele cu privire la chestiuni antropologice și etice importante, care continuă să existe între catolici și valdezi, nu ne împiedică să găsim forme de colaborare în aceste domenii și în altele. Dacă mergem împreună, Domnul ne ajută să trăim acea comuniune care precede orice contrast.

Iubiți frați și surori, vă mulțumesc din nou pentru această întâlnire, care aș vrea să ne întărească într-un nou mod de a fi unii cu alții: privind înainte de toate măreția credinței noastre și a vieții noastre în Cristos și în Duhul Sfânt, și, numai după aceea, divergențele care încă subzistă. Vă asigur de amintirea mea în rugăciune și vă cer vă rog să vă rugați pentru mine: am nevoie de asta. Domnul să ne dea nouă tuturor milostivirea sa și pacea sa.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat