Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XI-a de peste an - B (2015)

Dumnezeu usucă copacul răului și înflorește copacul binelui (cf. Ez 17,24).

La un centru de primire și ocrotire a minorilor, din Italia, a fost adus odată un băiețel orfan. Aici, pe lângă multă dragoste, a mai primit și hăinuțe potrivite, a mai primit și rechizite școlare, a mai primit și hrană zilnică, a mai primit și un locușor de dormit, a mai primit și un locușor într-o bancă de școală și, ceva nou pentru el, a primit și un locușor într-o bancă din biserică unde să-l cunoască pe Dumnezeu. Pe neștiute au trecut opt ani de ședere în centru și el era acum un adolescent care a terminat opt clase primare. Privind într-o zi în urmă, i s-a părut că toate le-a făcut de unul singur: singur a crescut, singur a învățat, singur s-a adaptat, singur s-a descurcat. Și toate acestea numai pentru faptul că el era inteligent și arăta bine. Ceea ce este grav la acest copil este că după opt ani de ședere în centrul de primire și ocrotire, nu a citit niciodată sigla centrului pe care scria: "Primire și ocrotire"; "nu a văzut" echipa mare de îngrijitori, de formatori, de asistenți, de profesori și de duhovnici care s-au ocupat de binele lui; și mai ales nu a văzut "providența divină", din a cărei rânduire a lucrat și a vegheat atât de atent și atât de fin o echipă atât de mare de oameni, că lui i s-a părut că totul a făcut de unul singur.

Capitolul 17 din Cartea lui Ezechiel, de unde este luată și prima lectură de astăzi (cf. Ez 17,22-24), ne vorbește în mod metaforic despre doi vulturi. Primul vultur este împăratul Babilonului; acesta invadează țara lui Iuda, îl detronează și îl deportează pe modestul împărat, urmaș al lui David, al cedrului regal al lui David, și intră astfel fără drept în via Domnului, în poporul lui Iuda. Apoi, împăratul Babilonului îl așază pe Zedechia ca împărat al lui Iuda, în locul lui Ioiachin, făcând legământ cu el și punându-l "să jure pe Dumnezeu" că nu se va răzvrăti. Zedechia, împăratul rău al lui Iuda, nu ezită să încalce acest jurământ, în ciuda cuvântului Domnului exprimat prin profetul Ieremia (cf. 2Cr 36,12-13). Crima lui Zedechia a fost cu atât mai gravă, cu cât prin această neascultare a dezonorat numele Domnului înaintea națiunilor păgâne și a făcut ca și poporul lui să facă la fel. El a arătat prin această purtare cât de puțin îl respecta el pe Dumnezeu, care l-a ridicat în funcție tocmai pentru a-l preamări (cf. Ex 23,21). Dar Dumnezeu nu se lasă batjocorit niciodată (cf. Gal 6,7). Pentru fapta lui, împăratul Babilonului, instrument în mâna Domnului, îl pedepsește pe regele rău, Zedechia, îl detronează și îl duce captiv în Babilon.

Cel de-al doilea vultur, mult mai puternic care împăratul Babilonului, este însuși Dumnezeu. Și Dumnezeu ia un vlăstar din tulpina regală a lui David, pe Isus, care îl va așeza un timp pe pământ pentru a-i mântui pe oameni, îl va planta pe un munte înalt și măreț, în împărăția cerurilor, ca să fie un copac mare și plin de roade (cf. Is 11,1; Ps 2,6). Noi, creștinii, care am fost altoiți pe Cristos, cedrul cel mare al lui Dumnezeu, ivit din tulpina lui David, suntem chemați să cinstim în fața lumii "numele frumos al lui Dumnezeu care a fost chemat asupra noastră" (cf. Iac 2,7). Cei care sunt în jurul nostru ne privesc cu mult mai multă atenție decât ne imaginăm noi, căci, datorită faptului că îi aparținem lui Isus, "am ajuns o priveliște pentru lume, pentru îngeri și pentru oameni" (cf. 1Cor 4,9; Evr 10,33). Fidelitatea față de Dumnezeu și mărturia bună dată de noi în fața lumii constituie esențialul vieții de credință.

Copilul din povestirea de mai sus, din centrul de primire și ocrotire, este o imagine simbol pentru mulții dintre oamenii și chiar dintre creștinii de astăzi, care, în ciuda faptului că primesc zilnic atât de multe daruri de la Dumnezeu, tot li se pare că trudesc singuri, că fac totul singuri, că se descurcă singuri și că doar mintea lor, brațele lor, chipul lor agreabil îi ajută în viață și de aceea nu-l preamăresc pe Dumnezeu în viața și cu viața lor. Oamenii care gândesc și trăiesc ca regele rău al lui Iuda, Zedechia, și ca orfanul din povestire, l-au refuzat pe Dumnezeu în viața lor, s-au așezat ei înșiși în locul care i se cuvenea lui Dumnezeu, au devenit necredincioși, au devenit aroganți, disprețuitori și insensibili față de alții. Ei vor avea soarta împăratului Zedechia, adică vor fi duși în cea mai neagră captivitate, mizerie și suferință.

Astăzi suntem chemați să vedem că, în spatele oricărei realizări personale, familiale sau de grup, stă Dumnezeu, care a plănuit totul, care a inspirat totul, care a susținut totul. Oamenilor care uită toate acestea sfântul Paul le spune: "Cine te face deosebit? Ce lucru ai pe care să nu-l fi primit? Și dacă l-ai primit, de ce te lauzi ca și cum nu l-ai fi primit" (1Cor 4,7)? Numai lui Dumnezeu singur i se cuvine toată cinstea și mărirea în veci (1Tim 1,17), iar Dumnezeu nu cedează această cinste nimănui (cf. Is 42,8). Cel care în folosirea darurilor lui Dumnezeu, căută propria sa mărire, se poate asemăna cu diavolul care mereu fură din cinstea datorată lui Dumnezeu.

Și evanghelia de astăzi (cf. Mc 4,32-36) ne spune că, în spatele oricărei reușite personale sau de grup, stă totdeauna Dumnezeu și providența sa, care acționează peste puterea noastră de înțelegere, care lucrează și veghează, ca noi să ajungem la maturitatea dorită de el, așa cum a vegheat asupra lui Isus, mlădița sfântă a lui David care a câștigat multe suflete; așa cum a vegheat asupra lui Isus, bobul de grâu care a săturat mulți flămânzi; așa cum a vegheat asupra lui Isus, grăuntele de muștar care a răcorit multe suflete. Deci, Dumnezeu nu urmărește numai la maturitatea noastră biologică, ci urmărește în primul rând maturitatea noastră spirituală, care să ne permită să devenim asemenea lui Isus, cedrii, pâine și răcorire divină pentru alții.

Psalmul responsorial de astăzi ne spune că aceia care cred în Dumnezeu, înverzesc ca finicul și cresc ca cedrul din Liban (cf. Ps 92,12). Palmierul este lăudat pentru că rămâne verde și iarna și vara. La fel, oamenii credincioși aduc roade și la tinerețe și la bătrânețe, adică, ei câștigă suflete pentru cer și la tinerețe și la bătrânețe, devenind finici și cedri, grâu bun și loc de răcorire pentru mulți. Cei credincioși, după ce vom aduna multe suflete pentru împărăția lui Dumnezeu, după ce vor deveni hrană trupească și sufletească pentru mulți, după ce vor răcori și odihni multe suflete, o să ajungă acasă la Domnul, o să ajungă în împărăția cerurilor (cf. Fil 1,23). "Căci ce i-ar folosi unui om să câștige toată lumea, dacă și-ar pierde sufletul?" (Mt 16,26), sau, "Ce i-ar folosi un om să câștige toată lumea, dacă s-ar prăpădi sau s-ar pierde pe sine însuși" (Lc 9,25)?

Astăzi trebuie să știm că împărăția lui, a cerurilor, simbolizată în ramura adusă de Dumnezeu din cedrul ceresc pe acest pământ, este Isus; în bobul de grâu pe care trebuie să-l primim în inimi și apoi să-l dăruim și altora, este Isus; în micul grăunte de muștar pe care trebuie să-l primim în sufletul nostru și prin care să răcorim pe mulți, este tot Isus.

El este cuvântul lui Dumnezeu care s-a făcut trup (cf. In 1,14); el este cuvântul prin care am fost renăscuți pentru viața veșnică (cf. In 3,3); și tot el este sămânța care nu poate putrezi: "Fiindcă ați fost născuți din nou nu dintr-o sămânță care poate putrezi, ci dintr-una care nu poate putrezi, prin Cuvântul lui Dumnezeu, care este viu și care rămâne în veac" (1Pt 1,23). De aceea, zilnic trebuie să scoatem afară din viața mea tot ceea ce nu seamănă cu viața lui Isus! (cf. 1In 2,6) și tot zilnic trebuie să muncim la profilul nostru spiritual până ce Cristos va lua chip în noi (cf. Gal 4,19).

Noi am locuit cândva în împărăția lui Dumnezeu, dar diavolul ne-a scos din ea (cf. Gen 3,24). Acolo nu era plâns, durere și moarte (cf. Ap 21,4). Acum, ea a devenit iarăși a noastră prin biruința lui Isus, mlădița sfântă a lui David, asupra diavolului, a păcatului și a morții (cf. 1Cor 15,55-57).

Împărăția lui Dumnezeu, recâștigată pentru noi de Isus, trebuie primită încă din tinerețe în viața și inima noastră (cf. Qoh 12,1), ca pe o mică ramură cerească pe care să o creștem într-un cedru mare și să-l umplem de păsări, de oameni credincioși (cf. Ez 17,22-23); ca pe o mică sămânță de grâu pe care trebuie să o facem bună pentru seceriș și pentru pâine, spre hrana multora (cf. Mc 4,26-29); ca pe o mică sămânță de muștar pe care iar să o creștem într-o plantă mare și s-o umplem de roade și de păsări, de oameni mântuiți (cf. Mc 4,30-34). "Adu-ți aminte de Făcătorul tău în zilele tinereții tale, până nu vin zilele cele rele și până ce nu se apropie anii, când vei zice: «Nu găsesc nici o plăcere în ei»" (Qoh 12,1).

Speculând în mod material afirmațiile Scripturii, care compară împărăția lui Dumnezeu cu un ospăț de bucate gustoase, un ospăț de vinuri vechi, de bucate miezoase, pline de măduvă, de vinuri vechi și limpezite (cf. Is 25,6), mulți au interpretat în mod eronat că împărăția lui Dumnezeu este mâncare și băutură și nu neprihănire, pace și bucurie în Duhul Sfânt (cf. Rom 14,17). De aceea, Isus a spus clar în fața lui Pilat din Pont că împărăția lui nu este din lumea aceasta (cf. In 18,36).

Ca să avem parte de împărăția lui Dumnezeu, pe care ne-a readus-o Isus prin patima și moartea sa și care acum lucrează în Biserica sa, după ce am primit-o prin cuvântul divin, în persoana lui Isus; după ce am ajuns la cunoașterea Fiului lui Dumnezeu, la starea de om mare, la înălțimea staturii plinătății lui Cristos (cf. Ef 4,13); după ce Cristos a luat chip în noi (cf. Gal 4,19), trebuie să lucrăm la lărgirea ei în lume, ca să cuprindă cât mai multe păsări, cât mai mulți oameni, de la răsărit și de la apus, de la miazăzi și de la miazănoapte (cf. Lc 13,29), ca sala ospățului veșnic să se umple (cf. Lc 14,23). Însă, toți trebuie să știe că nimic întinat nu poate intra în împărăția cerurilor (cf. Ap 21,27).

Împărăția lui Dumnezeu, ca ramură de cedru divin, ca bob de grâu bun, ca sămânță mică de muștar, trebuie primită de copil și cu inimă de copil (cf. Mc 10,8). Dumnezeu a ascuns înțelegerea evangheliei de cei care se cred înțelepți și pricepuți, dar le-a descoperit-o celor mici (cf. Mt 11,25). Împărăția lui Dumnezeu trebuie să ne placă, trebuie primită și crescută în inima noastră până ce ajunge la maturitate.

Sfântul Paul, după ce a evocat greutățile întâmpinate în misiunea sa, își manifestă dorința după împărăția cerului (cf. 2Cor 5,6-8). La fel trebuie să gândim și să acționăm și noi. Iată, pe câțiva care au reușit:

Despre un călugăr sfânt, pe nume Macet, se spune că putea să asculte ore în șir citiri din Biblie sau predici, fără să obosească nici un pic; însă adormea pe loc când lângă el se vorbeau lucruri deșarte și fără folos sufletesc.

Sfânta Carte spune: "Cel neprihănit arată prietenului său calea cea bună, dar calea celor răi îi duce în rătăcire" (Prov 12,26). Sfântul Ignațiu de Loyola (1491-1556), un preot și primul superior general al Societății lui Isus, i-a spus într-o zi tânărului Francisc Xavieriu (1506-1552), viitor colaborator, viitor preot și viitor misionar în Asia de Est: "Ce-ți va folosi de ai câștiga lumea întreagă, dacă apoi îți vei pierde sufletul" (Mc 8,26)? Acest cuvânt al Scripturii a găsit drum spre inima lui, l-a făcut mai întâi să plângă și apoi să se convertească. A studiat teologia, a ajuns preot, s-a dus misionar în India și împrejurimi, a semănat sămânța Cuvântului lui Dumnezeu, care a rodit peste un milion de suflete creștine pe care le-a botezat el însuși cu mâna lui.

Cel rău fuge fără să fie urmărit, dar cel neprihănit îndrăznește ca un leu tânăr (cf. Prov 28,1). Într-o zi un preot misionar s-a dus să semene sămânța cuvântului divin, la o pușcărie. Cum l-au văzut, deținuții i-au strigat: "Banii jos, sau nu mai ieși de aici!" "Nu am bani la mine". "Atunci fă-ne predica, dar care să ne placă, iar, de nu ne place, ai încurcat-o cu noi". Atunci preotul, calm și zâmbitor, a început să le predice astfel: "Dragi și iubiți deținuți, voi ați dus și duceți o viață asemănătoare cu cea a lui Isus. Ca și el v-ați născut și trăit într-o peșteră, ca și el ați umblat pe unde ați vrut, ca și el ați speriat pe bogați, ca și el ați fost prieteni cu vameșii și păcătoșii, ca și el i-ați supărat pe mai marii timpului, ca și el ați fost prinși și condamnați, ca și el o să muriți rușinos, ca și el veți coborî în iad. Apropo de iad, vreau să vă spun că el a intrat acolo numai pentru a-i lua pe cei drepți și pentru a-i scoate afară; pe când voi însă veți intra în iad pentru a nu mai ieși niciodată de acolo. Aceasta este singura diferență dintre voi și Isus". La aceste cuvinte, la acest semănat, mulți deținuți s-au convertit.

Cel rău pândește pe cel neprihănit și caută să-l omoare (cf. Ps 37,32). Slujitorului lui Dumnezeu, Girolamo Savonarola (1452-1498), preot călugăr dominican, predicator cu faimă de profet, preot căruia i s-a introdus cauza de beatificare, a predicat împărăția lui Dumnezeu, cu riscul vieții, printre oamenii păgânizați ai timpului său. Pe vremea lui, păcătoșenia, luxul, petrecerile, bețiile și desfrâul ajunseseră la culme. Se părea că nimic nu-i putea scoate pe locuitorii din Florența din această stare. Atunci, părintele Girolamo Savonarola a început o serie de predici bazate pe texte din Apocalipsă. Aici, el a găsit un bogat material, pentru predici zguduitoare împotriva păcatelor vremii care pierdeau mii de suflete. Predicile sale biblice erau surprinzător de simple și directe. Ele au trezit și au înnoit spiritual Florența. Din păcate pentru el, printr-o eroare judiciară, a fost condamnat pe nedrept la moarte. A devenit împreună cu Isus, bob de grâu, care a murit, pentru a fi pâinea, viața și credința lumii (cf. In 14,24)

Psalmul 92, de astăzi, evocă efemeritatea răului și a triumful lui Dumnezeu și a copiilor săi. Dumnezeu poate și astăzi să usuce copacul răului sădit de satana și de oamenii lui în lume și poate înflori iar copacul uscat al binelui, secat de păcatele lumii (cf. Ez 17,22-24), dacă noi îl vom primi pe Isus ca mântuitor și Domn și dacă ne vom implica în mărturisirea evangheliei lui (cf. Lc 8,11). Un motiv pentru care trebuie să ne implicăm în vestirea lui Isus este faptul că toți trebuie să ne înfățișăm înaintea scaunului lui de judecată a lui Cristos, iar acolo trebuie să fim arătați ca o azimă, ca o pâine fără plămada răului (cf. 2Cor 5,6-10). Scaunul de judecată al lui Cristos va descoperi viața noastră de slujire exact așa cum s-a desfășurat ea. Nu numai cantitatea, nu numai calitate slujirii noastre vor fi revelate atunci, ci și motivele care au determinat slujirea noastră.

Să spunem și noi mereu cu psalmistul: "Un lucru am cerut de la Domnul, și pe aceasta îl caut; să locuiesc în casa Domnului în toate zilele vieții mele" (Ps 26/27,4).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat