Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Istoria și actualitatea cultului Preasfintei Inimi a lui Isus

Un loc unde să ne odihnim

De Maria Barbagallo

Nu m-aș mira dacă într-o zi sau alta, papa nostru Francisc ne-ar dărui o enciclică despre Preasfânta Inimă a lui Isus. Nu văd referință mai adecvată decât Inima lui Cristos pentru a ne arăta cum să trăim Anul Sfânt al Milostivirii. Papa ne spune în document: "Arhitrava care susține viața Bisericii este milostivirea. Totul din acțiunea sa pastorală ar trebui să fie învăluit de duioșia cu care se îndreaptă spre credincioși; nimic din vestirea sa și din mărturia sa față de lume nu poate să fie lipsit de milostivire. Credibilitatea Bisericii trece pe drumul iubirii milostive și compătimitoare. Biserica «trăiește într-o dorință inepuizabilă de a oferi milostivire»" (nr. 10).

Apoi, făcându-ne să reflectăm asupra faptelor de milostivire spirituale și trupești, papa ne spune că milostivirea nu numai că trebuie s-o primim de la Dumnezeu, ci s-o trăim și s-o practicăm față de alții. Și referințele sale continue la revoluția duioșiei sunt o pedagogie reînnoită pentru a trăi acest timp dificil pentru persoane, pentru familii, pentru societate și pentru națiuni. Spiritualitatea Preasfintei Inimi a lui Isus, departe de a cădea în forme de sentimentalism și de devoționism, ne oferă multe motive semnificative pentru a învăța să primim harul milostivirii lui Dumnezeu și să avem baze solide pentru această dorință de sfințenie pe care Biserica vrea s-o alimenteze în credincioși.

Cred că este important a recunoaște că mai ales femeile trebuie să știe să fie icoane de milostivire în locul în care sunt chemate să trăiască. Știm din experiență că femeile sunt cele dintâi care trebuie să asume rolurile milostivirii față de familie, față de copii, față de persoanele dificile și îndeosebi față de bolnavi, neputincioși, suferinzi. Și Preasfânta Inimă a lui Isus a revelat mai ales femeilor misterele iubirii sale și le-a făcut părtașe de acea duioșie pe care Inima sa de Tată, de Frate, de Prieten, de Mire și de Mântuitor a voit s-o manifeste pentru a favoriza apropierea noastră de El.

Recitind Revelațiile Iubirii Divine de Iuliana de Norwich, mistică engleză din 1300, m-au impresionat aceste cuvinte: "Este așa de adevărat că Dumnezeu este Tatăl nostru cum este Mama noastră (...). Duioșia unei mame este cea mai mare intimitate, cea mai mare apropiere și este cea mai sigură și adevărată. Această duioșie nu s-ar putea nici nu ar trebui să se realizeze pe deplin decât în Isus". Întâlnirea personală cu Stăpânul vieții ne predispune să înțelegem că avem nevoie de milostivire pentru a o putea dărui celui care are atâta nevoie de ea.

Iuliana de Norwich vorbește și despre bucuria care se simte în experiența acestei duioșii a Inimii lui Cristos și întărirea care derivă din ea. Desigur, marile mistice al Preasfintei Inimi ne vorbesc în mod așa de afectiv despre Dumnezeu încât ne impresionează și chiar ne înfricoșează, pentru că acel nivel de intimitate cu Isus - așa încât să-și însușească sentimentele care au fost ale lui Cristos - comportă și împărtășirea Pătimirii Inimii lui Isus.

Însă, de fapt, nimeni nu poate să fie scutit de "pătimirea" pe care această viață o rezervă tuturor, în special atunci când se împărtășesc și se practică criteriile din Evanghelie. Aceste mistice ne spun că Pătimirea lui Isus este izvor de mângâiere și de forță în momentul durerii, al dezolării, al singurătății. Tot așa și una dintre ultimele mistice, sfânta Faustina Kowalska. De câte ori citim din aceste mistice care au avut darul de a se odihni pe Inima lui Isus, ca sfânta Margareta Maria Alacoque.

Câte situații le trăim zi după zi mai ales în familii, care cer rugăciuni, întărire, sprijin. Cine n-ar dori să odihnească pe Inima lui Isus în atâtea momente dificile din propria viață?

Consideră că în mod greșit evlavia față de Preasfânta Inimă este considerată depășită pentru că este intimistă și mai puțin adaptată la mentalitatea timpului nostru, pentru că ea este o exprimare înaltă a spiritualității creștine; este fundamentul pentru a practica faptele de milostivire spirituale și trupești în sens creștin și nu pur umanitar, și poate să fie cu adevărat o bază pastorală pentru noua evanghelizare. De fapt, întâlnirea cu milostivirea lui Dumnezeu față de noi ne dă posibilitatea de a practica milostivirea față de alții.

Trei sunt aspectele spiritualității Preasfintei Inimi pe care le consider foarte bune pentru viața noastră și astăzi. Unul este rugăciunea care ne face să ne însușim sentimentele Inimii lui Isus. El însuși ne-a spus: "Învățați de la mine căci sunt blând și smerit cu inima" (Mt 11,29) și pentru a învăța este nevoie "să fim" cu El, cu Cuvântul său, cu Evanghelia sa. Această școală este singura școală adevărată de formare creștină, este o școală la care se învață cu și pentru ce să-i iubim pe ceilalți. Adorația euharistică practicată în această devoțiune ne învață răbdarea unei iubiri care nu încetează niciodată să ierte, să reînceapă, să înțeleagă și care nu caută recompense. Vedem în capela noastră de adorație zilnică intrând și ieșind persoane tinere și în vârstă, mame, tați, care se opresc ca să se roage în tăcere căutând răspunsuri. Uneori intră triști și mâhniți și ies senini sau ne lasă nouă datoria să continuăm a ne ruga.

Un alt aspect pe care Preasfânta Inimă ne invită să-l practicăm este repararea, care ne face solidari cu păcatul omenirii și ne face părtași de Pătimirea lui Isus și a lumii și ne angajează să face binele acolo unde este răul, să contrastăm împărăția răului.

Faptele de milostivire spirituale și trupești sunt o formă foarte bună de reparare pentru că ne educă să ieșim din noi înșine, din lucrurile noastre, deschid orizonturile responsabilităților noastre și ne face să privim la un destin mai înalt. O doamnă îmi destăinuia că singurul mod pentru a lupta împotriva depresiei sale cauzate de diferitele drame familiale a fost acela de a se ocupa cu tot sufletul de o misiune africană, unde a înțeles că mii de copii ar fi murit fără ajutorul concret și durabil al său și al altor persoane pe care a reușit să le implice.

Stăpânul vieții îi dădea viață pentru a o putea împărtăși cu alții Un om care și-a pierdut fiica sa foarte tânără într-un accident rutier nu și-a dat pace până când a înțeles că fiica putea să trăiască în alte "fiice" și a făcut din aceste tinere abandonate sensul vieții sale.

Un al treilea aspect care se practică în spiritualitatea Preasfintei Inimi a lui Isus este darul mângâierii pe care Dumnezeu ni-l dăruiește când ne încredințăm duioșiei Inimii sale. De altfel, Isus a spus asta în Evanghelie: "veniți la mine voi toți care sunteți osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28). Această mângâiere este darul răscumpărării care ne aduce nouă duioșia lui Dumnezeu, așa cum reiese din Scrisoarea a doua către Corinteni la primul capitol: "Binecuvântat să fie Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, Tatăl îndurărilor și Dumnezeul oricărei mângâieri, care ne mângâie în orice necaz al nostru ca să putem și noi să-i mângâiem pe cei care se află în orice necaz cu mângâierea cu care noi înșine suntem mângâiați de Dumnezeu. Căci după cum prisosesc pătimirile lui Cristos în noi, tot la fel prin Cristos prisosește și mângâierea noastră. Așadar, dacă suntem în necaz, suntem astfel pentru mângâierea și mântuirea noastră. Dacă suntem mângâiați, suntem astfel pentru mângâierea care vă întărește ca să suportați cu statornicie pătimirile pe care le îndurăm și noi".

Un lucru care se înțelege tot mai bine în practicarea creștinismului este că nu putem să mângâiem pe nimeni dacă Dumnezeu mai înainte nu ne mângâie pe noi. Și această mângâiere vine în modurile cele mai diferite, adesea fără ca noi să ne dăm seama dea sta.

Într-o întâlnire internațională despre emigrație, un preot ne-a povestit experiența sa în timp ce se afla la granița Cambogiei într-un lagăr cu sute și sute de refugiați. Era singurul preot catolic, nu existau alți catolici cu care să împărtășească măcar credința și speranța, în afară de caritate. Treceau zilele și nu reușea să facă nimic, oamenii care-l înconjurau nu înțelegeau limbajul său, disperați în căutarea a ceva ce nu venea niciodată.

Astfel preotul, într-o noapte, s-a gândit să plece; cunoștea un drum de fugă și niște ascunzători. A trecut cu ușurință de controale și s-a trezit singur între o pădure și alta mergând fără să știe încotro merge. A mers toată noaptea și când a ajuns într-un loc care părea sigur, obosit și epuizat s-a trântit la pământ lângă un copac și a adormit. N-a știut niciodată câte ore au trecut. Când s-a trezit încă buimac, a simțit în jurul său un zgomot straniu de oameni și trezindu-se complet a văzut pe toți, sau aproape pe toți oamenii pe care-i părăsise în lagărul de refugiați, care stăteau acolo, în jurul lui. Nu înțelegea, credea că visează, însă cineva i-a clarificat situația: el plecase și ei nu mai aveau nicio speranță de care să se agațe, el era unica mângâiere. Nu el, iubirea inimii lui Dumnezeu care locuia în el. Și l-au urmat.

(După L'Osservatore Romano, 12 iunie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 66.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat