Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Duminica a X-a de peste an - B (2015)

Noi nu căutăm cele care se văd, dar cele care nu se văd, căci cele care se văd sunt trecătoare, pe când cele care nu se văd sunt veșnice (cf. 2Cor 4,18).

Lecturile de la sfânta Liturghie de astăzi ne prezintă opoziția pe care Isus și evanghelia sa, ca și ucenicii lui de atunci și din toate timpurile, o întâmpină din partea diavolului și din partea oamenilor care se lasă conduși de el, știind bine că Isus și ucenicii lui au ca misiune distrugerea lucrărilor diavolului (cf. 1In 3,8).

Diavolul, care de la început este mincinos, se opune lui Dumnezeu și fericirii omului, iar asta ne este dat să vedem în prima lectură și în evanghelia de astăzi. În prima lectură îl vedem pe satana punându-și în joc toată viclenia și răutatea pentru a-l scoate pe om din paradis (cf. Gen 3,1-8). Iar atunci când Isus, Fiul lui Dumnezeu, a venit să ne mântuiască de păcate și să ne ducă înapoi în paradis, îl vedem pe satana și pe oamenii lui cum îl denigrează pe Isus, numindu-l "nebun" și "supus căpeteniei diavolului" (cf. Mc 3,21-22; In 10,20), așa cum alte dăți l-au numit "stricător de datini strămoșești" (cf. Mt 15,2), "băutor de vin și mâncăcios", "prieten al vameșilor și păcătoșilor" (cf. Lc 7,34), trădător și colaborator cu dușmanii neamului, "samaritenii și romanii" (cf. In 8,48; 11,48). Și toate acestea ca lumea să nu vină la el, să nu se convertească și să nu primească mântuirea adusă de el (cf. Mt 13,15). Apoi, satana și oamenii lui au trecut la ispitirea lui (cf. Mc 1,13; Mt 22,18; Mc 12,15; Lc 22,23), la izgonirea lui din cetăți (Mt 8,34), la împingerea lui în prăpastie (cf. Lc 4,29), la luare de pietre pentru a-l lovi (cf. In 8,59; 10,31), la seducerea ucenicilor ca se opună misiunii sale (cf. Mt 16,22-23), să se lepede în mod public de el (cf. Lc 22,57-59), și, apoi, chiar să-l vândă printr-o sărutare (cf. Mc 14,45).

Dar nu numai pe Isus l-a atacat satana în toate chipurile (cf. Lc 4,13), ci și pe toți ucenicii săi care au primit mântuirea lui și își împlinesc mandatul de a aduce la mântuire și pe ceilalți oameni (cf. Mt 28,19; Mc 16,15; Fap 1,8). Să ne amintim că, chiar de la arestarea lui Isus, dușmanii mântuirii au început risipirea ucenicilor (cf. Mt 26,31; Mc 14,27). Apoi, imediat după Rusalii, când apostolii predicau mântuirea prin Cristos și Duhul Sfânt, acoliții diavolului au început prigoana împotriva apostolilor și a ucenicilor lui Isus. Spre denigrarea lor, spre refuzarea învățăturii lor, spre nepocăința și convertirea lor, oamenii lui satan au spus lumii că ucenicii "sunt plini de must" (Fap 2,13), că sunt nebuni (cf. Fap 26,24-25). Apoi, văzând că nu reușesc cu minciuna și denigrarea, așa cum le-a prezis Isus (cf. Mc 13,9; Ap 2,10), oamenii lui satan au început cu bătăile (cf. Fap 5,40-41; 16,22-23; 2Cor 11,25), cu arestările (cf. Fap 5,18; 16,23), cu împrăștierea și exilul (cf. Fap 8,1) și cu omorârea ucenicilor (cf. Fap 8,1; 12,2). Aceste fapte ale satanei și ale acoliților săi au început atunci, dar nu s-au oprit tot atunci, căci ele s-au continuat peste veacuri până la noi și vor continua până la venirea lui Isus de-a doua, spre cernerea ucenicilor și spre slava lui Dumnezeu (cf. Lc 22,31; Iob 1,11-12). Și, culmea, satana îi va amăgi pe prigonitori că, prin toate aceste rele, vor aduce cult lui Dumnezeu (cf. In 16,2). Prin această amăgire a reușit să-i facă chiar pe creștini, de-a lungul istoriei, să lupte, să se fure și să se ucidă între ei, luptă care continuă și astăzi cu multă patimă. De fapt, Biblia spune: "De altfel, toți cei ce voiesc să trăiască cu evlavie în Cristos Isus vor fi prigoniți" (1Tim 3,12). Toate aceste lucruri ni se vor întâmpla "ca să-i fim mărturie" (cf. Lc 21, 12-13).

Să ne fie teamă de aceste atacuri ale satanei și ale oamenilor lui? Nicidecum! Dumnezeu ne-a promis victoria prin lucrarea lui Mesia (cf. Gen 3,15). Iar Mesia, venit în persoana lui Isus, proclamă astăzi victoria sa asupra satanei și acoliților săi. Isus ne spune că el este acel "om tare și puternic" care l-a biruit, l-a jefuit pe diavol de suflete ce le ținea captive și l-a legat (cf. Mc 3,27). Iar apostolul Iuda Tadeu spune: "Pe îngerii care n-au păstrat propria lor demnitate, ci au părăsit locuința lor, i-a ținut în întuneric, legați în lanțuri veșnice, pentru ziua cea mare a judecății" (Iuda 1,6). Ba, mai mult, Isus este acel "om tare puternic" care a învins și moartea (cf. 2Tim 1,10), care a învins și lumea cu mentalitatea ei inspirată de diavol (cf. In 16,33). De aceea, Isus ne zice: "Nu te teme, turmă mică, pentru că Tatăl vostru vă dă cu plăcere Împărăția" (Lc 12,32).

Deși Dumnezeu cel întreit și unic vrea numai bine oamenilor pe care i-a creat "după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26-27), deși Dumnezeu i-a creat pentru a se bucura de creația și de paradisul său (cf. Gen 2,15-16), deși oamenii știu și văd că Dumnezeu îi iubește și că diavolul îi urăște și le vrea mereu răul, împingându-i afară din paradis, împingându-i în foc și apă, împingându-i în prigoane și temnițe, împingându-i la pierzarea vieții de aici și a fericirii veșnice (cf. Gen 3,9-15; Mc 9,22; Ap 2,10), cu toate acestea, mulți oameni aleargă și astăzi după el și după amăgirile lui, uitând că dragostea lui Dumnezeu îi strânge la pieptul său (cf. 2Cor 5,14; In 13,35); uitând că Dumnezeu are pregătite pentru ei: "Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit, și la inima omului nu s-au suit" (cf. 1Cor 2,9).

După primul păcat, diavolul astfel i-a otrăvit și orbit pe oameni că aceștia "numesc răul bine și binele rău, că spun că întunericul este lumină și lumina întuneric, că dau amărăciunea în loc de dulceață și dulceața în loc de amărăciune" (Is 5,20).

Sfântul Augustin (354-430) descrie această situați dramatică în cartea sa "De civitate Dei", "Cetatea lui Dumnezeu". În această carte, sfântul Augustin ne vorbește despre două cetăți, cea a Babilonului și cea a Ierusalimului ceresc. Stăpânul ambelor cetăți este Dumnezeu. Numai că în cetatea Babilonului oamenii ascultă de potrivnicul lui Dumnezeu, satana; iar în cetatea Ierusalimului oamenii ascultă de Fiul lui Dumnezeu, Isus. În Babilon, deși Dumnezeu le face bine oamenilor, iar diavolul le face rău, oamenii, pentru niște bunuri trecătoare, pentru niște plăceri înșelătoare oferite de diavol, ascultă de el.

Evanghelia de astăzi ne spune că unii oameni erau cu Isus și pentru Isus, iar alții erau împotriva lui Isus și a ucenicilor săi. Pe cei care au venit la el, Isus i-a vindecat de orbirea păcatului și le-a oferit mântuirea. În schimb, cei care nu au venit la Isus, dar au alergat după ofertele diavolului, au orbit și mai mult și s-au cufundat în osândă, ca locuitorii din Sodoma (cf. Gen 19,11). La fel, astăzi și totdeauna, diavolul orbește ochii celor împătimiți și le împietrește inima, ca să nu vadă strălucind lumina Evangheliei slavei lui Cristos (cf. 2Cor 4,4); ca să nu vadă cu ochii, să nu înțeleagă cu inima, să nu se întoarcă la Dumnezeu, ca Isus să-i vindece (cf. In 12,40).

Sfântul Paul spune că, deși diavolul și acoliții lui luptă împotriva noastră, noi creștinii, conștienți că cel care l-a înviat pe Domnul Isus din morți ne va învia și pe noi împreună cu el și ne va așeza lângă el, nu ne descurajăm; ci, dimpotrivă, prindem curaj, căci dacă omul nostru din afară se surpă, cel interior se înnoiește din zi în zi; astfel că suferința noastră scurtă și ușoară ne aduce un belșug nemărginit de gloriei veșnică, pentru că noi nu le căutăm cele care se văd, dar cele care nu se văd, căci cele care se văd sunt trecătoare, pe când cele care nu se văd sunt veșnice. Știm de asemenea că, dacă locuința noastră pământească, cortul nostru, se desface, avem o locuință de la Dumnezeu, o locuință nefăcută de mână de om, veșnică, în ceruri (cf. 2Cor 4,13-5,1). Această credință a sfântului Paul i-a întărit pe toți creștinii de-a lungul istoriei. Iată un exemplu:

Episcopul englez Hugo Latimer (1487-1555) a ținut cândva o predică în fața împăratului Henric al VIII-lea (1491-1547), care trăia în adulter. Prin acea predică, împăratul s-a simțit jignit și i-a poruncit ca duminica viitoare să predice și să-și ceară scuze. În următoarea duminică, episcopul citi textul său și începu: "Hugo Latimer, știi tu în fața cui trebuie să vorbești astăzi? În fața maiestății sale, împăratul, care îți poate lua viața, dacă spui ceva greșit după gândurile sale. Dar gândește-te mai întâi bine, a cărui poruncă trebuie să o împlinești aici. Tu stai aici pentru a aduce o veste în numele marelui și atotputernicului Dumnezeu, care este omniprezent și care are puterea să arunce sufletul tău în iad. De aceea, fii atent să împlinești cu fidelitate lucrarea ta!". Apoi ținu exact aceeași predică, ca duminica trecută. Împăratul a lăudat curajul său: "Lăudat să fie Dumnezeu, că am un slujitor atât de fidel".

Isus a spus: "Nu vă temeți de cei ce ucid trupul, dar care nu pot ucide sufletul; ci temeți-vă mai degrabă de cel ce poate să piardă și sufletul și trupul în gheenă" (Mt 10,28).

Este o istorioară creștină care ne spune că diavolul, în aceste zile din urmă, și-a schimbat tactica de luptă împotriva creștinilor și a celorlalți oameni. Nu le mai spune că nu este Dumnezeu, nu le mai spune că nu este rai, nu le mai spune că nu există diavol, nu le spune nimic din toate acestea. Dar a creat multe lucruri deșarte și fără importanță pentru mântuire, ca oamenii să nu mai aibă timp să se gândească la Dumnezeu, la mântuire și la rai; nici la diavol, la osândă și la iad. Satana le-a dat îngerilor și acoliților săi următorul ordin: "Fiți creativi, munca noastră necesită multă creativitate. Creați locuri de distracții, de agrement, de jocuri și ocupați-le oamenilor timpul, ca să nu mai aibă timp să se gândească la Dumnezeu, la suflet și la mântuire; să nu aibă timp de rugăciune, de sfânta Liturghie și de sfânta Împărtășanie. Creați emisiuni TV, emisiuni radio, spectacole, ca ei să uite că noi existăm și că iadul există. Dați-le câștig facil, dați-le întâlniri de gradul zero, dați-le plăceri trupești, dați-le alcool, dați-le droguri, dați-le modele de vedete fără morală, ca să-și piardă timpul, sănătatea și mântuirea. Și atunci succesul nostru va fi garantat!". Iar dacă ne uităm bine în jurul nostru, vedem clar că planul satanei de pierzare a lumii funcționează impecabil, oamenii cad în plasa lui ca muștele pe banda de lipici. Înșelătorul de la început înșeală și astăzi, folosind noi tactici.

Cineva care ducea o viață de sclav al satanei, trăind după amăgirile de mai sus, a fost avertizat de un duhovnic că a ajuns în plasa satanei, acela a spus că el nu simte de loc că este sclav, ci din contra, se simte foarte liber. Atunci duhovnicul i-a spus că și peștele prins în plasa largă a pescarului, atâta timp când plasa este în apă, el se simte liber. Dar, când pescarul trage plasa la mal, abia atunci află că de mult și-a pierdut libertatea. Așa și oamenii, sclavi ai satanei de multă vreme, cât timp sunt în viață, deși sclavi, se simt liberi. Numai când viața le va fi luată, abia atunci își vor da seama că toată viața lor au trăit ca sclavi ai satanei, dar va fi prea târziu.

De-a lungul istoriei, mulți creștini au fost vigilenți și au dejucat planurile de pierzare ale satanei. Iată două exemple:

Într-o zi, sfântului Clement din Ancyra (258-312) i s-a oferit un vas mare, prin cu aur și pietre scumpe, ca să se lepede de Isus. Atunci, sfântul i-a replicat că o asemenea mișelie nu o va face niciodată, "pentru că inima nu se poate sătura cu un vas de metale și pietre prețioase".

Când sfântul Antonin din Florența (1389-1459) avea 35 de ani, a voit să se retragă într-o sihăstrie, unde să-l slujească pe Dumnezeu în sărăcie și pocăință. Atunci, diavolul a căutat să-i zădărnicească hotărârea, aruncându-i pe cale un disc de argint strălucitor, prin care ar fi putut face mult bine săracilor pe care îi iubea așa de mult. Când sfântul Antonin din Florența a văzut discul pe cale, a intuit imediat ispita diavolului. A făcut repede semnul sfintei cruci și a zis cu Isus: "Pleacă de la mine, satană". Pe loc s-a ivit o flacără și un fum greu și discul a dispărut.

Diavolul reușește să-i seducă pe creștini și să-i piardă pentru că nu se roagă, nu se spovedesc des și nu se împărtășesc. Iată un exemplu:

În viața sfântul Macarie cel Mare (295-392), zis și "Egipteanul", se povestește că într-o zi a venit la el un bărbat care a adus-o la el pe soția care, pentru că nu a cedat unui bărbat rău, acesta, din răzbunare, a alergat la un vrăjitor, care i-a schimbat chipul și graiul femeii, din cel de om, cu chipul și graiul unui cal. Sfântul Macarie a vindecat-o, a eliberat-o pe femeie de vraja diavolului, dar a atenționat-o că diavolul a reușit să-i facă această șicană pentru că ea, de cinci săptămâni, nu s-a mai spovedit, nu s-a mai împărtășit și nici nu s-a mai rugat. Mulți dintre creștinii de astăzi au glasuri de lei, lupi și de vipere pentru că nu se spovedesc, nu se împărtășesc și nu se roagă la timp. Aceștia, în loc să vorbească între ei vorbele dulci ale evangheliei, ale psalmilor, ale rugăciunilor și ale cântărilor duhovnicești (cf. Ef 5,19), mugesc ca leii, urlă ca lupii și fluieră ca șerpii, unii la alții, căutând pe cine să sfâșie (cf. 1Pt 5,8).

Astăzi nu trebuie să uităm că prima misiune pe acest pământ a oricărui creștin este mărturisirea evangheliei cu viața și cu vorbele. Tot astăzi trebuie să știm că diavolul și acoliții lui ne vor crea probleme, suferințe și chiar moarte. Să nu ne îngrijorăm de nimic, căci Isus l-a învins pe diavol, a învins moartea, a învins lumea. Să nu ne rușinăm de a vorbi despre Cristos tuturor oamenilor pe care îi întâlnim, pentru ca într-o zi și Isus să ne vorbească de bine Tatălui său și sfinților săi îngeri (cf. Lc 10,8). A vorbi lumii despre Isus este ca și cum ai vorbi unor bolnavi în fază terminală despre un leac miraculos. Isus este într-adevăr și medicul oricărei boli, și leacul miraculos așteptat de toată lumea, care a fost afectată de diavol, păcat și moarte. Să-l ducem cu bucurie pe Isus tuturor oamenilor și atunci Isus ne va atrage și ne va ferici la sine, în paradis (cf. In 12, 31-32)

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat