Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Creștinii și islamul

"Nu există alternativă: ori războiul ori dialogul. Mai bine să dialogăm"

De Maria Chiara Biagioni

Europa în fața fenomenului unei radicalizări a mesajului islamic care se bazează mai ales pe cei mai tineri. Zdruncinată în adâncime de atentatele din Paris și Copenhaga. Mereu în alertă, mereu sub amenințare. Terorismul a intrat în orașele noastre răspândind frică și neîncredere în religii. Acesta este contextul european asupra căruia episcopi și delegați ai conferințelor episcopale europene pentru relațiile cu musulmanii se confruntă la St. Maurice în Elveția. Participă 35 de reprezentanți din diferite țări, din Malta la Marea Britanie. Toți angajați de mulți ani, în prima linie, să traseze parcursuri de dialog cu frații și surorile din islam. O lucrare pusă astăzi puternic în discuție într-o Europă în care adesea răsună întrebarea: dar mai este posibil dialogul cu islamul? Îl întrebăm pe cardinalul Jean-Louis Tauran, președinte al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios care participă la lucrările din Elveția.

• Eminență, dumneavoastră cum răspundeți?

"Mă întreabă mereu: dumneavoastră continuați să dialogați, dar cum faceți atunci când există aceste fapte tragice săvârșite de ISIS? Și eu răspund mereu: cu cât este mai dificil, cu atât este mai necesar dialogul. Pentru că nu există alternativă: ori războiul ori dialogul".

• De ce fundamentalismul de matrice islamică are influență asupra tinerilor?

"Eu cred că musulmanii sunt foarte mândri de religia lor în timp ce noi creștinii avem nevoie să recuperăm acest simț profund al credinței în viața noastră. Cred că dialogul interreligios este o ocazie pentru a aprofunda propria credință, pentru că în fond se începe mărturisind în ceea ce se crede. Nu se poate construi un dialog pe ambiguitate. Trebuie să-i spun interlocutorului meu musulman: iată, eu sunt creștin, cred în Isus și trăiesc conform acestei credințe. Și ziua următoare celălalt va face același lucru. Pentru mine dialogul interreligios este remediul la sincretism".

• Spuneți că tinerii radicalizați au mers spre islamul radical pentru că noi creștinii n-am fost în stare să primim cererea lor de sens?

"Da. Îmi amintesc că am văzut într-o gară în Franța doi tineri care discutau. Unul era magrebian, musulman. Îmi amintesc că avea ochi de foc, o credință și un dinamism extraordinar. Celălalt era francez și atunci când musulmanul l-a întrebat cum era posibil pentru un creștin să creadă într-un Dumnezeu care poate să aibă un fiu și că acest fiu este un om, celălalt a fost incapabil să răspundă. A fost desigur un flash care indică însă urgența - scoasă în evidență de marile magisteriu al lui Benedict al XVI-lea - de a învăța conținutul credinței, deoarece credința nu este o emoție și Isus nu este un mit. Isus a trăit într-o perioadă a istoriei și într-un colț precis al pământului. Și a vorbit".

• Și islamul, ce pași trebuie să facă pentru a învinge provocarea radicalizării?

"Islamul trebuie să intre în modernitate. Și cred că există tineri imam în Europa care sunt conștienți de necesitatea acestui proces. Cheia de boltă se află în școală și în universitate care desfășoară un rol fundamental pentru a da tuturor instrumentele necesare, altminteri vom fi mereu sub influența acestor barbari care nu reprezintă islamul și denaturează religia. Unii ajung astăzi chiar să creadă că religie este egal război. Și aceasta este o mare umilire pentru musulmani. Noi împărtășim suferința lor pentru că a vedea propria religie așa de defăimată, este teribil".

• Deci e vorba de a învinge provocarea terorismului și cu cultura?

"În fond marea criză a lumii de astăzi este o criză a culturii: am fost incapabili de a transmite valorile, deci avem tineri care sunt moștenitori fără moștenire și constructori fără modele. Avem datoria de a le transmite marele patrimoniu artistic, literar, științific al omenirii".

• Terorismul a intrat în Europa. Oamenilor cărora le este frică, ce simțiți să le spuneți?

"Înainte de toate aș spune să nu cedeze fricii pentru că este tocmai ceea ce vor teroriștii. Trebuie să fim uniți și să dăm mărturie de credință, personală și comunitară, în așa fel ca să vadă că creștinii și musulmanii sunt coerenți în ceea ce cred. Binele este mereu contagios".

• În concluzie, ce provocări simțiți să schițați pentru credincioșii din Europa?

"Provocarea identității: trebuie să avem conștiința conținutului credinței. Provocarea alterității: adică celălalt, chiar dacă e diferit de mine, nu este în mod necesar un dușman sau un concurent, ci un frate și o soră, care ca și mine sunt pelerini spre Dumnezeu. Și în sfârșit provocarea pluralismului care înseamnă a accepta că Dumnezeu este în acțiune în orice ființă umană. În fond e vorba de a accepta că Dumnezeu este un partener mult mai puternic decât noi".

(După agenția SIR, 15 mai 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat