Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Statuie care trebuie înlăturată

"O frică irațională de religie se infiltrează în Franța"

De Maria Chiara Biagioni

Nu este pace în Franța datorită reprezentărilor publice ale religiilor. După capitolul trist al metroului parizian care a refuzat să pună în afișele unui concert afirmația "în favoarea creștinilor din Orient", atenția gândirii laiciste a ajuns la un monument în cinstea lui Ioan Paul al II-lea, instalat în 2006 într-o piață din Ploërmel, în departamentul Morbihan, în Bretagne. Tribunalul administrativ din Rennes a ordonat înlăturarea lui pentru că este contrar normelor despre laicitate. Ceea ce este "în afara legii" e "caracterul ostentativ" al monumentului legat de situarea sa în piață și de dimensiunea sa, opt metri înălțime. Monseniorul Pierre d'Ornellas este arhiepiscop de Rennes. Gestionează pentru Conferința Episcopală Franceză un blog cu privire la temele despre sfârșitul vieții. Așadar este obișnuit să discute și să se confrunte cu toți.

Excelență, ce ați simțit când ați auzit despre decizia tribunalului?

"Sentimentul meu a fost dublu. Două imagini s-au suprapus. Aici justiția rațională suprimă o statuie. Acolo, în Orientul Mijlociu, se distrug statui cu nebunia. În ambele cazuri, se vrea eliminarea prezenței de simboluri care dau sens vieții și sunt produse de geniul artiștilor. Întreb: legea este făcută pentru om? Dacă da, atunci are nevoie de inteligența umană pentru a fi aplicată. Mulți consideră că această decizie a fost dictată de o supunere oarbă față de lege. Ce înseamnă că statuia este o «ostentațiet»? Se referă la dimensiunile sale materiale? Dar atunci multe cruci și statui religioase ar trebui să fie eliminate, inclusiv crucea de pe Hôpital des Invalides la Paris. Bine, ostentația înseamnă prozelitism? Dar cum să definim așa dacă respectul față de exprimările publice ale convingerilor religioase sunt garantate? Ce ar fi un spațiu public unde toți se intersectează, însă fără a purta semnele transcendenței pentru că sunt interzise?".

Nu este prima dată când în Franța legea despre laicitate din 1905 provoacă reacții puternice împotriva prezenței religiilor în spațiul public. Ultima problemă s-a petrecut la Paris datorită afirmației "în favoarea creștinilor din Orient". De ce anume există frică?

"RATP (societatea care gestionează metroul parizian) a refuzat recurgând la un regulament. De ce? Nu este semn evident al unei frici? Însă frica nu este izvor de inteligență. Mă tem că unora din societatea noastră le este o frică irațională de religie. Și numai pentru a o discredita în mod abstract, pierd sensul realității. Și realitatea este omul și căutarea sa de transcendență, angajarea de unul care crede în Dumnezeu, pentru pacea, pentru grija celor mai vulnerabili, pentru slujirea adusă persoanelor care trăiesc în lipsuri. Religia autentică este vehicul de pace. Cei care o resping în mod deliberat din spațiul public riscă să provoace fenomene de extremist și de violență. Ne vom căi de acest lucru. Spațiul public nu este instituit pentru a marginaliza religia ci pentru a exprima și a garanta public respectarea libertății de conștiință a tuturor și a fiecărei comunități religioase. A ne fie frică de religie și a o marginaliza din spațiul public înseamnă a deveni complici ai teroriștilor care profețesc monstruozitate instrumentalizând numele lui Dumnezeu, însă fără a vorbi vreodată despre Dumnezeu. Pentru că Dumnezeu nu este nici monstruos și nici violent, ci iubire și duioșie. Este Tată al tuturor".

Laicitatea. Ce viziune despre laicitate au episcopii francezi?

"Pentru al o sutălea aniversar al legii din 1905 am scris un text care recunoștea valoarea unei laicități pacificatoare. Născută în cadrul sistemului iudaico-creștin al gândirii, laicitatea este rod al unei istorii de conflicte, chiar mortale. Să nu repetăm astăzi erorile înaintașilor noștri! Să fim bărbați și femei ai păcii, capabili să respectăm conștiința celuilalt. «A respecta» este verbul care se folosește la articolul 1 din Constituție. Numai respectând conștiința celuilalt și a exprimării publice a religiei sale favorizează pacea. Fără îndoială, prietenii noștri musulmani au intrat în istoria noastră franceză descoperind frumusețea «conștiinței» ca sanctuar în care Dumnezeu vorbește, ca loc de libertate, ca spațiu de pace interioară. Așadar, musulmani, creștini, evrei, budiști și oameni de bunăvoință vor proclama împreună că este bine să trăim într-o societate în care respectarea conștiinței este coloana vertebrală și condiția unei societăți pacificate".

(După agenția SIR, 8 mai 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat