Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Preasfintei Treimi - B (2015)

Te iubesc, Tată, creator; te iubesc, Isuse, mântuitor; te iubesc, Duhule Sfânt, mângâietor!

Astăzi Biserica celebrează solemnitatea Preasfintei Treimi, acea Preasfântă Treime în care trăim, ne mișcăm și suntem (cf. Fap 17,28), acea Preasfântă Treime care umple tot universul cu prezența ei, acea Preasfântă Treime care și-a pus chipul și asemănarea în noi (cf. Gen 1,26-27) și amprenta sa în toată creația, acea Preasfântă Treime care ne este mereu aproape (cf. Fil 4,5), acea Preasfântă Treime care umple sfânta Biserică, acea Preasfântă Treime care umple și fericește paradisul (cf. 1In 5,7), acea Preasfântă Treime care este fericirea sfinților, acea Preasfântă Treime pe care Biblia o numește iubire (cf. 1In 4,8.16), acea Preasfântă Treime ne-a iubit mai întâi și ne iubește continuu(cf. 1In 4,19).

Dumnezeul creștinilor este "iubire" și de aceea este și "treime", căci iubirea fără dăruire nici nu există. Despre Sfânta Treime nu se poate vorbi decât în termeni de iubire. Tată îl iubește pe Fiul și Fiul îl iubește pe Tatăl (cf. In 3,35; 5,29). Tatăl și Fiul iubesc pe Duhul Sfânt și Duhul Sfânt iubește pe Tatăl și pe Fiul. Iar cea mai extraordinară veste bună, din ziua sărbătorii Sfintei Treimi, este că Tată, Fiul și Duhul Sfânt ne iubesc pe noi și ne vor pentru veșnicie în prezența lor din împărăția cerurilor. De aceea, persoanele divine ne-au creat dup chipul și asemănarea lor (cf. Gen 1,26-27); de aceea ne-au mântuit când ne-au păcătuit; de aceea, la Botezul nostru și-au mutat locuința în noi (cf. Mt 28,19); de aceea ne-au pregătit un lăcaș veșnic în ceruri împreună cu ele (cf. In 5,17; 14, 2-3).

Iubirea persoanelor divine între ele și iubirea lor pentru noi este și tema Bibliei. Biblia, pe tot parcursul ei, ne spunea cea mai frumoasă poveste pe care ne place să o auzim, povestea de iubire dintre Preasfânta Treime și noi. Iată, pe scurt această poveste de iubire dintre Preasfânta Treime și noi, oamenii: Biblia ne spune că Dumnezeu avea din veșnicie un Fiu, pe care îl iubea nespus de mult. Pentru că îl iubea nespus de mult, s-a gândit să-i facă un cadou, care să-l facă vesel și fericit. Și, deoarece era atotputernic și îi plăcea să facă lucruri mari, Dumnezeu a creat pentru Fiul său, universul nemărginit de mare și nespus de frumos. Dar Fiul lui Dumnezeu nu voit să se bucure singur de un univers atât de mare și frumos, de aceea, i-a cerut Tatălui ca să-i dea tovarăși cu care să împartă, atât bucuria creației, cât și bucuria cerului; ca apoi, împreună cu acești tovarăși, să-i mulțumească și să-l laude veșnic. Atunci Dumnezeu Tatăl ne-a creat pe noi oamenii după chipul și asemănarea sa, bărbat și femeie ne-a creat (cf. Gen 1,26-27). Și, cum spune Scriptura, Fiul se bucura înaintea Tatălui, veselindu-se pe rotocolul pământului și găsindu-și plăcerea printre fiii oamenilor (cf. Prov 8,22-31). Apoi, văzând Tatăl, bucuria Fiului în noi, ne-a ales pe noi și ne-a înfiat, mai înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinți și fără prihană înaintea lui (cf. Ef 1,4-6).

Diavolul și prima lui fiică, moartea, invidioși pe bucuria lui Dumnezeu cu oamenii și a oamenilor cu Dumnezeu, au reușit să-i atragă pe primii oameni în păcat, și odată cu ei, întreg neamul omenesc, și astfel pentru puțin timp a izbutit să-i fure lui Isus plăcerea inimii sale, oamenii dați lui de Dumnezeu ca frați de bucurie veșnică. De aceea, Isus, din voința Tatălui și prin puterea Duhului Sfânt, după ce a creat-o neprihănită pe Maria și a umplut-o cu orice far (cf. Lc 1,28), s-a zămislit în sânul ei prin puterea Duhului Sfânt (cf. Lc 1,31-35), s-a făcut trup și a locuit între noi (cf. In 1,14; Gal 4,4), și-a luat numele de Isus, adică mântuitor de păcat (cf. Mt 1,21), și a venit să se lupte pentru noi cu diavolul și cu moartea, pe care i-a biruit la cruce, luându-ne astfel înapoi la el (cf. Col 2,14-15). La a doua lui venire, pe acești înfrânți, îi va nimici complet și-i va arunca pentru veșnicie în iazul de foc și pucioasă, pentru a nu mai putea face niciodată rău nimănui (cf. Ap 20,10.14). Noi, oamenii, suntem "plăcerile lui Isus", plăceri pentru care a îndurat crucea și ocările ei, dar, fiind totuși plăceri (cf. Evr 12,2). Abia acum înțelegem mai bine cuvintele sfântului Ioan: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16).

Despre această poveste de dragoste dintre Dumnezeu cel întreit, care este iubire, și noi, oamenii, ne vorbește Biblia, de la prima ei pagină, până la ultima. Despre această poveste de dragoste dintre Dumnezeu cel întreit, iubire, și noi, oamenii, ne vorbește solemnitatea Sfintei Treimi astăzi. Despre această poveste de dragoste dintre Dumnezeu cel întreit, iubire și noi, oamenii, ne vorbește Biserica în fiecare duminică, în fiecare sărbătoare, în fiecare zi, prin fiecare taină pe care ne-o administrează și prin oricare altă acțiune liturgică.

Deși Biblia, chiar de la începutul ei, abundă de referințe despre cele trei persoane divine și despre dragostea lor față de noi (cf. Gen 1,1-3; 1,26-27; 18,1-10; Num 24,10; Dt 17,6; Ez 6,4), Isus a fost primul care ne luminat în înțelegerea lor, în înțelegerea legăturii de iubire dintre ele, în înțelegerea dragostei lor față de noi. Luminați de Isus, acum înțelegem mai ușor că: cel care i s-a arătat lui Moise în fulgere și tunete pe muntele Sinai; cel care s-a apropiat de oameni și i-a scos din robie cu fapte minunate (cf. Dt 4,32-34.39-40), cel care i-a făcut pe oameni moștenirea sa (cf. Ps 32/33,4-22), este Dumnezeu Tatăl. Luminați de Isus, acum înțelegem mai ușor că acela care s-a întrupat de la Duhul Sfânt, care a pătimit, a murit, a înviat și s-a înălțat la cer, care a întemeiat Botezul și celelalte taine, care ne-a poruncit să facem ucenici, este Dumnezeu Fiul (cf. Mt 28,16-20). Luminați de Isus, acum înțelegem mai ușor că cel prin care am primit înfierea; cel prin care prin strigăm: "Abba, Tată!"; cel prin care îl mărturisim pe Isus ca Domn, cel prin care suntem moștenitori ai lui Dumnezeu și împreună-moștenitori cu Cristos (cf. Rom 8,14-17), este Duhul Sfânt.

Astăzi de solemnitatea Sfintei Treimi, suntem chemați să știm și să credem că între persoanele divine nu este competiție și nici rivalitate, ca între zeii celorlalte popoare, căci: Tatăl proslăvește pe Fiul și Fiul proslăvește pe Tatăl (cf. In 17,1); Tată și Fiul preamăresc pe Duhul Sfânt trimițându-l în lume (cf. In 14,16). Duhul Sfânt preamărește pe Tatăl și pe Fiul (cf. In 15,14-15); Duhul Sfânt revarsă dragostea Tatălui și a Fiului (cf. Rom 5,5). Și iarăși, cele trei persoane divine se revelează reciproc una pe alta. Tatăl îl revelează pe Fiul: "Acesta este Fiul meu preaiubit!" (Lc 9,35); Fiul îl descoperă pe Tatăl, pe care îl numește: "Părinte" (Mc 14,36) și "Tată" (cf. Mt 11,25; 26,39; Lc 10,21); Duhul Sfânt se descoperă ca Duh al Tatălui și al Fiului și ne învață să-l chemăm pe Dumnezeu în rugăciune cu numele de "Tată", "Abba, și "Părinte" (cf. Gal 4,6), iar pe Fiul cu numele de "Isus" și de "Domnul!" (cf. 1Cor 12,3).

În Preasfânta Treime, persoanele divine trăiesc una prin alta. Isus a venit de la Tatăl prin Duhul Sfânt (cf. Lc 1,35) și astfel Isus este în Tatăl și Tatăl este în Isus (cf. In 14,11). Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și de la Fiul (cf. In 15,26). Persoanele divine se promovează unele pe altele. Tatăl proslăvește pe Fiul și Fiul proslăvește pe Tatăl (cf. In 17,1); Duhul Sfânt preamărește pe Tatăl și pe Fiul (cf. In 15,14-15); Duhul Sfânt revarsă dragostea Tatălui și a Fiului (cf. Rom 5,5).

În Preasfânta Treime persoanele divine sunt unite în orice lucrare și acțiune. Astfel: deși creația și providența sunt atribuite Tatălui, la ele au participat și participă Fiul și Duhul Sfânt. Deși mântuirea este atribuită Fiului, la ea au participat și participă Tatăl și Duhul Sfânt. Deși sfințirea este atribuită Duhului Sfânt, la ea au participat și participă Tatăl și Fiul.

În Preasfânta Treime persoanele divine sunt nedespărțite în acțiunile lor față de noi, oamenii. Astfel: când un suflet îi deschide lui Isus care bate la ușa sufletelor său, odată cu Isus intră și Tatăl și Duhul Sfânt (cf. Ap 3,20-21). Când cineva păzește cuvintele lui Isus, nu este iubit numai de Isus, dar este iubit și de Tatăl și de Duhul Sfânt (cf. In 14,23). Dacă cineva îl primește pe Isus în sfânta Împărtășanie, îl primește și pe Tatăl și pe Duhul Sfânt, căci în Isus Cristos "locuiește trupește întreaga plinătate a dumnezeirii" (Col 2,9).

Astăzi trebuie să învățăm de la Preasfânta Treime, să trăim în dragoste și unitate în familiile și comunitățile noastre. "Din aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii mei, dacă veți avea dragoste unii pentru alții" (In 13,35). "Mulțimea celor ce crezuseră era o inimă și un suflet. Nici unul nu zicea că averile lui sunt ale lui, ci aveau toate de obște" (Fap 4,32).

Trebuie să mai învățăm de la Preasfânta Treime, respectul reciproc și vorbirea de bine. Când sfântul Paul scria: "Nu vă mușcați și nu vă mâncați unii pe alții, ca să nu fiți nimiciți unii de alții", se gândea la armonia iubirea Sfintei Treimi.

Mijlocul optim de a preamări Preasfânta Treime, este viața trăită ca mărturie a credinței în Sfânta Treime.

Jacques Maritain (1882-1973), un filozof catolic francez, autorul a peste 60 de cărți de inspirație creștină, spunea: "Dacă într-un timp ajungeau cinci argumente din contingența lucrurilor pentru a explica existența lui Dumnezeu, azi omul reține că acestea sunt insuficiente și vrea un al șaselea argument, cel mai complet, cel mai autoritar: viața celor care cred în Dumnezeu". Viața noastră trebuie să fie o continuă preamărirea a Sfintei Treimi, care din mare iubire față de noi, ne-a creat, ne-a răscumpărat și ne-a sfințit.

Apoi este participarea deasă la sfânta Liturghie. Slujitoarea lui Dumnezeu Lucia dos Santos (1907-2005), vizionarea de la Fatima, 13 mai 1917, povestește că, înainte de apariția Sfintei Fecioare Maria, a apărut mai întâi un înger ținând în mâna dreaptă un potir, iar deasupra potirului o ostie din care curgeau picături de sânge. Apoi, îngerul a lăsat potirul și ostia suspendate în aer și s-a prosternat la pământ înaintea lor, spunând de trei ori: "Preasfântă Treime, Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul și Dumnezeu Duhul Sfânt, te ador profund și îți ofer trupul și sângele, sufletul și dumnezeirea lui Isus Cristos, prezent în toate ostiile de pe altare, ca ispășire pentru toate păcatele lumii!" Prin gestul și acțiunea sa, îngerul Domnului ne-a transmis că sfânta Liturghie preamărește în mod solemn Preasfânta Treime, pe Tatăl care a mântuit lumea prin jertfa lui Isus de la cruce și prin lucrarea Duhului Sfânt.

Sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie realizează în cei care se împărtășesc unitatea și iubirea din Sfânta Treime, căci, așa cum boabele de grâu risipite pe câmpii și cum bobițele de struguri risipite pe dealuri, fiind adunate, s-a făcut din ele o singură pâine și un singur vin care sunt oferite pe altar, tot astfel creștinii care se împărtășesc din ele, adunați din multele locuri unde locuiesc, devin una în simțire și iubire, așa cum sunt persoanelor din Sfânta Treime. La sfânta Liturghie, împărtășania este împărtășirea cu Preasfânta Treime, căci cine îl primește pe Isus, îl primește și pe Tatăl și pe Duhul Sfânt, căci persoanele divine nu pot fi despărțite (cf. Col 2,9).

Prin participarea la sfânta Liturghie începem munca de apostolat, pe care o continuăm în afară, muncă cerută insistent de Isus de la toți creștinii: "Mergând, faceți ucenici din toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19). Prin participarea la sfânta Liturghie începem această muncă de apostolat: "Căci ori de câte ori mâncăm din pâinea aceasta și bem din potirul acesta, vestim moartea Domnului până când va veni" (1Cor 11,26).

Apoi, sfânta Liturghie ne transpune în unitatea și dragostea din Sfânta Treime și realizează promisiunea lui Isus: "Unde doi sau trei sunt adunați în numele meu, sunt și eu acolo în mijlocul lor" (Mt 18,20).

Și iarăși, sfânta Liturghie preamărește sfânta Treime că începe și se termină în numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt; proclamă evanghelia, rostește crezul, cântă prefața și săvârșește prefacerea, în numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt. Să nu uităm apoi că toate celelalte sacramente au drept inimă Euharistia și că ele se administrează: În numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt.

Alte mijloace bune de a preamări Preasfânta Treime sunt: ridicarea deasă a minții la Dumnezeu cel întreit și unic și rostirea rugăciunilor scurte: "Slavă Tatălui și Fiului și Duhului Sfânt"; "Preasfântă Treime un singur Dumnezeu, miluiește-ne pe noi!"; "Lăudată să fie Preasfânta Treime!"; "Te iubesc, Tată, creator; te iubesc, Isuse, mântuitor; te iubesc, Duhule Sfânt, mângâietor"; însemnarea deasă cu semnul sfintei cruci; recitarea crezului; recitarea imnului "Mărire"; și toate aceste însoțite cu multe gesturi și fapte de iubire față de aproapele. "Și orice faceți, cu cuvântul sau cu fapta, să faceți totul în numele Domnului Isus și să mulțumiți, prin el, lui Dumnezeu Tatăl" (Col 3,17).

"Slavă Tatălui, și Fiului, și Sfântului Duh,
lui Dumnezeu care este, care era și care vine!"

(Ap 1,8).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat