Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Îmi lipsește mersul pe străzi

De Juan Barretta

Publicăm interviul acordat de papa la 21 mai 2015 și apărut în cotidianul argentinian "La Voz del Pueblo" din Tres Arroyos (Buenos Aires) din 24 mai.

Singur cu papa Francisc în reședința sa de la "Sfânta Marta" din Vatican. O întâlnire față în față istorică, în care una dintre personalitățile cele mai importante din lume a vorbit despre viața sa personală. "Vreau ca să fiu amintit ca o persoană bună", și din adâncul inimii admite: "Oamenii îmi fac bine". Într-o simplă sală din reședința de la "Sfânta Marta", în Vatican, papa Francisc a primit "La Voz del Pueblo", fără prezența a terțe persoane și cu o singură condiție: "Singurul lucru pe care ți-l cer este să joci curat", a spus înainte de a porni reportofonul. Apoi, în cele patruzeci și cinci de minute cât a durat întâlnirea noastră, mi-a mărturisit că în alte timpuri a simțit "panică în fața jurnaliștilor". Este clar că e vorba despre o traumă depășit. Jorge Bergoglio a avut curajul de a parcurge din nou viața sa personală, răspunzând cu plăcere și însoțind cuvintele cu gesturi atunci când întrebarea îl entuziasma, dar și în mod sec și tăios în fața unei întrebări al cărei răspuns ar fi putut să trezească mult zgomot în afara zidurilor vaticane. Singurătatea, pizza, frica de durerea fizică, magisteriul său, lucrurile care-l facă să plângă, presiunile, televiziunea, valoarea utopiilor... Acestea au fost câteva dintre temele tratate în timpul discuției noastre, care a avut ca punct de plecare numirea sa.

Visați să fiți papă?

Nu! Și nici să fiu președinte al Republicii sau general al armatei. Există din aceia care visează asta. Eu nu.

Nici în timp ce făceați carieră în slujirea episcopală nu v-ați imaginata această posibilitate?

După ce am ocupat timp de cincisprezece ani posturile de conducere în care m-au pus, mă întorsesem jos, să fiu duhovnic, paroh. Viața unui călugăr, a unui iezuit, se schimbă în funcție de necesități. Și cu privire la posibilitate, eram în lista papabililor în celălalt conclav. Dar de data aceasta, a doua oară, dată fiind vârsta mea, 76 de ani, și dat fiind faptul că erau cu siguranță persoane mai valoroase... Astfel... nimeni nu amintea de numele meu, nimeni. În afară de asta, spuneau că sunt un kingmaker (un mare alegător, așa cum sunt numiți acei cardinali, care datorită experienței lor și a autorității lor au mai mare influență decât alții asupra rezultatului electoral) și puteam să influențez asupra votului cardinalilor latinoamericani. Până acolo încât în ziare nu ieșise nicio fotografie de-a mea, nimeni nu se gândea la mine. Casele de pariuri din Londra îmi dădeau locul al 46-lea (râde cu poftă). Nici măcar eu nu mă gândeam la mine, chiar nu-mi trecea prin minte.

Cu toate că în 2005 ați fost al doilea cel mai votat după Ratzinger...

Acestea sunt lucruri care se spun. Faptul sigur este că măcar în cealaltă alegere eram în ziare, apăream printre papabili. Înăuntru era clar că trebuia să fie Benedict, care a fost votat aproape în unanimitate, și acest lucru mi-a plăcut mult. Candidatura sa era clară, în a doua alegere nu era niciun candidat clar. Existau diferiți posibili, dar niciunul puternic. De aceea am venit la Roma cu ceea ce aveam pe mine și cu un bilet de întoarcere pentru sâmbătă seara, pentru a putea fi la Buenos Aires în duminica Floriilor. Chiar lăsasem omilia mea pregătită pe birou. Nu mă gândeam niciodată că se va întâmpla.

Și când ați fost ales ce ați simțit?

Înainte de alegerea definitivă am simțit multă pace. "Dacă Dumnezeu vrea asta...", m-am gândit. Și am rămas în pace. În timp ce se numărau voturile, care sunt veșnice, recitam rozariul, liniștit. Aveam alături pe prietenul meu, cardinalul Claudio Humes, care într-o votare precedentă celei definitive mi-a spus: "Eh, nu te îngrijora, că așa lucrează Duhul Sfânt" (râde din nou).

Ați acceptat imediat?

M-au dus în sacristie, mi-au schimbat reverenda, și tot așa, pe teren. Și acolo am spus ceea ce mi-a venit în minte.

A fost ceva natural atunci.

Da, am simțit multă pace și am spus ceea ce-mi venea din inimă.

Recunoașteți magnetismul pe care-l generează oamenii? Spun asta pentru acel ceva în plus pe care figura dumneavoastră îl dă investiturii papale.

Da... știu că oamenii (ezită, tace). Înainte nu înțelegeam de ce se întâmpla. Unii cardinali mi-au spus că oamenii spun "îl înțelegem". Clar, eu încerc să dau exemple la audiențe, în lucrurile pe care le spun, ca astăzi (în audiența generală de miercuri) când am povestit anecdota de când eram în clasa a patra elementară. Atunci așa oamenii înțeleg ceea ce eu vreau să spun. Ca atunci când am vorbit despre cazul părinților despărțiți, care îi folosesc pe copii ca ostatici, un lucru foarte trist, îi fac să devină victime, tata vorbește rău despre mama sau viceversa, și în capul copilului se creează multă învălmășeală. Încerc să fiu concret și ceea ce tu numești magnetism unii cardinali îmi spun că are de-a face cu faptul că oamenii mă înțeleg.

Vă place audiența generală?

Da, îmi place în sens uman și spiritual, în ambele sensuri. Oamenii îmi fac bine, îmi transmit energie pozitivă, așa cum se spune. Este ca și cum viața mea s-ar amesteca cu mulțimea. Eu, psihologic, nu pot să trăiesc fără oameni, nu sunt făcut să fiu monah, de aceea am rămas să trăiesc aici, în această casă (în reședința "Sfânta Marta"). Aceasta este o pensiune, sunt 210 camere, noi care trăim și lucrăm în Sfântul Scaun suntem patruzeci, ceilalți sunt oaspeți, episcopi, parohi, laici, care trec și se cazează aici. Și acest lucru îmi face foarte bine. A veni aici, a mânca în sala de mese, unde sunt atâția oameni, a celebra Liturghia de patru ori pe săptămână unde vin oameni din afară, din parohii... Îmi plac mult toate acestea. Eu m-am făcut preot pentru a fi cu oamenii. Îi aduc mulțumire lui Dumnezeu pentru că acest lucru mi-a rămas.

Ce vă lipsește din viața dumneavoastră de dinaintea alegerii ca papă?

Să ies în stradă. Acest lucru, da, îmi lipsește, liniștea de a merge pe străzi. Sau de a merge într-o pizzerie ca să mănânc o pizza bună (râde).

Puteți cere ca să v-o aducă în Vatican.

Da, dar nu este același lucru, problema este de a merge acolo. Eu am mers mereu pe jos. Când eram cardinal îmi plăcea mult să merg pe străzi, să merg în autobuz, în metrou. Orașul îmi place mult, sunt citadin înăuntru. N-aș putea trăi într-un oraș ca al tău, de exemplu, ar fi foarte greu... Nu, apoi Tres Arroyos nu este așa de mic, da, aș putea trăi. La țară n-aș putea trăi.

Aici mergeți prin oraș?

Nu (iarăși râde cu poftă). Merg în parohii... Dar nu pot să ies. Imaginează-ți dacă ies ce se dezlănțuie. Într-o zi am ieșit cu mașina singur cu șoferul și am uitat să închid geamul, era deschis și nu mi-am dat seama. Și s-a întâmplat sfârșitul lumii... Eu eram așezat lângă șofer, trebuia să mergem înainte, însă oamenii nu ne lăsau să trecem. Clar, a-l întâlni pe papa pe stradă...

Acest lucru are de-a face cu modul dumneavoastră de a fi.

Este adevărat că aici am faima de indisciplinat, protocolul nu-l respect mult. Protocolul este foarte rece, deși există lucruri oficiale pe care le respect complet.

Seara puteți să vă odihniți, scoateți ștecherul din priză?

Eu nu am un somn foarte profund, dar mă așez în pat și adorm imediat. Dorm șase ore. În mod normal la nouă sunt în pat și citesc până aproape la zece, când începe să-mi lăcrimeze un ochi, atunci sting lumina și așa rămân până la patru, când mă trezesc singur, este deșteptătorul biologic. Este adevărat, apoi, am nevoie de siestă. Trebuie să dorm de la patruzeci de minute la o oră, astfel îmi scot pantofii și mă întind în pat. Și în acest caz dorm profund și mă trezesc singur. Când nu fac siesta, simt acest lucru.

Ce citiți înainte de a adormi?

Acum citesc un text despre sfântul Silvan de la Muntele Athos, un mare maestru spiritual.

În vizita de la Manila din vara trecută ați vorbit despre importanța lacrimilor. Dumneavoastră plângeți?

Când văd drame umane. Ca alaltăieri, când am văzut ceea ce li se întâmplă oamenilor din poporul rohingya, care ajung pe șlepuri în ape thailandeze; când se apropie de uscat le dau ceva de mâncare, apă și apoi îi aruncă din nou în mare. Acest lucru mă înduioșează profund, acest tip de dramă. Apoi copiii bolnavi. Când văd ceea ce aici numesc "boli rare", produse de neatenția față de ambient, mi se strânge inima. Când văd acele creaturi, îi spun Domnului: "De ce ei și nu eu?". Și atunci când merg în pușcării mă înduioșez. Din cele trei Joi Sfinte pe care le-am celebrat, două au fost într-o închisoare, o dată într-una pentru minori și altă dată în cea de la Rebibbia. Și apoi în alte orașe din Italia pe care le-am vizitat am fost în închisoare, am mâncat cu deținuții și în timp ce discutam cu ei mi-a venit în minte: "Și imaginează-ți că și eu aș putea să fiu aici!". Adică, niciunul dintre noi nu este sigur că nu va comite niciodată un delict, ceva pentru care să fie pus în închisoare. Atunci mă întreb pentru ce Dumnezeu a permis ca eu să nu fiu aici. Și simt durere pentru ei și îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru că nu sunt aici, dar în același timp simt că acea mulțumire este de conveniență, pentru că ei n-au avut oportunitatea pe care am avut-o eu de a nu face o prostie așa încât să ajung în pușcărie. Acest lucru mă face să plâng interior. Mă atinge profund.

Dar ajungeți să plângeți cu lacrimi?

Public nu plâng. Mi s-a întâmplat de două ori mai-mai să fac asta, dar am reușit să mă stăpânesc la timp. Eram prea înduioșat, ceva lacrimi mi-au scăpat, dar n-am dat importanță și după un pic de timp mi-am dat cu mâna pe față.

De ce nu voiați ca să fiți văzut plângând?

Nu știu, mi se părea că trebuia să merg înainte.

În ce ocazii s-a întâmplat?

Îmi amintesc una, cealaltă nu. Aceea pe care mi-o amintesc avea de-a face cu persecuția creștinilor din Irak. Vorbeam despre asta și m-am înduioșat profund. Mă gândeam la copii.

Ce anume vă provoacă frică?

În general nu-mi este frică. Sunt destul de temerar, acționez fără să mă gândesc la consecințe. Acest lucru uneori îmi provoacă mari dureri de cap pentru că îmi mai scapă câte un cuvânt în plus (iarăși râde cu poftă). Cu privire la atentate, sunt în mâinile lui Dumnezeu și când mă rog îi vorbesc Domnului și îi spun: "Uite, dacă trebuie să se întâmple, atunci să se întâmple, îți cer numai un har, ca să nu-mi faci rău (râde), pentru că sunt un fricos față de durerea fizică. Durerea morală o suport, dar cea fizică nu. Sunt foarte fricos în această privință, nu înseamnă că mi-e frică de o injecție, dar prefer să nu am probleme cu durerea fizică. Sunt foarte intolerant, cred că este un lucru care mi-a rămas de la operația la plămân pe care am avut-o când aveam 19 ani.

Vă simțiți sub presiune?

Presiunile există. Fiecare persoană din conducere simte presiuni. În acest moment ceea ce mă apasă mai mult este marea cantitate de lucru care există. Urmez un ritm de muncă foarte puternic, este sindromul sfârșitului anului școlar, care aici se termină la sfârșitul lui iunie. Și atunci se acumulează mii de lucruri și sunt probleme... Și apoi sunt problemele pe care ți le creează, ce anume am spus, sau ce nu am spus... Și mijloacele de comunicare iau un cuvânt și îl scot din context. Alaltăieri în parohia Ostia, aproape de Roma, salutam oameni, îi puseseră pe bătrâni și pe bolnavi în sala de sport. Erau așezați și eu treceam și îi salutam. Atunci am spus: "Uitați ce comic, aici unde se joacă copiii sunt bătrânii și bolnavii. Vă înțeleg, pentru că și eu sunt bătrân și am și eu bolile mele, sunt un pic bolnav". Ziua următoare au scris în ziare: "Papa a mărturisit că este bolnav". Împotriva acestui dușman nu poți nimic.

Sunteți la curent cu tot ceea ce se publică?

Nu, nu. Citesc numai un ziar, "La Repubblica", care este un ziar pentru gruparea medie. Fac asta dimineața și nu trec mai mult de zece minute ca să dau o raită prin el. La televizor nu mă uit din 1990 (își ia timp ca să răspundă). Este o promisiune pe care am făcut-o Fecioarei de pe Carmel în noaptea de 15 iulie 1990.

Pentru un motiv deosebit?

Nu, nu, mi-am spus "nu e pentru mine".

Nu vă uitați la meciurile lui San Lorenzo?

Nu, nu mă uit la nimic.

Cum ajungeți să aflați rezultatele?

Este un gardian elvețian care în fiecare săptămână îmi transmite rezultatele și clasamentul.

Dumneavoastră, printre papi, ați fi un Messi sau un Mascherano?

N-aș ști să-ți spun, pentru că nu știu să disting cele două stiluri ale lor, nu mă uit la meciuri. Messi a venit aici de două ori dar nimic mai mult, dar nu l-am văzut niciodată jucând.

Navigați pe internet?

Nu. Și a da interviuri, niciodată și chiar niciodată. Acum am reușit, este starea de har. Înainte simțeam panică în fața ideii de a înfrunta un jurnalist.

Cum vedeți Argentina din Vatican?

Ca o țară cu multe posibilități și atâtea oportunități pierdute. Așa cum spunea cardinalul Quarracino. Și este adevărat. Suntem o țară care a pierdut multe oportunități în cursul istoriei sale. Ceva nu merge, cu toată bogăția pe care o avem. Ca relatarea despre ambasadorii țărilor care au mers să se plângă lui Dumnezeu pentru că argentinienilor le-a dat atâtea bogății și lor numai una, ori agricultura ori minele. Dumnezeu i-a ascultat și apoi a răspuns: "Nu, scuzați, pentru a compensa lor i-am dat pe argentinieni".

Urmăriți politica argentiniană?

Nu, deloc, am încetat să primesc politicieni pentru că mi-am dat seama că unii au folosit acest fapt și fotografia cu mine, deși este la fel de adevărat că alții nici măcar n-au spus că au fost la mine și nu au făcut fotografie. Dar pentru a evita toate acestea, pe politicieni nu-i primesc în audiență privată. Dacă vin, merg la audiența generală, îi salut acolo. Însă nu știu cum merg alegerile și nici nu știu cine sunt candidații. Îmi imaginez care sunt principalii, dar nici măcar nu știu cum sunt tensiunile. Știu că în PASO (Primare deschise simultane obligatorii) din Buenos Aires a învins PRO (Propunerea republicană), pentru că am văzut în ziar, chiar a apărut în "La Repubblica".

Vă place că vă definesc papa cel sărac?

Dacă după aceea pun un alt cuvânt, atunci da. "Săracu' om", de exemplu (râde din nou cu poftă). Sărăcia este centrul Evangheliei. Isus a venit pentru a predica săracilor, dacă elimini sărăcia din Evanghelie nu înțelegi nimic, îi elimini măduva spinării.

Nu este o utopie ca crede că se poate dezrădăcina sărăcia?

Da, dar utopiile ne fac să mergem înainte. Ar fi trist dacă un tânăr sau o tânără nu le-ar urma. Există trei lucruri pe care trebuie să le avem cu toții în viață: amintire, capacitate de a vedea prezentul și utopie pentru viitor. Amintirea nu trebuie pierdută. Când popoarele își pierd amintirea, există marea dramă de a-i neglija pe bătrâni. Capacitate de hermeneutică în fața prezentului, a-l interpreta și de a ști unde trebuie mers cu acea amintire, cu rădăcinile pe care le am, cum să o joc în prezent, în asta se află viața tinerilor și a adulților. Și viitorul, acolo se află cea a tinerilor mai ales și cea a copiilor. Cu amintirea, cu capacitatea de gestionare în prezent, de discernământ și utopie spre viitor, pentru că acolo se inserează tinerii. De aceea, viitorul unui popor se manifestă în îngrijirea bătrânilor, care sunt amintirea, și a copiilor și a tinerilor, care sunt cei care o vor duce înainte. Noi adulții trebuie să primim această amintire, să o lucrăm în viitor și să o dăm copiilor. Odată am citit un lucru foarte frumos: "Prezentul, lumea pe care am primit-o, nu este numai o moștenire a bătrânilor ci este mai degrabă un împrumut pe care ni-l dau copiii noștri pentru ca să-l restituim lor mai bun". Dacă tai rădăcinile mele și pierd amintirea, mi se va întâmpla ceea ce se întâmplă oricărei plante, voi muri; dacă trăiesc numai un prezent fără a privi în previziune spre viitor, mi se va întâmpla ceea ce i se întâmplă oricărui administrator rău, care nu știe să facă proiecte. Poluarea ambientală este un fenomen de acest tip. Cele trei lucruri trebuie să meargă împreună; când unul lipsește, un popor începe să decadă.

Care sunt relele cele mai mari care chinuiesc lumea astăzi?

Sărăcia, corupția, traficul de persoane. Dar pot să greșesc în statistică, însă ce-mi răspunzi dacă te întreb ce cuvânt vine în cheltuielile lumii după alimentație, haine și medicamente? Pe al patrulea loc sunt cosmeticele și pe al cincilea sunt animalele de casă. Și acest lucru este grav. Îngrijirea animalelor de casă este ca o iubire un pic programată, adică pot să programez răspunsul iubitor al unui câne sau al unei pisici, și n-am nevoie să am experiența unei iubiri de reciprocitate umană. Exagerez, nu trebuie luat la literă, dar trebuie să ne îngrijorăm de acest lucru.

De ce repetați mereu "rugați-vă pentru mine"?

Pentru că am nevoie de asta. Am nevoie ca să mă susțină rugăciunea poporului. Este o exigență interioară, trebuie să fiu susținut de rugăciunea poporului.

Cum v-ar plăcea să fiți amintit?

Ca o persoană bună. Ca să spună: "Era o persoană bună care a încercat să facă binele". Nu cer altceva.

(După L'Osservatore Romano, 25 mai 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat