Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a IV-a a Paștelui, duminica lui Isus, bunul păstor și a rugăciunilor pentru vocații creștine la viața de mesageri ai mântuirii divine - B

Isus înviat din morți este păstorul nostru cel bun care ne conduce acasă la Tatăl ceresc.

Este lucru verificat de mulți păstori că lupul are o putere de hipnoză asupra oițelor. Lupul stă pitit într-un tufiș departe de prezență păstorului, dar cu ochii caută să intersecteze privirea oițelor. Când acest lucru i-a reușit, oița care și-a intersectat privirea cu cea a lupului este hipnotizată instantaneu, iar aceasta iese singură din turmă și se duce la lup.

Noi suntem oițele lui Dumnezeu. Primii oamenii au fost puși de Dumnezeu în "grădina desfătărilor", numită și paradis. În această grădină s-a strecurat diavolul, cel numit de Biblie: șarpele cel vechi (cf. Ap 12,9; 20,2), leul care mugește căutând pe cine să înghită (cf. 1Pt 5,8) și lupul sufletelor (cf. In 10,12). Acesta și-a intersectat privirile lui cu ale primilor oameni și i-a hipnotizat în așa fel că au căutat un bine fără Dumnezeu (cf. Gen 3,5), au uitat porunca lui Dumnezeu (cf. Gen 3,3), au uitat de urmările nefaste ale neascultării: trudă, de suferințe și moartea (cf. Gen 3,17-19), pierderea paradisului, pierderea harurilor, sărăcie materială și spirituală și sclavie la diavol; astfel, vrăjiți și orbiți de diavol, au mâncat din pomul oprit. Abia când am fost scoși afară din "grădina desfătărilor" și am devenit sclavii lui au realizat că Dumnezeu îi iubește și că satana îi urăște, dar era prea târziu.

Ca semn că îi iubește pe oameni, Dumnezeu, prin puterea Duhului Sfânt, l-a trimis pe unicul său Fiu, pe Isus Cristos, ca să se bată cu satana și cu moartea, care puseseră stăpânire pe oameni și să-i elibereze din sclavia diavolului și a morții și să-i aducă înapoi în "gradina bucuriilor" din paradis.

Așa cum Abel a fost păstor, așa cum Abraham a fost păstor, așa cum Moise a fost păstor, așa cum David a fost păstor, la fel Isus și Isus a fost păstor al lumii întregi. Toți aceștia au fost imagini profetice ale lui Isus, bunul păstor, care, cu prețul vieții sale, i-a smuls pe oameni, oițele Tatălui ceresc, din gura satanei.

El, după învierea sa, a putut să-i spună Tatălui ceresc, așa cum David i-a spus lui Saul: "Servitorul tău păzea oile tatălui său și au venit un leu și un urs și au luat un miel din turmă; Și eu am ieșit după ei și i-am lovit și i-am eliberat din gura lor; și, când leul s-a ridicat împotriva mea, l-am apucat de barbă, l-am lovit și l-am ucis" (1Sam 17,34-35).? La cruce, așa cum spune un frumos imn pascal: "Mielul a răscumpărat turma; Cristos cel nevinovat i-a împăcat pe oamenii păcătoși cu Tatăl ceresc. Moartea și viața s-au înfruntat în mod minunat: Stăpânul vieții a murit, dar acum e viu și domnește".

Acela care vizitează catacombele din Roma va observa cu ușurință pe mormintele martirilor diferite figuri simbolice: un porumbel, simbolul sufletului care zboară spre cer (cf. Gen 8,8); un pește, simbolul lui Isus mântuitorul (cf. Iona 1,17); pe Moise lovind stânca (cf. Num 20,11; Ps 77/78,20), simbol al lui Isus, care, lovit în coastă, a lăsat să iasă sânge și apă (cf. In 19,34; 1In 5,6). Însă figura cea mai des întâlnită în catacombe este cea a păstorului cu mielul pe umeri și care merge în fața turmei, arătând că numai el este calea, adevărul și viața (cf. In 14,6), arătând că numai el este mântuirea lui Dumnezeu (cf. Fap 4,12).

Biblia deosebește între păstorul cel bun și păstorul cel rău. Ceasul pericolului este ceasul adevărului, este ceasul care face diferența dintre falsul păstor care fuge și adevăratul păstor care își pune viața în joc pentru oi. Spre deosebire de păstorul plătit, pentru care plata contează și nu oile, pentru Isus, păstorul cel bun, toți oamenii contează, pentru că el și-a dat viața pentru fiecare dintre ei! O inscripție funerară din primele veacuri creștine redă mărturisirea publică a unui creștin: "Eu sunt ucenicul unui sfânt păstor, care are ochi mari și a cărui privire ajunge peste tot. El, Domnul, este păstorul meu și nu voi duce lipsă de nimic" (Ps 23,1). Aceasta trebuie să fie și lauda noastră în toate zilele vieții noastre: "Eu sunt oița unui sfânt păstor, care are ochi mari și a cărui privire ajunge peste tot". Sfântul Petru, în prima lectură de astăzi, mărturisește foarte frumos: "Isus, piatra disprețuită de constructorii, a ajuns în capul unghiului. În nimeni altul nu este mântuire, căci nu este sub cer nici un alt nume dat oamenilor în care putem să fim mântuiți" (Fap 4,11-12; Ps 118,22).

Încă din Vechiul Testament, încă înainte de nașterea sa, Isus ne spunea: "Iată, eu însumi voi avea grijă de oile mele" (Ez 34); "Iată Dumnezeu vine ca un păstor care își paște turma sa; cu brațul său puternic poartă la pieptul său mielușeii, iar pe oile care alăptează le duce în locuri răcoroase" (Is 40,10 11).

Iar în Noul Testament, Isus înviat ne spune: "Eu sunt păstorul cel bun; eu cunosc oile mele și oile mele mă cunosc pe mine" (In 10,14); adică eu le iubesc pe ele și oile mele mă iubesc pe mine. "Eu le dau viață veșnică, în veac nu vor pieri și nimeni nu le va smulge din mâna mea" (In 10,28).

Isus, păstorul cel bun, pășind înaintea noastră pe drumul spre cer, invită pe toți oamenii care îl iubesc pe el și mântuirea lui, să-l urmeze pe drumul de întoarcere acasă la Tatăl ceresc, acolo de unde ne-a scos diavolul. Isus singur știe calea de întoarcere la Tatăl ceresc (cf. In 14,6); căci el singur este din cer (cf. In 3,13). Isus, mergând înaintea noastră, pe calea spre paradis, ne vorbește blând, ne paște în pășuni verzi, ne adapă la ape limpezi, ne odihnește în staule sigure, unde el însuși este poarta oilor și se îngrijește ca să nu intre și să nu iasă nimeni fără știrea lui.

Pe vremea lui Isus, staulul în care stăteau oile nu avea o ușa care să se închidă și deschidă, ci poarta era pur și simplu o deschizătura în care el, păstorul, dormea noaptea, devenind, pe lângă păstor, și "ușa" staulului. În multe staule oițele nasc mielușei morți de teama lupilor. Astăzi putem trăi o viață netulburată, de aici și până în veșnicie, pentru că Isus, păstorul nostru cel bun, "ușa noastră sigură", ne protejează cu toată siguranța. Nici un rău și nici un dezastru nu vor putea cădea asupra noastră și nici asupra dragilor noștri, pentru că Isus este păstorul, poarta, adăpostul și refugiul nostru sigur (cf. Is 11,9).

O atenție deosebită merită și lectura a doua de astăzi: "Iubiților, vedeți câtă iubire ne-a dăruit Tatăl: să ne numim copii ai lui Dumnezeu! Și suntem. De aceea, lumea nu ne cunoaște, pentru că nu l-a cunoscut nici pe el. Iubiților, acum suntem copii ai lui Dumnezeu, dar nu s-a arătat încă ce vom fi. Știm că atunci când se va arăta, vom fi asemenea lui pentru că îl vom vedea așa cum este" (1In 3,1-2).

O întâmplare din viața artistului italian renascentist, Michelangelo Buonarroti (1475-1564), ne va ajuta să înțelegem sensul cuvintelor din această lectură. Se spune că, atunci când Michelangelo Buonarroti, a găsit un bloc de marmură diform, a exclamat: "Iată, ce frumos este!". Unul dintre însoțitorii săi, auzindu-l pe artist și văzând blocul diform de marmoră, i-a replicat: "Eu nu văd decât o bucată de marmură diformă!" Atunci Michelangelo Buonarroti i-a spus: "Eu văd în acest bloc de marmură chipul frumos al profetului David". Și pentru că acesta era încă nedumerit, artistul i-a mai spus: "Va veni ziua în care îl vei putea admira și tu pe marele David în blocul acesta diform de marmură"!

Biserica ne spune astăzi prin lectura a doua (cf. 1In 3,1-2) că acum suntem copii ai lui Dumnezeu, dar ce vom fi nu s-a arătat încă. Dar atunci când se va arăta el, când îl vom vedea așa cum este, vom fi asemenea lui. Isus știe mai bine ca Michelangelo Buonarroti ce va scoate într-o bună zi din noi, care acum suntem doar niște păcătoși diformi. De aceea, să nu ne descurajăm de starea în care ne aflăm acum, căci, datorită lui Isus, mort și înviat pentru noi, vom deveni într-o bună zi asemenea lui în cer. Ce zi minunată va fi aceea când îl vom vedea așa cum este și vom deveni asemenea lui!

Tradițional, duminica a patra de după sfintele Paști, este duminica lui Isus, bunul păstor, a lui Isus care și-a dat viața pentru noi, oile sale și a înviat spre mântuirea noastră. Dar, de 52 de ani încoace, duminica a patra de după Paști este și Ziua Mondială de Rugăciune pentru Vocații, pentru vocații la o viață creștină de apostolat, pentru vocații la sfânta Preoție și pentru vocații la viața consacrată.

Anul acesta, 2015, Sfântul Părinte papa Francisc ne propune ca temă, ca punct de pornire pentru rugăciunile și meditațiile noastre pentru vocații, vocații care în timpurile de acum par a trece printr-o mare criză, "Exodul ca experiență fundamentală a vocației", amintindu-ne totodată că Biserica "este prin natura sa misionară", adică orice creștin, prin natura sa, este misionar (cf. Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Decretul Ad gentes, 2).

Cu alte cuvinte, Sfântul Părinte ne cheamă astăzi la un exod, prin care să ieșim sclavia omului vechi, pentru a trece la viața nouă în Cristos (cf. Ef 4,22-24); la un exod, prin care să trecem de la indiferența și comoditatea noastră spirituală, la munca misionară atât de necesară mântuirii sufletelor. Dar, pentru a reuși acest lucru, ne trebuie să ne procurăm de la Dumnezeu o credință mare ca a lui Abraham, ca a lui Moise, ca a Preacuratei Fecioare Maria.

Vom refuza oare colaborarea noastră la un plan divin atât de măreț, dar și la o cale spre o fericire atât de mare? Nu ne putem permite așa ceva, ca să nu pierdem o mântuirea atât de mare și realizată atât de greu, prin patima și moartea lui Isus, mielul nostru de Paști care a răscumpărat turma Tatălui (cf. Evr 2,3). Un dicton creștin spune: "Dumnezeu a avut un singur Fiu și pe acela l-a făcut misionar". Dacă vom căuta orice "bine", fără Dumnezeu, așa cum i-a înșelat diavolul și pe primii oameni, atunci vom făptui un "mare rău" și nu ne vom putea mântui (cf. Gen 3,5). Isus, pe Muntele ispitirilor, a refuzat "un bine" fără Dumnezeu, așa cum cerea satana și s-a jertfit pentru Dumnezeu (cf. Mt 4,3-11). Asemenea lui Isus, să refuzăm totdeauna orice "bine" fără Dumnezeu, ca să ne mântuim.

Toți oamenii din lume au o vocație misionară. Iată ce ne spune Biblia: "Fiul omului, te pun păzitor peste casa lui Israel. Când vei auzi un cuvânt care va ieși din gura mea, să-i înștiințezi din partea mea! Când voi zice celui rău: Vei muri negreșit!, dacă nu-l vei înștiința și nu-i vei spune, ca să-l întorci de la calea lui cea rea și să-i scapi viața, acel om rău va muri prin nelegiuirea lui, dar îi voi cere sângele din mâna ta! Dar dacă vei înștiința pe cel rău și el tot nu se va întoarce de la răutatea lui și de la calea cea rea, va muri prin nelegiuirea lui, dar tu îți vei mântui sufletul! (cf. Ez 3,17-19). "Oricine va da mărturie pentru mine înaintea oamenilor, voi da și eu mărturie pentru el înaintea Tatălui meu cel din ceruri. Însă oricine mă va renega înaintea oamenilor, îl voi renega și eu înaintea Tatălui meu cel din ceruri" (Mt 10,32-33).

Profetul Isaia ne spune că vocația misionară a fiecărui om nu este o povară, ci este o mare onoare pe care ne-o face Dumnezeu: "Domnul zice: «Este puțin să fii slujitorul meu, ca să ridici triburile lui Iacob și să-i aduci înapoi pe cei rămași ai lui Israel? Te-am pus lumină pentru popoare, ca să fie mântuirea mea până la marginile pământului»" (Is 50,6).

Biblia ne spune că, atunci când Domnul cel întreit și unic a întrebat pe tot universul creat: "Pe cine voi trimite pentru noi?" Primii care au răspuns: "Trimite-ne pe noi", au fost îngerii buni. Ei au dus cuvântul lui Dumnezeu oamenilor; au slujit pe Isus, au slujit Bisericii, au slujit pe apostoli, au slujit pe creștini spre mântuire (cf. Evr 1,7). Universul creat, care și el a fost afectat de primul păcat, a răspuns și el: "Da!" "Cerurile spun slava lui Dumnezeu și întinderea lor vestește lucrarea mâinilor lui. O zi istorisește alteia acest lucru, o noapte dă de știre alteia despre el. Și aceasta fără vorbe, fără cuvinte al căror sunet să fie auzit; dar răsunetul lor străbate tot pământul, și glasul lor merge până la marginile lumii" (Ps 19,1-4). Animalele au răspuns și ele: "Da!" Astfel: un porumbel îi vestește lui Noe sfârșitul potopului (cf. Gen 8,8); mai multe animale simple: broaște, păduchi, muște, lăcuste intră în lupta eliberării evreilor din Egipt (cf. Ex 8,1-24); un asin îi vorbește lui Balaam ca să asculte de Dumnezeu (cf. Num 23,33); un corb îl hrănește pe Ilie (cf. 1Rg 17,4) un alt asin îl poartă pe Isus în Ierusalim (cf. Mt 21,7).

Oamenii nu puteau rămâne fără răspunsul lor: "Da!" Isaia a răspuns: "Iată, trimite-mă pe mine!" (Is 6,8). Sfântul Paul ne spune că la chemarea lui Dumnezeu de a predica la neamuri (Gal 1,15-16), cu harul divin, a lucrat mai mult decât toți ceilalți (cf. 1Cor 15,10). Ba, mai mult, a exprimat și o teamă "Vai mie, dacă nu vestesc evanghelia! (cf. 1Cor 9,16). Tot la fel, cu bucurie și teamă au lucrat și ceilalți apostoli și creștini cei buni, până astăzi. Noi, creștinii de astăzi, vom rămâne oare surzi, muți și inactivi? Nu!

Cineva a pus pe buzele lui Isus aceste cuvinte adresate unuia fiecăruia dintre oameni: "Am nevoie de mâinile tale pentru a continua să binecuvântez; am nevoie de buzele tale pentru a continua să vorbesc; am nevoie de trupul tău pentru a continua să sufăr; am nevoie de inima ta pentru a continua să iubesc; am nevoie de ființă ta întreagă pentru a continua să mântuiesc".

Părintele Amato Duval (1918-1984), Franța, pe când era copil de 12 ani și se întorcea de la școală, a găsit căzut pe stradă un preot bătrân și bolnav. Acesta i-a spus: "Sunt pe moarte și tocmai mă rugam lui Dumnezeu pentru a găsi pe cineva care să mă înlocuiască în munca mea de preot și apostol. Vrei să fii tu acela?" Mai târziu, copilul acela a putut spune: "Preotul acela a murit. Iar eu de peste 25 de ani sunt preot misionar și îl înlocuiesc; sunt atât de fericit să lucrez împreună cu Domnul Isus".

Dragi copii, dragi tineri, dragi credincioși, Cristos și Biserica sa, vă cheamă astăzi să vă alăturați lucrării misionare a Sfântului Părinte papa Francisc, a tuturor cardinalilor, episcopilor, preoților, diaconilor, a persoanelor consacrate și a creștinilor buni, ca să duceți mai departe solia exprimată de Petru: "Nu este nici un alt nume sub cer dat oamenilor, în care să putem fi mântuiți, decât numele lui Isus" (Fap 4,12).

Pe când eram copil, la noi casă, mama și tata, ne adunau pe toți copii, seară de seară, la rugăciune, în genunchi, la marginea patului, pentru a ne ruga pentru preoți și pentru vocații. Astăzi, deși Dumnezeu spune apăsat: "Nu vă atingeți de unșii mei, și nu faceți nici un rău prorocilor mei" (cf. 1Cr 16,22; Ps 104/105, 15), asistăm totuși la o încrâncenare păguboasă împotriva preoților, prin critici și denigrări de tot felul. Astăzi, orice om trebuie să știe că preoții, persoanele consacrate și laicii activi în Biserică nu sunt "dumnezei" de la care să se aștepte rezolvarea problemelor; nu sunt nici oameni desăvârșiți, deși caută sfințenia; nu sunt oameni mântuiți gata, ci oameni care caută mântuirea împreună cu toți cei credincioși.

După sfântul Paul, preoții, persoanele consacrate și laicii care au depășit faza de spectatori sunt lucrători împreună cu Dumnezeu; sunt niște mesageri ai lui Dumnezeu; sunt niște slujitori ai lui Isus Cristos; sunt niște administratori ai tainelor lui Dumnezeu; sunt niște oameni care ne cheamă la convertire din partea lui Dumnezeu; sunt niște oameni care ni-l arată pe Dumnezeu; și niște oameni care ne conduc la Dumnezeu, singurul care poate ferici aici și din veșnicie (cf. 1Cor 4,1; 2Cor 6,2).

Cei care vorbesc de rău preoții, pe călugării și pe creștinii ei buni, calcând porunca divină (cf. 1Cr 16,22; Ps 104/105, 15), descurajează vocațiile, fac o antilucrare și, dacă nu se convertesc, se plasează singuri afară din împărăția lui Dumnezeu, alături de oamenii cu inima împietrită, alături de închinătorii la idoli, alături de cei care iubesc minciuna și trăiesc în minciună (cf. Ap 22,15).

Doamne, dă-ne drag față de lucrarea ta, dă-ne înțelegere față lucrătorii tăi și tuturor dă-ne curaj în trăirea vocației misionare primite la Botez!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat