Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Maria Voce la ONU: "Este nevoie de extremism... dar de extremismul dialogului"

De Salvatore Cernuzio

Zâmbitoare, micuță, pașnică, era și ea în mijlocul puternicilor pământului: Maria "Emmaus" Voce, președinte al focolarinilor care a urmat fondatoare Chiara Lubich, care a intervenit ieri la Palatul de Sticlă din New York.

Pentru adunarea lor generală, în afară de reprezentanții statelor membre, Națiunile Unite au invitat de fapt și exponenți și lideri din diferite religii pentru a dezbate împreună despre teme "Promovarea toleranței și a reconcilierii: favorizând societăți pașnice, primitoare și contrastând extremismul violent".

Voce începe cu candoare: "Vă relatez o istorie", spune ea. Apoi duce înapoi mintea la depărtatul an 1943, când "în teribila fază finală a celui de-al doilea război mondial", în mijlocul bombelor și fricii, un grup de tinere se reunește în micul oraș Trento, sub conducerea Silviei, profesoară foarte tânără care va trece apoi în istorie cu numele de Chiara Lubich.

Ea și celelalte tinere, "însuflețite de o reînnoită înțelegere a radicalității iubirii evanghelice, decid să-și riște viețile lor pentru a alina suferințele săracilor". Un gest pe care atâția alții l-au făcut înaintea lor, dar care în acel moment istoric are "forța și valența de a pune în circuitul distructiv al conflictului angajarea pentru regenerarea țesutului social".

Totul se prăbușea în acea vreme, însă acele tinere au decis în schimb să construiască, începând de la "frângerea cercului vicios al violenței" care în acel moment istoric domnea suverană. În acel climat al conflictului gesturile și cuvintele tinerelor "ar fi putut să apară veleitare sau chiar irelevante". Dar "nu a fost așa", asigură Maria Voce, "nu este așa".

De fapt și astăzi trăim "o situație de dezagregare foarte gravă politică, instituțională, economică, socială, care cere răspunsuri la fel de radicale, capabile să schimbe paradigma prevalentă". Și astăzi pare nesemnificativă orice acțiune de pace în fața violențelor și conflictelor care par "să domine zone largi ale planetei", în dauna persoanelor nevinovate, "vinovate numai pentru că se află într-un teritoriu disputat, că aparțin unei etnii determinate sau că mărturisesc o religie determinată".

Dar nu este așa. Ba chiar la acest "extremism al violenței" trebuie să se răspundă "cu tot atâta radicalitate" - afirmă președinta focolarinilor - pentru că "astăzi nu este timpul jumătăților de măsură". Așadar, extremismului trebuie să i se contrapună un alt tip de extremism, "în mod structural diferit", care este "extremismul dialogului".

Dialog care "este riscant, exigent, provocator, care tinde să taie rădăcinile neînțelegerii, fricii, resentimentului" și care "cere maximul de implicare". Adică dialogul pe care mișcarea focolarinilor încearcă să o ducă înainte de multe decenii, făcându-se platformă de întâlnire între culturi și religii, mergând dincolo de "toleranță sau de simpla recunoaștere a diversității", chiar și în contexte de crize grave.

În acest domeniu acționează și inițiativa "Alianței civilizațiilor", care - explică lidera catolică - "tinde să sublinieze mai degrabă ceea ce unește omenirea în toate exprimările sale multiple decât ceea ce ar părea, la prima vedere, s-o despartă".

Totuși astăzi ar fi mai bine să se tindă spre o "civilizație a alianței", adică "o civilizație universală care face în așa fel încât popoarele să se considere parte a marelui eveniment, plural și fascinant, al drumului omenirii spre unitate", și care să se poată recunoaște "libere, egale, frați".

Lidera focolarină se adresează apoi direct Organizației Națiunilor Unite, îndemnând, "în fața unei adunări așa de largi și inclusive", să se întrebe dacă probabil n-ar fi mai bine "să regândească propria vocație și să reformuleze propria misiune fundamentală". "Ce înseamnă, astăzi, a fi Organizația «Națiunilor Unite», dacă nu o instituție care într-adevăr lucrează pentru unitatea națiunilor, respectând identitățile lor foarte bogate?", întreabă Voce.

Desigur este fundamental al lucra pentru menținerea securității internaționale, dar și mai indispensabilă este pacea. Deoarece "conflictele interne și internaționale, diviziunile profunde pe care le înregistrăm la scară mondială, împreună cu marile nedreptăți locale și planetare cer o adevărată convertire în faptele și în alegerile guvernării globale".

De aceea, n-ar trebui să se "cedeze teren celui care încearcă să prezinte multe dintre conflictele aflate în desfășurare ca «războaie de religie»". Pentru că "războiul este, prin definiție, ne-religie", afirmă Maria Voce. Și așa cum spunea Chiara Lubich, a doua zi după atentatele de la 11 septembrie 2001 și după intervențiile militare în Afganistan (2001) și în Irak (2003): "Războiul nu este niciodată sfânt și nici n-a fost vreodată. Dumnezeu nu-l vrea. Numai pacea este cu adevărat sfântă, pentru că însuși Dumnezeu este pacea". De aceea aspectele religioase ale conflictelor sunt numai un pretext care ascunde cu totul alte cauze cum ar fi "militarismul, hegemonia economică, intoleranța la toate nivelele".

"Situația la care asistăm în multe zone ale planetei, de la Orientul Mijlociu la Africa, între care tragedia de sute de morți care fugeau de război și au naufragiat în Mediterana, are puțin de-a face cu religia", reafirmă focolarina. Eventual, spune ea, în atâtea cazuri ar trebui să se vorbească mai realist și prozaic "despre religia războiului".

În acest context, religiile vor așadar "să fie ele însele" și nu "instrument folosit de alte puteri, fie și pentru scopuri foarte nobile", cu atât mai puțin "o formulă studiată la masa verde pentru a rezolva conflicte sau crize"; adică religiile - conclude Maria Voce - vor să fie "un proces spiritual care se întrupează și devine comunitate care împărtășește și dă sens bucuriilor și suferințelor omului de astăzi, îndreptând totul spre realizarea unicei familii umane universale".

(După Zenit, 23 aprilie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat