Vatican: a dialoga cu musulmanii, majoritatea nu acceptă pe cel care ucide în numele lui Dumnezeu
În fața "riscurilor creșterii urii, a violenței, a terorismului și a stigmatizării crescânde și banale a musulmanilor și a religiei lor", "suntem chemați să întărim fraternitatea și dialogul". Este ceea ce afirmă o declarație a Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios, dată astăzi, pe care o publicăm integral:
Evenimentele din aceste ultime timpuri fac în așa fel încât mulți ne întreabă: "Mai este spațiu pentru a dialoga cu musulmanii?". Răspunsul este: da, mai mult ca oricând.
Înainte de toate pentru că marea majoritate a musulmanilor înșiși nu se recunosc în barbariile care se desfășoară.
Din păcate astăzi cuvântul "religie" este adesea asociat cuvântului "violență", în timp ce credincioșii trebuie să demonstreze că religiile sunt chemat să fie făuritoare de pace și nu de violență.
A ucide, invocând o religie, nu înseamnă numai a-l ofensa pe Dumnezeu, ci este și o înfrângere a umanității. La 9 ianuarie 2006, Papa Benedict al XVI-lea, adresându-se Corpului Diplomatic și vorbind despre pericolul ciocnirilor dintre civilizații și, îndeosebi, despre terorismul organizat, a afirmat: "Nicio circumstanță nu este valabilă pentru a justifica această activitate criminală care acoperă de infamie pe cel care o îndeplinește și care este atât de detestabilă când își face scut dintr-o religie, coborând astfel adevărul curat despre Dumnezeu la măsura propriei orbiri și pervertiri morale".
Din păcate, în aceste ultime zile asistăm la o radicalizare a discursului comunitar și religios, cu respectivele riscuri ale creșterii urii, violenței, terorismului și la o stigmatizare crescândă și banală a musulmanilor și a religiei lor.
În acest context, suntem chemați să întărim fraternitatea și dialogul. Credincioșii constituie un formidabil potențial de pace, dacă noi credem că omul a fost creat de Dumnezeu și că umanitatea este o unică familie și, mai mult, dacă credem ca și noi creștinii că Dumnezeu este Iubire. A continua să dialogăm, chiar și atunci când se experimentează persecuția, poate să devină un semn de speranță. Nu că ar vrea să impună credincioșii viziunea lor despre persoană și despre istorie, ci vor să propună respectarea diferențelor, libertatea de gândire și de religie, salvgardarea demnității umane și iubirea adevărului.
Trebuie să avem curajul de a revedea calitatea vieții în familie, modalitățile de predare a religiei și a istoriei, conținutul predicilor în locurile noastre de cult. Mai ales familia și școala sunt cheile pentru ca lumea de mâine să se bazeze pe respectul reciproc și pe fraternitate.
Unind glasul nostru cu cel al Papei Francisc spunem: "De aceea, violența care caută o justificare religioasă merită condamnarea cea mai puternică, pentru că Atotputernicul este Dumnezeu al vieții și al păcii. De la toți cei care susțin că îl adoră, lumea așteaptă ca să fie bărbați și femei ai păcii, capabili să trăiască precum frați și surori, în pofida diferențelor etnice, religioase, culturale sau ideologice" (Ankara, 28 noiembrie 2014).
(După agenția AsiaNews.it, 22 aprilie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.