Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Clopotnițele lui Robespierre

Frica de diferențe și ideologia gender

De Lucetta Scaraffia

Aluzia pe care papa Francisc a făcut-o la teoria gender a dat naștere la reacții de tip puternic opus. Care, însă, au în comun o necunoaștere substanțială a problemei, și pentru faptul că mulți au căzut în tentația de a face din ea un obiect de militanță polemică și nu temă de reflecție ponderată.

Termenului gender îi sunt date semnificații diferite între ele, în funcție de perspectiva din care vrea să fie interpretat. Însă un lucru este sigur: dacă istorica americană Joan Scott, prima care a folosit conștient această categorie, a vorbit despre ea ca despre un punct de vedere necesar pentru reconstrucția istorică, ce trebuia să se confrunte cu diversitatea dintre femei și bărbați - un mod de a pune lucrurile cu care putem fi de acord pe larg - unele teoreticiene din mișcarea feministă au recurs la ea pentru a nega importanța diferenței biologice, folosind datele, care au rezultat apoi a fi manipulate, ale unui medic american, John Money.

În substanță, susținând că, dacă n-ar exista aceste construcții culturale, n-ar exista diferență, bărbatul și femeia ar fi echivalenți și interschimbabili. Dovadă ar fi că definirea trăsăturilor personalității feminine sau masculine variază mult, de la o cultură la alta, de la o epocă istorică la alta. A recunoaște existența unei diferențe sexuale ar aduce drept consecință inevitabilă o discriminare nedreaptă față de femei, împiedicându-le să desfășoare roluri importante și izolându-le în sfera casnică, precum și o criminalizare a homosexualității. În schimb, realizarea egalității în societate ar fi garantată de crearea unui individ abstract sau neutru, și paritatea ar consta în a le face pe femei să intre în această categorie de individ abstract și, tocmai pentru asta, egal.

Dacă observăm bine, este ca și cum principiul de egalitate s-ar întemeia pe baze foarte fragile și ar avea nevoie de fundamente concrete pentru a căpăta un pic de stabilitate și de certitudine, pentru că nu se bazează pe principii sigure și împărtășite. Prin urmare este vorba numai de o aspirație, pentru aceasta percepută ca fragilă. Desigur, și în cadrul laic, nu toți sunt de acord și asta o demonstrează critica adusă teoriei gender de o filozofă progresistă franceză, Sylviane Agacinski, care își sprijină ideea sa de egalitate în diversitate pe două intuiții principale: "Egalitatea sexelor, adică egala lor capacitate de a întrupa umanitatea, și ideea că fiecare este trupul său și că aceast trup nu poate să fie nici un instrument nici o marfă". Nici măcar pentru a garanta o utopie, pentru a întări o ideologie.

În tradiția creștină nu este nevoie de a recurge la aceste justificări ideologice, nici de a nega toate semnele de diferență, deoarece conceptul de egalitate se sprijină pe baze solide, adică pe faptul că toți suntem fii ai lui Dumnezeu, toți suntem iubiți și recunoscuți în același mod. Și acest lucru permite să se recunoască fără dificultate diferențele fără teama de a pune în criză egalitatea.

Papa Francisc a invitat apoi să nu ne fie frică de diferențe, ci să le acceptăm ca bogăție în creație. Tocmai datorită solidității de bază a punctul de vedere creștin cu privire la egalitate nu este posibil că, așa cum s-a scris, într-un viitor Biserica va fi constrânsă să accepte această teorie. Pe de altă parte este un pic exagerat - și în mod paradoxal contribuie la întărirea sa - a considera genderul ca pericolul numărul unu pe care credincioșii sunt chemați să-l combată. Slăbiciunea evidentă a acestei ideologii ne face să ne gândim mai degrabă că într-un viitor apropiat vom vorbi despre ea zâmbind, așa cum se face când sunt evocate clopotnițele retezate de Robespierre pentru a se asigura că toate clădirile să fie egale.

Desigur, o siguranță așa de bine înrădăcinată în egalitatea ființelor umane trebuie să aibă o răsfrângere în organizarea Bisericii, care în schimb ignoră realizarea sa concretă, pentru care este indispensabilă prezența feminină. Și tocmai despre asta, nu întâmplător, a vorbit Papa în același discurs.

(După L'Osservatore Romano, 22 aprilie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat