Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O reflecție la Învierea Domnului nostru Isus Cristos - 2015

"Am înviat și sunt mereu cu tine" (cf. Antifona de la intrare din ziua de Paști)

Cristos a înviat!

După ce, în noaptea Învierii, catecumenii s-au pregătit timp de trei ani de zile au îmbrăcat haine albe și au primit Botezul; după ce creștinii s-au pregătit timp de 40 de zile prin post și pocăință pentru a retrăi minunea minunilor, învierea Domnului nostru Isus Cristos; astăzi, și în toate zilele învierii, mergem cu mintea și inima la mormântul gol al lui Isus, pentru a aprofunda misterul mântuirii noastre.

Aici ne aducem aminte că Isus, plin de Duhul Sfânt, începând de la Botezul său în Iordan, pe oriunde a trecut a făcut numai bine, vindecând pe toți și alungându-i pe diavoli (cf. Fap 10,38); apoi, ne amintim că Isus a pregătit din veșnicie iertarea păcatelor noastre. Apoi, la plinirea timpului, s-a lăsat de bunăvoie în mâinile celor fărădelege, a suferit și a murit pe cruce, iar apoi a înviat, pentru ca noi să nu mai suferim și să nu mai murim, ci, prin învierea lui, să dobândim viața și fericirea veșnică alături de el în ceruri.

Dușmanii l-au chinuit, răstignit, ucis și i-au pus gardă la mormânt, dar Isus a înviat din mormântul întunecat, și ne va învia și pe noi la a doua sa venire, cu ușurința cu care evreii au fost vindecați de mușcăturile de șarpe, privind la șarpele de aramă (cf. Num 21,9); cu ușurința cu care Naaman a fost curățit de lepră (cf. 2Rg 5,14-15); cu ușurința cu care Isus a deschis ochii orbului din naștere (cf. In 9,7); cu ușurința cu care Isus a vindecat ologul de 38 de ani (cf. In 5,8-9); cu ușurința cu care suntem treziți din somn (cf. In 11,11); cu ușurința cu care Isus l-a înviat pe Lazăr din mormânt (cf. In 11,43-44).

În urma păcatului, omenirea care își pierduse toate siguranțele pământești în oceanul păcatului a strigat disperată către Isus, "Doamne, salvează-mă"! Atunci Isus, în Vinerea Mare, ne-a luat pe noi toți cu toată povara noastră și ne-a trecut cu prețul vieții sale oceanul păcatului până la țara paradisului. Vinerea Mare a fost ziua victoriei lui Isus asupra tuturor dușmanilor noștri. Ziua învierii este începutul culegerii roadelor mântuirii. De aceea, din ziua învierii, noi toți cântăm "Aleluia", și-i spunem lui Isus: "Ce fericiți suntem, Doamne, că ne-ai salvat"! De aceea, din ziua învierii, noi toți exclamăm: "Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul; să ne bucurăm și să ne veselim în ea" (Ps 117/118,24). Deci, în jertfa de pe cruce și în învierea lui Isus este cuprins întreg misterul mântuirii noastre. Cutremurul de la moartea lui Isus a fost și este un semn al schimbărilor decisive pe care învierea lui Isus le-a realizat în istoria omenirii.

Astăzi cântăm cu bucurie că: "Mielul a răscumpărat turma; că Isus cel nevinovat i-a împăcat prin moartea sa pe cruce pe oamenii păcătoși cu Tatăl ceresc; că moartea și viața s-au înfruntat în mod minunat; că Stăpânul vieții a murit deliberat pentru noi, dar acum este viu și domnește" (cf. Fragment din Secvența de Paști). De asemenea, astăzi cântăm și că: "Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul; să ne bucurăm și să ne veselim în ea" (Ps 117/118,24).

O istorioară creștină ne spune că, după ce Maria Magdalena s-a întâlnit cu Isus înviat, a voit să-i ducă personal această veste și guvernatorului Pilat. În drum spre guvernator a cumpărat un coș cu ouă pentru a le da săracilor. Intrând la Pilat, Maria Magdalena i-a strigat: "Cristos a înviat"! "Voi crede aceasta numai atunci când ouăle albe din coșul tău se vor face roșii în fața mea". Nici n-a terminat de vorbit că ouăle au și început să se înroșească de la sine. Văzând minunea, Pilat tot n-a crezut, și a continuat spunând: voi crede că Isus a înviat numai când din aceste roșii vor ieși puișori vii. Și, chiar sub ochii lui, din ouăle roșii au început să iasă pui. Maria Magdalena i-a strigat iar: "Cristos a înviat"! iar Pilat, cu fruntea plecată, a răspuns: "Adevărat că a înviat"!

Acesta este misterul misterelor și bucuria bucuriilor. El trebuie enunțat simplu, după exemplul îngerului, și nu explicat filozofic. Uneori explicațiile pot dăuna înțelesului misterului învierii, așa cum ne spune părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa (1925-2006) în cartea sa Suferința ca binecuvântare. El a încercat să-i explice unui gardian din închisoare cum a înviat Isus și nu l-a convins. În schimb ne vorbește de om simplu de la țară, care a făcut ca o adunare întreagă de activiști, la salutul său de "Cristos a înviat"!, să răspundă în cor: "Adevărat că a înviat"!

"De Paști, noi suntem lumina învierii lui Isus". "Voi sunteți lumina lumii. O cetate așezată pe un munte nu poate să rămână ascunsă. Și oamenii n-aprind lumina ca s-o pună sub obroc, ci o pun în sfeșnic, și luminează tuturor celor din casă. Tot așa să lumineze și lumina voastră înaintea oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre bune și să slăvească pe Tatăl vostru, care este în ceruri" (Mt 5,14-16). Și pentru că suntem lumini din lumina lui Isus, Paul ne spune: "Curățați aluatul cel vechi ca să fiți o frământătură nouă, pentru că Paștele nostru, Cristos, a fost jertfit! Să sărbătorim, așadar, nu cu aluatul cel vechi, nici cu aluatul răutății și al nelegiuirii, ci cu azimele sincerității și ale adevărului" (1Cor 5,6-8)!

Înainte ca sfânta Agata (+ 250), fecioară și martiră din Catania, Sicilia, să fie martirizată, tiranul consul Quintinian a încercat prin toate mijloacele să o ducă la păcat: lingușeli, amenințări, torturi și moarte; dar totul a fost în zadar. Văzând tăria fecioarei Agata, tiranul a exclamat: "Este mai ușor să sfărâmi cu pumnul gol o stâncă de granit, decât să o faci pe Agata să păcătuiască și să se lepede de mirele ei, Isus"!

Odată cu Paștele, putem spune fără teamă: Cele vechi au trecut și iată că o lume nouă a luat acum ființă (cf. 2Cor 5,17). Omul ca o pasăre din lațul vânătorului a scăpat și lumea întreagă s-a vindecat (cf. Ps 123/124,7). Legea cea veche, scrisă pe table reci de piatră, lasă locul Legii celei noi, scrisă în inimi calde de om (cf. Ier 31,33). În locul morții apare viața; în locul întristării apare bucuria; în locul iadului apare raiul desfătării. Cât sunt de minunate faptele învierii lui Cristos!

În viața sfântului German (378-448), episcop de Auxerre, se povestește despre o mare biruință armată prin strigătul Aleluia, care vestește biruința lui Isus asupra morții. Sfântul German și sfântul Lupus (383-478), episcop de Troyes, au plecat din Galia în Anglia, pentru a combate ereziile apărute acolo. Tocmai atunci, acele ținuturi au fost invadate de scoțieni și saxoni, care erau păgâni. Englezii i-au rugat pe sfinții German și Lupus să le binecuvânteze armatele spre biruință. Sfinții German și Lupus le-au cerut englezilor ca în mijlocul cantonamentului să instaleze un cort unde catecumenii pregătiți să primească Botezul și toți soldații să participe la sfânta Liturghie. După sfânta Liturghie și Botez, i-a invitat pe soldați să strige împreună cu el: "Aleluia"!, așa cum evreii au cântat din trâmbițe și au căzut zidurile Ierihonului (cf Ios 6,20). Soldații au strigat atât de tare: "Cristos a înviat", încât soldații scoțieni și saxoni s-au speriat atât de tare, că au fugit în țara lor. Această biruință este cunoscută în istorie ca "Victoria lui Aleluia". Și noi, să strigăm cu putere, în toate luptele noastre: "Cristos a înviat"! și toți dușmanii noștri se vor risipi.

O legendă veche creștină, născuta în cercurile de evrei convertiți, spune că dincolo de autoritatea marelui arhiereu Caiafa, stătea autoritatea socrului său, Anna. Dar dincolo de autoritatea amândurora stătea autoritatea unui alt mare rabin, cunoscător al legii, rabin care-l ura pe Isus de moarte și care a determinat arestarea, revolta populară cu strigătul de "răstignește-l", judecarea și moartea Domnului. Acest era Rabi Tarfon. Rabi Tarfon biruise. După părerea lui, marele impostor, Isus, cel care se chema pe sine însuși Fiul lui Dumnezeu, fusese dat morții ca ultimul dintre tâlhari. Minciuna lui fusese dovedită.

Dar, legenda continuă. În noaptea învierii, Isus înviat s-a arătat mai întâi lui Rabi Tarfon. Acesta descifra niște manuscrise vechi, despre venirea lui Mesia. Isus a intrat prin ușile încuiate și stând înaintea lui, i-a vorbit astfel: "Rabi Tarfon, de acum și până la sfârșitul veacurilor, noaptea aceasta va fi prăznuită că o noapte a biruinței vieții asupra morții, a împărăției cerului asupra iadului, a celor drepți asupra celor răi. Ridică-te, Rabi Tarfon, și spune lumii întregi că l-ai văzut pe Isus cel înviat din morți! Vestește învierea cu toată puterea și vei fi mântuit. Rabi Tarfon s-a ridicat. Era obișnuit cu tot felul de arătări și duhurile nu-l puteau înspăimânta. A preferat să creadă că i-a vorbit un duh rău decât că i-a vorbit Isus înviat din morți.

Atunci, s-a apropiat de Isus și a ridicat mâna să-l lovească peste obraz. Dar mâna lui s-a uscat chiar în clipa aceea! Deși a văzut și această minune, a rămas mai departe împietrit în ura față de Isus.

Și spune legenda că, de atunci, în toate actele anticreștine și antisociale, dar mai ales în prigoanele împotriva creștinilor din toate veacurile, în chinurile tuturor martirilor creștini din lume, în defăimarea religiei creștine, în lașitatea celor care îl părăsesc pe Isus și Biserica sa, în desfrânarea fizică și spirituală propovăduită în numele "drepturilor omului", în orice acțiune rea stă Rabi Tarfon, care încearcă să lovească obrazul lui Isus.

Isus se naște mereu, predică mereu printre oameni, suferă mereu și învie mereu. Isus învie mereu când oamenii refuză păcatul, când oamenii privesc mai întâi cerul și apoi pământul, când oamenii fac fapte de dragoste trupească și sufletească. În plan mistic, în plan divin, nu există succesiuni de timp, ci numai realități eterne. Cristos a înviat, fiind pârga învierii noastre (cf. 1Cor 15,20)! Să ne convertim, cât timp mai spunem "astăzi" (cf. 2Cor 6,2; Evr 3,15).

Într-un oraș din vestul Franței trăia un ofițer cunoscut prin viața destrăbălată pe care o ducea. Într-o zi, pe cerul însorit al vieții sale au apărut nori negri. Soția lui a murit subit. Ofițerul a încercat să-și ascundă durerea, dar nu a reușit. Într-o zi a auzit cuvintele: "Dumnezeu vă caută". Când a întors capul, a văzut pe unul din slujitorii săi. Acesta, în loc să se bucure, îi zise: "Tu ești angajat să îngrijești de cai și nu ca să-mi fi mie duhovnic". "Dumnezeu vă caută", a repetat slujitorul cu aceeași voce calmă. Ofițerul, nemulțumit de cele auzite, l-a concediat pe slujitorul său cinstit și s-a aruncat din nou în plăcerile acestei lumi, ca să uite de necazuri. Dar urmele suferinței sufletești nu puteau fi îndepărtate prin plăcerile oferite de lume. Într-o zi, s-a întâlnit cu un păstor de suflete, care i-a spus și el: "Dumnezeu vă caută". De data aceasta, ofițerul s-a simțit zguduit în sufletul său, și-a chemat înapoi fostul său slujitor și împreună au cerut iertare Tatălui ceresc. Prin convertire și credință în Cristos, mort și înviat, pacea intră și în inima noastră.

Într-un manuscris evreiesc foarte vechi se istorisește povestea unei fete care făcea parte din grupul femeilor care îl însoțiseră pe Isus până la Calvar (cf. Mc 15,41). Era o tânără timidă, tăcută și rezervată. La vestea Învierii, ea nu a avut nevoie nici de viziuni, nici de dovezi. A crezut de îndată. Și, cuprinsă de o îndrăzneală cum nu mai cunoscuse, porni în lume să vestească învățăturile lui Isus. Nu-i mai era teamă. Predica în cetăți mari și așezări mici. Într-o zi, se apropie de ea un bărbat care fusese adânc mișcat de mărturia ei. Și întrebă: "Spune-mi, care este taina curajului tău?" "Umilința, așa cum m-a învățat Domnul". Bărbatul rămase o clipă în tăcere și apoi întrebă iar: "Și ce înseamnă umilința?" "Să poți spune primul: Te iubesc! și să poți întinde mâna și să poți spune un cuvânt mântuitor unui om care are nevoie de mântuire, uitând de tine".

Călugării sihastri ai sfântului Bruno (1030-1101), numiți și călugării cartuzieni, au de sărbătoarea Paștelui un obicei și un salut foarte frumos. Ei culeg de la poalele muntelui Chartreuse, din Apii francezi, o floricică numită "primula veris", prima floare a primăverii, un fel de ghiocel de-al nostru, pe care ei obișnuiesc să o numească și "floarea învierii" sau "cheia paradisului", și pe care și-o dăruiesc unii altora spunând aceste cuvinte semnificative: "memento vivere", "amintește-ți că trăiești". Amintește-ți că trăiești și că trebuie să rodești fapte de credință, speranță și dragoste. Amintește-ți că trăiești și că datorită învierii lui Isus care a învins moartea cu moartea pe moarte călcând, trăiești chiar dacă vei muri: "Eu sunt învierea și viața, cine crede în mine chiar dacă ar fi murit va trăi. Și oricine trăiește și crede în mine, nu va muri în veci" (cf. In 11,25-26).

Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat