Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Milostivirea

Inima Evangheliei

De Maurizio Gronchi

Milostivirea este primul și ultimul nume al iubirii lui Dumnezeu: "Eu sunt alfa și omega, spune Domnul Dumnezeu, cel care este, care era și care vine, Atotputernicul" (Ap 1,8). Atotputernic pentru că milostiv este Dumnezeu, care anticipă căderea și ridică imediat după ea. Așadar în centrul istoriei mântuirii nu este păcatul, ci ceea ce îl precede și îl urmează: fața iubitoare și compătimitoare a lui Dumnezeu care strălucește în ochii lui Isus, Fiul său, singurul capabil să cerceteze adâncimile inimii umane și s-o vindece. Aceasta este perspectiva minunată care se deschide cu anunțarea jubileului extraordinar al milostivirii din partea Papei Francisc.

Cu scopul de a percepe în profunzime frumusețea surprinzătoare a acestui dar oferit tuturor fără rezerve, merită să fie ascultate câteva voci din tradiția creștină, din care să se scoată ulterioare motive de reflecție. Între acestea, prima este a lui Origene (secolul II-III), care ia în considerare pasiunea iubirii aprinse în inima lui Dumnezeu, de la care se desfășoară o tandrețe interioară. "Atunci când mă adresez unuia și îi implor o favoare, ca să aibă compasiune față de mine, dacă este lipsit de milă nu-l atinge niciunul dintre cuvintele pe care i le spun; dacă în schimb este cu suflet sensibil și nu are nicio împietrire a inimii, îmi dă ascultare, simte compasiune față de mine și se desfășoară în fața rugăciunilor mele o tandrețe interioară. Referitor la Mântuitorul, dă-ți seama că se întâmplă același lucru. El a coborât pe pământ fiindu-i milă de neamul omenesc, a suferit durerile noastre încă înainte de a pătimi crucea și de a binevoi să asume carnea noastră; dacă el nu ar fi pătimit, n-ar fi venit să se afle în condiția vieții noastre de oameni. Mai întâi a pătimit, apoi a coborât și s-a arătat. Care este această pătimire pe care a suferit-o pentru noi? Este pătimirea iubirii. Chiar și Tatăl, Dumnezeul universului, «milostiv și îndurător» și de mare generozitate, nu suferă și el într-un anumit mod? Nu știi că atunci când conduce lucrurile umane, împărtășește suferințele oamenilor? De fapt «Domnul Dumnezeul tău a suportat obiceiurile tale, așa cum un om le suportă pe cele ale fiului său» (Dt 1,31). Deci Dumnezeu ia obiceiurile noastre, așa cum Fiul lui Dumnezeu poartă suferințele noastre. Nici Tatăl nu este impasibil. Dacă îl rugăm, simte milă și îndurare, suferă de iubire și se întruchipează în sentimentele pe care nu le-ar putea avea, dată fiind măreția naturii sale și pentru cauza noastră suportă durerile oamenilor" (Omilii despre Ezechiel VI, 6).

Al doilea gând prețios vine de la sfântul Bernard de Clairvaux (secolul al XII-lea), care a înțeles că în experiența umană a Fiului lui Dumnezeu își înfige rădăcinile milostivirea divină: în modul în care Isus stă în fața Tatălui, într-un anumit sens însuși Dumnezeu experimentează cum stă omul în fața Lui. Cu toate că Dumnezeu este milostiv din veșnicie, în Isus, El învață milostivirea și prin compasiunea sa este în măsură de a o oferi în mod nou omenirii. Cu aceste cuvinte vechi și minunate, Bernard exprima misterul divin al relației veșnice de iubire trinitară care în timp s-a făcut vizibil și ni s-a dăruit nouă: "După exemplul Mântuitorului nostru, care a voit să pătimească pentru a învăța să compătimească, a voit să devină slab pentru a învăța să aibă milostivire pentru ca, așa cum este scris despre el: «A învățat ascultarea din ceea ce a pătimit» (Evr 5,8), astfel să învețe și milostivirea. Nu pentru că înainte de atunci el nu știa ce este milostivirea - milostivirea sa se extinde din veșnicie în veșnicie - ci pentru că ceea ce cunoștea prin natură din toată veșnicia, a învățat printr-o experiență care se insera în timp" (Gradele umilinței și mândriei. Iubirea lui Dumnezeu, 6).

În următorul An Sfânt, privirea pe care Biserica este chemată să o îndrepte spre toți reflectă strălucirea pascală aprinsă în ochii lui Isus îndreptați spre Tatăl și fixați în inima fiecărui slab însetat de iubire, căruia îi oferă iertarea și îi cere să se reconcilieze cu fratele. Domnul Isus, aplecat să scrie în praful udat de lacrimile păcătoasei, plăsmuiește noua creatură. "Au rămas în doi, mizerabila și milostivirea", comentează sfântul Augustin (Tratat despre Evanghelia lui Ioan 33, 5). Astfel, din noroiul istoriei, Dumnezeu reînnoiește gestul primordial al creației, care acum are numele de "milostivire", chiar al Celui care îndrăgește mizeria, a cărui iubire "viscerală" - se citește în Misericordiae vultus (6) - este "formată din duioșie și din compasiune, din indulgență și din iertare".

(După L'Osservatore Romano, 17 aprilie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat