Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a V-a a Paștelui - B

"Rămâneți în mine și eu în voi. Cel care rămâne în mine acela aduce roade multe" (In 15,4-5).

De când omul a plecat de lângă Dumnezeu, prin păcat, Dumnezeu nu a încetat să-l caute să-l aducă înapoi la dragostea și la fericirea sa. În acest sens, l-a ales pe Abraham în jurul căruia și-a creat un popor care spera să-l asculte și să-i primească iubirea. Abraham și poporul ridicat de Dumnezeu în jurul său a fost constituit ca "o viță de vie a Domnului", pe care urmau să fie altoite toate popoarele pământului.

Pe această "viță de vie" Dumnezeu a plantat-o în cel mai bun loc de pe pământ, Țara Canaanului, și a îngrijit-o mult. Dar Israel a devenit o viță mai sălbatică și mai neroditoare decât popoarele păgâne, în ciuda tuturor îngrijirilor iubitoare ale divinului viticultor (cf. Ps 80,8-9; Is 5,2).

Tatăl ceresc, văzând sterilitatea poporului său, la "plinirea timpului" (Gal 4,4), ca pe un nou Abraham și ca pe o "nouă viță de vie", l-a trimis în lume pe Isus, Fiul său, prin puterea Duhului Sfânt, care să-i ridice un nou popor ales și pe care să altoiască toate popoarele și astfel să le aducă alături de el, în paradis. Noutatea celui de-al doilea plan divin de mântuire stă în faptul că membrii noului popor ales nu mai sunt recrutați pe bază de ereditate (cf. In 8,39), ci pe adeziunea personală a fiecărui om la Cristos și la împărăția sa. De aceea Isus, după ce mai înainte a spus: "Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl meu decât prin mine" (In 14,6); în pericopa evanghelică de astăzi ne spune: "Eu sunt vița cea adevărată, iar Tatăl meu este viticultorul. Eu sunt vița, voi sunteți mlădițele. Cel care rămâne în mine și eu în el, acela aduce rod mult, pentru că fără mine nu puteți face nimic" (In 15,1.5).

Spunând acestea, Isus așteaptă ca fiecare om al acestui pământ să vină personal la el, ca prin Botez și pocăință, să se lase "altoit" în rănile sale de la cruce, pentru a forma împreună cu el noul popor de mântuiți, care va fi "transplantat" în cer, unde Dumnezeu va fi iarăși totul în toți (cf. 1Cor 15,28).

Sfântul apostol Paul spune: "Ramurile vechi au fost tăiate, ca să fiu altoit eu" (Rom 11,19). Pe când eram copil și mă întorceam de la sfânta Liturghie, intram mereu pe la bunica mea, după tată, Maria, o femeie văduvă, care participa zilnic sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie; ea mă ducea de fiecare dată în livada ei, unde începând cu cireșele de primăvară și până la strugurii târzii de toamnă, puteam lua după plac tot felul de fructe. Ceea ce îmi plăcea în livada bunicii mele, era faptul că toate fructele erau mari și frumoase. Ceea ce nu înțelegeam eu atunci erau nodurile mari de pe tulpina fiecărui copac și de pe fiecare butuc de vie. Într-o zi, am întrebat-o pe bunica, de ce fiecare copac și fiecare butuc de vie, au noduri mari pe ele? Atunci bunica mi-a răspuns că acele noduri mari sunt de la "altoire". Bunicul meu, Ioan, a adus din pădure, viță de vie și pomi fructiferi sălbatici, pentru că aceștia erau mai rezistenți; apoi a altoit pe ei viță de vie roditoare și ramuri de pomi fructiferi nobili. Astfel că strugurii și fructele gustoase din livadă se datorau operației de altoire. În același mod a lucrat Dumnezeu cu omenirea păcătoasă, care, altoind-o pe Isus, vița cea nobilă din cer, să aducă și ea roade plăcute lui (cf. Rom 11,24).

Toate eforturile Tatălui, ale Fiului și ale Duhului Sfânt, cu omenirea păcătoasă, urmăreau o singură scop: aducerea ei de partea lor, rodnicia ei și fericirea ei alături de ei în paradis. Iar duminicile de după sfintele Paști scot bine în evidență acest plan divin cu unul fiecare dintre noi. Astfel:

În prima duminică a Paștelui, pentru a ne întări credința în el, Isus ni s-a prezentat ca Domnul cel înviat din morți cu moartea pe moarte călcând și ne-a ridicat din prăbușirile noastre sufletești împreună cu Maria Magdalena, cu Petru, și cu ceilalți ucenici; apoi ne-a chemat să-l urmăm pe drumul care înalță cer. În cea de-a doua duminică, Isus înviat, după îl ridică pe apostolul Toma din căderea și descurajarea lui, făcându-l să rostească celebra mărturisire de credință: "Domnul meu și Dumnezeul meu", ne dă pacea sa, ne dă misiunea sa, ne dă pe Duhul său cel Sfânt și ne trimite să ducem oamenilor pierduți iertarea și mântuirea sa. În duminica a treia a Paștelui, Isus ni se prezintă ca "prietenul" nostru, care merge mereu alături de noi, mai ales când suntem greu încercați, care ni se descoperă prin cuvântul și prin prezența sa euharistică, care ne întărește în misiunea noastră și ne călăuzește în drumul nostru spre cer. În duminica a patra a Paștelui, Isus ni se prezintă ca păstorul cel bun, care în timpul atacului lupului nu fuge cu năimiții, ci se luptă până la ultima picătură de sânge pentru viața pentru oilor sale. Acum, înviat prin slava Tatălui (cf. 1Cor 6,4), prin Duhul Tatălui (cf. Rom 8,11) și prin puterea sa divină (cf. In 10,18), ne cheamă să-l urmăm pe calea întoarcerii acasă la Tatăl. În duminica a cincea a Paștelui, Isus ni se prezintă ca o "viță viguroasă de vie", prin care curge sevă divină și ne cere să venim și să ne altoim în rănile lui de la cruce, ca din mlădițe sălbatice (cf. Rom 11,6) să ajungem viță nobilă, vrednică de Tatăl ceresc și de împărăția cerului.

Cineva povestește cum pe culmea unui deal a observat un fir de viță de vie care se întindea să se prindă de ramurile unui copac. După multe eforturi, într-o zi, vița a reușit să-și prindă cârceii în jurul unei rămurele ale copacului. Însă în noaptea următoare a urmat o dramă pentru viță. O furtună izbucnită în acea noapte în munți a smuls vița din ancorarea ei și a trântit-o la pământ, strângând încă rămurica frântă a copacului. Dacă vița s-ar fi prins de tulpina copacului și nu de o rămurică, atunci nici o furtună n-ar fi putut să o desprindă de acolo.

Dacă voim să reușim în viața de credință, să ne ancorăm bine în Cristos! Prin el și numai prin el vom fi în siguranță tot timpul (cf. Fil 3,4). Mulți oameni se aseamănă cu firul acesta de vie, care s-a prins superficial de o crenguță a unui pom viguros. Odată am observat la sfânta Liturghie de duminică o persoană nouă. Într-o zi, m-a abordat și mi-a spus că-i place mult cum cântă orga. Un timp organistul a lipsit, iar pe acea persoană n-am mai văzut-o niciodată. Mulți oameni încep cu aspirații înalte către Dumnezeu și apoi se opresc la una din crenguțele religiei: fie orga, fie băncile comode, fie preotul, fie diferite persoane, fie diferite idei etc; dar nu se ancorează de Dumnezeu care ne-a mântuit și ne mântuiește prin jertfa Fiului său de la cruce și prin iubirea sa pe care și-o revarsă prin Duhul Sfânt, pe care ni l-a dăruit (cf. Rom 5,5).

Prima lectură de astăzi ne vorbește despre Saul, o viță sălbatică, altoită pe Cristos, pe drumul Damascului (cf. Fap 9,1-4). Acesta după întâlnirea cu lui Isus înviat pe drumul Damascului, astfel s-a lăsat altoit pe el, căci sosind la Ierusalim, nu s-a mai întors la vechii prieteni, nici în casa marelui preot, nici în casa lui Gamaliel, ci s-a dus la noii săi frați, la cei pe care puțin mai înainte căuta să-i ucidă. Pentru a le câștiga încrederea, s-a lipit tot mai mult de Domnul pe ale cărui pătimiri, moarte și înviere le predica cu foc. Din acea clipă, pe Saul nimic nu a mai putut să-l despartă de dragostea lui Cristos: "Cine ne va despărți pe noi de dragostea lui Cristos? Necazul, sau strâmtorarea, sau prigonirea, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia? Nu, căci sunt bine încredințat că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici puterile, nici lucrurile de acum, nici cele viitoare, nici înălțimea, nici adâncimea, nici o altă făptură nu vor fi în stare să ne despartă de dragostea lui Dumnezeu care este în Isus Cristos, Domnul nostru" (Rom 8,35.38-39). După el, mulți sfinți, între care sfântul Dominic Savio (1842-1857), a spus și el: "Nu pot trăi fără Isus!"

Dacă prima lectură de astăzi ne-a redat unitatea dintre toate mlădițele în Cristos, lectura a doua ne redă unitatea interioară a fiecărui ucenic altoit pe Cristos, care trece de la vorbe la fapte: "Copilașilor, să nu iubim numai cu vorba și cu limba, ci cu fapta și cu adevărul. Prin aceasta vom cunoaște că suntem din adevăr și ne vom liniști inimile înaintea lui" (1In 3,18).

Este o poveste africană cu o mamă care trebuia să-și treacă copil prin deșert, pentru a ajunge la un medic care să-l vindece de o boală din naștere. Cu toată grija mamei, un șarpe otrăvitor i-a mușcat copilul. Două acțiuni a întreprins mama pentru a-și salva copilul: i-a supt sângele înveninat din rană, iar apoi s-a rănit voluntar la un deget și i-a dat copilului să bea spre viață. Același lucru l-a făcut Isus cu noi, în timpul pătimirilor sale, cu noi, cei mușcați de șarpele infernal, diavolul. Ne-a dat să mâncăm trupul său și să bem sângele său spre viață (cf. In 6,54), iar apoi la cruce ne-a supt otrava păcatului din noi, suferind și murind în locul nostru. "Nimeni nu are o dragoste mai mare ca aceea ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi" (In 15,13).

Pericopa evanghelică de astăzi face parte din "Discursul lui Isus de la ultima Cină", unde Domnul s-a arătat preocupat de continuarea prezenței sale în lume, de comuniunea continuă cu ucenicii săi, de continuarea apostolatului început de el și de aducerea tuturor ucenicilor în paradis, acolo unde el, Isus, Tatăl și Duhul Sfânt, le-a pregătit locuințe veșnic fericite (cf. In 14,2). Practic, Isus voiește să ne spună astăzi că unirea strânsă, ca aceea dintre viță și mlădiță, prin care omul devine una cu el, una cu Tatăl și una cu Duhul Sfânt, se poate realiza prin primirea lui Isus ca mântuitor personal (cf. Fap 4,12) și prin primirea trupului și sângelui său în Euharistie (cf. In 6,54).

De altfel, tradiția creștină a văzut în parabola viței și a mlădițelor, un sem al Euharistiei, căci prin Euharistie, între Cristos și creștin se realizează acea unire ca dintre viță și mlădițe. Și așa cum prin mlădița care nu mai circulă seva viței, nu mai este rod și nici viață, tot astfel în creștinul care nu se mai împărtășește, nu mai are în el nici rod și nici viață. Dumnezeu a voit să fie în legătură continuă cu noi prin ceea ce organismul are nevoie pentru a trăi, pâinea și vinul. "Paharul binecuvântat, pe care-l binecuvântăm, nu este el împărtășirea cu sângele lui Cristos? Pâinea, pe care o frângem, nu este ea împărtășirea cu trupul lui Cristos" (1Cor 10,16)? Mireasa din cântarea cântărilor, plină de iubirea mirelui, spunea: "Regele m-a condus în casa vinului și acolo m-a copleșit de iubire" (cf. Ct 2,4-5). Creștinii buni sunt conștienți că Biserica face Euharistia și Euharistia face Biserica. Conciliul Vatican II ne spune: "Euharistia este izvorul și culmea tuturor harurilor" (cf. SC 10).

Relația creștinilor cu Isus înviat a fost arătată încă din Vechiul Testament, ca fiind o nuntă a lor cu el (cf. Is 62,5; Os 2,29; Ier 31,32). Iar, venind Isus în lume, a adeverit-o ca atare, căci el s-a prezentat pe sine ca mire, iar pe credincioșii săi ca pe o mireasă (cf. Ap 21,9; 22,17). Și, dacă mirii pământești devin un singur trup și o singură inimă prin căsătorie, cu atât mai mult creștinii trebuie să devină un singur trup și o singură inimă cu Isus, mirele lor (cf. Ef 5,32; Fap 2,42). Pentru că această unire dintre noi și Cristos a fost făcută de către Tatăl ceresc la cruce, când ne-a altoit în rănile lui Cristos, noi nu trebuie să uităm niciodată legea divină, că ceea ce Dumnezeu a unit, omul nu mai are voie să despartă vreodată (cf. Mc 10,8-9). Cine ar îndrăzni să rupă această legătură intimă cu Isus, legătură prin rănile lui, se lipsește de viața din belșug, de roadele bogate și de ajungerea în cer.

Sfântul Grigore din Nissa (335-395), comentând aceste cuvinte ale miresei, spune: "Euharistia este casa pâinii și a vinului, în care sufletul este copleșit de iubire divină, în așa fel că uită de sine și de toate lucrurile create și devine însetat de iubirea Mirelui".

Sfântul Inocențiu al III-lea (1161-1216), papă, spune: "Isus, prin patima, moartea și învierea sa ne-a eliberat diavol, moarte și păcat; iar prin Euharistie ne întărește pentru a nu mai cădea sub puterea păcatului, a diavolului și a morții".

Sfântul Dionisie Cartusianul (1402-1471) spune: "Euharistia are puterea de a sfinți sufletele și a le face să rodească pentru viața veșnică, mai mult decât toate celelalte mijloace spirituale la un loc".

Au fost mulți sfinți care nu puteau trăi fără a se împărtăși în fiecare zi, că simțeau că mor: sfânta Maria Gemma Umberta Pia Galgani (1878-1903); sfânta Ecaterina din Siena (1347-1380); Nicolae din Flue (1417-1487); Tereza Neumann (1898-1962); Marta Robin (1902-1981); Padre Pio (1887-1968). Au fost mulți sfinți care nu se putea despărți de Isus Euharisticul, asemenea: sfântului Alois de Gonzaga (1568-1591) și sfântului Gerard Maiela (1726-1755). Alți sfinți, ca Pascal Baylon (1540-1592), care de dorul lui Isus Euharisticul, veneau la biserică cu mult înainte de a se deschide ușa bisericii, și priveau la Isus din altar prin gaura cheii. De aceea au ajuns sfinți, au produs multe roade și acum sunt cu Isus în cer.

Niște oameni de la sat și-au luat câte ceva de vânzare la ei și s-au pornit la oraș. Cum au plecat de acasă mai devreme ca să nu piardă trenul, după ce au scos bilete la tren, s-au urcat în ultimul vagon al trenului să fie numai ei singuri și să mai poată discuta. La un moment dat, unul dintre ei, privind la ceas, vede că timpul de plecare al trenului trecuse. Atunci scoate capul pe fereastră și, privind afară, vede că nici locomotiva și nici celelalte vagoane nu mai erau pe peron, plecaseră. Ultimul vagon în care se urcaseră ei, fiind defect, nu a fost cuplat la tren și astfel au rămas pe loc. Așa se întâmplă și cu mulți oameni. Priviți din exterior, cu cruciuliță la gât, cu iconiță în portofel sau în poșetă, ei par creștini. Dar, ca și vagonul din gară care nu era cuplat la locomotivă, ei nu sunt în legătură personală cu Isus, nu sunt uniți cu el ca mlădițele cu vița, nu au viața lui în ei, de aceea nu vor ajunge la destinație împreună cu el, adică nu vor ajunge în cer. "Dacă nu rămâne cineva în mine, este aruncat afară, ca mlădița neroditoare, și se usucă; apoi mlădițele uscate sunt strânse, aruncate în foc și ard" (In 15,6).

Cu mulți ani în urmă, în vechea împărăție a Siloamului, Thailanda de astăzi, o principesă pe nume Buatsong, după moartea tatălui ei, a fost alungată de fratele ei mai mare de la castel și a ajuns într-o grea sărăcie. Într-o zi, a fost întâlnită de un misionar creștin care i-a vorbit de Regele Isus, care nu respinge pe nimeni, dar care îi primește pe toți oamenii și face din ei regi pentru vecie în împărăția sa. După ce s-a pregătit cum se cuvine și a primit botezul creștin, în ziua de Crăciun a anului 1848, ea i-a spus misionarului: "Oamenii, din regină, m-au făcut sclavă. Isus, din sclavă, m-a făcut regină pentru viața cea veșnică. Oamenii m-au lipsit de pâine și apă ca să mor, Isus mă hrănește cu trupul și sângele său ca să trăiesc veșnic. N-am visat niciodată la o așa mare fericire!" Asta putem spune fiecare dintre noi care suntem creștini. "Oamenii ne-au robit, dar Isus ne-a făcut regi pentru vecie în împărăția sa. Oamenii ne-au lipsit de pâine și de cele necesare ca să murim, Isus ne-a hrănit cu trupul și sângele său ca să trăim veșnic!"

Și noi, asemenea misionarului creștin, putem produce o asemenea bucurie, în multe suflete descurajate de pe acest pământ. Sfântul Alois Orione (1872-1940) scria aceste cuvinte: "Trebuie să fim instrumente în mâna Domnului, gata la orice semn al său, gata la orice lucrare pe care ne-o încredințează".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat