Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"În China nu există «două» Biserici"

De Gianni Valente

Glasul este făcut stins de anii de viață. Însă inima este încă vie și bate puternic. Pentru aceasta se emoționează. Are 89 de ani Johannes Huo Cheng, episcop de Fengiang, în provincia chineză de sud Shanxi. Are vârsta patriarhilor și a văzut multe. Dar spre deosebire de anumiți "experți", de unii jurnaliști și unii cardinali, nu are instrucțiuni de dat papei cu privire la ce ar trebui să facă el cu China și cu guvernul de la Pechin. Dacă l-ar întâlni pe papa - așa spune el - ar cere numai binecuvântarea sa. Și eventual ar începe să plângă ca un copil.

Are 89 de ani episcopul Johannes. Și în acest interviu povestește la Vatican Insider și aspectul obișnuit al operei apostolice făcute de Biserica Catolică. Povestește despre botezurile de adulți, despre dorința de a-i sluji pe săraci cu noi opere de caritate. Și despre modul în care o parte a clerului local continuă să ignore și să cenzureze dispozițiile și sugestiile conținute în scrisoarea lui Benedict al XVI-lea adresată catolicilor chinezi.

Episcop Johannes, cum a fost Paștele?

"Am trăit un Paște foarte fericit. Liturgiile din Triduum-ul pascal au fost pregătite în toată dieceza cu grijă, grație și grijii pastorale a părintelui Antonio Ren Ruhai și a altor preoți. În parohii au fost botezați peste 350 de adulți, care în majoritate nu proveneau din familii creștine. Numărul cel mai consistent era reprezentat de persoane cu vârstă în jur de 40 de ani".

Cum și de ce un chinez adult poate să devină creștin?

"În dieceza mea, acest lucru are loc prin munca preoților și a laicilor care merg să vestească Evanghelia în cartiere, în localități și în sate. Începutul vine mereu cu întâlnirea cu oameni care mărturisesc în schimbarea vieții lor iubirea lui Cristos față de ei. Nu este o chestiune de propagandă. Nu noi ducem persoanele spre botez. Domnul e cel care mișcă inimile lor".

Există vreo istorie sau eveniment legat de acești noi creștini care v-a uimit în mod deosebit?

"Un lucru care acum mă emoționează când mă gândesc este ceea ce se întâmplă în localitatea Lan Xian, unde mai înainte nu erau creștini. Apoi un preot a mers acolo ca să vestească Evanghelia și anul acesta și acolo au fost 19 botezați și peste 10 catecumeni. Am celebrat o Liturghie cu ei și m-am înduioșat văzând că acolo înainte Biserica nu era și acum există. Pentru mine este un lucru minunat".

Care este acum prioritatea pentru acțiunea Bisericii în China?

"Acum în China sunt mulți săraci. Și acum este important a face lucruri concrete pentru săraci. Pentru că suntem creștini și asta ne învață Isus în Evanghelie".

Dumneavoastră acum sunteți unul dintre "patriarhii" Bisericii din China. Ați trăit o viață lungă și plină și de momente dificile. Ce anume a păstrat credința dumneavoastră?

"Eu sunt o persoană vulnerabilă și sun un păcătos mare. Ceea ce a păstrat credința mea a fost numai milostivirea lui Dumnezeu. Am avut de la Domnul momente de întărire spirituală, mai ales în timpul persecuției. Atunci îmi aminteam de cuvintele lui Isus, cele pe care le spunea când l-au persecutat pe El. Astfel simțeam mângâierea și fericirea, chiar și în condițiile în care mă aflam".

Cum evaluați momentul actual al Bisericii din China, față de trecut? Problemele sunt tot aceleași?

"Față de timpul trecut, după eliberare efectele superstițiilor legate de sistemul feudal din vechea societate au fost extirpate. Cu deschiderea și cu raporturile internaționale s-a terminat izolarea și a dispărut și convingerea că celelalte țări trebuie neapărat să dăuneze Chinei și intereselor sale: această concepție a apus și nu se mai întoarce. Apoi, cu timpul, oamenii înșiși au demascat minciuna care definea credința ca opiu al popoarelor, pentru că au recunoscut adevărata față a Bisericii. Acum este timpul ca într-adevăr catolicii chinezi să aibă grijă de Biserica lor, asumându-și propriile responsabilități. Cu ajutorul Domnului, suntem plini de încredere în a ne imagina care va fi viitorul Bisericii în China".

Dumneavoastră, ca episcop, ați fost mereu în comuniune cu papa? Și cum a avut loc numirea dumneavoastră și consacrarea episcopală?

"Am trăit mereu comuniunea cu papa. Când am fost consacrat episcop, am proclamat public în fața credincioșilor că voi fi cu sinceritate fidel lui Cristos, Bisericii, papei și consacrării mele episcopale. Am încercat mereu să desfășor misiunea mea cu acest spirit. La sfârșitul anilor Optzeci, cu vizita unui alt episcop și grație ajutorului său, am putut să primesc aprobarea apostolică a papei. Cu ritul hirotonirii, înregistrat și de Colegiul episcopilor chinezi (organism nerecunoscut de Sfântul Scaun, n.r.) slujirea mea episcopală a fost mereu de domeniu public".

Mulți continuă să repete că în China există două Biserici și una dintre ele n-ar fi fidelă papei pentru că este supusă guvernului. Așa stau lucrurile cu adevărat?

"Raționamentul celui care spune că în China ar exista două Biserici este fals. Biserica în China este una singură. Și tema că Biserica ar fi supusă guvernului nu este exactă. Cineva este supus la presiuni, sau eventual acceptă presiunile pentru a obține avantaje și susțineri materiale. Și apoi, cel care vrea să recupereze sau să construiască structuri imobiliare, trebuie neapărat să contacteze adesea guvernul. Însă cei care cu adevărat sunt supuși puterii politice sunt foarte puțini. Marea majoritate păstrează fidelitatea față de forma apostolică a Bisericii".

Noii creștini sunt interesați sau implicați în diviziunile dintre clandestini și oficiali? Este un lucru care îi interesează?

"Eu aici nu am găsit aceste probleme. Pentru că în realitate aici nu există mari diviziuni".

În dieceza dumneavoastră nu există catolici "clandestini"?

"Sunt foarte puțini. Se roagă acasă, în familie, fără a merge în parohii".

Și cum de încă există catolici "clandestini" într-o dieceză care are un episcop în comuniune deplină și publică cu Succesorul lui Petru?

"Sunt legați de preoți care vin din afară, din alte dieceze. Și acei preoți, dacă fac așa, înseamnă că nu urmează ceea ce a indicat papa Benedict al XVI-lea în Scrisoarea sa către catolicii chinezi din 2007, unde era scris și că fiecare preot trebuia să rămână și să lucreze în dieceza sa de apartenență".

Vreunul dintre ei contestă sau pune deoparte în mod explicit acea Scrisoare a papei Ratzinger?

"Nu am avut contacte și dialoguri cu ei. Dar din modul în care se comportă este evident că nu au acceptat și nu acceptă acea Scrisoare. Au continuat să acționeze ca înainte, ca și cum n-ar fi nimic".

În schimb dumneavoastră ați apreciat Scrisoarea către catolicii chinezi a papei Benedict al XVI-lea?

"Scrisoarea aceea a fost un dar din cer. Ea indică drumul. În ea este recapitulat tot drumul trecut al Bisericii din China și sugestiile juste pentru a înfrunta problemele actuale. Nu putem s-o punem deoparte sau s-o criticăm. Mai degrabă merită s-o citim și s-o urmăm în toate părțile sale și să nu ne oprim numai la vreo frază. Cel care o urmează, merge înainte și privește la viitor. Cine o pune deoparte, renunță la un ajutor prețios și rămâne pe loc".

Reușiți să urmăriți magisteriul papei Francisc? Cum îl considerați?

"Reușesc cu ușurință să urmăresc și să ascult de magisteriul papei. După alegerea sa, consider emoționantă fiecare omilie a sa și fiecare învățătură a sa. Pentru mine este ca pâinea cotidiană. Cuvintele sale le citesc în fiecare zi și le trimit și la preoți. Mi se pare important mai ales când ne cheamă să "ieșim" din noi înșine. Trebuie să-l urmăm. Astăzi "cultura întâlnirii" și în China este necesară. El ne dă un exemplu continuu și pentru aceasta provoacă mare interes și simpatie printre popoarele din toată lumea. Ne invită prin cuvinte convingătoare pe noi toți să-i iubim pe săraci și să facem pacea".

Francisc a spus de mai multe ori că Sfântul Scaun vrea să dialogheze cu guvernul chinez și că le vrea să-l întâlnească pe președintele Xi Jinping. Vi se pare un lucru oportun?

"Această disponibilitate este oferită pentru ca Biserica din China să poată avea cu adevărat mai multe posibilități de a desfășura slujirea sa pastorală și astfel să-l iubească pe Domnul. Pentru aceasta papa a făcut pași importanți spre China. Noi suntem mulțumiți de asta și dorim să vedem producându-se roadele bune".

În fața problemelor raportului cu Asociația patriotică și numirile episcopilor, ce criterii trebuie urmate și ce elemente trebuie neapărat ocrotite?

"Asociația patriotică a catolicilor chinezi este o organizație politică, deci nu poate conduce Biserica. Nu avem datoria de a urma dispozițiile sale, când pretinde să impună Bisericii conducerea sa. Responsabilitatea ultimă a conducerii Bisericii revine episcopilor, în comuniune cu episcopul de Roma. Cu privire la problema numirilor episcopilor, trebuie să urmăm dreptul papal. Deci, nu numim și nu recunoaștem niciun episcop, dacă nu există aprobarea papei. Pentru că nu putem renunța la comuniunea cu episcopul de Roma, dacă vrem să fim catolici. Metoda cu care vor fi aleși episcopii va fi definită în consultările dintre Sfântul Scaun și guvernul chinez. Și noi vom adera cu bucurie la indicațiile care ne vor fi date după acele consultări. Îl rugăm pe Domnul și dorim ca soluțiile cu privire la numirile episcopilor să se găsească repede și să se stabilească relații diplomatice depline între Sfântul Scaun și Republica Populară Chineză".

După părerea dumneavoastră, guvernului îi este frică de Biserică?

"În linie generală, nu cred. Probabil există unii care alimentează în ei oarece frică. Probabil vreun funcționar continuă să se gândească asupra marilor schimbări care au fost în Polonia și în Europa de est în anii Optzeci și Nouăzeci și astfel ține trează neîncrederea. Însă Biserica lui Cristos nu vrea să provoace frică nimănui, niciunui bărbat și niciunei femei. Respectăm dreptul legal al statului, chiar dacă în timpul trecut am îndurat persecuție de la cel care avea puterea politică".

Unii intelectuali susțin că Biserica ar putea în timpuri ne-biblice "să convertească" la creștinism China. Dumneavoastră cum vedeți asta?

"Nu sunt un om de cultură și nu am ocazia să mă întâlnesc cu oamenii de cultură, de aceea nu știu cum să răspund".

Cum sunt tratați episcopii care au acceptat hirotoniri ilegitime? Dumneavoastră cum evaluați alegerea lor?

"Deplâng mult alegerea episcopilor care au acceptat să fie consacrați fără consimțământul Succesorului lui Petru. Mă rog pentru ei, sper să se poată întoarce curând în comuniune deplină cu Biserica. Dumnezeu ne iartă și ne dăruiește harul de a-i ierta pe ceilalți".

Dacă l-ați vedea pe papa Francisc astăzi, ce ați vrea să-i spuneți?

"Dacă îl voi vedea pe papa, sigur voi fi emoționat până la lacrimi în ochi. Îi voi spune că îi mulțumesc Domnului că mi-a dăruit harul să-l întâlnesc, că sunt în slujba sa și trăiesc comuniunea totală cu el. Îi voi spune că ne rugăm mereu pentru el. Și apoi îi voi cere să ne binecuvânteze".

(După Vatican Insider, 29 aprilie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat