Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Vinerea Mare - 2015

"Isus a purtat păcatele noastre pe lemnul crucii, pentru ca, eliberați de păcate, să trăim în sfințenie" (1Pt 2,24).

Este Vinerea Mare și Sfântă! Este ziua când Isus a murit pe cruce pentru noi și pentru a noastră mântuire. Este ziua când Isus a suferit moartea pentru fiecare om (cf. Evr 2,9), căci nu este nici un om care să nu aibă păcat (cf. Rom 3,12). Este ziua când Dumnezeu își arată toată iubirea, iar oamenii își arată toată răutatea. Este ziua în care soarele și ascuns fața și cerul s-a întunecat pentru a nu mai vedea nelegiuirea păcătoșilor care l-au ucis pe Fiul lui Dumnezeu (cf. Lc 23,45). Este ziua în care Biserica ne cheamă să medităm la patimile și moartea lui Isus de pe cruce, ca să conștientizăm complicitatea noastră la actul răstignirii Fiului lui Dumnezeu și să ne convertim, căci el este mereu gata să ne ierte (cf. 1In 1,9) și nu obosește niciodată iertând (cf. Is 55,7).

Isus răstignit are brațele întinse și pironite pe cruce, pentru că vrea să ne spună nouă, tuturor păcătoșilor (cf. Ps 13/14,1), că el este gata mereu gata să ne ierte, gata mereu pentru a ne primi și gata mereu a ne îmbrățișa, căci, așa cum spune sfântul Paul: "Dragostea lui Cristos ne strânge" (2Cor 5,14). Isus s-a lăsat pironit pe cruce, căci vrea să ne mai spună că, chiar dacă el ar obosi precum Moise care se ruga pentru popor (cf. Ex 17,12), cu toate că el nu obosește niciodată (cf. Is 40,28; Ps 120/121,4), piroanele lungi și groase îi vor ține mereu picioarele pironite pentru a nu ne părăsi, iar brațele mereu deschise pentru a ne primi și îmbrățișa.

După ce în Duminica Floriilor Isus a intrat în Ierusalim pentru a se pune la dispoziția lui Dumnezeu și a oamenilor în vederea împlinirii jertfei de sine pe lemnul crucii, pentru ridicarea păcatelor lumii; astăzi, în Vinerea mare, Isus împlinește în mod real și efectiv această jertfă, pentru care s-a pregătit nu numai din copilărie, ci și din veșnicie. Din veșnicie, Isus i-a spus Tatălui său ceresc: "Iată, vin, Doamne, ca să împlinesc voința ta" (Ps 39/40,8-9), adică: "Părinte, cruță-l pe om, căci eu vreau să sufăr și să mor eu în locul lui".

După ce în Joia Mare, Isus ne-a dăruit cu anticipație, în mod sacramental, trupul și sângele său ca să ne hrănim din ele (cf. Mt 26,26-27), ca dintr-un nou pom al vieții (cf. Gen 3,22), pentru ca noi să înviem în ziua de apoi (cf. In 6,54) și pentru ca să primim garanția intrării noastre la masa împărăției sale cerești (cf. Lc 22,30); astăzi, Isus își oferă în mod real și efectiv trupul și sângele său ca jertfă curată, la cruce, pentru mântuirea și fericirea sufletelor noastre.

Pictorul englez William Holman Hunt (1827-1910) are un tablou numit: "Umbra crucii". În acest tablou pictorul prezintă interiorul unui atelier de tâmplărie, unde Iosif cu Isus, adolescent, lucrează. Maria este și ea prezentă. Copilul Isus, oprit din lucru, ca într-un joc, își întinde brațele mergând către mama lui, proiectând astfel pe perete umbra unei cruci. Tabloul vrea să arate privitorului că Isus știa și s-a pregătit pentru cruce încă din copilăria sa, ba, mai mult, el s-a pregătit pentru cruce, încă din veșnicie, așa cum mărturisesc multe texte biblice, căci crucea a fost singurul mijloc rămas, pentru mântuirea lumii.

Pentru că jertfa crucii era singura cale pentru ca noi, oamenii păcătoși, să fim mântuiți, Dumnezeu, încă din paradis, după ce le-a promis oamenilor păcătoși un mântuitor (cf. Gen 3,15), le-a arătat cu anticipație jertfa crucii, atunci când el însuși a jertfit un miel pentru a le acoperi goliciunea (cf. Gen 3,21).

Isus a vorbit cu anticipație despre jertfa sa de la cruce, atunci când ne-a spus că înălțarea șarpelui de aramă din pustiu pentru salvarea celor mușcați de șerpii veninoși, a fost o imagine profetică a răstignirii sale pe cruce (cf. In 3,14-16); atunci când la Cezareea lui Filip le-a vorbit deschis ucenicilor săi despre patima și moartea sa la Ierusalim (cf. Mt 16,18-21), atunci când vizitat de niște greci veniți să se închine de sărbătoarea Paștelui la Ierusalim, le-a vorbit iar despre moartea sa, ca despre "moartea bobului de grâu", care moare nu pentru a dispărea, ci pentru a învia și a aduce mult rod (cf. In 12,24).

O întâmplare ne spune că un om a căzut într-o groapă adâncă și cu apă, de unde nu a mai reușit să iasă singur. O persoană miloasă care trecea pe acolo, îi spuse: "Îmi pare foarte rău pentru tine, îți împărtășesc durerea, dar sunt prea slab ca să te pot ajuta". Unul cu sufletul întunecat i-a spus: "Numai celor răi li se poate întâmpla așa ceva". Unul cu pretenții de intelectual se apucă să facă scenarii despre felul cum a putut omul să cadă acolo. Un om politic a spus că va ține un discurs în Parlament, privind de la această întâmplare. Un om de presă i-a făgăduit că va scrie un articol despre cazul său. Un optimist i-a spus că putea să-i fie și mai rău. Un pesimist îi zise că nu văzuse niciodată o groapă mai adâncă. Însă un credincios, trecând pe acolo, s-a coborât la el, l-a luat pe spatele său și l-a scos afară.

Împinși de diavol - căci diavolul nu face niciodată altceva decât să ne împingă în primejdii de moarte trupească și sufletească (cf. Mc 9,22) - noi, oamenii, am căzut în groapa cea mai adâncă, groapa păcatului și a morții și nu mai puteam ieși singuri de acolo. Mulți oameni ne-au văzut, dar nimeni nu a putut să ne ajute. Când totul părea pierdut pentru noi, Isus, în iubirea Tatălui și a Duhului Sfânt, a coborât din cer până în adâncul gropii noastre și, prin moartea sa pe cruce, ne-a eliberat și ne-a mântuit.

Evanghelia, primele două lecturi și psalmul responsorial de astăzi, toate în cor ne spun că Isus, din dragoste față de Tatăl și față de noi oamenii, a murit pentru a ne elibera de povoara păcatelor noastre; iar Ioan, apostolul iubit, autorul evangheliei proclamate astăzi (cf. In 18,1-19,42), ne-a dat mărturie despre moartea lui Isus, în calitate de martor ocular. Prima lectură (cf. Is 52,13-53,12) ne spune că Isus, încrezându-se în iubirea Tatălui (cf. Ps 30/31,1-25; Lc 23,46), "s-a lăsat străpuns pentru nelegiuirile noastre și lovit pentru păcatele noastre, ca prin rănile lui să fim vindecați" (cf. Is 53,4-5). Lectura a doua ne spune că Isus a pătimit și a murit pentru noi: "pentru ca de acum înainte noi să ne putem apropia cu toată îndrăzneala de tronul harului, ca să primim îndurare și ca să găsim ca ajutor la timpul potrivit" (cf. Evr 4,14-16).

Cu toate că Isus a pătimit și a murit pe cruce pentru noi și pentru păcatele noastre, mulți oameni amăgiți de satana, care le-a șoptit viclean și mincinos că Dumnezeu nu-i iubește, că Dumnezeu le refuză fericirea pe care ei și-o doresc, stau încă departe de Dumnezeu sau chiar s-au îndepărtat cu totul de el. Dar ei uită că diavolul este mincinos de la început (cf. In 8,44); ei uită că și Scriptura spune că Dumnezeu îi iubește atât de mult, că l-a dat la moarte pe Fiul său Isus pentru ei (cf. In 3,16) și că Dumnezeu îi iubește și că le-a dat toate bunurile necesare odată cu Isus Cristos (cf. Rom 8,32).

Să fim atenți că, deși Isus ne-a iertat și ne-a mântuit la cruce, diavolul, tatăl minciunii, ne poate înșela și osândi și pe noi cei care credem. Se spune că în timpul unui război, au fost inventate niște pistoale care nu ucideau pe cel țintit, ci pe cel care trăgea cu ele. Aceste pistoale au fost lăsate pretutindeni la îndemâna celorlalți combatanți. Un asemenea pistol înșelător a inventat și satana; iar acest pistol înșelător este păcatul făcut "după dreptatea noastră", ignorând dreptatea lui Dumnezeu. În acel război oamenii care voiau să-i ucidă pe cotropitori se ucideau singuri. Acum, omul care vrea să-și facă singur dreptate, ignorând că numai a lui Dumnezeu este dreptatea, se ucide singur (cf. Rom 12,19).

Când, după moartea unui medic, registrele acestuia au fost cercetate, au fost descoperite mai multe chitanțe, tăiate cu o cruce și adnotate astfel: "Iertat, prea sărac ca să plătească". Soția medicului, însă a ținut neapărat ca toate acele chitanțe să fie achitate și a înaintat proces celor în cauză. Când cazul a fost prezentat în instanță, judecătorul nu a pus decât o întrebare: "Acesta e scrisul soțului dumneavoastră?" "Da", a răspuns femeia! Atunci, magistratul de caz a zis: "Nici o curte judecătorească pe pământ nu poate să ca declare datorie ceea ce a fost iertat odată".

O povestire pioasă ne spune că, atunci când Isus atârna pe cruce, iar din rănile lui curgea încă sânge, diavolul s-a apropiat de Isus purtând o listă lungă plină cu păcatele oamenilor, spunând că păcătoșii sunt ai lui, chiar dacă el, Domnul, a pătimit multe și va muri pentru ei. Atunci Isus a făcut ca o picătură din sângele care curgea din rănile sale să ajungă pe lista diavolului și imediat toate înscrisurile diavolului s-au șters. Ceea ce Isus ne-a iertat la cruce, rămâne iertat pentru totdeauna.

Dacă în lucrarea unui mare artist nu mai este loc de nici o îmbunătățire, cu atât mai mult în lucrarea lui Isus de la cruce nu mai este loc de nici o îmbunătățire. De pe cruce, Isus a strigat: "S-a sfârșit!" (cf. In 19,30), adică lucrarea răscumpărării lumii a fost împlinită total și desăvârșit. Cristos a plătit în mod perfect și complet prețul păcatelor noastre. Noi am fost făcuți neprihăniți pentru totdeauna prin sângele său. Așa că nimeni nu mai poate redeschide procesul păcatelor noastre iertate la cruce, nimeni nu poate refuza iertarea unui iertarea păcătos căit și hotărât pentru Cristos și nimeni nu poate spune că poate completa o lucrare deja terminată de Fiul lui Dumnezeu.

Cu această mare încredere în lucrarea lui Isus de la cruce, trebuie să venim noi la Isus cu păcatele noastre la Isus. Biblia spune: "Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,17). Și iarăși: "Dacă ne mărturisim păcatele, el este fidel și drept ca să ne ierte păcatele și să ne curețe de orice nelegiuire" (1In 1,9).

Așa cum spuneam, Isus ne iartă totdeauna păcatele, dacă mărturisim dumnezeirea lui, dacă ne recunoaștem cu sinceră căință și hotărâre de îndreptare păcatele și apoi îi cerem iertare pentru ele. Evanghelia de astăzi ne spune că Isus a fost răstignit între doi tâlhari (cf. In 19,18). Evanghelia după sfântul Luca ne spune că la început amândoi tâlharii au vorbit aspru cu Isus. Mai târziu însă, cel din dreapta, cugetând la vinovăția sa și la nevinovăția lui Isus, l-a primit pe Isus ca pe mântuitorul său, și-a mărturisit cu sinceră căință și hotărâre păcatele, i-a cerut iertare pentru ele și, nu în cele din urmă, i-a cerut să-l ducă în împărăția sa. Isus chiar în acea zi l-a dus în paradis (cf. Lc 23,42-43).

Tradiția ne spune că la cutremurul de pământ care a avut loc la moartea lui Isus (cf. Mt 27,51), crucea tâlharului căit s-a apropiat de crucea lui Isus, iar crucea tâlharului din stânga, care a refuzat iertare, s-a îndepărtat de crucea lui Isus. Tot astfel, la venirea de-a doua a lui Isus, cei drepți vor fi apropiați de Isus (cf. Mt 25,34), iar cei răi vor fi îndepărtați de Isus (cf. Mt 25,41).

Apropo de tâlharul căit se spune că într-o zi un preot l-a întrebat pe un creștin cu numele, dacă este activ în Biserica locală. Bărbatul a răspuns: "Nu, că nici tâlharul din dreapta crucii nu fusese activ în biserică și totuși a fost primit în cer (cf. Lc 23,40-43)". Atunci, preotul l-a întrebat dacă măcar duminica participă la sfânta Liturghie, dacă se apropie des de sfintele taine ale spovezii și ale Împărtășaniei? Omul a răspuns din nou: "Nu, căci nici tâlharul din dreapta crucii nu a participat la sfânta Liturghie, la spovadă și la împărtășanie și, cu toate acestea, Cristos l-a primit în cer". Atunci, preotul i-a replicat: "Omule, singura diferență dintre tine și tâlharul din dreapta crucii este că el murea în credință, pe când tu ești mort în credință".

Împăratul roman Flavius Teodosie cel Mare (347-395) a omorât peste 7000 de oameni din pricina unei răscoale în Tesalonic (390). Îndată după acest masacru a voit să intre și să se "închine" în biserica din Milano. Episcopul Ambrozie, care-l mustrase mai înainte printr-o scrisoare, l-a oprit și i-a zis că nu poate să facă parte din turma lui Cristos, cu mâinile pătate de atâta sânge. Atunci, împăratul supărat i-a spus episcopului că și împăratul David a săvârșit un omor (cf. 2Sam 12,9) și totuși a fost lăsat să intre în biserică. Ambrozie i-a răspuns: "Urmează-l pe David în pocăință, cum l-ai urmat în păcat, și atunci vei putea intra și tu!" Să-i urmăm și noi în căință și convertire pe apostoli și pe sfinți și atunci vom intra și noi în cerul deschis de patima și moartea lui Isus.

Este Vinerea Mare și Sfântă, când Isus a murit pentru iertarea păcatelor noastre. Dar să nu uităm că rostul crucii nu este să ne legene spre adormire spirituală, ci ca să ne înghiontească spre convertire, spre a face fapte vrednice de pocăința noastră (cf. Lc 3,8).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat