Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Patriarhul Bartolomeu despre raporturile cu catolicii

Mult de făcut împreună

Marile teme ale comuniunii dintre Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă, raportul dintre primat și sinodalitate, și în vederea marelui conciliu panortodox care se va ține la Istanbul în 2016, provocările din timpul nostru și contribuția creștinilor la soluționarea problemelor complexe cum ar fi imigrația, schimbarea climatică, nedreptatea socială, fundamentalismul: sunt temele tratate de patriarhul ecumenic Bartolomeu în interviul acordat părintelui Antonio Spadaro, director al revistei «La civiltà cattolica», care va apărea la 4 aprilie. Publicăm fragmente din răspunsurile în care patriarhul se oprește asupra chestiunilor teologice ale primatului și colegialității și asupra pregătirii viitorului conciliu panortodox.

Chestiunile teologice ale primatului și colegialității în Biserică ocupă, desigur, o poziție centrală și în același timp critică în ceea ce privește relațiile dinte cele două "Biserici surori". Aceasta este de mult timp o dezbatere spinoasă care străbate secolele; și este actualmente pe ordinea de zi a dialogului teologic oficial. De fiecare dată când între ortodocși se discută despre primat, se gândește imediat la primatul autorității pontificale, mai ales în lumina abuzurilor din epoca medievală; și de fiecare dată când între catolicii romani se discută despre colegialitate, există temerea imediat că autoritatea papei este pusă în discuție sau chiar că se survolează cu privire la ea. Deci va fi nevoie de timp pentru a discerne adevăratele preocupări și intențiile fiecăruia. Totuși, între timp, modul de a se comporta al liderilor religioși va avea un impact semnificativ cu privire la modul în care este percepută autoritatea în Biserică. De exemplu, este important modul în care este trăită conducerea ortodoxă, dacă ea este cu adevărat un model autentic pentru colegialitate și nu este în schimb o ocazie sau un alibi pentru o rivalitate națională sau instituțională. O viziune autentică despre conducere va determina în mod inevitabil natura adevărată și credibilă a viziunii noastre critice despre slujirea petrină. În același timp, modul în care slujirea papală va fi exercitată în umilință și compasiune, și nu ca un soi de impunere asupra restului colegiului episcopal, în mod necesar se va defini mai degrabă ca o adevărată reflecție a iubirii răstignite a Domnului, decât în termeni de putere pământească. Sinodalitatea are nevoie de un "primul", de protos: nu se înțelege fără el, care este cel care are carisma diakoniei în slujba comuniunii. Protos-ul este cel care este în căutarea lui consesus al tuturor. Și tocmai acesta este punctul în care cu adevărat simțim că fratele nostru Francisc a revelat o conducere extraordinară. Încă de la începutul alegerii papei Francisc am simțit că era ceva special în el: integritatea sa, spontaneitatea sa, căldura sa. Acesta este motivul pentru care am decis să particip la luarea în primire a oficiului sau Liturghia inaugurală în martie 2013; aceasta a fost prima dată în mod absolut când un arhiepiscop de Constantinopol a fost prezent în această ocazie la Biserica din Roma.

Am amintit deja de angajarea noastră pentru unitatea teologică și sacramentală cu Biserica Catolică Romană. Asta în mod inevitabil va cere mult timp și muncă intensă. Totuși, există mult ce putem face împreună cu papa Francisc, cu scopul de a răspunde nevoilor cruciale din lumea noastră: suferința și foamea care chinuiesc tot mai mult societățile noastre; diferența nejustificabilă și perversă care crește între bogați și săraci, precum și criza urgentă cauzată de schimbarea climatică, ce pune în discuție atitudinile fundamentale pe care le avem față de resursele naturale ale lumii. Suferința de astăzi a persoanelor, în fiecare colț al planetei noastre; abuzarea religiei pentru scopuri politice și seculare; dificultățile creștinilor în toată lumea, și îndeosebi în zonele în care Biserica creștină s-a născut și a crescut, făcând abstracție de identitățile confesionale; nedreptățile făcute membrilor slabi ai societății contemporane; și criza ecologică alarmantă care amenință integritatea și însăși supraviețuirea creației lui Dumnezeu, toate acestea cheamă la o acțiune comună, și soluția problemelor încă ne desparte. Tocmai pentru aceasta astăzi, mai mult decât în urmă cu cincizeci de ani, este nevoie urgentă de reconciliere, care a făcut întâlnirile cu fratele nostru papa Francisc la Ierusalim și la Roma evenimente de mare importanță și de impact mai amplu.

Biserica Ortodoxă este în măsură să dea mult, în termeni de mărturie, lumii moderne. Marele și sfântul Sinod din 2016 va fi un element fundamental pentru dezvoltarea și prezența Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană. Într-un anumit sens, marile teme, determinante pentru convocarea sa și care în același timp vor defini deliberările sale, sunt două: prima, raporturile Bisericilor ortodoxe cu celelalte confesiuni creștine și cu celelalte religii; a doua, raporturile dintre Bisericile ortodoxe însăși. Din păcate, există un element conservator în creștere în multe Biserici și ambiente ortodoxe, care reacționează la provocările contemporane din epoca noastră închizându-se într-o existență sufocantă și exclusivistă. Desigur, aceasta nu a fost niciodată practica și promisiunea Bisericii creștine, care "a fost mereu gata să răspundă oricui ne cere cont despre speranța care este în noi", așa cum citim în Scrisoarea întâi a lui Petru, la capitolul 3. În afară de asta, cât privește relațiile fraterne și colegiale dintre Bisericile ortodoxe însăși, a exista o reducție crescândă, naționalistă și triumfalistă, a naturii euharistice și ecumenice a Bisericii, care a condamnat mereu "filetismul" ca o erezie periculoasă, mai ales cu ocazia Consiliului de la Constantinopol din 1872. Cu toate acestea, "etnofiletismul" pare să fie o tentație perenă a multora dintre Bisericile noastre mai recente.

Speranța și rugăciunea noastră sinceră este ca Bisericile ortodoxe autocefale mai degrabă să se poată reuni și discuta liber, într-un spirit de onestitate și transparență, chestiunile care sunt cu adevărat importante pentru Biserică și pentru lume, decât să se închidă în căutarea exclusivă a propriilor interese de putere și de privilegiu. În caz contrar, ar fi o ocazie pierdută pentru a înfrunta problemele care într-adevăr contează și chinuiesc poporul lui Dumnezeu și creația lui Dumnezeu.

(După L'Osservatore romano, 2 aprilie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat