Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Joia Mare și Sfântă - 2015

"Veniți de mâncați din pâinea mea și beți din vinul meu" (Prov 9,5)

Sfânta Carte, Biblia, ne spune: Mare putere are rugăciunea (cf. Iac 5,16). Mare putere are cuvântul lui Dumnezeu, căci este ca un foc, ca un ciocan care sfărâmă stânca, ca o sabie cu două tăișuri (cf. Ier 23,28; Evr 4,12). Dar cea mai mare putere o are sfânta Euharistie, întemeiată astăzi de Isus: "Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu mâncați trupul Fiului Omului și nu beți sângele lui, nu aveți viață în voi. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de pe urmă. Pentru că trupul meu este adevărat mâncare, iar sângele meu este adevărată băutură. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică; și eu îl voi învia în ziua d apoi" (In 6,53-54). Iată puterea cea mare a sfintei Euharistii este putere care învie și morții, este mai presus de orice altă putere pământească.

Este Joia Mare și Sfântă. Este Joia marii iubiri, când Isus l-a iubit pe Tatăl ceresc și ne-a iubit și pe noi, până la sfârșit, până la dăruirea de sine. Este Joia în care Isus a luat ultima Cină cu ucenicii săi și unde ne-a lăsat cu anticipație și în chip tainic, trupul și sângele său ca hrană și băutură duhovnicească, trup și sânge al său pe care îl va jertfi în mod real pe cruce, în Vinerea Mare. Este joia în care Isus întemeiază sacramentele Preoției și ale Euharistiei, sacramente prin care să rămână cu noi până la sfârșitul veacurilor, sacramente prin care el, Mirele nostru divin, zilnic să ne întâlnească și să-l întâlnim, zilnic să ne vorbească și să-i vorbim, zilnic să ne mângâie și să-l mângâiem; sacramente prin care zilnic să ne hrănească, zilnic să ne întărească pe drumul vieții, zilnic să ne amintească de paradis și de ospățul veșnic, zilnic să ne fie medicament de nemurire și de înviere.

Prin taina Preoției, Isus își prelungește între noi prezența sa fizică și activitatea sa misionară până când va reveni în slavă; prezență și misiune care au ca scop continuarea revelării pentru noi, oamenii, a misterului iubirii Preasfintei Treimi și a împărăției cerurilor ce ne-a fost pregătită. De aceea preotul este numit și "Alter Christus". Preotul a fost făcut părtaș al misiunii sacerdotale, profetice și regale ale lui Isus, atunci când Isus a spus ucenicilor săi: "Faceți aceasta în amintirea mea" (Lc 22,19; 1Cor 11,24-25). De atunci, celebrările preotului sunt celebrările lui Isus, gura preotului este gura lui Cristos, mâinile preotului sunt mâinile lui Cristos, rugăciunea preotului este rugăciunea lui Isus, mulțumirea preotului este mulțumirea lui Cristos, binecuvântarea preotului este binecuvântarea lui Cristos, trecerea preotului este trecerea lui Isus, vizita preotului este vizita lui Isus. Prin persoana preotului, Isus continuă să ne facă părtași la misiunea sa profetică, sacerdotală și regească (cf. 1Cor 2,9), arătate astăzi prin sfințirea uleiurilor de consacrare și întărire.

Prin taina sfintei Liturghii și a sfintei Euharistii, Isus își prelungește până la a doua sa venire comuniunea tainică a sa cu noi, comuniune ca dintre mire și mireasă; prelungește puterea sa divină prin care ne întărește pe drumul vieții până la intrarea în cer; prelungește puterea de a birui pe diavol și de a-i strica lucrările (cf. 1In 3,8). De aceea, am cântat la psalmul responsorial: "Din potirul binecuvântat ne împărtășim cu trupul și sângele lui Cristos" (1Cor 10,16).

Sfinții se întrec în a elogia măreția sfintei Liturghii, unde ni se oferă hrana Cuvântului divin și a sfintei Împărtășanii. Sfântul Francisc de Sales (1567-1662) numește sfânta Liturghie "soarele exercițiilor de pietate, centrul religiei creștine, inima devoțiunii, sufletul pietății, misterul inefabil al iubirii divine prin care Dumnezeu se unește în mod real cu noi, comunicându-ne în mod minunat puterile, harurile și favorurile sale". Iar Conciliul II din Vatican numește Euharistia "izvorul și culmea tuturor harurilor" (SC 10); "nobilă simplitate" (SC 34); "prezență activă" (SC 14).

Prima lectură din această seară (cf. Ex 12,1-8.11-14) ni-i prezintă pe evrei celebrând Paștele, după ieșirea din Egipt. Cuvântul "Paște" înseamnă "trecere". Înainte de eliberarea din Egipt, Paștele însemna trecerea de la pășunatul de iarnă la pășunatul de primăvară. După eliberarea din Egipt, Paștele însemna trecerea de la sclavie la libertate. Atât înainte de eliberarea din Egipt, cât și după eliberarea din Egipt, evreii celebrau Paștele prin jertfirea unui miel fără cusur, miel care îl simboliza pe Mesia cel promis și așteptat. Mesia care va veni va face adevărata trecere: cea de la păcat la har; cea de la sclavie la libertate; cea de la viața trecătoare, la viața veșnică.

Evanghelia (cf, In 13,1-15) și lectura a doua de astăzi (cf. 1Cor 11,23-26) ne spun că Mesia cel promis și așteptat a venit în persoana lui Isus; răscumpărarea promisă a fost împlinită odată cu moartea lui Isus pe cruce. Biblia ne spune: "Plata păcatului este moartea (cf. Rom 6,23); că toți au păcătuit, atât iudei cât și păgânii: "Nu este nici un drept, nici măcar unul. Nu este nimeni înțelept, nu este nimeni care să-l caute pe Dumnezeu. Toți au rătăcit, împreună au ajuns niște stricați. Nu este nimeni care să facă binele, nu este nici măcar unul" (Rom 3,10-12).

Dar pentru cei care se întorc la Dumnezeu, Isus, "Miel fără cusur și fără pată" (cf. 1Pt 1,19), a murit în locul lor. Isus a suportat judecata lui Dumnezeu în locul nostru, adică a suferit și murit în locul nostru. Conform primei lecturi, Mielul fript la foc, corespunde lui Isus Cristos răstignit pe cruce. Ierburile amare corespund patimilor lui Isus. Mielul mâncat de întreaga familie, reprezintă primirea lui Isus din sfânta Euharistie, ca mântuitor personal, de fiecare om în parte. Aceasta înseamnă "a mânca paștele".

Așa cum spuneam la începutul reflecției, sfânta Euharistie conține o așa mare putere, că întrece orice putere pământească. Cine se împărtășește primește în el pe Dumnezeu cel atotputernic, care învie morții (cf. 2Cor 1,9); care "împlinește toate trebuințele noastre, după bogăția sa, în Isus Cristos" (Fil 4,19).

Sfântul Toma de Aquino (1225-1274), vorbind despre Euharistie, sintetizează spunând: "Cine se împărtășește, pe Cristos întreg primește. Tot izvorul harului se revarsă-n pieptul lui".

Cine se împărtășește primește în el pe Isus care s-a născut în ieslea din Betleem, pe Isus care a umblat pe Marea Galileii, pe Isus care a biruit pe diavol, pe Isus care vindeca bolile și biruia moartea, pe Isus care ne-a iubit până la sfârșit, pe Isus care s-a făcut slujitorul nostru, pe Isus care s-a făcut hrana noastră, pe Isus care a murit pe cruce spre iertarea noastră, pe Isus care a înviat din morți spre îndreptățirea noastră, pe Isus care s-a înălțat la cer spre înălțarea noastră, pe Isus care șade de-a dreapta lui Dumnezeu, anticipând șederea noastră.

Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407), unul din sfinții părinți ai Răsăritului, vorbea despre sfânta Împărtășanie ca despre "un foc care-l arde pe diavol, ca de o putere care îl învinge pe diavol și ca despre o groază care îl cuprinde pe diavol".

Un suflet binecuvântat de la muntele Athos, părintele Gheronda Augustin, zis și "Rusul" (1882-1965), era cunoscut tuturor pentru virtuțile sale, pentru smerenia sa, pentru nevoința sa și mai ales pentru primirea deasă a sfintei Împărtășanii. Odată, i s-a arătat diavolul în chilia sa sub chipul unui câine înfricoșător ce scotea flăcări pe gură și se năpustea asupra lui ca să-l sugrume, fiindcă, așa după cum îi mărturisea diavolul, nu putea să aibă liniște din pricina împărtășaniei și a rugăciunilor sale. Atunci, părintele Gheronda Augustin l-a apucat pe diavol și a dat cu putere de perete cu el, strigându-i: "Diavole înșelător, de ce chinuiești făpturile lui Dumnezeu?" Diavolul, speriat de marea putere a părintelui, putere care venea din sfânta Euharistie, dintr-o viață sfântă și din rugăciune, s-a făcut nevăzut.

Biblia spune că cine se împărtășește nevrednic pășește în noapte (cf. In 13,27.30); amestecă masa Domnului cu masa dracilor și stârnește mânia lui Dumnezeu (cf. 1Cor 10,21-22); ia boală și neputință în trup și suflet (cf. 1Cor 11,30); se face vinovat de trupul și sângele Domnului (cf. 1Cor 11,27); își mănâncă și bea propria osândă (cf. 1Cor 11,29).

Sfântul Toma de Aquino (1225-1274) ne spune și el: "Însă taina cea măreață nu la toți împarte viață, ci doar celor ce-o primesc cu un cuget creștinesc. Cei buni iau din ea răsplată, cei răi aspră judecată; căci menirea i-ai schimbat, când nevrednic ai luat".

Pentru a ne împărtăși bine și să primim în noi toată puterea lui Dumnezeu, trebuie să ne cercetăm (cf. 1Cor 11,28); trebuie să ne lăsăm curățiți de Isus (cf. In 10,10-11); trebuie să ne procurăm haina curată de nuntă de la garderoba lui Dumnezeu, care este sfânta spovadă (cf. Mt 22,11); trebuie să face pace cu Dumnezeu și cu frații noștri (cf. Mt 5,23-26); trebuie să slujim fraților noștri, până acolo, ca să le spălăm picioarele (cf. In 13,5), și ne dăm viața pentru ei (cf. 1In 3,16), după exemplul lui Isus

După exemplul sfântului Paul, ceea ce am primit, adică sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie, trebuie să le transmitem mai departe (cf. 1Cor 11,23). Acesta este un mod plăcut lui Dumnezeu de a face apostolat (cf. 1Cor 11,26).

O bătrânică săracă din Statele Unite ale Americii obișnuia ca zilnic, iarnă-vară, să participe la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie. Lângă cocioaba ei își aveau vila o familie înstărită, dar necredincioasă. Membrii familiei bogate și necredincioase o vedeau zilnic pe bătrâna care mergea la biserică. Mult timp au rămas indiferenți. Dar într-o zi au cugetat astfel: "Bătrânica asta a primit atât de puțin de la Dumnezeu și mulțumește atât de mult. Noi am primit atât de mult și îi mulțumim atât de puțin". Și, din exemplul bătrânei sărace, acea familie s-a convertit. Oare noi nu putem face la fel?

Sfânta Maria Magdalena de Pazzi (1566-1607), călugăriță carmelită, povestește că, atunci când mama ei venea de la sfânta Liturghie și de la sfânta Împărtășanie, toată ziua emana un parfum plăcut care o făcea să se țină mereu după dânsa. Acest fapt a făcut-o și pe ea, ca de mică să meargă cu mama ei la sfânta Liturghie, la sfânta Împărtășanie, la vizite și adorații euharistice. Apropo de vizite și adorații euharistice, sfânta Maria Magdalena de Pazzi făcea cel puțin de 30 de ori pe zi, vizite și adorații lui Isus. Parfumul mamei a început să-l emane și ea și astfel a atras și ea mai întâi multe colege de la școală, apoi multe măicuțe, la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie, la vizite și adorații euharistice. Iată ce ușor și rodnic apostolat și de a-l bucura pe Isus!

Dacă ar fi să sintetizăm misterele celebrate în Joia Mare și Sfântă, trebuie să spunem că astăzi Isus ne-a dăruit: preoția cea nouă; mielul cel nou; jertfa cea nouă, pomul vieții cel nou; mana cea nouă; energia cea nouă; porunca cea nouă; lauda cea nouă; exodul cel nou; speranța cea nouă și patria cea nouă.

Cine iubește sfânta Liturghie, sfânta Împărtășanie, vizitele și adorația euharistică, devine "mireasă" adevărată a lui Isus; primește puterea de a birui diavolul și păcatul, lumea și viciile; primește harul convertirii; primește înviorarea credinței; primește puterea a mișca inimile împietrite; devine blând și smerit cu inima ca Isus; depășește mai ușor problemele și greutățile vieții; are parte de o moarte bună și de o trecere fericită la ceruri; nu va muri în veci.

Sfântul Ioan Crisostom (347-407) spune că sufletele care pe pământ au iubit Euharistia, la moarte sunt primele care primesc rugăciunile Bisericii și sunt primele care sunt ridicate la cer.

Închei cu câteva din chemările biblice la Euharistie: "Veniți și luați, mâncați trupul meu și beți sângele meu" (Mt 26,26); "Veniți de mâncați din pâinea mea și beți din vinul" (Prov 9,5); "Chiar dacă nu aveți bani, veniți și mâncați" (Is 55,1) "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28); "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de pe urmă. Pentru că trupul meu este adevărată hrană, iar sângele meu este adevărată băutură" (In 6,54-55).

Spovediți-vă și împărtășiți-vă, căci nimic nu este mai de preț în lumea aceasta!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat