Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Dianich: Să eliberăm Sinodul de "catastrofisme"

De Gianni Valente

Asupra lucrărilor apropiatului Sinod despre familie suflă puternic sirenele catastrofiștilor. Strategii mediatico-ecleziastice coordonate continuă să armeze "rezistența preventivă" împotriva oricărei ipoteze de a reconsidera - și în manieră foarte supravegheată - interdicția la sacramente care-i lovește pe divorțații recăsătoriți. Spun că este în joc ortodoxia credinței. Insistă că despre aceste lucruri nu se discută, dacă nu se vrea amenințarea unității Bisericii.

Dar cu adevărat contraste potențiale cu privire la temele controversate de la Sinod reprezintă o amenințare inedită și primejdioasă pentru comuniunea eclezială? Și este corect a bloca drumul pentru confruntare apelând la continuitatea învățăturii și a tradiției? Vatican Insider l-a întrebat pe preotul și teologul Severino Dianich, pasionat de decenii să cerceteze cu pasiune misterul lui Cristos în drumul său în istorie.

• Pentru unii Sinodul despre familie pune în pericol unitatea Bisericii. Chiar trebuie să ne îngrijorăm?

Cel care raționează astfel pare să ignore istoria Bisericii. Și nu trăiește experiența înseninătoare că Dumnezeu e cel care conduce Biserica și nu noi cu certurile noastre și bătăliile noastre. Este o chestiune de credință și chiar de o bună conștiință istorică. Pentru că toată istoria creștinismului este și istoria unei mari confruntări, cu tensiuni și conflicte, în jurul misterului credinței și al revelării lui Dumnezeu care este mai mare decât cuvintele și formulele noastre. Avem în mână lucruri mult mai mari decât noi, pentru că asupra oricărei chestiuni să fie disponibilă o soluție univocă.

• Cum poate ajuta privirea la istorie?

La Conciliul din Niceea, în 325, s-a definit că Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu este "de o ființă cu Tatăl". Repetăm asta și astăzi în Crezul de la liturgia duminicală. Și totuși această formulă a fost obiectul unor infinite discuții și dezbateri grave, numai pentru că era inovatoare, deci, după unii, inacceptabilă pentru că nu trebuia să se introducă în Crez o expresie care nu este în Biblie.

• Și mai recent?

Dezbaterile la Conciliul al II-lea din Vatican au fost mult mai puternice decât cele înregistrate în Sinodul despre familie, și prin profunzimea și greutatea mai mare a multor chestiuni de pe ordinea de zi. Atunci, de exemplu, a constat multă trudă să se ajungă la un consens cu privire la declarația Nostra Aetate despre dialogul cu ebraismul și celelalte tradiții religioase. Pentru a nu vorbi despre disputele cu privire la declarația despre libertatea religioasă. Și totuși, în concluzie, și cu privire la pronunțările cele mai controversate s-a ajuns adesea la consensul de 90% al părinților conciliari. La sfârșit, Biserica redescoperă, reînnoiește și întărește unitatea sa. Dar asta se întâmplă printr-un drum istoric, nu ca deducție rigidă și statică de postulate a priori. Chiar la Conciliul al II-lea din Vatican în timpul celor patru sesiuni de-a lungul celor patru ani ai desfășurării sale, lucrurile s-au răsturnat în multe privințe față de schemele în care se voia la început să se canalizeze dezbaterea. Și acest lucru s-a putut întâmpla tocmai pentru că discuția a fost reală și rodnică. Astfel sensibilitatea conciliară, care la început putea să apară minoritară, încet-încet s-a evidențiat și a convins cea mai mare parte a părinților. Aceasta este dinamica vitală care se realizează atunci când se discută în Biserică.

• Dar spun că adevărul nu se schimbă și schimbările pe acest teren sunt o cedare în fața mentalității dominante.

Dar nu! Adevărul nu se schimbă, ci noi, care îl credem și îl comunicăm prin formele noastre mentale și cuvintele noastre, ne schimbăm. În domeniul moral, e suficient să ne gândim că timp de secole în Biserică era considerat imoral și păcătos împrumutul cu dobândă: astăzi aici între noi cine e cel care nu are un cont în bancă? Și putem aminti că în statul pontifical exista pedeapsa cu moartea, era permisă prostituția... Și s-ar putea da mii de alte exemple a modului în care lucrurile s-au schimbat, în practică și în afirmațiile de principiu.

• Dar adevărul se poate pune la vot? Biserica poate să devină ca un parlament?

A spune că adevărul nu se poate pune la vot este o afirmație pe cât de ambiguă pe atât de sacrosanctă. Adevărul nu se pune la vot. Dar putem pune la vot modurile diferite pe care le avem noi de a-l recunoaște, de a-l primi și de a-l transmite și apoi, mai ales, instrumentele prin care vrem să-l trăim. Și oricum, un Sinod sau un Conciliu nu acționează cu aceeași procedură dintr-un parlament. Parlamentele trebuie să formuleze și să voteze legi. Conciliile și Sinoadele, înainte de a decide legi, trebuie să găsească și să exprime "simțul credinței" poporului lui Dumnezeu care trăiește astăzi, adică al Bisericii.

• În concret, asta ce anume comportă?

Un parlament poate să-și permită să voteze o lege cu un singur vot de majoritate, în timp ce în colegialitatea eclezială, dincolo de regulamente, aspirația este mereu aceea de a avea o majoritate vastă. La ultimul Conciliu, Paul al VI-lea de atâtea ori determina să se ia în considerare și idei pe care el personal nu le împărtășea. Dar îi solicita de asemenea pe părinți să țină cont de ele, pentru că asta însemna a aduna un consens mai vast. Pentru că ceea ce reiese la sfârșit trebuie să exprime credința Bisericii, în care toți trebuie să se poată recunoaște. Și cu cât credința este mai robustă, cu atât putem să ne permitem să discutăm și să ne certăm, fiind siguri că harul lui Dumnezeu ne va menține în credință.

• Dar dacă este așa, de unde vine exasperarea "catastrofistă" alimentată de mass-media?

Nu este exclus că în jurul anumitor cuvinte de ordine despre chestiuni controversate să se poată coagula blocuri de interes complexe. În afară de asta, a se înfrunta cu privire la deja vu și la ceea ce s-a spus deja este mereu mai comod. Și apoi există motive mai pertinente.

• La ce vă referiți?

Unii, în timpul discuțiilor de la ultimul Sinod, au făcut referință critică la o anumită linie de gândire "esențialistă". Există o tendință care interpretează credința și toate aspectele sale ca și cum ar fi vorba de un sistem metafizic. Conform acestei perspective, unica necesitate care e urgentă pare să fie aceea de a determina adevărul în concepte clare și distincte, ca la Descartes, într-un soi de metafizică a credinței, pentru a raționa apoi despre toate pornind de acolo, cu o logică de fier și deductivă. Numai asta ar garanta adevărul și "ținuta" sistemului.

• Ce anume nu funcționează?

De-a lungul acestei căi se poate realiza numai trecerea de la o idee la alta, de la abstracție la abstracție, de la un principiu universal la o normă universală. Și toate acestea încă nu-mi spun nimic despre viața reală. Prezumția "esențialiștilor" se află în această reducere a drumului credinței la o procedură logică. Și adevărul este ca închis în formule "sigure", în afara cărora suntem în contradicție. În timp ce realitatea, așa cum a repetat și Papa Francisc, este superior ideii și în infinitele sale particularități nu poate fi redus niciodată la o idee.

• Și această reducere cum se reflectă pe frontul "magmei" vieții reale?

Să luăm nodul crucial al dezbaterii sinodale, adică trecerea dintre afirmarea principiului de indisolubilitate a căsătoriei și norma ecleziastică ce îi împiedică pe divorțații recăsătoriți să primească dezlegarea și să se împărtășească. Această trecere nu este imediată și nici obligatorie. Pentru aceasta Biserica, așa cum a făcut norma, o poate chiar modifica, fără a renega principiul cu care era justificată acea normă. Pentru că în zona intermediară dintre principiu și normă intră în joc realitățile de fapt. Între acestea, de exemplu, există cazul foarte frecvent de situații ireversibile, în care credinciosul este considerat în stare de păcat pentru că s-a recăsătorit după ce a divorțat, dar ar comite un alt păcat dacă ar abandona noua sa familie pentru a o reconstrui pe cea considerată singura "legitimă". Un caz în fața căruia norma pare neadecvată. Și este numai cazul cel mai răsunător între multele care s-ar putea descrie.

• Care sunt criteriile și factorii care garantează și păstrează oricum unitatea Bisericii în credința împărtășită?

Criteriul de fond este cel indicat de ultimul Conciliu în constituția Dei Verbum: Sfânta Scriptură citită în Tradiția Bisericii și Tradiția întemeiată în Sfânta Scriptură. Acesta este criteriul cheie, cel decisiv. Tradiția, tocmai pentru că nu este fixată într-un text scris, a trecut prin atâtea faze diferite, și cu privire la chestiunea căsătoriei sacramentale, care face parte din temele Sinodului. E suficient să ne gândim că forma canonică a fost impusă, ca necesară pentru validitatea căsătoriei, abia cu Conciliul din Trento.

• La ce faceți referință?

Acum conviețuirile de fapt nu pot să fie considerate căsătorie validă, dat fiind faptul că nu au forma canonică, deci în Biserica catolică nu pot să fie considerate legitime. Dar înainte ca la Conciliul din Trento să se stabilească forma canonică pentru celebrarea căsătoriei, cum se căsătoreau catolicii? Istoria diversităților impune o cercetare și ne face să percepem și schimbările culturale și condiționările antropologice care marchează timpul nostru, pentru a evalua ceea ce ele comportă pentru vestirea creștină și viața de credință. Este ceea ce a făcut Conciliul cu privire la temele sale.

• Referitor la consultarea sinodală, în vederea adunării, înregistrați o reală implicare a corpului eclezial?

Impresia este că în Italia nu s-a făcut suficient, mai ales din partea diecezelor. Dacă ar fi fost ceva serios, s-ar fi aflat, așa cum s-a întâmplat pentru unele inițiative izolate ca aceea luată de Biserica din Bolzano. Este un păcat.

Ce se va putea aștepta de la Sinodul din octombrie?

Eu mă aștept ca să se discute deschis, fără prejudecăți, și să se ajungă la formarea unui consens amplu. Desigur cu unele compromisuri, dar fără a lăsa lucrurile exact cum sunt până acum. Atitudinea pastorală față de cuplurile "iregulare" conform disciplinei Bisericii s-a schimbat deja sub Papa precedent. Actualul Papă și Sinodul deja celebrat au mers înainte pe același drum. Eu sper ca să se ajungă la o indicație autoritară și, pe cât posibil, la formularea de norme canonice care să permită reconstruirea acelui țesut de relații, acum sfâșiat, cu acei mulți credincioși care nu mai pot reconstrui familia lor precedentă, fără a comite nedreptate gravă față de cea în acare se află acum, dar care doresc să trăiască integral viața lor eclezială.

(După Vatican Insider, 16 martie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat