Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Jubileul Milostivirii și indulgențele

de Andrea Tornielli

"Să încredințăm încă de acum acest An Mamei Milostivirii, pentru ca să-și îndrepte spre noi privirea sa și să vegheze asupra drumului nostru: drumul nostru penitențial, drumul nostru cu inima deschisă, în timpul unui an, pentru a primi indulgența lui Dumnezeu, pentru a primi milostivirea lui Dumnezeu". Cu aceste cuvinte, vineri, 13 martie 2015, Francisc a încheia omilia de la celebrarea penitențială în timpul căreia a anunțat noul Jubileu extraordinar dedicat milostivirii. Ultima frază, cu citarea "indulgenței", a fost adăugată liber. Indulgența plenar este legată în mod tradițional de Anul Sfânt.

Nu este prima dată când Francisc o citează. La 3 iunie 2013, Papa Bergoglio anunțase indulgența plenară pentru tinerii care vor participa la întâlnirea de la Rio de Janeiro din ultima săptămână a lunii iulie. Și în decretul Penitențiariei Apostolice se introducea această noutate: "Credincioșii împiedicați în mod legitim, vor putea obține Indulgența plenară cu condiția ca, respectând obișnuitele condiții spirituale, sacramentale și de rugăciune, cu propunerea de supunere filială față de Pontiful Roman, să participe spiritual la funcțiunile sacre în zilele determinate, cu condiția ca să urmărească tot aceste rituri și exerciții pioase în timp ce se desfășoară, prin intermediul televiziunii și radioului sau, tot cum evlavia cuvenită, prin intermediul noilor mijloace de comunicare socială". Desigur, fără nimic mecanic și cu condiția de a se spovedi și de a se împărtăși. O altă indulgență plenară a fost anunțată de Papa la 25 martie 2014, în vederea Sinodului despre familie, acordată celui care, "în spirit de pocăință și cu sinceră căință de păcate", va vizita "în formă de pelerinaj Sanctuarul din Loreto și locurile de cult lauretant existente în lumea catolică", recitând "Rugăciunea către Sfânta Familie", compusă pentru Sinod de același Pontif.

Chiar dacă multă teologie modernă privește cu dezlipire destul de mare indulgențele. La baza acestui act al Bisericii există o logică a darului și a punerii în circulație a "bunurilor" în favoarea celui care este mai mult în dificultate. Iată un mic vademecum despre indulgențe, bazat pe un document doctrinal al lui Paul al VI-lea și pe Catehismul Bisericii Catolice.

Ce este indulgența?

"Indulgența este iertarea în fața lui Dumnezeu a pedepsei temporale pentru păcatele iertate deja cât privește vinovăția (adică pentru care s-a obținut deja dezlegarea prin spovadă, n.t.), iertare pe care credinciosul, dispus cum se cuvine și sub condiții determinate, o dobândește prin intervenția Bisericii, care, ca slujitoare a răscumpărării", cu autoritatea sa "împarte și aplică tezaurul meritelor lui Cristos și ale sfinților. Indulgența este parțială sau plenară în funcție de cum eliberează în parte sau în totalitate de pedeapsa temporală datorată pentru păcate". Asta stabilește Paul al VI-lea în Indulgentiarum doctrina din 1967. Așadar, indulgența este un act de jurisdicție a Bisericii și permite credinciosului botezat care s-a spovedit, s-a împărtășit și a îndeplinit lucrările stabilite, să stingă și datoria "pedepsei temporale".

Ce este "pedeapsa temporală"?

Păcatul are două consecințe. Prima, dezlipirea de Dumnezeu, este pedeapsa veșnică, adică iadul. Și aceasta este ștearsă ori de câte ori ne spovedim și suntem readmiși la starea de har și la comuniunea cu Dumnezeu. Dar fiecare păcat, chiar și cel venial, provoacă ceea ce Catehismul Bisericii Catolice definește "o alipire nesănătoasă de creaturi" care are nevoie de purificare și merită o pedeapsă temporală, la care putem (de subliniat "putem", pentru că noi nu suntem în măsură să știm asta) să fim încă obligați în pofida iertării păcatelor obținută la spovadă. "Dacă eu îl ofensez pe cineva și apoi vreau să mă reconciliez cu el - explica patriarhul de atunci de Veneția Albino Luciani în 1973 - trebuie să-i dau o satisfacție. Asta comportă o înjosire a mea și o oarecare suferință a mea. Așa se întâmplă între noi oamenii, așa se întâmplă și cu Dumnezeu și noi catolicii ne temem că, fiind iertat păcatul, Dumnezeu nu iartă toată pedeapsa datorată, în cazul în care căința păcătosului a fost imperfectă". Această a doua consecință a păcatului, adică pedeapsa temporală, poate să fie ispășită pe pământ cu rugăciuni și pocăințe voluntare, cu fapte de bine și cu acceptarea suferințelor și încercărilor vieții. Sau poate să fie ispășită în viața de dincolo, în purgator. Pedeapsa temporală nu este o răzbunare aplicată de Dumnezeu, ci derivă din însăși natura păcatului comis.

În virtutea a ce anume Biserica împarte indulgențele?

Face asta luând din unicul său tezaur adevărat, adică meritele lui Isus Cristos, ale Sfintei Fecioare Maria și ale sfinților. În comuniunea sfinților, "între credincioșii care au ajuns deja în patria cerească sau care ispășesc păcatele lor în purgator sau care sunt încă pelerini pe pământ, există desigur o legătură perenă de caritate și un îmbelșugat schimb de toate bunurile", scrie Paul al VI-lea. În acest schimb de bunuri, sfințenia unuia îi ajută pe ceilalți. Recurgerea la comuniunea sfinților îi permite păcătosului să fie purificat mai în grabă și mai eficace de pedepsele păcatului. Cine are mai puțin este ajutat de cel care are mai mult. Biserica împarte indulgențele în virtutea puterii de a lega și de a dezlega încredințate de Isus lui Petru. Puterea pe care Biserica o are de a acorda indulgențe a fost stabilită de Conciliul din Trento. "Biserica - scria Ioan Paul al II-lea în bula de convocare a Jubileului anului 2000 - primind de la Cristos puterea de a ierta în numele său, este în lume prezența vie a iubirii lui Dumnezeu care se apleacă asupra oricărei slăbiciuni umane pentru a o primi în îmbrățișarea milostivirii sale. Tocmai prin slujirea Bisericii, Dumnezeu extinde în lume milostivirea sa prin acel dar prețios care, cu nume foarte vechi este numit indulgență".

Ce diferență există între indulgența plenară și indulgența parțială?

Cu indulgența plenară se obține iertarea întregii pedepse temporale a păcatelor iertate deja la spovadă. Cu indulgența parțială se obține iertarea unei părți din pedeapsa temporală. Un timp, indulgența parțială era calificată: existau indulgențe de 100, 300 de zile, de un an sau de mai mulți ani. Determinarea timpului era legată de câtă iertare va fi obținută cu atâția ani sau atâtea zile de pocăință canonică după vechea disciplină a Bisericii. De vreme ce mulți credincioși credeau în mod eronat că era vorba de zile sau ani mai puțini de ispășit în purgator, papa Paul al VI-lea a decis să nu mai indice determinarea perioadei indulgenței parțiale. Metrul folosit pentru a măsura indulgența parțială nu mai sunt așadar lunile sau anii, ci este însăși acțiunea credinciosului: o acțiune bună valorează mai mult decât costă mai mult jertfa și decât este mai ferventă de iubire față de Dumnezeu.

Ce anume se cere pentru a dobândi indulgențele?

Înainte de toate un subiect capabil de a le dobândi, ca să fie botezat (pentru că acordarea indulgenței este un act de jurisdicție care poate să fie exercitat numai asupra celui care aparține Trupului mistic al lui Cristos care este Biserica. Și nu se aparține Bisericii decât prin intermediul botezului). Să nu fie excomunicat, pentru că dacă ar fi n-ar putea să participe la indulgențe și la rugăciunile publice ale Bisericii. Să fie în stare de har, pentru că datoria pedepsei temporale nu poate să fie ștearsă decât după ștergerea păcatului și a pedepsei veșnice prin spovada sacramentală. În afară de asta este necesară intenția de a dobândi indulgența, pentru că binefacerea nu este acordată celui care nu o vrea. Bisericii, după cum este stabilit de canonul 925 din Codul de Drept Canonic, îi este suficientă "intenția obișnuită implicită", de aceea se pot dobândi toate indulgențele despre care nu se are cunoștință cu condiția să existe intenția de a dobândi toate indulgențele care pot fi dobândite.

Cum se dobândește indulgența?

Prima condiție este dezlipirea totală de păcat, chiar și de cel venial. De fapt, în indulgențe nu există nimic automat: nu e suficient a repeta mecanic anumite practici pentru a le dobândi. Dacă lipsește această condiție fundamentală a dezlipirii totale de păcate și a căinței sincere, indulgența nu va fi plenară ci se va dobândi numai parțial. Apoi, este necesară spovada (spovada trebuie să fie "individuală și integră"), primirea împărtășaniei, rugăciunea după intențiile Papei și îndeplinirea actului de care Biserica leagă indulgența, ca de exemplu, cu ocazia Jubileului, vizita la bazilici. Obținerea efectivă a indulgenței presupune starea de har, însă asta nu înseamnă că spovada trebuie obligatoriu să preceadă celelalte condiții. Credinciosul ar putea mai întâi să îndeplinească actul de care este anexată indulgența (vizita la bazilici, un act de caritate, etc.) și apoi să se spovedească. În acest caz, indulgența este obținută numai după spovadă.

(După Vatican Insider, 16 martie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 70.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat