Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

De la Conciliul al II-lea din Vatican la papa Francisc

Un timp pentru milostivire

De Enzo Bianchi

Cu ocazia deschiderii conciliului, la 11 octombrie 1962, Ioan al XXIII-lea a rostit discursul Gaudet Mater Ecclesia, un text inspirat, profetic, care a orientat desfășurarea Conciliului al II-lea din Vatican în mod diferit față de conciliile precedent. Conștient că Biserica are obligația de a se opune erorilor și de a le și condamna cu severitatea maximă, așa cum se întâmplase în trecut, papa Ioan declara totuși cu convingere: "Cât privește timpul prezent... mireasa lui Cristos preferă să folosească medicamentul milostivirii în loc să îmbrățișeze armele rigorii... Astfel Biserica catolică... vrea să se arate mamă preaiubitoare a tuturor, binevoitoare, mișcată de milostivire și de bunătate față de copiii despărțiți de ea".

Cu aceste cuvinte se punea capăt unei epoci caracterizate de o puternică intransigență asumată în doctrină, în morală și în confruntarea dintre Biserică și societate, dintre catolici și cei care nu aparțineau Bisericii. Este deschiderea la dialog pe care după aceea Paul al VI-lea a schițat-o în mod minunat în Ecclesiam suam și pe care conciliul a asumat-o, deschizând breșe, dărâmând ziduri și bastioane, inaugurând acel schimb, acea ascultare a omenirii de astăzi care în acești cincizeci de ani e adevărat a avut încetiniri, totuși fără să dispară.

În această linie, încă de la începutul pontificatului său, papa Francisc a făcut să răsune cu ton reînnoit și puternic cuvântul milostivire. Cuvintele adresate parohilor din Roma în martie anul trecut - "[trebuie] ascultat glasul Duhului care vorbește întregii Biserici în acest timp al nostru, care este tocmai timpul milostivirii. Despre asta sunt sigur. Noi trăim în timp de milostivire" - revelează inima și programul actualului pontificat. Astăzi mai mult ca oricând creștinii, și bărbații și femeile cu ei, în această situație mondială pe care o simt atât de precară și marcată de orice tip de rană, au nevoie de vestea milostivirii Domnului. Când papa Francisc spune: "Biserica o putem gândi astăzi ca un «spital de campanie»... Așa văd, așa simt: un «spital de campanie». Este nevoie de a îngriji rănile, multe răni! Multe răni!", de fapt face să prevaleze asupra altor imagini ale Bisericii, care desigur nu neagă și nici nu exclude, imaginea unei Biserici care îngrijește rănile, care se apleacă asupra omului, căreia nu-i este frică să fie contagiată, care alege proximitatea păcătoșilor și a tuturor celor care au nevoie de mântuire.

Să înțelegem bine aceste cuvinte ale sale: "Nici laxismul nici rigorismul [ci] o milostivire [care este] suferință pastorală. A suferi pentru și cu persoanele. Și acest lucru nu este ușor! A suferi așa cum un tată și o mamă suferă pentru copii; îmi permit să spun, și cu neliniște. A nu-ți fi rușine de carnea fratelui tău. La sfârșit, vom fi judecați despre modul în care am știut să ne apropiem de orice carne".

În toate intervențiile papei Francisc există o insistență asupra "proximității" necesare, asupra apropierii, asupra faptului de a deveni aproapele (cf. Lc 10,36) de carnea fratelui, care este carne umană, de bărbați și femei gârboviți de suferință și de păcat, care au nevoie de cineva care să se îngrijească de ei. Dar nimănui dintre noi nu-i scapă faptul că acesta este pur și simplu stilul lui Isus în Evanghelie, al lui Isus care a venit "să aducă vestea bună săracilor, să proclame eliberarea celor închiși, orbilor vederea, să-i repună în libertate pe cei asupriți, să predice un an de har al Domnului" (cf. Lc 4,18-19; Is 61,1-2).

Adesea riscăm să avem asupra Bisericii o privire care nu este privirea lui Isus: vedem Biserica drept comunitate de mântuiți, ansamblu de aleși, ca realitate în care sunt "drepți" diferiți de nedrepți și păcătoși, care se pot găsi mereu în ceilalți din afara Bisericii, dacă nu chiar numiți și considerați dușmani ai Bisericii. În schimb privirea lui Isus vede Biserica, mireasa sa iubită, ca o comunitate de păcătoși mereu iertați de el în darul potirului, o comunitate care nu are consistență în ea însăși ci numai în credința în Cristos. Cine este păcătosul? "Înainte de toate eu", spune creștinul, și dacă se ferește bine să-i judece pe alții. Când papa, cu limbajul său direct și plin de milostivire, de mai multe ori a exclamat, și în cursul omiliilor: "Cine sunt eu ca să judec?", a asumat postura lui Isus în fața femeii adultere: "Nici eu nu te condamn! Mergi și de acum să nu mai păcătuiești" (In 8,11), și a pus în practică în mod epifanic porunca lui Isus: "Nu judecați și nu veți fi judecați" (Lc 6,37; cf. Mt 7,1), care trebuie să fie citită alături de: "Fiți milostivi și veți primi milostivire" (cf. Mt 5,7). În asta se arată și succesor fidel al lui Petru, care așa se justifică pentru că a botezat niște necircumciși la Cezareea: "Așadar, dacă Dumnezeu le-a dat același dar ca și nouă pentru că au crezut în Domnul Isus Cristos, cine sunt eu pentru a-l împiedica pe Dumnezeu?".

Spuneau părinții pustiului: "Cine recunoaște că este păcătos, așadar recunoaște păcatul propriu, este mai mare decât unul care învie morții". Iată milostivirea clară, evanghelică: nu laxismul celui care nu discerne binele de rău, ci o adevărată asumare a responsabilității față de altul, păcătosul, o capacitate de a arăta milostivirea care este însăși fața lui Dumnezeu. Pentru aceasta papa, într-o altă omilie, notează că "iertarea lui Isus merge dincolo de lege", care cere pedepsirea. "Isus merge dincolo de lege... Acesta este misterul milostivirii [sale]... Isus îl apără pe păcătos și de condamnarea justă". Și totuși severitatea se evidențiază uneori cu forță în cuvintele papei Francisc, severitate niciodată împotriva păcătoșilor, ci împotriva celor "corupți", care pentru el sunt păcătoșii care s-au vândut, care trăiesc păcatul în mod ascuns și fără căință, mândri că nu sunt descoperiți, păcătoșii "cu mănușile albe", care profită de poziția lor de putere sacră sau ecleziastică pentru a păcătui mai ușor și fără a fi pedepsiți.

Tema milostivirii și a Bisericii milostive este repropusă cu forță de papa Francisc într-un pasaj din exortația apostolică Evangelii gaudium, care îl citează la rândul său pe Toma de Aquino: "Milostivirea este în ea însăși cea mai mare dintre virtuți, de fapt îi revine ei să dăruiască altora și, ceea contează mai mult, să ridice lipsurile altuia. Ori, aceasta este misiunea în special a celui care este superior".

Papa Francisc vrea ca în Biserică să domnească milostivire și chiar cele două adunări sinodale dedicate familiei și fragilităților sale au fost gândite și structurate în așa fel încât Biserica să se poată întreba despre milostivire, mai ales față de cei care nu trăiesc istoriile iubirii conform cu voința Creatorului și a lui Cristos Isus. Este clar de acum pentru toți cei care întreabă cu onestitate că nu e vorba de a schimba Evanghelia, deoarece cuvintele lui Isus despre căsătoria fidelă (cf. Mc 10,1-12; Mt 19,1-9) sunt voința lui Dumnezeu spusă o dată pentru totdeauna. În schimb este vorba de a afirma cum acești creștini aflați în contradicție cu voința lui Dumnezeu să poată, în comunitatea Domnului - comunitate de păcătoși mereu purificați și iertați - să aibă locul lor și să fie hrăniți de Dumnezeu însuși, ca frații și surorile lor, pe drumul spre Împărăție.

Consider că în intenția papei Francisc este voința de a pune capăt oricărui "intransingentism", și drumul sinodal întreprins va conduce Biserica întreagă să se exprime cu ajutorul Duhului Sfânt. Papa Francisc a pus în act cu curaj principiul catolic formulat de papa Bonifaciu al VIII-lea și preluat de Yves Congar ca principiu de viață eclezială, mai ales sinodală: Quoad omnes tangit ab omnibuz tractari et approbari debet (Decretales, Liber sextus, 5, 12, 29), "ceea ce se referă la toți, trebuie să fie tratat și aprobat de toți". Cu adevărat acest pontificat se revelează un timp pentru milostivirea lui Dumnezeu, un timp în care inima Bisericii ia asupra sa mizeria umană, după chipul Domnului său, bogat în milostivire.

(După L'Osservatore Romano, 6 martie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 35.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat