Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a III-a din Postul Mare - B

În cer, templul este Dumnezeul cel atotputernic și Mielul (cf. Ap 21,22).

Pregătirea catecumenilor pentru primirea botezului din sfânta noapte de Paști și întărirea creștinilor pentru măreața sărbătoare a învierii continuă și în această duminică prin curățirea de către Isus a Templului din Ierusalim, profanat de negustori. Isus a făcut două curățiri ale templului din Ierusalim. Aceasta pe care o analizăm astăzi a fost cea dintâi (cf. In 2,13-25), iar cea de-a doua a fost la finalul activității sale, în urma căreia a și fost condamnat la moarte (cf. Mt 21,12-17; Mc 11,15-19; Lc 19,45-48).

Pustiul, muntele și templul sunt trei locuri sfinte pe care și le-a ales Dumnezeu pentru a-și arăta dragostea față de poporul său, dar, la venirea lui Isus, aceste locuri erau uitate de popor. De aceea, Isus venind în lume a repus în valoare aceste locuri binecuvântate de Dumnezeu. După repunerea în valoare a pustiului și a muntelui din duminicile trecute, în această duminică Isus repune în valoare templul.

Atât catecumenii care se pregăteau să primească Botezul, cât și creștinii care au primit Botezul știau că ținta drumului lui Isus prin lume este Ierusalimul, unde avea să pătimească, să moară și să învie spre mântuirea lumii. De la botezul său și până la Golgota, Isus ne-a arătat că el a venit pentru a ne scoate de sub atacurile diavolului și a ne aduce sub protecția îngerilor (cf. Mc 1,13); de a ne scoate din întunericul și durerile păcatului, pentru a ne duce la lumina și bucuriile cerești (cf. Mc 9,2-3); pentru a ne strămuta din valea de lacrimi a pământului în templul măririi lui Dumnezeu din cer (cf. In 2,16; Ap 21,22); ba mai mult, pentru a face din noi oamenii un templu plăcut lui Dumnezeu (cf. 1Cor 6,19; 3,16; 2Cor 6,16).

Pentru a înțelege mai bine mesajul lecturilor de astăzi, indignarea lui Isus și gestul lui de a scoate afară cu biciul pe profanatorii din Templul din Ierusalim trebuie să facem niște lămuriri prealabile.

Evanghelia de astăzi începe așa: "Paștele iudeilor era aproape", iar Isus s-a urcat la Ierusalim pentru celebrarea lui. Pe vremea lui Isus, sărbătoarea Paștelui nu mai avea caracterul unei "zile solemne a Domnului", nici al unei "adunări sfinte", ca odinioară (cf. Lev 23,2; In 7,2).

Noi știm că la început toate sărbătorile s-au chemat "sărbătorile Domnului", dar, datorită amestecului uman, aceste sărbători au ajuns "sărbătorile iudeilor". La început "sărbătorile Domnului" erau o bucurie pentru Dumnezeu și pentru oameni: "Mă bucur când mi se zice: să mergem la Casa Domnului! Din pricina Casei Domnului, Dumnezeului nostru, fac urări pentru fericirea ta" (Ps 122,1.9). Mai târziu, când Dumnezeu a fost scos afară din sărbătorile sale, reținându-se numai partea materială, el a spus: "Nu vreau luni noi, sâmbete și adunări de sărbătoare; nu pot să văd nelegiuirea unită cu sărbătoarea! Urăsc lunile voastre cele noi și praznicele voastre; mi-au ajuns o povară, nu le mai pot suferi" (Is 1,13-14).

Când Solomon a construit templul din Ierusalim exista un așa respect pentru casa lui Dumnezeu încât nu s-a auzit nici măcar sunetul ciocanului în timpul construcției templului. Toate scândurile și pietrele folosite la templu au fost prelucrate în altă parte, apoi au fost aduse la locul unde se construia templul și asamblate în liniște (cf. 1Rg 6,7). Când, după ani, Domnul Isus a intrat în Templul său și al Tatălui, a văzut un mare haos și a auzit o mare larmă făcută acolo de uguitul porumbeilor, behăitul oilor, mugetului vacilor și larma negustorilor.

Tot spre mai buna înțelegere a evangheliei de astăzi și a gestului de indignare a lui Isus trebuie să mai amintim că Templul din Ierusalim a fost conceput și executat ca un complex religios sub forma a cinci cercuri concentrice (Ex 25,40), dispuse astfel: Sfânta Sfintelor; curtea preoților; curtea bărbaților lui Israel; curtea femeilor; curtea neamurilor păgâne. Deci, Templul din Ierusalim a fost conceput și executat astfel ca el să devină "Casa lui Dumnezeu pentru toate popoarele" (cf. Is 56,7), pentru că în el trebuiau să-și găsească loc de închinare: evreul, săracul, famenul, păgânul și fiul străinului.

Scopul templului din Ierusalim însă a fost deturnat de la menirea lui inițială de "Casa lui Dumnezeu pentru toate popoarele" (cf. Is 56,7) și schimbat curând de către liderii religioși, ca și sărbătorile Domnului, din "casă a lui Dumnezeu pentru toate popoarele" în "templul iudeilor". Lideri religioși ai iudeilor gândeau eronat că ei sunt singurii copii ai lui Dumnezeu, iar celelalte popoare păgâne sunt destinate pierzării veșnice. Ca odinioară profetul Iona care a refuzat să ducă vestea cea bună a mântuirii locuitorilor din Ninive, pe motiv că aceștia erau păgâni (cf. Iona 4,2), tot astfel liderii religioși de pe timpul lui Isus, pe motiv că păgânii sunt destinați pierzării, le-au desființat locul din curtea templului, eliminându-i astfel din rândul oamenilor care așteaptă mântuirea; ba, mai mult, au transformat locul lor din curtea templului într-un bazar de animale, punându-i astfel pe păgâni în urma animalelor, deși mulți dintre ei, ca sutașul roman, ca femeia canaaneancă și ca famenul etiopian, erau credincioși și veneau de departe ca să se închine și să capete îndurare de la Dumnezeu (cf. Lc 7,5; Mt 15,28; Fap 8,27).

Este o istorioară care ne spune că un om a murit în aceeași zi cu câinele său și au ajuns pe celălalt tărâm. În cale au întâlnit un loc pe care scria "Paradis". Putem intra și noi pentru a bea puțină apă, a întrebat omul? Tu da, dar câinele tău nu. Atunci, omul și câinele său au plecat mai departe. În drumul lor au găsit un alt loc pe care scria tot "Paradis". Și iar a întrebat: Putem intra și noi pentru a bea puțină apă? Desigur, i-a răspuns portarul. Atunci omul cu câinele a început să povestească portarului cum, în drumul lor, au mai întâlnit un loc pe care scria "Paradis", dar n-a fost lăsat să intre împreună cu câinele său. De ce? Atunci portarul i-a spus că acela a fost iadul și că bine că n-a intrat singur. Nu vă face concurență? Nu, iadul ne ajută ca la noi să ajungă numai cei care iubesc cu adevărat.

Evreii îi disprețuiau în așa fel pe păgâni că îi numeau și îi tratau ca pe "câini" (cf. Mt 15,26; Lc 16,21). Ei nu-i voiau nici în casele lor, nici în templu și nici în cer împreună cu ei. Ei trăiau deja starea de iad. Isus s-a apropiat cu dragoste de acești "câini" și le-a eliberat sufletele de diavol, le-a vindecat bolile și i-a mângâiat, spre supărarea iudeilor. Prin această atitudine ostilă față de păgâni, liderii iudei, ca și satana, voiau să zădărnicească lucrarea de mântuire a tuturor oamenilor, pentru care Isus venise să sufere și să moară.

Pentru tradiția lor oarbă de a exclude păgânii, pentru satisfacerea orgoliului lor bolnav de a se crede singurii copii ai lui Dumnezeu și pentru câștigul lor mărunt obținut din comisionul schimbării banilor, liderii religioși n-au mai văzut planul universal de mântuire al Domnului și nici pierderea imensă de suflete. S-ar putea ca și din acest motiv, ca și pe timpul profetului Ezechiel, slava Domnului să fi părăsit iar Templul din Ierusalim (cf. Ez 18,18). Acesta a fost adevăratul motiv al indignării lui Isus și al luării biciului pentru a scoate afară vitele din templu, redând păgânilor locul în casa Domnului, în planul lui Dumnezeu de mântuire și în împărăția cerească, și anunțând lumii întregi că nimeni nu este exclus de la mântuire.

Să nu credem că iudeii și liderii lor religioși au înțeles ceva din gestul lui Isus. Au considerat totul ca un mic incident și și-au reluat comerțul ca și când nimic nu s-ar fi întâmplat, ceea ce l-a determinat pe Isus ca la sfârșitul activității sale pământești să facă o nouă curățire a templului. Dacă de data aceasta Isus s-a ales numai cu câteva reproșuri din partea iudeilor necredincioși, la a doua curățire a templului, pentru a da loc păgânilor la mântuire, Isus s-a ales cu o crudă condamnare la moarte (cf. Mc 11,15-18).

Se spune că în Sfânta Sfintelor din Templul din Ierusalim, după curățirea făcută de Isus, a fost agățată o frânghie roșie în față perdelei. Când Marele Preot intra să facă slujba, dacă jertfă era primită, frânghia această devenea albă. Dar, în cei 40 de ani de dinaintea dărâmării Templului din Ierusalim, frânghia nu s-a mai făcut niciodată albă, semn că Dumnezeu a fost supărat pe poporul său pentru uciderea lui Isus.

Moartea lui Isus săvârșită de iudei avea să însemneze moartea templului din Ierusalim, mândria lor (cf. Ier 7,4-11). Isus, ucis de evrei, avea să învie prin slava Tatălui (cf. Rom 6,4) și prin puterea Duhului Sfânt (cf. Rom 8,11), dar templul lor distrus de generalul și mai târziu împăratul roman Titus Flavius Vespasianus (30-81) în anul 70, nu avea să mai fie ridicat niciodată, cu toate încercările oamenilor.

Apropo, despre încercarea oamenilor de a ridica din nou Templul din Ierusalim istoricul capadocian Filostrogus (368-439), cel ce a scris o istorie bisericească în 12 volume, în volumul VII ne spune că împăratul păgân Flavius Claudius Iulianus, zis și Iulian Apostatul (330-363), cel care fusese pentru puțin timp creștin cu numele, dar apoi a părăsit total credința, ar fi încercat să rezidească Templul din Ierusalim. Dar, pe când meșterii voiau să se apuce de lucru, s-au iscat instantaneu cutremure de pământ care îi înghițeau pe lucrători de vii; din pământ ieșeau flăcări de foc care ardeau pe toți cei care se apropiau și multe boli grele au venit peste oameni. Așa că Iulian Apostatul a trebuit să renunțe și să repete încă odată strigătul său disperat: "Ai învins, Galileene!"

Prin condamnarea și uciderea lui Isus, Templul din Ierusalim avea să fie înlocuit cu persoana Domnului Cristos. De aceea, Isus a și spus astăzi: "Dărâmați acest templu și în trei zile îl voi ridica!" Și notează sfântul Marcu: "Însă el vorbea despre templul trupului său" (Mc 9,19.21).

Prin învierea lui Isus, Dumnezeu și-a ridicat în persoana Domnului înviat adevăratul său templu, în a cărui inimă iubitoare își vor găsi sălaș toți oamenii pământului, iudeii și păgânii, bărbații și femeile care vor crede în el. Pe cei care se vor adăposti în inima lui Isus, chiar dacă vor muri, Dumnezeu îi va învia cu puterea cu care l-a înviat și pe Isus.

Cât timp creștinii vor petrece pe pământ, templul cel nou al lui Dumnezeu, inima iubitoare a lui Isus va fi Biserica, trupul său mistic. Cei care vor intra în Biserică vor intra în însăși Inima Treimii sfinte, adică în inima Tatălui, a Fiului, și a Duhului Sfânt, iar acolo vor afla mângâiere, alinare și mântuire.

Biserica, în care oamenii sunt chemați de Sfânta Treime să intre, este anticamera paradisului, este anticamera Templului ceresc al lui Dumnezeu, unde oamenii mântuiți vor locui iar împreună cu Dumnezeu, într-o veșnică fericire. "Iată cortul lui Dumnezeu este cu oamenii! El va locui cu ei și ei vor fi poporul lui și Dumnezeu. El va fi Dumnezeul lor. El va șterge orice lacrimă din ochii lor. Și moartea nu va mai fi. Nu va mai fi nici tânguire, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut" (Ap 21,3-4).

Apoi, toți cei care prin credință vor intra în Biserică, anticamera paradisului și a Templului ceresc, vor fi transformați și ei în temple vii ale Sfintei Treimi (1Cor 3,16; 1Cor 6,19) și vor primi puterea de a mângâia, a alina, dar și a aduce suflete la mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt.

Înainte de sfintele Paști, Isus a curățat templul din Ierusalim de mentalitatea greșită și de profanarea care a decurs din ea. Biserica pune astăzi în fața catecumenilor și a botezaților, înainte de Paști, episodul purificării Templului de către Isus pentru ca și ei să-și purifice templul sufletului lor de întinarea mentalităților greșite și a păcatelor care decurg din ele. Biciul pe care Biserica îl pune în mâna fiilor săi pentru a face o bună purificare a sufletului în vederea Paștelui sunt cele 10 Porunci. Cu cele 10 Porunci, catecumenii și creștinii trebuie să scoată afară din sufletele lor: necredința, credința falsă, mentalitatea greșită, neascultarea, lipsa de iubire, desfrânarea, hoția, minciuna, desconsiderarea aproapelui etc.; toate aceste păcate întinează sufletul omului mai mult și mai rău decât animalele au întinat Templul din Ierusalim. Aceste 10 Porunci Dumnezeu le-a scris în mintea și inima noastră chiar de la începutul credinței (cf. Evr 10,16), pentru ca noi să nu mai alergăm pe căile largi ale diavolului și ale păcatului (cf. Mt 7,13-14), căi care duc la pierzarea veșnică.

Două pietricele albastre au fost luate din albia unui râu și prinse într-un mozaic care îl înfățișa pe Domnul Isus, iar ele erau ochii lui Isus. Neînțelegând noblețea la care au fost ridicate, ceea ce își doreau cel mai mult era să se elibereze din strângerea mozaicului; cu ajutorul unui firicel de apă, care a slăbit cimentul mozaicului, ele au sărit jos. Când de jos au privit chipul lui Isus, în care ele erau ochii, au înțeles noblețea pierdută și le-a părut rău. Însă era prea târziu, căci un măturător le-a strâns și aruncat într-un coș de gunoi și de acolo au fost aruncate într-un foc mare.

Această istorioară a fost și este încă povestea multor creștini care, neînțelegând noblețea de a forma un singur trup cu Isus (cf. 1Cor 12,12) și noblețea de a suferi împreună cu el pentru cauza mântuirii (cf. Fil 1,29), îl părăsesc pe Isus, părăsesc Biserica sa, părăsesc crucea sa mântuitoare, considerând urmarea lui Isus pe calea crucii, ca iudeii și păgânii, un scandal, o slăbiciune și o nebunie. Dar ochii lor au fost legați de diavol ca să nu vadă că Isus răstignit este puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu; că nebunia lui Dumnezeu este mai înțeleaptă decât oamenii și că slăbiciunea lui Dumnezeu este mai puternică decât oamenii (cf. 1Cor 1,22-25).

De la ferestrele cerului, Isus împreună cu mulțimea nenumărată a mântuiților (cf. Ap 7,9), adică cu mulțimea nenumărată a celor care au păzit poruncile lui Dumnezeu împreună cu Isus (cf. In 15,10) și a celor care și-au purtat crucea împreună cu Isus (cf. In 18,11), ne fac semn cu mâna și ne chemă la cer, spunându-ne împreună cu sfântul Ioan că dragostea față de Dumnezeu stă în păzirea poruncilor sale, și că aceste porunci nu sunt grele (cf. 1In 5,3); și, cu sfântul Paul, că suferințele din vremea de acum nu sunt vrednice să fie puse alături de slava viitoare, care ni se va descoperi în templul ceresc (cf. Rom 8,18), care este templul Tatălui, al Fiului și al Duhului Sfânt (cf. Ap 21,22). Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat