Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a II-a din Postul Mare - B

Isus transfigurat și înviat continuă să strălucească lumii până la sfârșitul veacurilor.

Pregătirea catecumenilor în vederea primirii Botezului continuă și în această duminică cu scena schimbării la față a lui Isus. Prin schimbarea la față a lui Isus catecumenii și botezații sunt chemați să privească cu anticipație gloria la care vor ajunge dacă se vor lepăda de satana, dacă se vor boteza și dacă îl vor urma pe Isus Cristos. Catecumenii și botezații trebuie să-l urmeze pe acel Isus care, din fire fiind Dumnezeu și fără păcat (cf. Fil 2,6; In 8,46), s-a făcut om și a luat asupra sa păcatele lumii (cf. In 1,29); pe acel Isus care, din fire fiind Dumnezeu nemuritor (cf. Rom 1,23), a venit pe pământ și a murit pentru oamenii păcătoși; pe acel Isus care, fiind din cer (cf. In 3,13), a lăsat cerul și a venit să-i conducă pe oameni la cer; pe acel Isus care, fiind însăși viața (cf. In 1,4), a venit ca să se facă tuturor muritorilor cale și adevăr spre viața veșnică (cf. In 14,6); pe acel Isus care, fiind oglindirea strălucirii Tatălui ceresc (cf. Evr 1,3), a venit din cer să le descopere oamenilor pe fericitul Dumnezeu și să-i facă părtași de strălucirea sa cerească (cf. 1Tim 1,11).

Cât timp Isus a fost pe pământ și predica viața veșnică (cf. In 10,28) și împărăția cerurilor care se ia cu năvală (cf. Mt 11,12) a promis că mulți dintre cei care l-au ascultat, i-au primit învățătura și l-au urmat nu vor muri înainte de a vedea împărăția lui Dumnezeu venind cu putere (cf. Mt 9,1). Și iată că acum, prin minunata lui schimbare la față, le-a arătat strălucirea împărăției lui Dumnezeu pe chipul feței sale (cf. Mc 2,10). Dar Isus nu numai că le-a promis și le-a arătat oamenilor împărăția lui Dumnezeu pe chipul feței sale, dar le-a și arătat calea de urmat pentru a o dobândi. Iar modul de a dobândi împărăția lui Dumnezeu este acceptarea și purtarea crucii, după exemplul său (cf. Lc 24, 26; Fap 14,22).

Erau de acum șase zile de când Isus își anunțase iminenta sa pătimire și moarte, ca drum spre împărăția lui Dumnezeu; aceste șase zile au fost zile de zbucium și neliniște pentru ucenicii săi (cf. Mc 8,31-38). Dar, așa cum Dumnezeu l-a pregătit pe Moise șase zile în nor înainte de a-i arăta slava sa (cf. Ex 24,16), tot astfel și Isus i-a pregătit pe apostoli prin șase zile de cugetare și meditație la moartea și învierea sa. După aceste șase zile, Isus i-a luat cu sine pe munte pe trei dintre ucenicii săi (cf. Mc 9,2), pe trei dintre viitorii stâlpi ai Bisericii sale (cf. Gal 2,9), pe trei dintre cei care trebuiau să-i întărească pe frații săi (cf. Lc 22,31), și s-a schimbat la față înaintea lor, arătându-le slava împărăției cerurilor pe chipul ființei sale (cf. Mc 9,2-3; Col 1,15), slavă la care vor ajunge dacă îl vor urma pe calea crucii voite de Tatăl.

Hainele lui au devenit strălucitoare și atât de albe, cum nimeni de pe pământ nu le ar fi putut albi. Albul este culoarea lumii cerești; este culoarea îngerului învierii (cf. Mt 28,3) și al înălțării (cf. Fap 1,10); este culoarea învingătorilor lui Dumnezeu (cf Ap 3,4; 20,11; 2,17; 6,11; 7,13 15); este culoare hainelor aleșilor din viața veșnică (cf. Ap 7,9; Col 3,3 4); este culoarea hainei de la botez; este culoarea curăției de suflet în care trebuie să trăim. Albul este semnul îmbrăcării cu Cristos (Gal 3,27); este semnul îmbrăcării nemuririi (1Cor 15,53); este semnul îmbrăcării omului nou (Col 3,10); este culoarea sufletului care trebuie păstrată cu orice preț până la moarte, pentru că nimic întinat nu va intra în împărăția lui Dumnezeu (cf. Ap 21,27)..

Moise și Ilie, care au apărut astăzi alături de Isus plini de gloria strălucirii împărăției cerești, ne arată că există viață după moarte și că strălucirea promisă de Dumnezeu celor care trudesc, suferă și mor pentru cauza mântuirii este reală. Moise a trudit, a suferit și a murit pentru ca să ducă poporul în țara Canaanului. Ilie a trudit și a suferit pentru a aduce poporul ales la ascultarea Legii divine.

Deși diavolul amăgește lumea că el o poate duce fericirea fără cruce, așa cum am văzut duminica trecută în ispitirea lui Isus (cf. Mc 1,13; Mt 4,1-11), totuși noi știm că după păcat nu a mai rămas nici o altă cale de întoarcere în slava și fericirea împărăției cerurilor decât calea crucii. Acesta a fost și subiectul discuției de pe Tabor dintre Isus, Moise și Ilie (cf. Lc 9,31). De aceea, crucea trebuie luată și purtată zilnic pe urmele lui Isus (cf. Lc 9,23).

Tradiția creștină ne spune că locul unde Isus i-a dus pe cei trei ucenici și s-a schimbat la față înaintea lor a fost muntele Tabor. Biblia confirmă existența unui munte în Israel cu numele de Tabor; și ne mai spune că în trecut acest munte a fost locul unde Barac, un erou israelit, s-a întâlnit cu triburile lui Neftali și Zabulon pentru a pune la cale lupta victorioasă cu Sisera, căpetenia armatelor lui Iabin, împăratul Canaanului (cf. Jud 4,6); dar, din păcate, ne mai spune că acest munte a fost și locul unde, pe vremea profetului Osea, iudeii au înălțat un altar idolatru (cf. Os 5,1).

În Biblie muntele ocupă un loc important și este un loc preferat de Dumnezeu. Mai toate lucrările mari ale lui Dumnezeu în favoarea oamenilor au fost înfăptuite pe munți. Astfel: pe muntele Sinai a dat Dumnezeu Legea și a încheiat alianță cu poporul ales (cf. Ex 20,1-26); pe muntele Ararat Dumnezeu, a oprit Dumnezeu corabia lui Noe și a făcut un legământ cu el (cf. Gen 8,41); pe munte l-a condus Dumnezeu pe Lot pentru a scăpa de prăpădul Sodomei și Gomorei (cf. Gen 19,17); pe muntele Moria i-a cerut Dumnezeu lui Abraham jertfirea lui Isaac, imagine veche a lui Isus (cf. Gen 22,1-18); pe muntele Nebo Dumnezeu i-a arătat lui Moise, înainte de a muri, țara Canaanului (cf. Dt 34,1); pe muntele Horeb Dumnezeu l-a mângâiat și întărit pe Ilie, profetul (cf. 1Rg 19,18); pe muntele Salemului Dumnezeu și-a voit construcția templului (cf. 2Cr 3,1); pe muntele Sion Dumnezeu a zis că va începe ospățul veșnic (cf. Is 25,6); pe munte Isus și-a rostit predica fericirilor (cf. Mt 5,1-9); pe munte și-a început Isus lupta victorioasă cu satana (cf. Mc 1,12-15); pe munte se retrăgea Isus pentru rugăciune către Tatăl ceresc (cf Mt 14,23); pe muntele Tabor Isus s-a schimbat la față arătându-și gloria (cf. Mc 9,2-10); pe muntele Măslinilor Isus și-a început glorioasa sa pătimire (cf. Mc 14,21); pe muntele Golgota Isus a murit pentru mântuirea lumii și a înviat spre îndreptățirea noastră (cf. Mc 15,22, 16,6); pe un munte din Galileea Isus s-a înălțat la cer (cf. Mc 16,19).

Muntele să ne amintească că mereu trebuie să căutăm binecuvântările de sus (cf. Gen 49,25), să ne amintească de odaia de sus (cf. Mc 14,15), nașterea de sus (cf. In 3,3), lucrurile de sus (cf. Col 3,1-2), înțelepciunea de sus (cf. Iac 3,17), viața veșnică care vine de sus (cf. 1In 1,2).

Ca o paranteză, amintesc că viața creștinilor uniți cu Isus este o continuă minune, începând cu Botezul și până în veșnicie. Tot ceea ce pentru lume pare a fi de neînțeles, pentru cei care umblă cu Isus chiar și ceea ce pare contrar capătă logică. Astăzi îl auzim pe Isus care spune că merge la glorie prin umilință, la fericire prin suferință și la viața veșnică prin moartea pe cruce (cf. Mc 9,2-10; Lc 9,31). Apoi, evangheliile ne spun că Domnul Isus s-a întărit postind (cf. Mt 4,2); s-a înălțat coborându-se; și-a arătat egalitatea cu Tatăl ceresc făcându-se ascultător până la moarte (cf. Fil 2,6-8); a biruit moartea murind (cf. Mc 16,6); s-a apropiat de oameni înălțându-se la cer (cf. Mt 28,20). Iată alte câteva lucrări divine neînțelese de lumea necredincioasă: crearea luminii înaintea soarelui (cf. Gen 1,3); luminarea ochilor orbilor cu tină care orbește (cf. In 9,11); albirea veșmintele sfinților cu sângele lui Isus (cf. Ap 7,14).

De aceea, cei credincioși trăiesc fără frică în mijlocul dușmanilor, sunt curajoși prin valea întunecată a morții (cf. Ps 23,4-5), umblă nevătămați prin mijlocul focului (cf. Dan 3,25), trăiesc liniștiți în mijlocul fiarelor (cf. Dan 6,22-23), otrava nu le dăunează (cf. Mc 16,18), moartea nu-i sperie pentru că îi conduce la viața veșnică (cf. Fap 7,55-56). Sfântul Paul ne lămurește în acest sens: "Toate lucrurile lucrează împreună spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu" (Rom 8,28). Chiar suferințele cele mai mari devin "ușoare" în comparație cu "greutatea veșnică de slavă" pe care o lucrează (cf. 2Cor 4,17). Suferințele sunt doar pentru o clipă, dar slava va fi veșnică (cf. 1Pt 1,4).

În legătură cu Abraham și Sara, despre care vorbește prima lectură de astăzi (cf. Gen 22,1-18), aș face o lămurire prealabilă. Biblia ne spune că, atunci când Dumnezeu le-a anunțat lui Abraham și Sarei nașterea iminentă a lui Isaac, aceștia au râs neîncrezători (cf. Gen 17,17: 18,12). Apoi, când totul s-a împlinit după cuvântul lui Dumnezeu, amândoi au râs de bucurie și, de aceea, i-au pus copilului nou născut numele de Isaac, care înseamnă "râs de bucurie" (cf. Gen 21,3). Curând însă, râsul de bucurie al lui Abraham și al Sarei pentru nașterea fiului lor Isaac avea să fie tulburat de râsul batjocoritor al lui Ismael, copilul care i s-a născut lui Abraham din roaba Sarei, Agar (cf. Gen 21,8). Atunci Sara, plină de mâhnire, îi izgonește din casă atât pe Ismael, cât și pe slujnica sa Agar. Deși Abraham consideră gestul soției sale ca fiind unul dur, totuși Dumnezeu aprobă gestul Sarei. Prin aprobarea gestului Sarei, Dumnezeu a voit să transmită tuturor generațiilor învățătura că numai Fiul său și cei care îl vor prețui vor moșteni promisiunile mântuirii și casa sa veșnică din paradis. Oamenii batjocoritori și carnali, care resping pe Fiul lui Dumnezeu și planul divin de mântuire, ca Agar și Ismael, nu au nici un drept, nici la promisiuni, nici la moștenire (cf. Gal 4,29-30).

Dar accentul primei lecturi cade pe iubirea, credința și speranța lui Abraham față de Dumnezeu. Abraham îl iubește pe Dumnezeu mai mult decât pe fiul său Isaac, pe care este gata să-l jertfească pe muntele Moria. Abraham crede că Dumnezeu va avea grijă pentru jertfa lui ca să nu-l lase fără moștenitor. Abraham speră în promisiunea lui Dumnezeu cu privire la Isaac și, chiar dacă îl va jertfi, Abraham speră că Dumnezeu îi va învia fiul iubit (cf. Evr 11,19).

În dragostea lui Abraham pentru fiul său Isaac, Dumnezeu ne-a descoperit cu 18 veacuri înainte dragostea sa pentru Fiul său Isus, dar și dragostea pentru oameni. În jertfa lui Isaac, Dumnezeu a voit să arate lumii jertfa lui Isus, fiul său preaiubit, pentru mântuirea ei. În Isaac care își purta singur legătura de lemne pe care va fi jertfit ca ardere de tot, Dumnezeu l-a prefigurat pe Isus care își purta crucea pe care va muri pentru păcătoși. În mielul sălbatic jertfit în locul lui Isaac, Dumnezeu a arătat lumii că Isus, Mielul cel nevinovat, va muri în locul celor vinovați. Dacă Dumnezeu l-a cruțat pe Abraham de durerea morții fiului Isaac, el nu s-a cruțat pe sine de durerea jertfirii Fiului său preaiubit, jertfindu-l pentru ca oamenii păcătoși să ajungă la mântuire.

Acest gest de dragoste al lui Dumnezeu față de oamenii păcătoși l-a făcut pe sfântul Paul să exclame în cea de-a doua lectură de astăzi: "Fraților, dacă Dumnezeu este pentru noi, cine este împotriva noastră? El, care nu l-a cruțat pe propriul său Fiu, ba chiar l-a dat la moarte pentru noi toți, cum nu ne va dărui toate împreună cu el? Cine va aduce acuză împotriva aleșilor lui Dumnezeu? Dumnezeu este cel care justifică! Cine îi va condamna? Cristos Isus, care a murit, dar, mai mult, a și înviat, care este la dreapta lui Dumnezeu, intervine pentru noi" (Rom 8,31-34).

Astăzi, după ce am ascultat mesajul lecturilor, Biserica cheamă pe unul fiecare dintre cei botezați și dintre cei care se pregătesc pentru primirea botezului să creadă, să-l iubească și să spere în promisiunile lui Dumnezeu ca Abraham și Sara, ca apostolii de pe Tabor, ca sfântul Paul și ca toți creștinii cei buni (cf. 2Pt 1,18).

Lumina lui Isus de pe Tabor și de la învierea sa glorioasă, lumină care a schimbat viețile apostolilor și a unui număr incalculabil de creștini, se arată și astăzi în diferite moduri, tot pentru a schimba viețile oamenilor. Astfel: sfântului Paul i-a apărut într-o lumină puternică pe drumul Damascului (cf. Fap 9,3), care l-a transformat în creștin și apostol al neamurilor păgâne; celor șapte frați, copii ai sfintei Felicitas (sec II), Isus le-a strălucit în cuvintele mamei lor care îi îndemna să privească cerul și i-a transformat în sfinți martiri ai Bisericii; sfântului Augustin (354-430) Isus i-a strălucit în rugăciunile mamei sale și în cuvintele Scripturii, făcând din el un sfânt episcop și un scriitor creștin; sfintei Bernadetta Soubirous (1844-1879) i-a strălucit în apariția Sfintei Fecioare Maria la Lourdes și a ajuns fericită în cer; evreului Alfons Ratisbone (1814-1884) Isus i-a strălucit într-o lumină care izvora din altarul unei biserici și l-a transformat într-un bun creștin și întemeietor de congregație religioasă; scriitorului englez Francis Thompson (1859-1907), ruinat trupește și sufletește, Isus i-a strălucit în camera lui de suferință și l-a transformat într-un bun creștin - el își descrie experiența sa religioasă în lucrarea Copoiul cerului; scriitorului André Frossard (1915-1995) Isus transfigurat i-a strălucit feeric într-o ostie expusă spre adorație pe altar și acea lumină l-a transformat într-un bun creștin și într-un pios scriitor.

Isus transfigurat și înviat continuă să strălucească până la sfârșitul veacurilor, spre transformarea oamenilor în sfinți, numai ca oamenii să aibă ochi de a-l vedea în toată strălucirea sa.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 34.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat