Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Exerciții spirituale ale Curiei Romane

Fără frica de a pierde reputația

În fața celui care este în dificultate folosim toiagul rigidității și al categoriilor stabilite sau îmbrățișarea milostivirii? Aceasta este ultima întrebare lăsat pentru meditația celor prezenți de către părintele Bruno Secondin, în după-amiaza zilei de miercuri, 25 februarie 2015, la încheierea zilei de exerciții spirituale de Postul Mare în desfășurare la Ariccia pentru papa și Curia Romană.

În cadrul reflecției despre tema "a ne lăsa surprinși de Dumnezeu", carmelitul s-a oprit asupra lecturii textului biblic despre Ilie și văduva din Sarepta (1Re 17,2-24) alăturat de cel paralel în care Elizeu îl învie pe fiul femeii din Șunem (2Re 4,25-37). Un context care l-a făcut pe predicator să sublinieze un aspect fundamental în viața de credință, adică faptul că "săracii ne evanghelizează".

Săraca văduva care, deși avea numai "un pumn de făină într-un vas și puțin ulei într-un urcior", îl găzduiește pe Ilie, devine ocazie propice de creștere interioară pentru profet. Ilie, a subliniat părintele Secondin, "era scorbutic, agresiv". Comentând aceste texte biblice, înșiși părinții Bisericii sugerează că "Dumnezeu încearcă să-l îndrepte pe Ilie pentru ca să se calmeze". Și apoi profetul este trimis la Sarepta unde primește o primă lecție de la femeie: sărăcia și moartea înfruntate cu demnitate.

Inițial profetul, prin minunea mâncării care nu se termină, se prezintă în haine puternice, taumaturgice. Însă apoi moartea fiului văduvei îl constrânge la o altă dimensiune: se simte neputincios și poate doar să-l invoce pe Dumnezeu, "să se încredințeze lui Dumnezeu în goliciune", să recunoască faptul că numai el are puterea "de a striga îndoiala sa și de a implora". Și atunci, în fața gesturilor sale tandre și a admiterii slăbiciunii sale, văduva recunoaște o altă față a lui Dumnezeu: "Dumnezeul compătimirii", "Dumnezeul milostivirii", "Dumnezeul care îmbrățișează, care poartă în identitatea sa rana noastră".

Este o istorie care provoacă întrebări pentru istoria personală a fiecăruia: "Suntem capabili să-i întâlnim pe săraci pentru a ajunge să întâlnim adevărul? Sau ne este frică să pierdem reputația?"; știm să recunoaștem și să îmbrățișăm pe cel care are un "«copil mort» în inima sa: violențe, traume infantile, dezbinări, orori..."? Cuvântul nostru este cel înfumurat al taumaturgului sau "cuvântul care imploră"? În fața situațiilor de durere "îl trimitem în față pe canonist", folosim "toiagul" sau ne folosim de "brațe pentru a îmbrățișa"?

Alegeri concrete, atitudini clare, ca acelea sugerate și de prima meditație de joi 26 februarie, în care părintele Secondin s-a oprit asupra temei dreptății. Temă centrală pentru că, a subliniat predicatorul, "angajarea pentru dreptate este parte integrantă a urmării noastre a lui Cristos, pentru că săracii sunt privilegiații Evangheliei: nu este o manie populistă".

Un alt episod din viața lui Ilie relatat în Prima Carte a Regilor (21,1-29) a furnizat ideea pentru reflecție. Regele Ahab vrea să cumpere via umilului Nabot, însă țăranul refuză pentru că nu vrea să greșească împotriva moștenirii primite de la părinții săi. Atunci perfida regină Izabela organizează o adunare rituală cu reprezentanții poporului în care, grație a două mărturii false, îl acuză pe Nabot de blasfemie și îl trimite la moarte, permițând astfel lui Ahab să obțină "jucăria" sa. Atunci Ilie rostește condamnarea divină împotriva lui Ahab, care se căiește obținând de la Dumnezeu o atenuare a pedepsei.

Un text lung, în care psihologiile diferitelor personaje - Ahab cel frustrat, Izabela cea puternică fără scrupule, Nabot cel pios, reprezentanții poporului lipsiți de conștiință și victime ale dinamicilor de tip mafiot - pot să aducă la suprafață și multe aspecte din viețile noastre. Un text care a oferit predicatorului carmelit ocazia pentru a lansa multe provocări.

De exemplu, de câte ori "elemente sacre sunt folosite ca acoperire a procedurilor rele"? Adevărate "abisuri de violență sunt deschise în numele lui Dumnezeu" și "chiar între noi creștinii" se găsește "somnul conștiinței". Însă, a remarcat părintele Secondin, "cât timp vor trebui să strige săracii și cei asupriți"? Și gândindu-se la violențele care au loc în Africa și în Orientul Mijlociu, s-a întrebat: "Conștiința europenilor nu are nimic să-și reproșeze?". Chemarea care vine din Scripturi este puternică: "trebuie să fim de partea tuturor Nabot de pe pământ, să apărăm drepturile, să primim victimele, să stimulăm conștiințele, să promovăm structuri, pentru că pământul este al lui Dumnezeu, este un dar pentru viața tuturor și nu pentru capriciile vreunuia".

Însă Scriptura, a spus predicatorul, propune și o "pedagogie a gesturilor mici". Adică trebuie "să începem de la noi înșine, să convertim propriul stil de viață, să revizuim obiceiurile ("câtă risipă de mâncare..."), să avem transparență în acțiune, să ne face datoria cu onestitate, să nu exercităm autoritatea ca putere și ca izvor de privilegii. De asemenea: "să frângem complicitățile, acoperirile, abuzurile".

Părintele Secondin a revenit apoi să analizeze dinamici și probleme de interes planetar: în fața violențelor precum cele ale poluării, acaparării terenurilor fertile și apelor în dauna popoarelor locale, sau precum cele financiare în care fără scrupule, cu un simplu "clic", fac să moară persoanele, trebuie să recuperăm forța cântării Magnificat și "să avem curajul de a denunța". Pentru că "Dumnezeu nu-i suportă pe prepotenți". Iată, așadar, întrebarea care a încheiat meditația: "Știm să familiarizăm public cu cei umiliți, cu rebuturile violenței sau ne este frică să pierdem reputația pentru Evanghelie"?

(După L'Osservatore romano, 27 februarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat