Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Postul Mare în Anul Vieții Consacrate

De Anne Kurian

"Viața consacrată arată că a da primul loc lui Dumnezeu este posibil, mereu. Postul Mare este drumul spre iubirea lui Cristos înviat și persoanele consacrate sunt garantele acestei iubiri, care s-a jertfit pe cruce pentru noi". Asta a spus monseniorul Francesco Follo, observator permanent al Sfântului Scaun la United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) la Paris într-un interviu acordat agenției Zenit.

În Miercurea Cenușii, papa Francisc i-a invitat pe oameni să caute "darul lacrimilor" pentru a converti inima, fără ipocrizie. Ce a intenționat să spună?

Mons. Francesco Follo: Eu cred că papa Francisc a sugerat pe bună dreptate să cerem "darul lacrimilor", sub influența fericirii "Fericiți cei ce plâng, pentru că ei vor fi mângâiați" (Mt 5,4) și a sfântului Ignațiu de Loyola care mai ales în Autobiografia sa scrie că a avut darul lacrimilor, și e adevărat că pentru multe zile notează numai cuvântul: "lacrimi".

Această expresie "darul lacrimilor" ca fericire a celor ce plâng nu vrea să descrie numai faptul că "se seamănă plângând și se culege cântând". Înseamnă că lacrimile care provin de la Duhul Sfânt nu sunt lacrimi de tristețe ci lacrimi de consolare, care dau un sentiment de eliberare și aprind persoana în direcția slujirii lui Dumnezeu, a Evangheliei și a omului.

"Consolarea" comportă și un sentiment de ridicare spre Dumnezeu, un gust al lucrurilor spirituale și creșterea intensivă a virtuților teologale: credința, speranța și iubirea. Grație darului lacrimilor, nu numai și nu atât că se obține o inimă mai bună, ci o inimă nouă și sinceră. Luptând împotriva ipocriziei avem o inimă sinceră și cu o sinceritate ne abandonăm inimii lui Cristos.

Care este semnificația de "pustiu" în acest drum al Postului Mare?

Mons. Francesco Follo: Sentimentul pustiului are trei declinări: direcție, semnificație și senzație.

Sentimentul pustiului ca direcție implică faptul de a se părăsi sclavie Egiptului spre libertatea Țării Promise, în Vechiul Testament, și se părăsește sclavia păcatului spre Casa Tatălui.

Sentimentul pustiului ca semnificație înseamnă că este timpul și locul încercării și al purificării, dar și locul și timpul în care Dumnezeu vorbește inimii omului.

Sentimentul pustiului ca senzație înseamnă a experimenta că suntem în mod constant însoțiți de Dumnezeu, care are grijă. Este o experiență de abandonare totală și de încredere iubitoare în Dumnezeu care susține mereu, chiar dacă ne pune la încercare. Așadar un spațiu de tăcere care realizează pentru tine un pustiu care te ajută să te rogi și o sobrietate a vieții care îți permite să împărtășești.

Cum se poate "trăi în pustiu" în pofida activităților zilnice?

Mons. Francesco Follo: Sunt trei sfaturile practice pentru Postul Mare: rugăciunea, postul și pomana.

Ar trebui să ne rugăm mai des. Mai ales în timpul Postului Mare ar trebui să ne rugăm în fiecare zi și să asistăm cu evlavie la Liturghie. Să facem o vizită, chiar foarte scurtă în biserică și să ne rugăm lui Cristos în fața tabernacolului. Să recităm a treia parte a sfântului Rozariu, să citim zilnic o pagină din Biblie (eventual Evanghelia de la Liturghia zilei). Să spunem frecvent iaculatorii, care susțin clipele zilei, fără a renunța la obligațiile profesionale. Să folosim rugăciunea celor 5 degete a Papei Francisc.

A posti, renunțând la mâncare nu pentru a ne simți bine cu noi înșine ci pentru "a ne simți bine" cu Dumnezeu. Scopul postului este foarte bine rezumat de sfântul Toma de Aquino: "Se practică postul pentru un triplu scop". Mai întâi, cu scopul de a ține în frâu concupiscența trupului. În al doilea rând, trebuie să recurgem la post pentru ca mintea să se poată înălța mai liber la contemplarea lucrurilor cerești. În sfârșit, cu scopul de a ispăși păcatele: așa cum este scris (Il 2,12): "Întoarceți-vă la mine cu toată inima, prin post, plâns și rugăciune". Același lucru îl declară sfântul Augustin într-o predică (De oratione et jejunio): "Postul curăță sufletul, înalță mintea, supune duhului trupul, face inima căită și smerită, risipește norii concupiscenței, stinge focul dorinței trupești, aprinde lumina castității adevărate" (Summa theologica, q. 147, a. 1).

A da pomană nu înseamnă pur și simplu a da "mărunțișul", câteva monede în plus săracilor, ci a le da un pic mai mult din timpul nostru. A trăi pomana "spirituală" a iertării reciproce și a răbdării. Pomana este pur și simplu un act de umanitate, dar se înalță la demnitatea unui act religios care se ridică direct la Dumnezeu și "satisface" dreptatea.

În ce mod viața consacrată poate să exalte practica din Postul Mare?

Mons. Francesco Follo: Viața consacrată nu se poate reduce la îndeplinirea unei reguli trăite în comunitate sau individual, ci concretizarea unui proiect de iubire. Creștinul pentru a avea un raport cu Dumnezeu nu trebuie să prezinte numai cunoașterea unei învățături, ci conștiința propriei chemări întemeiate pe darul lui Dumnezeu. Viața consacrată arată că este posibil să se trăiască în fiecare zi ceea ce în mod deosebit creștinii sunt chemați să trăiască în timpul Postului Mare, adică să intre în relație stabilă cu Cristos. Într-o manieră care nu este numai singură, ci cu toți aceia care l-au făcut prezent în istorie, prelungind întruparea sa.

Pentru creștini, persoanele consacrate nu trebuie să fie văzute ca persoane care "lucrează foc continuu" pentru Dumnezeu, ci ca exemple ale unui autentic raport de "prietenie sfântă" cu Dumnezeu și cu frații.

Creștinismul are două dimensiuni: cea verticală, cu care credinciosul se leagă cu Dumnezeu care transcende orice lucru, și cea orizontală, cu care creștinul învăluie toată lumea și este învăluit de ea.

Importanța iubirii față de aproapele este esențială în creștinism, dar nu ca alternativă la iubirea lui Dumnezeu, nici ca mijloc exclusiv pentru a realiza unirea cu El.

Viața consacrată arată că a da primul loc lui Dumnezeu este posibil, mereu. Postul Mare este drumul spre Iubirea lui Cristos înviat și persoanele consacrate sunt garantele acestei iubiri. În consacrare se arată perfecțiunea iubirii, și cu cât creștinul, îndeosebi în Postul Mare, tinde mai mult spre sfințenie, cu atât va încerca mai mult să trăiască o unitate de iubire nu numai cu Dumnezeu, ci și cu frații și surorile în umanitate și cu creația întreagă.

(După agenția Zenit, 26 februarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat