Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Exerciții spirituale ale Curiei Romane

Întoarce-te pe calea ta!

Ce faci aici? Ce cauți? Te lași surprins de Dumnezeu? De asemenea: vrei să înțelegi unde vrei să mergi? Atunci "întoarce-te pe calea ta". S-a deschis cu întrebări și invitații adresate direct inimii celor prezenți a patra zi de exerciții spirituale de Postul Mare pentru Papa și Curia Romană, în desfășurare în casa "Învățătorul divin" a călugărilor paulini la Ariccia. Carmelitul Bruno Secondin a semănat aceste solicitări în prima meditație de miercuri 25 februarie care, după reflecțiile dedicate pentru a recupera propriul adevăr interior și libertatea de adeziune la propunerea lui Dumnezeu, a deschis spre drumul către acea propunere.

Acțiunea contrastată a profetului Ilie care s-a bătut cu zel și furie sacră, dar cu un egocentrism exasperat, pentru a apăra alianța dintre Domnul și poporul său, și care este epuizat, înfrânt și înfricoșat într-o peșteră din muntele Horeb, a continuat să ofere ideile pentru reflecțiile predicatorului. În meditația de marți 24 februarie după-amiază, călugărul a completat propunerea de "cercetare a conștiinței" analizând tocmai situația tragică a lui Ilie care, așa cum se relatează în capitolul 19 al Primei Cărți a Regilor, este într-o stare de "deprimare mortală", înfricoșat, fugind, singur, epuizat, dezamăgit de propriul eșec.

O stare de deprimare care, a spus părintele Secondin, "nu este așa de rară și în viața sacerdotală. Atâția se prăbușesc, și printre preoți". Deci trebuie să fim atenți la anumite semnale care ar putea să ajungă în dificultăți interioare enorme. Înainte de toate "frica". Iese în evidență când ne este teamă de viitor, să ne asumăm responsabilități. Și poate fi însoțită de "singurătate", de faptul de a ne simți excluși și diferiți, de sentimentul de "gol" dat de o viață uscată, dezamăgită de insuccese, de "prăbușirea psihofizică" și de "autoacuzare" (însuși Ilie spune: "nu sunt mai bun decât părinții mei"). Toate acestea pot să ducă la "fugă" - care poate să fie fizică sau în imaginar - sau la repetarea obsesivă a unor anumite gesturi (cum ar fi consumul de alcool și de mâncare sau evadările în lumea virtuală), sau chiar la "dorința morții".

Pentru a evita toate acestea este importat a trăi o viață în care "raportul dintre muncă, odihnă, rugăciune și relații sociale" să fie "bine echilibrat".

A recunoaște cât mai repede posibil anumite dinamici interioare, anumite "semnale de stres", este fundamental pentru a putea găsi acea soluție care este prospectată în relatarea biblică prin intervenția îngerului care-l întărește pe Ilie și-l invită să se îndrepte spre Horeb. "Ilie - a explicat carmelitul - prăbușit în iad, cunoaște transformarea fugii înfricoșate care devine pelerinaj". Și noi, s-a întrebat el, în dificultăți "știm să recunoaștem în jurul nostru mâna îngerului?". Așa cum pâinea a fost sprijin pentru Ilie, "recunoaștem în Euharistie viaticul care ne însoțește?". Așa cum călătoria l-a dus din nou pe Ilie la rădăcinile alianței, știm și noi "să ne întoarcem la rădăcinile" credinței noastre?

Odată ce s-a făcut adevăr în interiorul propriu și ne-am predispus la ascultare, poate să vină confruntarea cu Dumnezeu. Și "manifestarea misterioasă" pe care a experimentat-o Ilie pe Horeb, acel "sunet de liniște adâncă" asupra căruia atâția exegeți frământat, poate sugera mult meditației personale.

Părintele Secondin, în meditația de dimineață din ziua de miercuri, a parcurs în detaliu dialogul dintre Dumnezeu și Ilie. Profetul este caracterizat de un "eu hipertrofic" care îl face să se considere "buricul pământului"; în această optică, "înfrângerea sa ar putea să pară înfrângerea lui Dumnezeu". Domnul "îl lasă să facă poliloghie în solilocviul său hipertrofic", vrea ca Ilie "să se lase descompus" și să facă o "purificare profundă". Îl dărâmă cu întrebarea: "Ce faci aici?". Dumnezeu "se prezintă cu o întrebare" și îl constrânge pe om "să se privească înăuntru, să dea glas neliniștilor pe care le poartă".

Uneori, a avertizat predicatorul, și pentru noi Dumnezeu devine un soi de "bibelou"; și riscăm să-l "manipulăm" cu aceeași furie care pare să-l pătrundă pe profet. Însă "Dumnezeu este liber în fața celor puternici și chiar în fața furiei lui Ilie": eșecul lui Ilie nu-l tulbură pe Dumnezeu, care are deja un plan al său și are un popor care oricum i-a rămas fidel.

Ilie este zdruncinat interior. Vântul puternic, cutremurul, focul în care profetul nu-l găsește pe Dumnezeu ar putea să fie - a imaginat părintele Secondin - și "proiecții de stări interioare" ale unei persoane căreia i-a căzut pe umeri lumea întreagă.

Din această lectio, a explicat predicatorul, trebuie să provină întrebări personale: "Avem și noi Isabele care ne ruinează viața? Suntem obsedați de probleme cu unele persoane, sau de muncă, de carieră?". Cum ne raportăm cu Dumnezeu? Știm "să stăm în adorație temătoare a lui Dumnezeu care trece?". De vreme ce Domnul este intimitate, "avem obișnuința de a sta cu el în intimitate?". Sau există glasuri asurzitoare ("succes, vanitate, bani, păcatele celorlalți") care ne distrag? În sfârșit - amintind pe cei șapte mii de israeliți care au rămas fideli Domnului - ne dăm seama că aceștia pot să reprezinte "fidelitatea tăcută a poporului"? Și cine meditează trebuie să se și întrebe: sunt capabil să înțeleg și să interceptez această fidelitate, sunt capabil să ascult "ultrasunetele săracilor, ale celor simpli, ale celor mici", care sunt "daruri prețioase și nu fragmente pierdute"?

Răspunsurile pot găsi un sprijin în aceea care este reacția lui Dumnezeu în relatarea biblică. Ilie voia să termine acolo, să moară pe Horeb, unde începuse alianța; în schimb Dumnezeu "îl trimite la o nouă perioadă". Și noi suntem chemați să "percepem semne de viitor" în rădăcinile noastre, să "regăsim prospețimea", să pornim la drum. Și dacă, asemenea lui Ilie, "suntem dezamăgiți, obosiți, ne credem cei mai buni dintre toți și credem că lumea este locuită numai de diavoli dezlănțuiți", să ne lăsăm "surprinși de Dumnezeu" și să începe un drum nou.

Iată, așadar, invitația cu care predicatorul a încheiat meditația: "Întoarce-te pe calea ta!". O invitație pe care părintele Secondin a însoțit-o cu o serie de sugestii concrete, invitând să împărtășim propriile bunuri materiale cu cei mai săraci, să "deschidem dulapurile pline de mantii inutile" și să le aruncăm, să deschidem brațele pentru "a face pace sinceră cu acela pe care nu reușim să-l suportăm", să deschidem orizonturile "spre adevărul polifonic, spre frumusețea culturilor și spre bogăția tradițiilor" pentru a admira ceea ce Dumnezeu a făcut frumos.

În sfârșit carmelitul a îndemnat: "Îndreaptă-ți pașii tăi spre periferii, mergi ca să celebrezi în barăci, mergi la masă cu acela care are puțin de mâncare. Vei înțelege unde te așteaptă Dumnezeu".

(După L'Osservatore Romano, 26 februarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat