Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Exerciții spirituale ale Curiei Romane

Jos masca!

Pentru a întreprinde un corect drum de convertire în Postul Mare este nevoie înainte de toate să se redescopere "adevărul cel mai profund despre noi înșine, să ieșim la lumină" și "să ne dăm jos orice mască, orice ambiguitate". Cu această chemare puternică de a relua cu sinceritate în mână propria istorie carmelitul Bruno Secondin a încheiat, în meditația de după amiază de luni, 23 februarie 2015, reflecția din a doua zi a exercițiilor spirituale de Postul Mare care se desfășoară la Ariccia pentru papa și Curia Romană.

Urmând experiența lui Ilie descrisă de Scripturi, predicatorul a pus în confruntare "clandestinitatea" din care profetul este chemat de Domnul să iasă, cu acea clandestinitate în care adesea ne ascundem și care de multe ori este mascată de o religiozitate numai exterioară, lipsită de curajul adevărului.

Bază a reflecției predicatorului a fost capitolul 18 din Prima Carte a Regilor, cu poporul lui Israel și regele Ahab vlăguiți de lunga foamete provocată de cultul idolatric față de Baal și cu Ilie chemat de Domnul să se prezinte la Ahab pentru a-l readuce pe calea dreaptă. N-a fost o lectură continuă ci o referință la scene, personaje care pot să lumineze meditația personală și să devină pentru fiecare provocări, referințe, sugestii.

Fir conducător a fost "ieșirea la lumină", eliberarea de "ambiguități" și a avea "curajul" unei vieți autentic creștine.

Primul care este chemat să iasă din clandestinitate este tocmai Ilie: "Mergi la Ahab" îi spune Domnul. Ilie, cel de neoprit, miticul profet care poate dispărea dintr-un moment în altul, trebuie să se reveleze și să înfrunte riscul de a întâlni pe regele care-l vede ca pe un dușman. Este o provocare pentru cei care în Biserică își fac în schimb calculele lor, amânând încontinuu, sunt "victime ale cuvintelor și diplomațiilor" și "se dau înapoi". În schimb pentru creștin "există mereu noi aventuri" de la care nu se pot sustrage "cu scuza amenințărilor unui Ahab care-i la rând" sau pentru că sunt condiționați de mituri, de prejudecăți cu privire la persoane, de conveniențele "prieteniilor și echipelor".

Un alt personaj care este chemat să iasă la lumină este Obadia, majordomul lui Ahab trimis de rege pentru a-l contacta pe Ilie. Obadia este reprezentantul unei conștiințe sfâșiate care nu uită că aparține unei tradiții diferite dar, în același timp, "nu renunță la avantajele puterii". Este ca atâția și astăzi: înfricoșat, în pofida stimulentului interior care-l cheamă la apărarea adevărului.

Și lui, nu numai poporului - iată următorul personaj - Ilie îi adresează chemarea puternică: "Până când vă veți clătina în două părți?". Este ca și cum, a amintit părintele Secondin, le-ar transmite lor și tuturor și astăzi: "Terminați-o cu teatrul acesta!".

Și la acest punct apare o realitate foarte dură: poporul tace, nu răspunde: "sistemul a ucis conștiința sa". De câte ori, încă acum, a comentat predicatorul, "regimurile, sistemele sleiesc popoarele"; de câte ori rămânem "spectatori înfricoșați" în fața războaielor făcute prin procură; și, pentru a rămâne în cadrul vieții religioase, de câte ori ne lăsăm fascinați de "aparate elefantice, mega-catedrale, mega-complexe", dintr-o metodologie care se lasă condusă de glorie și uită săracii.

Iată, așadar, că Ilie convoacă poporul și îl provoacă la o ordalie, la o probă a focului care pune în confruntare presupusa putere a lui Baal cu aceea a Domnului lui Israel. Și poporul este atras de această formă de "religiozitate spectaculoasă", lucru care din păcate se întâmplă și astăzi când credința "este măsurată cu statistici" și se rezolvă în "manifestări în care nu se știe dacă suntem în fața unui happening sau a unei credințe adevărate". Însă, a afirmat carmelitul, este important gestul profetului care "se apropie de popor pentru a-l implica".

Un concept preluat și în prima meditație de marți 24: "Avem curajul de a implica poporul, sau facem turul celor șapte biserici înainte de a-l interpela?". Deci este o idee pentru a reflecta asupra anumitor alegeri ale Bisericii din timpul nostru: "Tratăm lucrurile importante cu câțiva apropiați sau știm că avem o strategie de vizibilitate care elimină sistemul?". Câtă suferință, de exemplu, "ne-au provocat anumite teme sensibile", a spus părintele Secondin, și a adăugat: "Nu trebuie să ascundem scandalurile noastre" și este important ca "victimele nedreptății să fie duse la vindecare cu umilința noastră de a recunoaște greșelile".

Recunoașterea păcatelor Bisericii a apărut și cu referință la un alt episod. Pornind de la gestul teribil al lui Ilie care poruncește să fie uciși profeții lui Baal, predicatorul a invitat, de fapt, să ne amintim că Biserica în istoria sa a fost capabilă de acte violente. "Și noi am ars persoane, am ucis", a spus el. Și a subliniat că astăzi atâta violență se poate exprima sub alte forme, "chiar și fără sabie", folosind de exemplu forța năvalnică a limbii și chiar noile mijloace de comunicare: "Uneori și tastatura ucide mai mult decât sabia!".

Acesta este unul dintre aspectele pe care carmelitul le-a scos în evidență în ziua în care, continuând în lectura acțiunii lui Ilie, a trecut să analizeze o altă atitudine necesară pentru convertire: după curajul de a ieși la lumină, de a spune adevărul despre sine însuși, de a arunca masca ce anesteziază conștiințele noastre, vine necesitatea de a porni pe "cărări de libertate" și de a elimina acele atitudini care ne fac "să ne clătinăm în două părți" și de a lăsa spațiu lui Dumnezeu.

Văzând cum Ilie își bate joc de ritualitatea violentă și scenografică pe care poporul lui Israel o folosește pentru a-l invoca pe Baal, părintele Secondin a făcut aluzie la un anumit cult "gălăgios, superstițios" care încă se întâlnește și care "nu edifică adevărata credință". Care sunt - s-a întrebat - idolii noștri? Lista este lungă: "orgoliu, ambiție, cultură, carieră". Dar, și aici vine pasul înainte, nu putem să ne îndoim de milostivirea lui Dumnezeu. Răspunsul lui Dumnezeu este focul, "milostivirea care șterge totul, transformă totul".

Pentru aceasta Ilie reconstruiește un altar cu cele douăsprezece pietre care amintesc cele douăsprezece triburi ale lui Israel: vrea să-i recheme pe toți la o identitate. Și dacă și poporul este refractar să se întoarcă pe căile drepte, acest lucru nu-l înfricoșează pe Dumnezeu, pentru că el "rămâne fidel și disponibil". Dumnezeu este mereu "o îmbrățișare de milostivire". Și atunci, a spus predicatorul, trebuie "să se ia de mână trezirea conștiinței oamenilor", să se utilizeze - așa cum a fost capabil să facă Ilie - strategii inteligente și forța limbajului simbolurilor. Însă pentru a face asta este nevoie înainte de toate să ne întrebăm: "Inima noastră aparține realmente Domnului" sau ne mulțumim cu atitudini exterioare? "Rugăciunea noastră este îndrăzneață și invocă binele poporului?". E "cadențată de un simț eclezial?". Simțim urgența de a trăi experiențe puternice, extraordinare, care lasă semnul, sau ne mulțumim?

(După L'Osservatore Romano, 25 februarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat