Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Săraci și caritabili

După exemplul lui Isus

De Gianfranco Ravasi

Treizeci și șapte de profile de martori ai carității care reprezintă epoci, situații de viață, vocații, carisme și slujiri diferite. La această galerie de tablouri se adaugă o antologie de texte ale părinților Bisericii și ale magisteriului despre izvoarele spiritualității creștine. Este ceea ce conține Martori ai carității în periferiile umane de Monseniorul Luciano Baronio (Roma, Edizioni Viverein, 2014, 362 pagini). Publicăm fragmente mari din prefața semnată de cardinalul președinte al Consiliului Pontifical al Culturii.

"Strigătul săracului se ridică până la Dumnezeu, dar nu ajunge la urechile omului". Așa scria cu amărăciune un autor francez din secolul al XIX-lea, Félicité-Robert de Lamennais, încrucișând cu un cunoscut citat biblic (cf. Sir 21,5) o experiență socială constantă. Săracii, care sunt mereu destinatarii primei fericiri din Predica de pe Munte, sunt adesea baza uitată a piramidei societății. Lor, așa cum știm, papa Francisc le dedică în mod repetat atenția sa, apelurile sale, apropierea sa, stimulând Biserica să nu ezite să pornească pe drumurile prăfuite și sărace din periferiile nu numai urbane ci și existențiale. Aceasta a fost și alegerea lui Cristos care a voit ca tovarăși de călătorie privilegiați tocmai pe cei din urmă și pe cei marginalizați.

Prima tablă tematică o rezervăm așadar realității "sărăciei", o componentă relevantă în Sfintele Scripturi. Straturi largi ale populației, în timpurile Bibliei, trăiau în condiții de lipsuri sociale. De fapt, este semnificativ că însăși legislația biblică se preocupă să-l ocrotească pe cel sărac, împiedicând samavolnicii și asupriri: să ne gândim, de exemplu, la anul jubiliar care, cu iertarea datoriilor și întoarcerea terenurilor la vechii proprietari, încerca să readucă Israelul la un soi de egalizare economică. Judecătorul era avertizat "să nu viciezi sentința săracului la judecată" (Ex 23,6). Însă realitatea foarte curând dezvăluia fața sa întunecată, până acolo încât chiar în legislație trebuia să se facă apel la suprema casație divină: de fapt, Domnul era considerat ca go'el, "apărătorul", "tutorele" celui lipsit, al văduvei, al orfanului călcați în picioare și ofensați.

În această situație de dezechilibre sociale s-a ridicat glasul profeților, păzitorii cei mai curajoși ai dreptății: ar fi suficient numai să citim cartea profetului Amos pentru a descoperi supărarea cu care acest fost țăran denunța nedreptățile săvârșite de clasele înalte față de cei lipsiți care adesea, din cauza datoriilor, erau constrânși să se vândă ca sclavi pe prețuri derizorii, "calcă praful pământului pe capul celor săraci" (2,6-7). Dar și un profet cu origini aristocratice ca Isaia nu va ezita să îndrepte atacuri vehemente împotriva unei serii de delicte săvârșite în dauna săracilor (5,8-24). Cultul însuși este ipocrizie și farsă dacă nu este însoțit de dreptate (Is 1,10-20; Am 5,21-24).

Tocmai datorită extinderii fenomenului și gravității sale, în Vechiul Testament sunt diferite cuvintele care desemnează sărăcia. Există unul, însă, care va dobândi o valoare deosebită, mai ales la plural, 'anawîm. Literalmente descrie pe cel care este "gârbovit" sub povara asupririi și a nenorocirii, însă această atitudine devine și semnul religios al respectului față de Dumnezeu, spre deosebire de cel bogat și de cel puternic care îl sfidează pe Domnul (Ps 73,4-12). "Săracii" devin, astfel, emblema adevăratului credincios care nu se sprijină pe bogăție ci se încrede în virtute și în Dumnezeu. În această privință, Cristos are celebra fericire: "Fericiți cei săraci în duh" (Mt 5,3). Cu această expresie nu se vrea să se sugereze o dezlipire vagă, continuând totuși să se aibă totul: e suficient să ne amintim episodul despre tânărul bogat care nu vrea să părăsească statutul de lux în care trăiește pentru a-l urma pe Isus. În schimb este o alegere care se înrădăcinează în profunzimea conștiinței ("duhul") și se ramifică în toată existența și acțiunea.

Pentru aceasta Cristos cunoaște umilirea sărăciei și merge în întâmpinarea celor din urmă ai societății, invitându-l pe cel bogat să reverse bunurile sale asupra celui care duce o viață chinuită. Așa va face și Biserica, așa cum spune sfântul Iacob în scrisoarea sa, care trebuie să arate eficacitatea credinței sale susținându-l pe cel sărac (2,1-11) și denunțând scandalul bogățiilor excesive și nedrepte (5,1-6). "Religiozitatea curată și fără pată înaintea lui Dumnezeu și a Tatălui este aceasta: a-i vizita pe orfani și pe văduve în necazurile" (1,27). Cristos însuși "deși era bogat, s-a făcut sărac, pentru ca, prin sărăcia lui, voi să vă îmbogățiți" (2Cor 8,9). Însă sărăcia trebuie să devină - chiar după exemplul lui Isus sărac - și o atitudine a inimii și a duhului, o expresie de umilință și de adeziune la alegerile lui Dumnezeu: este ceea ce este spus în mod strălucitor în cântarea Mariei, Magnificat (Lc 1,46-55). În acest mod - așa cum scrie marele poet austriac Rainer Maria Rilke în Cartea sărăciei și a morții (1903) - "sărăcia devine ca o mare lumină în adâncul inimii".

Iată-ne, așadar, la a doua componentă care susține în mod ideal volumul monseniorului Baronio, "iubirea-caritatea". Să pornim de la o curioasă statistică. În Noul Testament rădăcina termenului grec care indică iubirea, agape, răsună de 320 de ori (116 ori ca substantiv, 143 de ori ca verb și 61 de ori ca adjectiv). Suntem deci în prezența unei categorii fundamentale. Contrar la ceea ce se crede, ea își ia realitatea deja din Vechiul Testament, așa cum amintește Isus acelui cărturar care-l întreabă despre "prima dintre toate poruncile": răspunsul este în acel "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău... și să-l iubește pe aproapele tău", care este citarea a două texte biblice (Mc 12,29-31; cf. Dt 6,4-5; Lev 19,18).

Glasul lui Moise și cel al lui Cristos vorbesc, așadar, la unison și la ei se va asocia și sfântul Paul cu aceeași propunere (Rom 13,9-10). În ebraică termenul care reflectă mai bine această iubire divină și umană este hesed și exprimă gama variată de sentimente și de angajări care există între două persoane de o alianță de iubire. Dumnezeu, conform cărții Înțelepciunii, "iubește toate realitățile care există și este Domnul iubitor al vieții" (11,24.26). Revelația sa este revelație de iubire: "Te-m iubit cu iubire veșnică: de aceea te-am atras cu hesed", adică iubirea mea fidelă, îi spune Domnul lui Israel (Ier 31,3).

Creștinismul preia acest mesaj din prima alianță și face din el stindardul său creând definiția extraordinară: "Dumnezeu este iubire" (1In 4,8-16), este "Dumnezeul iubirii" (2Cor 13,11). Însăși misiunea lui Cristos este aceea de a revela că "atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său unicul născut" (In 3,16); și de fapt el "a trecut făcând bine și vindecând pe toți cei suferinzi" (Fap 10,38). Acestei iubiri divine, care nu ignoră dreptatea ca semn al iubirii autentice, trebuie să-i corespundă iubirea noastră: "Dacă Dumnezeu ne-a iubit astfel, și noi suntem datori să ne iubim unii pe alții. Dacă ne iubim unii pe alții, Dumnezeu rămâne în noi și iubirea lui în noi este desăvârșită" (1In 4,11-12).

Două sunt dimensiunile acestei iubiri, așa cum sugerea Isus cărturarului citat mai sus. Înainte de toate el trebuie să se orienteze spre Dumnezeu Tatăl, primind cuvântul său și legea sa. "Te iubesc, Doamne, puterea mea" (Ps 18,2): poate fi aceasta mărturisirea comună de iubire a evreului și a creștinului și Cântarea Cântărilor sau istoria profetului Osea sunt parabola simbolică a acestei iubiri care cunoaște intimitatea dar și timpul încercării și al trădării noastre. Apoi, iubirea trebuie să se proiecteze spre frați: "Avem această poruncă de la el: cine-l iubește pe Dumnezeu să-l iubească și pe fratele său" (1In 4,21). Cristos va duce preceptul biblic vechi până la consecințele sale extreme, ducând iubirea spre vârful suprem al iertării dușmanului și al dăruirii de sine: "Nimeni nu are iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi" (In 15,13).

Această generozitate, care se extinde mai ales față de cei din urmă, cei săraci și cei suferinzi, va fi tema decisivă a judecății divine asupra omenirii la sfârșitul istoriei, pentru că - va spune Cristos - "tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). În această lumină textul monseniorului Baronio se poate transforma nu numai într-o confirmare mărturisitoare a acestui apel al lui Isus ci și într-o interpelare a conștiinței cititorului pentru că - așa cum spune însuși Cristos învățătorului Legii, după ce a relatat parabola samariteanului milostiv - "să meargă și să facă" opera carității (Lc 10,37).

(După L'Osservatore Romano, 23-24 februarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat