Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Divorțații recăsătoriți? Să înțelegem doctrina în manieră mai profundă"

De Domenico Agasso jr

Cine mai bine decât președintele Consiliului Pontifical pentru Familie și directorul săptămânalului "Famiglia Cristiana" poate să dialogheze și să reflecte împreună după Sinodul extraordinar și în vederea Adunării ordinare despre familie (4-25 octombrie 2015)? Analizele și propunerile Monseniorului Vincenzo Paglia, respectiv ale părintelui Antonio Sciortino, se găsesc în cartea care va apare în aceste zile "Familia. Vocația și misiunea în Biserică și în lume" (La Famiglia. Vocazione e missione nella Chiesa e ne mondo, edizioni San Paolo), în care cei doi autori se concentrează asupra unuia dintre principalele obiective ale convocării din partea papei Francisc a celor două sinoade: să relateze frumusețea căsătoriei și a familiei.

În volum reiese ceea ce și-a propus pontiful: a nu repeta o listă de precepte și adevăruri, care nu ating "coardele" persoanelor și locurile cele mai concrete ale cotidianului, ci "a lua asupra sa, cu responsabilitate pastorală, întrebările pe care această schimbare de epocă le aduce cu sine". Din carte rezultă o confirmare fundamentală: papa Bergoglio a voit un Sinod "îndrăzneț", care să întreprindă drumul "carității creative". Iată pentru ce a invitat părinții sinodali la "o confruntare sinceră, deschisă și fraternă".

Acum Paglia și Sciortino revin asupra temelor Sinodului, momentul istoric actual din punctul de vedere al nucleului familial. Și nu ezită să atingă temele mai delicate și spinoase, cum ar fi problema divorțaților recăsătoriți și accesul la sacramente, unirile de fapt, pregătirea la căsătorie pentru logodnici.

"Anul 2015 - scrie directorul de la «Famiglia Cristiana» în introducere - va fi anul familiei, chiar dacă nu există date oficiale stabilite de instituții internaționale ca ONU și organisme asemănătoare. Ea revine protagonistă grație intuiției papei Francisc care a voit două Sinoade, unul extraordinar și celălalt ordinar, despre această realitate fundamentală pentru societate și Biserică". Astfel, "de la 4 la 25 octombrie 2015 va fi a doua serie de lucrări sinodale, despre tema «Vocația și misiunea familiei în Biserică și în lumea contemporană», din care vor reieși noi linii operative și împărtășite pentru pastorația căsătoriei și familiei. Dar despre familie se va vorbi și în alte două întâlniri ecleziale importante: la Philadelphia, în Statele Unite, de la 22 la 27 septembrie 2015, cu ocazia celei de-a VIII-a Întâlniri Mondiale a Familiilor, deschisă nu numai lumii catolice ci tuturor oamenilor de bunăvoință care vor să se străduiască în favoarea unei noi primăveri a familiei, la care va participa și papa Francisc; și apoi, pentru celebrarea celei de-a 49-a Zile Mondiale a Comunicațiilor Sociale care, la alegerea papei Francisc în vederea Sinodului, are ca temă: «A comunica familia: loc privilegiat al întâlnirii în gratuitatea iubirii»".

Sciortino amintește că "numai Evanghelia, și nu altceva, - a spus Francisc - este măsura și verificarea "pasului nostru pe terenul provocărilor contemporane". Și ne permite să deschidem și să parcurgem "drumuri noi și posibilități negândite". Deci, nici închideri nici fugi aventuroase, ci un "drum de discernământ spiritual și pastoral".

Iată că "în fața unei profunde crize care amenință familia, în confruntare cu problemele de muncă, sărăcie, individualism, migrații, războaie, dezagregări, violențe, abuzuri și dependențe - prezintă directorul Sciortino. Dar și conviețuiri, uniri de fapt, divorțuri, noi căsătorii, mame necăsătorite, uniri între persoane de același sex, copii născuți în contexte inedite, acces la sacramente pentru divorțații recăsătoriți... teme care interpelează mai direct Biserica, mereu tensionată între fidelitatea față de doctrină și milostivirea față de cel care suferă și cere ajutor", Paglia subliniază: "Pentru prima dată în istorie se pune în discuție acel triplu pilastru constituit de căsătorie, familie și viață, și se pretinde să fie montat și demontat după propria plăcere".

Conform lui Sciortino "dacă vrem să începem un nou umanism este nevoie de o reînnoită sinteză între înțelepciunea biblică și cultura contemporană. Aceasta este inima provocării, ai cărei interpreți am devenit împreună cu Paglia. În intenția de a implica pe oricine îndrăgește destinele familiei, credincios sau necredincios. De fapt, familia aparține tuturor. Este un patrimoniu universal. Care trebuie ocrotit".

Despre căsătoria "pentru totdeauna", Paglia reflectă: "Într-o societate care nu invită la asumarea propriilor responsabilități, care exaltă provizoriul și banalizează angajamentele durabile, are încă sens căsătoria «pentru totdeauna»? Și ce reprezintă conviețuirea și sacramentul pentru cel care se căsătorește în Biserică? A avea atâtea experiențe, a încerca totul, a nu-și pune în joc viața în mod serios, a nu-și lua toate responsabilitățile, a nu se implica, a scăpa de limită este o ispită prezentă mereu. Dar tocmai limita e cea care ne definește, pentru că percepția limitei devine cerere de ajutor. Sacramentul are o putere pe care noi nici nu ne-o putem imagina, uneori secretă și ascunsă. Însă, are nevoie de a porni de la acel da al libertății noastre. Da-ul nostru poate să fie și timid, șovăielnic, alegerea noastră poate fi formată chiar cu o conștiință copilă, dar Dumnezeu nu este niciodată banal. Și apoi, cu cât noi acționăm mai mult ca persoane serioase față de el, cu atât el este mai serios față de noi și ne răspunde cu o promptitudine tulburătoare, fără a se lăsa vreodată învins în generozitate".

Cu privire la conviețuire, "adesea preferată de mulți", Paglia afirmă: "Cu privire la căsătorie există o revoluție copernicană: când se conviețuiește se stă împreună până când lucrurile merg bine. Eventual se luptă cu toată angajarea, se dedică în mod serios, dar se admite deja de la început existența unei alternative. Nu trebuie mers nici la judecător, nici să se cheltuiască pentru avocați. În schimb, când doi se căsătoresc, nu mai sunt ei doi, fiecare, metrul simțirii lor. Nu se mai întreabă «cum merg lucrurile?», ci «ce se poate face pentru a merge tot mai bine lucrurile?», pentru că orice s-ar întâmpla, căsătoria trebuie să continue și ar fi naiv să se creadă că pentru asta nu este nevoie de o continuă și constantă «muncă». Atunci când doi se căsătoresc, nu mai sunt el și ea, ci un «al treilea lucru», un singur lucru. Un «al treilea lucru» pe care psihologii îl numesc în atâtea moduri, dar pe care noi credincioșii îl numim sacrament, trezit de Duhul Sfânt și îmbogățit de roadele sale, care sunt iubirea, bucuria, pacea, răbdarea, bunăvoința, bunătatea, blândețea, stăpânirea de sine. Aceste roade Dumnezeu le trimite tuturor fiilor care i le cer. Mai mult decât să le trimită, îi inundă cu ele, nu pentru el sau pentru ea, ci pentru acel lucru nou care sunt împreună cei doi".

Apoi, cu privire la "Relatio Synodi" în care se percepe invitația părinților sinodali de a reflecta "asupra posibilității ca cei divorțați și recăsătoriți să aibă acces la sacramentele pocăinței și euharistiei", președintele Dicasterului Familiei spune: "Textul Raportului final al Sinodului receptează părerea majorității (deși nu majoritatea de două treimi) episcopilor prezenți să aprofundeze această problemă. Și adaugă «Eventualul acces la sacramente ar trebui să fie precedat de un drum penitențial sub responsabilitatea episcopului diecezan. Mai trebuie aprofundată problema, ținând cont de distincția dintre situația obiectivă de păcate și circumstanțele atenuante, dat fiind faptul că 'imputabilitatea și responsabilitatea unei acțiuni pot să fie diminuate sau anulate' de diferiți 'factori psihici sau sociali' (Catehismul Bisericii Catolice, 1735)». Sunt cuvinte care îndeamnă cu decizie să se meargă înainte în căutarea posibilelor piste de soluționare. În viața Bisericii au fost mereu - și vor fi mereu - pași înainte care au comportat schimbări în practica pastorală, și chiar dezvoltări ale doctrinei. Biserica este vie și credința sa trăiește". Așadar aceste schimbări "au fost mereu primite cu atenție maximă de a nu răni coerența necesară cu revelația și tradiția sa, dar în același timp recunoscând cu sinceritate motivele obiective ale unei înțelegeri mai adecvate a învățăturii și unei coerențe mai bune a practicii credinței". Paglia îl citează pe sfântul Ioan al XXIII-la, care "cu mare înțelepciune pastorală, spunea celui care-l critica pentru deschiderile sale: «Nu Evanghelia se schimbă, noi suntem cei care o înțelegem mai bine». Sunt convins că și pentru problema pe care o tratăm trebuie să se meargă în această perspectivă, adică să se înțeleagă doctrina în manieră mai profundă: nu pentru a fi de acord cu cedarea față de atitudine laxistă față de spiritul lumesc, ci pentru a lumina acțiunea pastorală în mod coerent cu simțul credinței. Păstorul autentic, în Biserică, îi ajută pe credincioși - chiar și pe cei risipiți - să se încreadă în Domnul: încurajând recunoașterea păcatelor, dar susținând și drumul de convertire".

(După Vatican Insider, 20 februarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat