Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica I din Postul Mare - B

Să alegem criteriile lui Dumnezeu de a ajunge la fericire

Chiar de la începutul Bisericii, timpul Postului Mare a fost un timp în care catecumenii, adică oamenii care se pregăteau de trei ani de zile pentru primirea Botezului, făceau acum ultimele pregătiri necesare în acest sens. De aceea, și evangheliile care conțin învățătura lui Isus au fost concepute de autorii sacri ca să fie niște cateheze boteziale. De aceea și Biserica, după Conciliul Vatican II (1962-1965), a dispus ca învățătura evangheliilor și a întregii sfinte Scripturi să fie predată pe parcursul a trei ani liturgici, ca învățătura lor să constituie o permanentă cateheză botezială, așa cum fusese și la începuturile Bisericii.

Multă vreme după păcat relațiile dintre om și Dumnezeu erau simbolizate printr-un arc întins (geset, în limba ebraică, înseamnă "arc întins"). Din acest arc întins omul păcătos trimitea mereu săgeți de păcate spre Creatorul său; dar săgețile păcatului cădeau tot în capetele lor, așa cum a căzut și ploaia potopului asupra lor și i-a nimicit. Prima lectură de astăzi ne spune că, în timp ce omul ținea arcul întins și trimitea săgețile păcatului împotriva lui Dumnezeu, Dumnezeu a întins și el un arc spre om, dar acest arc întins de Dumnezeu spre om nu a fost un arc de război, ci a fost curcubeul său de pace, pe care l-a pus în nori (cf. Gen 9,13-15). Prin curcubeul său, Dumnezeu i-a promis omului că niciodată păcatele sale nu se vor mai întoarce asupra lui sub forma unui un potop care să îl distrugă. Și a cerut ca nici omul să nu mai trimită din arcul răzvrătirii sale săgețile păcatului spre cer. De atunci omul privește spre curcubeu, vede răutatea păcatului său, vede și dragostea lui Dumnezeu care nu va mai întoarce săgețile păcatului său sub forma niciunui potop și se simte chemat la convertire. Dar și Dumnezeu privește spre curcubeu său și-și amintește de făgăduința de pace făcută omului.

Ioan evanghelistul spune că a văzut în revelația sa din Patmos un curcubeu care înconjura tronul lui Dumnezeu (cf. Ap 4,3). Pentru noi adevăratul curcubeul păcii arătat de Dumnezeu este Isus. El este "soarele neprihănirii" (cf. Mal 4,2) și "soarele care a răsărit din înălțime asupra noastră" (cf. Lc 1,78). Într-adevăr, legământul cel veșnic între Dumnezeu și om de după potop este acum legământul dintre Tatăl și Fiul său (cf. Zah 6,13), legământ încheiat și arătat pe înălțimea muntelui Golgota și care ne asigură nouă ucenicilor săi nu numai privilegiul de a-l privi pe Isus, singurul plin de farmec (cf. Ct 5,16), dar care ne asigură și bucuria că vom fi schimbați după chipul și asemănarea sa. Deci, după cum Noe și familia lui au trebuit să intre în arcă pentru a fi mântuiți, tot așa și noi, pentru a fi mântuiți, trebuie să ne adăpostim în inima și rănile mântuitorului nostru și să ne punem toată încrederea numai în el.

Satana, care a cauzat nechibzuita vrăjmășie dintre om și Dumnezeu de la început, a căutat să-l facă și pe Isus, care a venit ca mântuitor al nostru, să-l facă să-și întindă arcul nesupunerii față de Dumnezeu, prin punerea cerințelor trupului înaintea cerințelor lui Dumnezeu, prin punerea bunurilor trecătoare înaintea bunurilor veșnice, prin punerea slavei de la oameni și a închinării față de satana, înaintea slavei de la Dumnezeu și a închinării față de el.

Creștinii, datorită lui Isus Cristos, care a luat asupra sa păcatele lor, care a intrat cu păcatele lor în apele mâniei divine și a murit în locul lor, ei vor trece numai sacramental prin apele mâniei lui Dumnezeu, ei vor trece numai sacramental și prin apele morții, ajungând în mod rapid și miraculos pe vârful muntelui Ararat, unde le-a fost pregătită o viață nouă, ajungând în mod rapid și miraculos la viața cea nouă a lui Cristos înviat și în corabia sigură a Bisericii. Această trecere sacramentală prin apele mâniei divine contra păcatului, creștinul o face la Botezul său, unde moare împreună cu Cristos și învie împreună cu el.

Conform programului catehetic al Bisericii, aceste ultime pregătiri din Postul Mare, în vederea Botezului, începeau cu prezentarea luptei și a biruinței lui Isus asupra duhului rău. Această luptă și biruință a lui Isus asupra duhului rău, luptă și victorie începute pe muntele Ispitirii, dar luptă și victorie desăvârșite pe muntele Golgota, trebuia să-i facă pe catecumeni și botezați să înțeleagă că: Isus, Fiul Mariei, este Mesia promis lumii că va zdrobi capul șarpelui" (cf. Gen 3,15); că Isus este cel care a luptat împotriva căpeteniilor întunericului, care mișună în văzduh și pe pământ pentru a n-i pierde (cf. Ef 6,12); că Isus este cel care i-a smuls satanei zapisul păcatelor noastre și condițiile lui apăsătoare pentru a-l pironi pe crucea sa (cf. Col 2,24); că Isus este cel îi va scoate din valea întunecată a morții (cf. Ps 23,4) și îi va scăpa de frica morții (cf. Evr 2,15); că Isus este cel care va lua asupra sa păcatele lumii, va intra cu ele în apele potopului mâniei divine și va muri pentru ele pe Golgota (cf. 1Pt 3,18); că Isus este cel care va veni să-i cufunde pentru vecie pe diavol și moarte în iazul de foc și pucioasă (cf. Ap 20,14), iar pe oameni îi va duce la împărăția cerească, cea fără diavol, fără durere și fără moarte (cf. Ap 21,4).

Postul Mare, care începe cu lupta și biruința lui Isus contra diavolului, ne mai spune că, pe muntele Ispitirii, Isus doar a dat startul luptelor și victoriilor contra satanei, pentru că aceste lupte și victorii vor trebui continuate de noi, creștinii, până la venirea sa de-a doua.

Diavolul, știind scopul întrupării și misiunii lui Isus în lume, numai cât s-a născut Isus în lume, că s-a și năpustit asupra lui, închizând inimile oamenilor pe care îi stăpânea, să nu-l cunoască și să nu-l primească (cf. In 1,11.26). Atunci când oamenii au aflat cine este Isus, le-a inspirat gândul să-l izgonească, să-l prigonească și să-l omoare (cf. Mt 2,13). Dar el și mama lui au fost ocrotiți și scăpați de Dumnezeu (cf. Ap 13,13-16). Diavolul, știind că noi, creștinii, suntem cei care am preluat de la Isus ștafeta luptelor și a victoriilor împotriva sa, ne atacă și pe noi, mereu și cu aceeași furie ca și pe Isus.

Noi trebuie să știm că încă de la naștere sa Isus a fost sub călăuzirea Duhului Sfânt (cf. Mt 3,16; Lc 2,52). Dar, după ce, la Botezul său, Isus a luat asupra sa păcatele lumii și s-a botezat cu ele în râul Iordan (cf. In 1,29), Duhul Sfânt a coborât asupra lui într-o măsură și mai bogată, pentru a-l înzestra cu înțelepciunea și capacitatea de a-și împlini misiunea încredințată lui (cf. Fap 10,38). Isus a fost călăuzit pas cu pas de Duhul Sfânt, în armonie cu planul conceput de Tatăl din veșnicie (cf. Lc 2,49). Sfântul Marcu ne spune astăzi că Duhul Sfânt l-a dus pe Isus în pustie, pentru a fi singur cu Tatăl său, pentru a medita la misiunea care i-a fost încredințată, dar și pentru a-și dovedi puterea față de diavol (cf. Mc 1,12). Dar și noi, de la nașterea noastră și până la ieșirea noastră din lume, avem pe Duhul Sfânt, care locuiește în noi, care ne călăuzește și intervine pentru noi cu suspine negrăite (cf. Rom 8,26).

Înțelesul cuvântului "ispită" din evanghelia de astăzi ("massa" în limba ebraică) este acela de "punere la încercare pentru a dovedi și a verifica ceva" (cf. In 6,6; 2Cor 13,5; Evr 11,17). Înțelesul cuvântului "ispită" ca "punere la încercare pentru a dovedi și verifica ceva", este redat și de cifra 40 care însoțește relatarea evangheliei de astăzi. Cifra 40 apare în Biblie, apare cel mai ades în contextul unei puneri la încercare: 40 de ani în pustiu, Dumnezeu a probat și a pus la încercare fidelitatea poporului său (cf. Ps 95,10); 40 de zile, Dumnezeu a probat și a pus la încercare dragostea lui Moise pentru poporul iudeu greșit (cf. Dt 9,25); 40 de zile, Duhul Sfânt a probat și a pus la încercare fidelitatea lui Isus în pustiu (cf. Mc 1,13).

Semnificativ este locul ales de Duhul Sfânt pentru încercarea și probarea lui Isus; el este piscul Pisga, din munții Nebo, din arhipelagul Abarim. Din acest loc se vede cel mai bine țara Canaanului. Aici, cu mult înainte, Dumnezeu l-a dus pe Moise, înainte de a muri purtând păcatele poporului (cf. Dt 34,1-4). Dar tot aici Duhul Sfânt l-a dus și pe Isus, încărcat cu păcatele noastre (cf. In 1,29). Astăzi, acest loc, care se află pe înălțimile golașe de la vest de Ierihon, se mai numește și "Quarantania", ca aluzie la cele 40 de zile ale rămânerii și ispitirii lui Isus în pustiu.

Așa cum piscul Pisga, din muntele Nebo, din arhipelagul muntos Abarim, locul de unde se vedea cel mai bine țara Cananului în care va ajunge poporul scos din Egipt, l-a făcut pe Moise să accepte moartea cu seninătate; tot astfel același vârf Pisga, din munte Nebo și din lanțul muntos Abarim, de unde Isus a văzut cel mai bine paradisul, adică Tatăl și pe Duhul Sfânt de la Botezul său, și sânul în care vor ajunge cei care cred în el l-au făcut și pe Isus să poarte povoara păcatelor noastre și să accepte moartea pe cruce, moartea pe muntele Golgota. Muntele Golgota se mai numește și muntele Căpățânii (cf. Mt 27,33), din cauză că acolo, făcându-se execuțiile publice, erau multe cranii de oameni risipite.

Pustiul a fost locul optim ales de Dumnezeu pentru a-și arăta dragostea față de poporul său. Să ne gândim la cei 40 de ani de pustiu, în care Dumnezeu i-a purtat pe evrei ca pe aripi de vultur, spre Țara Canaanului (cf. Ex 19,4), fără lipsă de apă și hrană, fără lipsă de haine și încălțăminte, fără lipsă de dragoste și gingășie (cf. Dt 29,5; Ios 9,13). De aceea, pustiul a fost locul unde Dumnezeu voia să-și readucă poporul, pentru a-i întări iubirea și fidelitatea față de el (cf. Os 2,16-19).

Munții au fost și sunt considerați a fi locul cel mai apropiat de Dumnezeu. Pe muntele Ararat din Armenia a oprit Dumnezeu corabia lui Noe. Pe muntele Sinai a dat Dumnezeu Legea. Pe Muntele Piga i-a arătat Dumnezeu lui Moise a privit țara Cananului înainte de a muri. Pe muntele Pisga sau muntele Ispitirii l-a dus Duhul Sfânt pe Isus pentru luptele și biruințele cu satana. Pe muntele Golgota l-a condus Dumnezeu pe Isus, ca odinioară Abraham pe Isaac, pentru a muri pentru păcatele noastre. Pe un munte din Galileea l-a condus Dumnezeu pe Isus pentru a se înălța la cer.

Deși pustiul și muntele au fost și sunt locuri privilegiate și sacre, unde Dumnezeu și-a arătat și și-a împlinit multe din tainele sale sfinte; totuși, în aceste locuri, ca și odinioară în rai, diavolul a intrat pentru a aduce tulburare lui Dumnezeu și omului. Astfel, pe munți și în pustiu satana a ridicat idoli spre cădere sufletească a multora; pe munți și în pustiu satana s-a apropiat cu obrăznicie de sfinți și Isus, pentru a-l ispiti chiar și pe cel care nu poate cădea. În templul din Ierusalim, chiar regi ai lui Israel, mânați de satana, au ridicat idoli de cădere. În Biserica Învierii de pe Golgota, satana a ridicat idolii săi, Venera și Amon. Ba, mai mult, în sufletele oamenilor, adevăratele temple ale lui Dumnezeu ridicate de Tatăl, curățite prin jertfa lui Cristos și sfințite de Duhul Sfânt, satana a ridicat atâția idoli, câte feluri de păcate se săvârșesc de către oameni.

De aceea spunem că trebuie să fim atenți, căci diavolul ne poate ataca chiar și în cele mai sfinte locuri și momente. Mulți sfinți se plângeau că simțeau atacați de satana, în timpul sfintei Liturghii, în timpul sfintei Împărtășanii, în timpul meditațiilor sfinte asupra rănilor mântuitoare ale lui Cristos. De aceea, trebuie ca mereu să ne fixăm gândurile și afecțiunile numai asupra celor de sus (cf. Col 3,2) și să ne umplem mintea numai cu tot ceea ce este adevărat, tot ce este vrednic de cinste, tot ce este drept, curat și vrednic de iubit (cf. Fil 4,8).

Sfântul Matei ne prezentată scena ispitirii, arătându-ne că Domnul Isus Cristos a fost pus să aleagă între voința lui Dumnezeu și trei scurtături prin care să încalce această voință. 1. Să rezolve o problemă legitimă (foamea), cu lucruri nelegitime (fără muncă și jertfă) 2. Să-l ispitească pe Dumnezeu și să-i ceară să facă o minune la comandă, pentru ca el să ofere un spectacol ieftin și păcătos înaintea diavolului. 3. Să stăpânească lumea fără Dumnezeu și în afara voinței lui și să renunțe la bucuria părtășiei și a împărăției sale.

Isus, lăsându-se ispitit de diavol, ne dă niște învățături mântuitoare, ca să fim și noi învingători asemenea lui și să nu mai ajungem niciodată sclavi ai osândei, după ce am fost eliberați de el la cruce: 1. Pâinea pământească nu trebuie pusă niciodată înaintea pâinii cuvântului divin, înaintea pâinii euharistice și înaintea pâinii ospățului veșnic; 2. Cinstea de la oameni nu trebuie pusă niciodată înaintea cinstei de a fi copiii lui Dumnezeu și de a-i sluji lui cu fidelitate; 3. Împărățiile lumii și câștigul pământesc nu trebuie puse niciodată înaintea împărăției cerurilor și a bunurilor veșnice ale lui Dumnezeu; 4. Să nu uităm că păcatul este cea mai mare catastrofă și cea mai mare dramă din tot universul, căci el sfâșie inima de tată a lui Dumnezeu, iar pe noi ne aruncă în osânda veșnică alături de diavol.

Auzim deseori expresia: viața cutărui om a fost o reușită! Noi trebuie să întrebăm: după ale cui criterii? Singurul care declară pe cineva reușit și nereușit, fericit și nefericit, este Dumnezeu. Lumea numește fericit pe un om care are casă, ranguri, lucruri, acareturi, bani, mașină, terenuri, conturi în bancă, distracții. Rudyard Kipling (1865-1936) spunea odată studenților din Montreal, Canada: "Să nu se îngrijească nimeni peste măsură de bani, ranguri și glorie, căci va veni o zi în care veți întâlni un «om», care nu pune nici un preț pe astfel de lucruri; abia atunci vor înțelege cât de săraci sunteți" Din evanghelie știm că Isus a numit un astfel de om reușit în viață "nebun" (cf. Lc 12,20). Pentru a fi cu adevărat fericiți, trebuie să fim "oameni reușiți", numai după criteriile lui Dumnezeu, asemenea lui Isus și a tuturor sfinților.

Dumnezeu ne cheamă astăzi să alegem criteriile sale de fericire. Diavolul și el ne cheamă astăzi să alegem criteriile lui pierzătoare de a fi fericiți. Să nu uităm: Isus a refuzat criteriile fericirii de la diavol și a ales criteriile fericirii lui Dumnezeu; și chiar dacă a trecut pentru scurt timp prin suferințe și moarte, acum este înviat, înălțat și glorificat la dreapta Tatălui. Apostolii și sfinții au refuzat și ei criteriile diavolului de a fi fericiți și le-au ales pe cele ale lui Dumnezeu; iar acum ne zâmbesc de la ferestrele paradisului împreună cu Isus. Noi oare vom fi "nebuni" ca bogatul din evanghelie și să alegem criteriile diavolului de fericire sau vom alege împreună cu Isus și cu toți sfinții criteriile de fericire ale lui Dumnezeu?

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 34.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat