Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Miercurea Cenușii, prima zi din Postul Mare - 2015

Postul Mare este un timp fericit când se trece de la starea de om pierdut la starea de om mântuit.

Preluând un cuvânt al sfântului apostol Paul, Biserica ne spune că timpul Postului Mare, pe care îl începem în Miercurea Cenușii, este un timp de har în care păcătoșii pot trece de la starea de om pierdut la starea de om mântuit, primind jertfa lui Isus de la cruce și împăcându-se astfel cu Dumnezeu (cf. 2Cor 5,20-6,2).

De aceea, în acest timp de 40 de zile, timp în care rememorăm pătimirile mântuitoare ale lui Isus, răsună chemarea sa: "Convertiți-vă și credeți în Evanghelie!" (Mc 1,15).

Toți oamenii sunt păcătoși și toți au nevoie convertire și pocăință. Noe a dovedit aceasta imediat după ce a coborât din arcă. Neconștientizarea acestei realități i-a condus pe fariseii din timpul lui Cristos, oamenii care se credeau drepți, la părerea că chemarea la convertire și pocăință nu ar fi și pentru ei.

Într-o zi, preotul unei biserici a văzut la Împărtășanie un delicvent abia eliberat din închisoare și pe care judecătorul îl trimisese după gratii. După Liturghie, preotul i-a zis judecătorului: "Azi am văzut o minune". "Care?", a întrebat judecătorul. "Delicventul la Împărtășanie". "Nu delicventul a fost o minune, ci eu am fost o minune". "Cum așa?" a întrebat preotul. "Delicventului, conștient de păcătoșenia sa, i-a venit ușor să meargă la Spovadă și Împărtășanie. Pe când eu, care mă trag din familie bună, care am fost învățat să fiu religios din copilărie, care nu am făcut niciodată fapte reprobabile, care sunt cinstit de toți oamenii, mi-e mi-a fost mai greu să mă recunosc păcătos, să îngenunchez la Spovadă și apoi să vin în rând cu delicventul la împărtășanie. Minunea a fost cu mine, nu cu delicventul". Trebuie să venim la Isus nu numai cu păcatele, ci și cu faptele noastre bune pline de mândrie, ca să fie purificate de Isus. Iar asta este foarte greu și o vedem din purtarea fariseilor din evanghelia de astăzi (cf. Mt 6,1-6.16-18).

Biblia ne spune că, atunci când un bărbat israelit se căsătorea, timp de un an era scutit de a merge la război și de multe alte lucruri. Însă nu era scutit de a lua parte de la adunarea solemnă de pocăință și post. De fapt, nu era scutit nimeni, începând de la pruncul de la sân până la bătrânul sătul de zile, începând de la regele de pe tron până la ultimul rob. Însă din această manifestare publică de convertirea și pocăință nu trebuia să lipsească sinceritatea. Dumnezeul nostru este un Dumnezeu al milei, însă dacă gândim că putem primi mila fără a o oferi, așteptările ne vor fi înșelate.

De aceea, profeții Ioel și David, pentru a arăta că toți sunt păcătoși și că toți au nevoie de convertire, i-a chemat la pocăință, cu părăsirea păcatului, cu post, cu plâns și cu jale pe toți oamenii, indiferent de vârstă și funcție și să strige către Dumnezeu: "Îndură-te, Doamne, de poporul tău" (Ioel 2,17); "Ai milă de noi, Doamne, căci am păcătuit!" (Ps 51,3). "Zidește în mine o inimă curată, Dumnezeule!" (Ps 51,10).

Justiția umană și justiția divină au prevederi care dau ocazia unui om greșit să-și poată scurta pedeapsa sau chiar să scape de ea, prin recunoașterea vinovăției, prin colaborare cu judecătorii, printr-o purtare bună în timpul executării pedepsei și prin fapte nobile în folosul comunității. O asemenea ocazie de har, din punct de vedere spiritual, pentru orice păcătos, pentru orice fiu al lui Adam și al Evei, este timpul Postului Mare, când ne putem scurta pedepsele și chiar putem să scăpăm definitiv de ele.

Deci, timpul Postului Mare este un timp de har prin care putem trece de la starea de om pierdut la starea de om mântuit, pentru că în acest timp, în chip sacramental, Isus Cristos își începe dureroasa sa pătimire și moarte, care se va încheia cu învierea, înălțarea și glorificare cu sufletul și trupului său, luat de la noi. Prin dureroasa sa pătimire și moarte, Isus va plăti Tatălui ceresc imensa datorie lăsată de păcatul lui Adam și al Evei, datorie sporită și agravată și de păcatele noastre, și va primi în schimb pentru noi învierea, înălțarea și glorificarea la dreapta Tatălui; împărăția cerurilor, ospățul ceresc și viața veșnică.

În al doilea rând, în acest timp sfânt al Postului Mare, din mila lui Dumnezeu, care l-a dat pe Isus ca jertfă pentru noi, rugăciunile, jertfele și faptele noastre bune primesc o mai mare greutate de har.

Un asemenea timp de har, când Isus își începuse pătimirile sale glorioase, au primit sfântul Petru și ceilalți apostoli, iudeii și păgânii pioși care n-au fost de acord cu răstignirea lui Isus, sfântul Ioan Gualbert care și-a iertat dușmanul de moarte și a făcut pocăință în Postul Mare, care rapid și-au schimbat starea de pierdut în păcate cu starea de mântuit prin har; alături de ei, acum am primit și noi acest timp de har.

Să ne folosim bine de el, căci mulți dintre noi s-ar putea să nu mai prindă un astfel timp de har.

Postul Mare este un timp când creștinul este chemat să se gândească soarta sa veșnică; este un timp în care omul este chemat să se elibereze de constrângerile păcatului; este un timp în care omul este chemat ca prin convertire și pocăință să se împace cu Dumnezeu și cu aproapele; este un timp de rugăciune, pomană, post și fapte bune; este un timp de reflecție și de meditație asupra celor veșnice.

Când primești iertarea și iubirea lui Dumnezeu, trebuie să îi faci părtași și pe alții de ea. Odată, o femeie din Puerto Rico a avut contact cu biserica și, ulterior, a devenit membră. După convertire, femeia a venit la păstorul bisericii și i-a spus: "Vreau să fac ceva ca să ajut lucrarea bisericii". Pentru că iubea copiii, a instalat-o într-unul din autobuzele bisericii care circulau în acea zonă și duceau copiii la școală. I s-a încredințat copilul cel mai chinuit acasă și cu înfățișarea cea mai amărâtă din autobuz; ea îl lua și-l așeza în poala ei și-i șoptea mereu singurele cuvinte din engleză pe care le știa: "Eu te iubesc. Isus te iubește". Într-o zi, spre uimirea ei, băiatul i-a răspuns bâlbâit: "Șșși e-e-eu t-t-te iuuu-bbb-esc." Și a îmbrățișat-o tare-tare. Chiar în ziua acea copilul a murit, dar a murit fericit știind că Isus și acea femeie îl iubesc.

Milosteniile, rugăciunile și posturile sunt practici duhovnicești are poporului ales, sunt niște practici duhovnicești bine plăcute lui Dumnezeu, sunt practici sfinte reconfirmate de Isus, sunt practici pioase și de mare folos și pentru mântuirea noastră. Numai că în aceste practici sfinte, plăcute lui Dumnezeu și de mare folos pentru mântuire, s-a amestecat satana și, le-a schimbat direcția, dinspre Dumnezeu spre persoana proprie și spre lume, furându-le bogăția spirituală. Pentru o mică laudă de la oameni, diavolul îl face pe om să piardă comorile veșnice! Fățarnicul afișează pe chipul său: mâhnirea, regretul și căința pentru păcate, dar în adâncul inimii ascunde mulțumirea de sine și dorința de a fi văzut.

Postul, rugăciunea și pomana trebuie făcute cu o asemenea discreție, încât: "Să nu știe stânga ce face dreapta". "Să nu știe stânga ce face dreapta" este o expresie orientală, unde mâna dreaptă și mâna stângă simbolizează o prietenie apropiată. Prin această expresie, Isus a voit să spună că nici cei mai apropiați prieteni de-ai noștri nu trebuie să știe de faptele noastre de dragoste față de aproapele. Isus recurge la această exprimare metaforică pentru a ne spună și că faptele noastre de caritate trebuie făcute numai pentru Tatăl nostru ceresc, și nu pentru a dobândi notorietate în fața oamenilor.

Talmudul, o carte de pietate ebraică, ne spune că și expresia "în ascuns" exprimă ceva tainic, căci ea este în strânsă legătură cu "încăperea darurilor tainice" din lăuntrul templului, unde chiar și săracii puteau veni să-și aducă umilele lor ofrande și chiar să ceară ajutor.

"A fi văzut de alții" derivă din grecescul "theaomai", care înseamnă "a juca teatru pentru aplauze". Dar într-o zi cortina va cădea, teatrul și aplauzele vor înceta și toți comedianții spirituali vor spune atunci cu Cezar August (63 î.C.-14 d.C) și cu Francois Rabelais (1494-1553): "Trageți cortina, comedia s-a sfârșit!"

Din rândul comedianților tragici, Biblia amintește pe Simon Fariseul, care l-a primit pe Isus în casa sa pentru a câștiga notorietate, pentru ca să fie lăudat de oameni, și nu pentru a-i da cinste lui Isus (cf. Lc 7,40). Apoi, îi amintește pe toți ceilalți farisei și cărturari, care dădeau de pomană, făceau rugăciuni și posteau, nu pentru a-l cinsti pe Dumnezeu, nici pentru a fi de folos semenilor, ci pentru a câștiga notorietate; și, culmea, ceea ce este și mai grav decât atât, este că ei săvârșeau aceste fapte pentru a afirma mântuirea prin forțele proprii și pentru a infirma mântuirea prin jertfa lui Cristos, voită de Dumnezeu (cf. Mt 23,1-36).

Și noi, când facem faptele bune, pentru a fi văzuți și de oameni și nu pentru ochii și slava lui Dumnezeu, cădem în greșeala fariseilor și cărturarilor și nu folosim nimic pentru mântuire; ba, mai mult, răspândim doctrina falsă a diavolului, cum că ne putem mântui singuri și fără Isus. Aici este grozăvia faptelor pentru ochii oamenilor. Dar să nu uităm că într-o zi va cădea cortina și comedia se va sfârși.

Când postești, nu-ți schimonosi fața ca fariseii, ci când postești spală-ți fața și unge-ți capul. Untdelemnul este în Biblie un simbol al bucuriei pentru binefacerile primite (cf. Ps 45,7; 104,15). Tristețea exprimă zădărnicia faptelor de pietate. De aceea, cineva spunea: "Un sfânt trist este un trist sfânt".

Pocăința nu înseamnă numai părere de rău pentru păcatul săvârșit, așa cum înțeleg mulți, ea înseamnă și schimbarea minții și a inimii față de păcat. Cel ce se pocăiește este o persoană care nu mai găsește plăcere în păcat, o persoană care fuge de păcat. Ambroizie din Milano spune: "Adevărata pocăință constă în abandonarea păcatului". Un convertit spunea: "Acum, chiar dacă păcatele aleargă după mine, eu nu numai că nu mai alerg după ele, dar mi-e scârbă și fug de ele".

Un exemplu clasic de pocăință ni-l dă Psalmul 51, psalmul responsorial de astăzi, psalm compus de David după păcatul său cu Batșebea și uciderea lui Urie Hetitul. În chinul remușcării și al disprețului de sine, David striga către Dumnezeu: "Îndurare, o, Dumnezeule! Cer îndurarea ta! Eu merit să fiu pedepsit. Dar tu ești un Dumnezeu al iubirii și îndurării și pe acest temei te rog să nu mă tratezi după cum merit. Te rog să-mi ștergi groaznicele încălcări ale legii tale sfinte". Nici un alt pasaj din Vechiul Testament nu zugrăvește un tablou mai clar al păcătosului sincer căit, care se încrede în puterea lui Dumnezeu de a ierta și de a-i reface chipul.

Profetul Ioel ne spune că, atunci când ne vom converti și vom face pocăință, Domnul va fi plin de râvnă pentru țara sa și va avea milă de poporul său. El va trimite grâu, must și untdelemn din belșug. În plus va îndepărta ocara dintre națiuni. Țara va fi restaurată, redându-i-se fertilitatea și productivitatea. Ploile abundente le vor aduce recolte îmbelșugate. Oamenii vor fi refăcuți și nu vor mai fi rușinați niciodată. Toți anii pe care i-au mâncat lăcusta roitoare vor fi de asemenea restaurați, iar dușmanii de la hotarele țării vor fi ținuți departe. Dumnezeu își va revărsa Duhul său peste toate făpturile și toți oamenii care vor chema numele Domnului, vor fi mântuiți (cf. Ioel 2,1-32).

În bisericile protestante este un frumos obicei ca, după fiecare predică, persoanele care au participat la serviciul divin să iasă în față și să-și exprime public adeziunea lor la Cristos și la învățăturile sale. Un cuplu, un soț și o soție, ieșeau în fiecare duminică în fața tuturor, pentru a-și exprima public adeziunea lor la Cristos și la învățătura sa. Cineva i-a întrebat de ce fac asta. Ei au răspuns: "Pentru că voim să oferim lui Dumnezeu tot ce suntem și tot ce avem, pentru a primi de la el tot ceea este el și tot ceea ce are el".

Încă din prima zi a Postului Mare, Biserica ne invită pe toți creștinii să ne exprimă public adeziunea la Cristos și la învățăturile, adeziune prin care să-i dăruim tot ce suntem și tot ce avem, pentru a primi de la el tot ceea ce este el și tot ceea ce are de oferit.

Nu de mult o mamă trăgea de moarte. Toți copiii erau adunați în jurul patului ei, unul singur lipsea. Era în închisoare din cauza crimei pe care o făcuse; această crimă o scârbea atât de mult pe biata mamă, încât se îmbolnăvi și de asta murea acum. Voia să-l mai vadă totuși odată pe acest copil al ei, să fie lângă ea în ultimele clipe, să-l mai îndemne odată să se îndrepte după ce o viață întreagă îl îndemnase în zadar, tot rău rămăsese. S-a făcut intervenție la comandantul închisorii și acesta l-a învoit pe pușcăriaș sub pază severă să-și mai vadă odată mama. Când a ajuns acasă mama nu putea să mai vorbească, dar își adună toate puterile și aruncă asupra lui o privire plină de o adâncă tristețe. Privirea aceasta a mamei muribunde a săvârșit o adevărată minune asupra copilului criminal. Întors în închisoare, s-a aruncat în genunchi, a început să se roage, și-a descărcat povara crimelor printr-o spovadă sinceră plină de căință. A făcut pocăință și când a ieșit din închisoare s-a făcut preot și a devenit un om sfânt.

Un tânăr din India crescuse într-o familie potrivnică lui Isus. Și datorită unui concurs de împrejurări, tânărul a ajuns în relație cu niște creștini față de care avea numai repulsie. Însă, treptat, și-a dat seama că ceea ce spuneau ei erau lucruri adevărate. În acei oameni l-a văzut pe Isus și a ajuns să își dea seama că era un păcătos care avea nevoie de un mântuitor și că Isus a murit pe cruce pentru mântuirea lumii, este cel de care el are nevoie. Și s-a prăbușit căit înaintea crucii și a plâns păcatele lui. Apoi, s-a rugat ca și familia lui să-l cunoască pe Isus, mântuitorul.

Iată câteva alte texte sugestive din Scripturi pe tema zilei de astăzi: "Iată postul care îmi place: Dezleagă lanțurile răutății, deznoadă legăturile robiei, dă drumul celor asupriți și rupe orice fel de jug; împarte-ți pâinea cu cel flămând, și adu în casa ta pe nenorociții fără adăpost; dacă vezi pe un om gol, acoperă-l și nu întoarce spatele semenului tău. Atunci lumina ta va răsări ca zorile, și vindecarea ta va încolți repede; neprihănirea ta îți va merge înainte și slava Domnului te va însoți. Atunci tu vei chema, și Domnul va răspunde, vei striga, și el va zice: Iată-mă" (Is 58,6-9)! "Cel rău să se lase de calea lui, și omul nelegiuit să se lase de gândurile lui, să se întoarcă la Domnul care va avea milă de el... Veniți să ne judecăm, zice Domnul. De vor fi păcatele voastre cum e cârmâzul, se vor face albe ca zăpada; de vor fi roșii ca purpura, se vor face albe ca lâna" (Is 1,18; 55,7). Cei milostivi, vor avea parte de milă! Cei care nu judecă, nu vot fi judecați. Cei care iartă, vor fi iertați. Cei care dăruiesc, vor primi" (cf. Mt 5,7; 6,14; 7,1).

Să nu uităm mesajele zilei de astăzi: "Adu-ți aminte, omule, că țărână ești și în pământ te vei întoarce" (Gen 3,19). "Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (cf. Mc 1,15). "Să nu știe stânga ta ce face dreapta ta" (Mt 6,3). "Astăzi nu vă împietriți inimile, ci ascultați glasul Domnului" (Ps 95,8)! "Acum este momentul potrivit, acum este ziua mântuirii!" (2Cor 6,2).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat