Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a VI-a de peste an - B

"Fiți imitatorii mei așa cum eu sunt al lui Cristos" (1Cor 11,1)

În evanghelia de astăzi, un lepros îi cere lui Isus: "Doamne, dacă vrei, poți să mă cureți". Lui Isus i s-a făcut milă de el și, întinzând mâna, l-a atins și i-a spus: "Vreau, curăță-te!" (Mc 1,41-42). Prin această vindecare și prin toate celelalte vindecări, minuni și semne pe care le-a făcut, Isus a voit să arate lumii că el este Mesia cel promis de Dumnezeu, că este Mântuitorul mult dorit după care au suspinat veacurile.

Există boli incurabile și în zilele noastre. Între ele putem aminti: lepra, bolile de cancer, malaria, SIDA, ebola și altele. Pentru unele din aceste boli s-au găsit remedii și tratamente, pentru altele încă nu.

Așa cum lepra trupească este provocată de niște bacili infecțioși care intră în om, numiți bacilii lui Hansen (Gerhard Henrik Armauer Hansen, 1841-1912, cercetător norvegian care, în 1873, a reușit să izoleze bacilul leprei, numit Mycobacterium leprae); tot astfel lepra sufletească este provocată de bacilii lui satan, care sunt semănați în inima omului și produc multe feluri de păcate: "Căci din inimă ies gândurile rele, uciderile, preacurviile, curviile, furtișagurile, mărturiile mincinoase, hulele" (Mt 15,19), dar și multe feluri de suferințe.

Biblia ne spune că, deoarece atât lepra trupească, cât și cea sufletească sunt boli incurabile, adică, boli pe care le poate vindeca numai Dumnezeu, persoana infectată de lepra trebuia să se prezinte la un preot, la un reprezentat al lui Dumnezeu și nu la un doctor (cf. Lev 13,9). În cazul în care preotul constata lepra, el îi spunea bolnavului cuvintele lui Dumnezeu din Scripturi: "Leprosul, în care este rana, să aibă hainele sfâșiate și să umble cu capul descoperit, să-și acopere barba și să strige: «Impur! Impur!» Tot timpul cât va avea rana, va fi impur. El să locuiască singur; locuința lui să fie în afara taberei" (Lev 13,45-46).

Conform unei tradiții străvechi, leprosul este simbolul omului păcătos. Iudeii considerau lepra ca o judecată divină făcută păcatului (cf. Lev 13,2). Lepra era considerată a fi manifestarea externă a păcatului lăuntric; iar manifestările urâte ale leprei: albeață, bube purulente și răni deschise, sunt imaginea relelor păcatului care se manifestă în afara omului prin: ucideri, curvii, violență, distrugere, răutate (cf. Mt 15,19).

Leprosul trupesc și sufletesc este un om fără drepturi. Leprosul trupesc nu putea intra în casă, în templu, și nici măcar nu se putea apropia de vreun om, cu atât mai puțin să îl atingă. Leprosul sufletesc este exclus de la împărăția cerurilor și la comuniunea cu Dumnezeu, cu îngerii și cu sfinții: "Nu vă înșelați: nici desfrânații, nici idolatrii, nici adulterii, nici hoții, nici lacomii, nici bețivii, nici bârfitorii, nici hrăpăreții nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu. Și așa erați unii dintre voi, dar ați fost spălați, ați fost sfințiți, ați fost justificați în numele Domnului Isus Cristos și în Duhul Dumnezeului nostru" (1Cor 6,9-11). Un lepros era un exilat și dintre oamenii de pe pământ și dintre aleșii din cer.

Atât în vremurile Vechiului Testament, cât și în cele Noului Testament, leproșii erau numiți mai întâi "necurați" și apoi "bolnavi". Deci oamenii au mai întâi nevoie de "iertare" și mai apoi de "vindecare". Încă din Vechiul Testament, se cunosc leproși iertați și vindecați de puterea lui Dumnezeu: Myriam, sora lui Moise (cf. Num 12,10-15); Namaan sirianul (cf. 2Rg 5,14); Iob (cf. Iob 2,7; 42,10) În Noul Testament, prin mâinile lui Isus, mulți leproși s-au vindecat: Simon leprosul (cf. Lc 4, 38);10 leproși deodată (cf. Lc 17,12-19); leprosul din evanghelia de astăzi (cf. Mc 1,42). Prin vindecare, trupurile leproșilor au devenit curate ca trupurile unor prunci nou născuți (cf. 2Rg 5,14).

Scopul ceremonialului de curățire al leprosului, de venirea lui la preot și de ieșirea preotului la el (cf. Lev 13,1-14,3), era ca să se mărturisească că numai Dumnezeu are putere de vindecare și de viață. Da, numai Dumnezeu poate vindeca, pentru că numai Dumnezeu l-a creat pe om. Dumnezeu l-a creat pe om curat și fără boli. Trupul omului, prin creație, trebuia să fie un "templul al Duhului Sfânt". Dar, prin păcat, omul a devenit o locuință a duhului rău și poartă în trupul și sufletul său consecințele întinării păcatului, care sunt bolile sufletești și trupești. Când o persoană se întoarce la Dumnezeu, atunci trupul și sufletul lui redevin o locuința a Duhului lui Dumnezeu.

Învățătura este: "Trupul și sufletul trebuie păstrate în sfințenie și curăție, căci păcatul produce multe răni sufletești și trupești". Isus, Mesia cel mult așteptat, este singura speranță a tuturor leproșilor la trup și la suflet. "Auzind Ioan, din închisoare, de faptele lui Cristos, i-a trimis pe unii dintre discipolii săi ca să-i spună: "Tu ești cel care trebuie să vină sau să așteptăm un altul?" Isus le-a răspuns: "Mergeți și spuneți-i lui Ioan ceea ce auziți și vedeți: orbii văd, șchiopii umblă, leproșii sunt curățați și surzii aud, morții învie, iar săracilor li se aduce vestea cea bună. Fericit este cel care nu se scandalizează de mine" (Mt 11,2-6).

În Biblie, Dumnezeu ni se prezintă omenirii în felul următor: "Eu sunt Domnul, care te vindec" (Ex 15,26). De aceea, în bolile noastre sufletești și trupești, trebuie să-i cerem cu credință: "Doamne, ai milă de mine, vindecă-mi sufletul, căci am păcătuit împotriva ta" (Ps 41,4).

Cât de fericit a fost David atunci când Dumnezeu i-a iertat păcatul: "Fericit este omul căruia i s-a iertat fărădelegea, căruia i s-a acoperit păcatul! Fericit este omul căruia Domnul nu-i ia în seamă greșeala" (Ps 32,1-2)!

Un om de culoare îl însoți pe un alb la o vânătoare de rațe sălbatice. Omul de culoare era creștin. Pe drum ajunseră să vorbească printre altele despre probleme de credință. Omul alb îi spuse negrului: "Nu înțeleg de ce vorbești mai totdeauna despre Dumnezeu, despre păcat, despre neliniște, despre mântuire, despre diavol. Eu nu simt nici cea mai mică neliniște. Diavolul mă lasă în pace. Până acum nu m-a deranjat sau atacat niciodată". Negrul îi răspunse: "Îți voi explica numaidecât. Când suntem la vânat de rațe și trag cu pușca, atunci câteva rațe cad moarte la pământ. Eu le las jos pe acestea și alerg după cele rănite, care mai pot scăpa. Tu ești ca o rață pe care diavolul a împușcat-o deja mortal. Pe tine te lasă jos în pace. El știe că pe tine te are sigur. Eu însă care sunt ca o rață doar atinsă și vreau să scap cu tot dinadinsul, pe mine mă lovește mereu căutând să mă ucidă".

Leprosului tămăduit Isus i-a poruncit să se ducă la preotul de la templu și să aducă darul orânduit de Moise, care consta din două păsări (Mc 1,44). Preotul, primind cele două păsări, una o jertfea și cu sângele ei o stropea pe cealaltă, pe care apoi o lăsa liberă. Pasărea jertfită îl simboliza pe Isus care se va jertfi, pentru ca să ridice păcatele lumii (cf. In 1,29), iar a doua îl reprezenta pe păcătos, care spălat prin sângele lui Mesia, devenea liber. (cf. Lev 14, 49-54).

Iată că aici cum Dumnezeu a căutat și a găsit un remediu și pentru lepra trupească și pentru lepra sufletească a omului. Iar acest remediu universal este Isus Cristos, Fiul său preaiubit, pe care l-a jertfit pentru salvarea noastră (cf. In 3,16). La jertfa sa de la cruce a făcut trimitere când l-a trimis pe leprosul vindecat să ducă preotului, cele două păsări ca jertfă. Dacă preoții recunoșteau vindecarea, atunci trebuiau să-l recunoască și pe vindecător și să nu mai vadă în el pe unul care încalcă Legea.

Isus i-a mai dat leprosului vindecat și o altă poruncă: "Vezi să nu spui la nimeni!" "Însă el, ieșind, a început să proclame tuturor și să răspândească vestea, așa încât Isus nu mai putea să intre în cetate în văzul lumii, ci stătea afară, în locuri pustii".

Acest om a făcut exact invers de cum i-a poruncit Isus. Prin neascultarea lui, acest lepros a arătat că era tipul de om care vine la Isus numai când are nevoie, dar apoi refuză să i se supună, deoarece crede că știe mai bine decât Isus cum să-și conducă viața. Prin neascultare lui, el și-a făcut rău lui însuși, căci s-a îndepărtat de mântuitorul său; apoi i-a făcut rău și lui Isus care a pierdut timp prețios pentru vestirea evangheliei împărăției, din cauza oamenilor pierduți, interesați numai trupește de Isus (1Cor 15,19).

Așa cum Isus i-a dat leprosului niște porunci de împlinit, tot astfel Isus ne dă și nouă niște porunci de împlinit, pentru a fi curățiți și vindecați, iar la sfârșit să nu fim izolați și nici pierduți veșnic.

Prima poruncă a predicii lui Isus a fost convertire și credință (cf. Mc 1,15). Și nouă tuturor păcătoșilor din toate timpurile, Isus ne poruncește să mergem la preoți, cărora le-a dăruit pe Duhul Sfânt spre iertarea păcatelor (cf. In 20,22-23). Thomas Merton (1915-1968), un călugăr trapist american, care a trăit multă vreme în Asia unde a murit, spunea: "Este relativ ușor să-i convertești pe cei care se recunosc păcătoși; însă pe cei care se cred buni și drepți, asemenea fariseilor și cărturarilor, este imposibil de a-i converti, pentru simplul fapt că nu simt nici cea mai mică nevoie de a se converti".

Pentru a ne putea converti nu trebuie să privim la ceea ce ne spune inima noastră coruptă, ci la ceea ce ne spune Isus în evanghelii. În cadrul unor exerciții spirituale pentru tineri, preotul predicator, vorbind despre convertire, spunea așa: "Eu sunt furios, iar Isus îmi spune: Iartă! Îmi este frică, iar el îmi spune: Curaj! Am îndoieli, iar el îmi spune: Ai încredere! Sunt agitat, iar el îmi spune: Fii calm! Prefer să-mi urmez propriul drum, iar el îmi spune: Vino și urmează-mă pe mine! Îmi fac propriile mele proiecte, iar el îmi spune: Uită-le! M-am întors spre bunurile materiale, iar el îmi spune: Lasă-le în spate! Doresc siguranța, iar el spune: Eu nu-ți promit absolut nimic! Doresc să-mi trăiesc viața, iar el spune: Dă-ți viața! Cred că sunt bun, iar el îmi spune: Nu ajunge să fii bun! Îmi place să fiu patron, iar el spune: Slujește! Îmi place să comand pe alții, iar el spune: Ascultă! Îmi place să înțeleg, iar el spune: Crede! Îmi place claritatea, iar el îmi vorbește în parabole! Îmi place liniștea, iar el vrea să fiu deranjat. Îmi place violența, iar el spune: Pacea să fie cu tine! Eu scot sabia, iar el spune: Bag-o în teacă! Mă gândesc la răzbunare, iar el spune: Întoarce și celălalt obraz! Vorbesc de ordine, iar el spune: Am venit să aduc război! Am ales ura, iar el spune: Iubiți pe dușmanii voștri! Încerc să semăn armonia, iar el zice: Am venit să arunc foc pe pământ! Vreau să fiu cel mai mare, iar el spune: Învățați să fiți mici ca un copil! Îmi place să rămân în ascuns, iar el spune: Lăsați lumina voastră să lumineze! Caut locul cel mai bun, iar el spune: Așază-te în ultima bancă! Îmi place să fiu remarcat, iar el spune: Rugați-vă în taina camerei voastre încuiate!"

Isus, prin purtarea sa milostivă față de leproși și față de cei greu bolnavi, ne dă și nouă porunca iubirii față de ei. Dacă, în Vechiul Testament, porunca față de leproși era izolarea și depărtarea de ei; în Noul Testament, porunca s-a schimbat și este una de apropiere, de milă și de dragoste față de leproși și față de orice fel de bolnavi, după exemplul său și al apostolilor lui.

Scrisoarea către evrei ne pune că, în diferitele perioade ale istoriei, Dumnezeu, prin profeți, le-a vorbit oamenilor diferit de cum le-a vorbit prin Fiul său (cf. Evr 1,1-2). Adică, într-o anumită perioadă a istoriei, referitor la același lucru, omul a fost chemat să acționeze diferit față de o altă perioadă de timp, căci istoria mântuirii progresează de la o perioadă de timp la alta.

De aceea, într-o perioadă de timp, anumite lucruri și practici, pot să apară total diferite față de alte perioade de timp. Așa cum Legea talionului care prevedea pedeapsă egală cu fapta, ochi pentru ochi, dinte pentru dinte (cf. Ex 21,23-25; Lev 24,19-21), a fost un mare progres față de Legea păgână care, pentru un dinte sau un ochi, putea merge până la uciderea greșitorului și chiar a întregii lui familii. Tot astfel, Legea iubirii, adusă de Isus, a fost un și mai mare progres față de Legea talionului și față de Legea de pe Sinai; căci Isus, la un act de ofensă primit, cere ca răspuns un act de iubire. Iată ce spune Isus: "Ați auzit că s-a spus celor din vechime: Să nu ucizi! Dacă cineva comite o crimă, va fi condamnat la judecată. Dar eu vă spun că oricine se mânie pe fratele său, va fi condamnat la judecată. Dacă cineva îi spune fratelui său "prostule!", va fi condamnat de Sinedriu. Dacă cineva îi spune nebunule! va fi condamnat la focul Gheenei" (Mt 5,21-22).

Am făcut acest comentariu pentru a înțelege mai bine poruncile diametral opuse față de leproși și bolnavii, în diferite perioade de timp, porunci: de la ură la iubire; de la facere de rău la facere de bine; de la dușmănie la iertare. Sfântul Augustin (354-430) numește poruncile diametral opuse față de același subiect, de la o epocă la alta, "dispensații". Dacă în vechime leproșii trebuiau izgoniți și izolați, de la Isus încoace, în dispensația timpului nostru, porunca este diametral opusă, leproșii trebuie primiți cu dragoste, cu milă și cu îngrijire. Așa a făcut Isus, așa au făcut apostolii, așa trebuie să facem și noi.

Aici, trebuie să ne amintim de modul sublim în care sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) i-a tratat pe leproși; el chiar a îmbrățișat și a sărutat un lepros, iar acesta s-a vindecat. Apoi, ne amintim de apostolii leproșilor, Raul Follereau (1903-1977), dr. Albert Schweitzer (1875-1965), părintele Damian Vestur (1840-1889), care s-au îngrijit de leproși până la jertfa totală. Ne amintim de toți misionari și misionarele care și-au oferit și își oferă serviciile lor leproșilor și bolnavilor răspândiți în întreaga lume, până la moarte.

Papa Benedict al XVI-lea, cu ocazia Celei de-a XXI-a Zile Mondiale a Bolnavului, 11 februarie 2013, amintește și alți câțiva eroi ai dragostei față de cei bolnavi. Între aceștia i-a amintit pe: sfânta Tereza a Pruncului Isus și a Sfintei Fețe (1873-1897), o "expertă în scientia amoris; pe venerabilul Luigi Novarese (1914-1984), care se ruga pentru cei bolnavi și care îi însoțea la sanctuarele mariane, în mod special la grota de la Lourdes; pe Raoul Follereau (1903-1977), promotorul Zilei Mondiale împotriva Leprei; pe Tereza de Calcutta (1910-1997), care ieșea pe străzi cu rozariul în mână ca să-l întâlnească și să-l slujească pe Domnul Isus prezent în cei suferinzi, și în special în aceia care "nu sunt voiți, nu sunt iubiți, nu sunt îngrijiți"; pe sfânta Ana Schäffer din Mindelstetten (1882-1923), care și-a unit suferința cu suferințele lui Isus, pentru ajutorarea celor bolnavi.

Și să nu uităm să împlinim cuvintele lecturii a doua de astăzi, care spun: "Fie că mâncați, fie că beți, fie că faceți altceva, toate să le faceți spre gloria lui Dumnezeu! Să fiți fără vină înaintea iudeilor, a grecilor și a Bisericii lui Dumnezeu, după cum mă străduiesc și eu să le fiu pe plac tuturor în toate, căutând nu folosul meu, ci al celor mulți ca să se mântuiască! Fiți imitatorii mei așa cum eu sunt al lui Cristos" (1Cor 10,31-11,1)!

Sintetizez și spun: Să fugim de orice păcat, cauza suferințelor trupești și sufletești. Să venim la Isus cu păcatele, bolile și necazurile noastre, că el singur ne poate tămădui. Să ascultăm de Isus și nu de pornirile noastre. Să-i iubim pe bolnavi și să-i îngrijim, căci asta este voința lui Dumnezeu referitoare la ei.

Să dăm mărturie bună despre Cristos prin tot ceea ce facem, ca toți oamenii să vină la mântuirea lui!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 48.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat