Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a V-a de peste an - B

Vino cu păcatele și durerile tale la Isus; nu uita să-i aduci și pe semenii tăi!

Pentru a înțelege mesajul lecturilor de astăzi, trebuie să amintim mai întâi că Dumnezeu l-a creat pe om, așa cum a creat și tot universul, adică foarte bun (cf. Gen 1,31); el a zidit toate făpturile spre viață, nu a pus în ele sămânță de pieire și moarte și nici nu se bucură de pieirea celor vii (cf. Înț 1,13-14). Dar, deși, Dumnezeu l-a zidit pe om spre nestricăciune și l-a făcut după chipul ființei sale, din invidia diavolului, păcatul a intrat în lume și odată cu el au intrat truda, suferința și moartea (cf. Înț 2,23-24; Gen 3,16-19).

Cuvântul păcat vine de la grecescul "amartia" și are sensul de rătăcire benevolă, de mers voit într-o direcție greșită, de mers voit împotriva lui Dumnezeu, de mers voit pe calea morții. Prin păcat, omul demisionează într-un mod liber din părtășia cu Dumnezeu și cu viața veșnică. Prin păcat, omul rupe peretele despărțitor, ridicat de Dumnezeu, între el și suferințe. Precum nu au nimic în comun: apa cu focul, întunericul cu lumina, moartea cu viața, tot astfel, păcătosul nu mai are nimic în comun cu Dumnezeu. Astfel, păcatul este un naufragiu total ales și voit de om.

Păcatul, a fost, este și va fi cea mai mare catastrofă din univers, căci prin păcat omul renunță la nevinovăția dată lui de Dumnezeu, nevinovăție care este o barieră divină și un scut de netrecut, dintre relelor diavolului și el. Prin păcatul său, omul a făcut și face ca relele diavolului să se reverse asupra sa și asupra pământului.

Hesiod (sec. VIII î. C., un poet epic grec, considerat a fi, după Homer, cel mai vechi scriitor al Greciei), în poemul său genealogic "Teogonia", consacrat divinităților elene, ne vorbește despre varianta păgână a păcatului, prin redarea istoriei Pandorei, prima femeie din lume, conform mitologiei grecești. Știindu-i fragilitatea și curiozitatea, vicleanul zeu Iupiter, pentru a se răzbuna pe oamenii fericiți de pe pământ, i-a dăruit acesteia o cutie frumoasă, dar în care a închis toate relele posibile. Și atunci când Pandora, împinsă de curiozitate, a deschis cutia, în lume s-au intrat toate nenorocirile care se văd: trudă, suferință și moarte.

După păcatul strămoșesc, păcat care a însemnat ruperea barierei divine dintre fericire și nefericire, care a însemnat deschiderea cutiei cu rele a Pandorei, în lume au intrat toate relele, necazurile, bolile, suferințele si moartea. "Plata păcatului este moartea", ne amintește Sfântul Paul" (Rom 6,23).

După păcatul lui Adam și al Evei, cum spune sfântul Paul: "Toți oamenii au devenit păcătoși" (cf. "Toți s-au abătut și au ajuns niște netrebnici. Nu este nici unul care să facă binele, nici unul măcar" (Rom 3,12; Ps 14,3). De aceea, de la păcatul lui Adam și al Evei, chiar dacă omul nu a comis nici un păcat, el se naște cu o vulnerabilitate foarte mare în fața suferințelor și morții și cu o sclavie grea la diavol.

De aceea, în prima lectură de astăzi, îl vedem pe dreptul Iov, un om drept în fața lui Dumnezeu. Un om, deși foarte bogat, se încredea numai în Dumnezeu și căuta sfințenia sa, a familiei sale, a soției și a copiilor săi, a prietenilor săi, a tuturor oamenilor (cf. Iov 1,1-5; 2,10-11). Un om care, deși Dumnezeu i-a permis diavolului să-l încerce, nu a cârtit cu limba lui (cf. Iov 1,22). Un om care își păzea toate simțurile și toate mădularele de păcat (cf. Iov 31,1-10), un om, care așa cum spunea sfântul apostol Ioan, se ferea de "pofta firii pământești, de pofta ochilor și de lăudăroșia vieții" (cf. 1In 3,16), el căuta numai prietenia cu Dumnezeu. Apoi dreptatea lui Iov se arăta și prin faptul că nu se încredea în bogățiile sale, ci în Dumnezeu (cf. Iov 31,25-28). un om care, cu bogățiile sale, cinstea pe Dumnezeu și alina suferințelor oamenilor: orbului îi era ochi, șchiopului îi era picior, iar sărmanului îi era tată (cf. Iov 29,15-16); era atent și milos față de săraci, văduve și orfani, cărora le era tată și mamă (cf. Iov 31,16-22); era plin de bunătate față de străini și față de dușmani (cf. Iov 31,29-32).

Și, cu toată dreptatea lui, Iov, în virtutea primului păcat prin care Adam și Eva, s-au aruncat singuri, de bunăvoie și cu tot ce aveau în ghearele diavolului; cu toată dreptatea lui dovedită prin gânduri, cuvinte și fapte, satana și-a permis să-l acuze pe nedrept, să ceară permisiune de la Dumnezeu de a-i provoca suferințe trupești și sufletești, de a-i trimite chiar prieteni de a-i săi ca să-l șicaneze cu acuze nedrepte. De aceea, în prima lectură de astăzi îl vedem pe dreptul Iov că se plânge de sclavie, de nedreptate, de neliniște, de coșmaruri, de chin, de frica de moarte (cf. Iov 7,1-4.6-7). Tot din același motiv, al primului păcat, în evanghelia de astăzi, vedem durerile multor oameni posedați și bolnavi, care căută cu înfocare alinarea (cf. Mc 1,29-39). Deci, dreptatea proprie a unui fiu al lui Adam născut în păcat, oricât de drept ar fi el, oricât de multe fapte bune ar avea el, nu ajunge pentru a fi fericit și mântuit.

Dar, oare, Dumnezeu l-a abandonat pe omul păcătos în mâinile satanei? Domnul răspunde: Poate o femeie să uite copilul pe care-l alăptează și să n-aibă milă de rodul pântecelui ei? Dar chiar dacă l-ar uita, totuși eu nu te voi uita cu nici un chip: Iată că te-am săpat (te-am scris) pe mâinile mele" (Is 49,15-16); "Cum mângâie pe cineva mama sa, așa vă voi mângâia eu" (Is 66,13). Psalmul responsorial de astăzi ne spune: Domnul este mângâiere în orice suferință; Domnul vindecă pe cei cu inima zdrobită și le leagă rănile; Domnul îi adună pe cei alungați; Domnul sprijină pe cei sărmani și-i doboară la pământ pe cei nelegiuiți (cf. Ps 147,1-6). Deci, de toate aceste rele nu ne poate scăpa numai bunul Dumnezeu.

Isus Cristos, care ne vorbește în evanghelie și care lucrează în lume, este răspunsul lui Dumnezeu la toate rugăciunile, strigătele, sclaviile, temerile și durerile noastre. Duminicile trecute evanghelia ne spunea că Isus a luat asupra sa păcatele și suferințele noastre și ne-a scăpat de ele, prin pătimirile și moartea sa. Dar Dumnezeu își arată dragostea față de noi prin faptul că, pe când eram noi încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,8). Evanghelia de astăzi ne spune că Isus, de dimineață și până seara, se roagă pentru noi, se jertfește pentru noi, predică pentru noi, scoate diavolii din noi, alungă bolile de la noi.

Evanghelia de astăzi ne spune că apostolii și ucenicii l-au crezut și l-au invitat în casele și sufletele lor; îndrăciții și bolnavii din Cafarnaum l-au crezut și au venit cu încredere la el; cei din cetățile învecinate au crezut și au venit cu încredere la el; toată Galileea păgânilor și l-au crezut și a alergat cu grăbire la el. Toți au venit la Isus, toți i-au adus viețile, păcatele, suferințele și temerile lor, iar Isus i-a alinat pe toți. După ce au venit la Isus și au fost alinați de el, ei și-au schimbat viața, au părăsit păcatul și i-au devenit mesageri, vestind fraților lor mântuirea lui: "Dacă mărturisești deci cu gura ta pe Isus ca Domn, și dacă crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți vei fi mântuit" (Rom 10,9). Voiau cu orice preț să-i aducă la mântuire măcar pe unii, de aici și strigătul lui Paul, din lectura a doua: "Vai mie dacă nu vestesc evanghelia" (1Cor 9,16).

Deci, oricât de mare ar fi dreptatea noastră și oricât de multe și de bune ar fi faptele noastre, avem nevoie de dreptatea și de mântuirea lui Dumnezeu. Oricât de eficiente ar fi medicamentele și tehnicile noastre medicale, avem nevoie de vindecarea lui Dumnezeu. Oricât de mari ar fi pocăințele și jertfele noastre, avem nevoie de suferințele, jertfa lui Isus. Cine a înțeles aceasta, a înțeles totul. Cine n-a înțeles aceasta n-a înțeles nimic. Vameșii și păcătoșii, care nu se încredeau în faptele și jertfele lor, au înțeles aceasta și au venit la Isus, și au fost mântuiți. Fariseii și cărturarii, care se încredeau numai în faptele și jertfele lor, l-au refuzat pe Isus și mântuirea lui. De aceea, Isus a spus: "Dacă dreptatea voastră nu o va întrece pe cea a fariseilor și cărturarilor, nu veți intra în împărăția cerurilor" (Mt 5,20).

Temnicerul din Filipi i-a întrebat pe Paul și pe Sila: "Domnilor, ce trebuie să fac ca să fiu mântuit"? Iar, Paul și Sila i-au răspuns: "Crede în Domnul Isus și vei fi mântuit tu și casa ta" (Fap 16,30-31).

Așa au răspuns apostolii și primii creștini celor ce căutau vindecarea și mântuirea: "Crede în Domnul Isus și vei fi mântuit tu și casa ta"; așa au răspuns sfinții celor ce căutau vindecările și mântuirea; așa răspunde Biserica din toate veacurile tuturor celor care vindecarea trupului și mântuirea sufletului: "Crede în Domnul Isus și vei fi mântuit tu și casa ta".

Sfântul Norbert (1080-1134), era de lângă Köln, Germania. De mic, a fost destinat pentru starea clericală, dar el iubea mai mult plăcerile curții regale decât slujbele bisericești, de aceea întârzia schimbarea și studiile teologice. Cu el Dumnezeu a repetat minunea convertirii sfântului Paul, de pe drumul Damascului. Doborât de pe cal de un fulger, a auzit glasul lui Isus: "De ce mă prigonești? De ce fugi de mine? De ce rănești Biserica prin scandalurile tale în loc s-o zidești, așa cum te-am chemat? De ce întârzii să te convertești? Încrede-te în mine, convertește-te, fă pocăință și predică evanghelia!" Așa a făcut și a ajuns preot, episcop și sfânt al Bisericii. Asta ne-o spune și nouă astăzi, Isus, prin lecturile ascultate.

A veni noi la Isus, cu viața, cu păcatele, cu durerile și cu temerile privind mântuirea; apoi, a aduce la Isus și la încrederea în el pe toți oamenii pe care îi vom întâlni, spre vindecare trupească și mântuire sufletească - acestea sunt misiunile de bază ale oricărui creștin care dorește să domnească veșnic cu Isus în paradis. Iată câteva exemple de oameni care au înțeles esențialul vieții:

Sfântul Valentin (+ 268), un preot sfânt din Roma, a fost arestat pentru credința sa și a fost dus înaintea jucătorului Asterius; aici, el îl predică pe Cristos ca pe unica lumină a lumii și le-a cerut oamenilor să se încreadă în Isus, să vină la el cu viața, păcatele și durerile lor, spre vindecare și mântuire. Auzind predica sfântului Valentin, judecătorul Asterius, care avea o fiică bolnavă de ochi, i-a promis lui Valentin că se va face creștin, el și toată casa lui, dacă Isus îi va vindeca fiica de orbire. Sfântul Valentin se roagă, iar Isus îi vindecă fiica. Asterius se ține de cuvânt și primește botezul, el și toată casa lui. Înștiințat, împăratul Claudiu II îi condamnă la moarte în aceeași zi cu sfântul Valentin și toți împreună urcă la cer.

Sfânta Doroteea (+ 304), din Cezareea Capadociei, uimea pe creștini și păgâni prin virtuțile și frumusețea ei. Descoperită că este creștină, este condamnată la schingiuiri și la moarte de sabie. În timpul schingiuirilor, convertește pe două femei apostate, care căutau s-o despartă de Isus, mirele ei divin, spunându-le să se încreadă și ele în Isus, să vină la el cu păcatele lor și vor fi iertate și mântuite. Femeile se încred în Isus, se convertesc, vin la ele cu păcatele lor și primesc martiriul chiar sub ochii Doroteei. Tot atunci, un tânăr numit Teofil, auzind-o pe Doroteea vorbind de frumoasa grădină a paradisului mirelui ei, Isus, care este deschisă tuturor celor care vin la el cu păcatele și durerile lor, i-a spus în râs să-i trimită și lui niște flori și niște fructe, din grădina lui Isus, atunci când va ajunge la el. Doroteea i-a spus că îi va trimite, dar aceasta o va face ca, atunci când le va primi, să se încreadă și el în Isus, ca să fie mântuit. Chiar înainte de a muri Doroteea, a apărut un copil misterios și, deși era iarnă, i-a adus lui Teofil, din partea lui Isus, mirele Doroteei, un coș cu flori și fructe proaspete. Atunci Teofil s-a declarat creștin, l-a mărturisit pe Cristos, convertind mulți păgâni și primi și el martiriul, odată cu sfânta Doroteea.

În istoria pătimirilor sfintei Agneza (+304), din Roma, se citește că fiul lui Sinfronius, prefectul Romei, a încercat să o determine pe Agnesa (+304) să își schimbe hotărârea de a rămâne fecioară a lui Isus și să se căsătorească cu el. Respins în încercările sale, tânărul a denunțat-o că este creștină; prefectul Sinfronius, în persoană, i-a poruncit să aducă sacrificii zeiței Vesta; și deoarece a refuzat, a trimis-o pe Agnesa într-un lupanar (casă de desfrâu). Ajutată de puterea lui Dumnezeu, Agneza scapă nevătămată din această înjositoare osândă, deoarece fiul prefectului, care a încercat să se apropie de ea, a căzut mort la picioarele ei. Agneza s-a rugat lui Isus, să-i redea viața. Isus i-a redat viața acelui tânăr temerar. "Crede în Domnul Isus și vei fi mântuit!", i-a spus Agneza. Tânărul bărbat, transformat prin har, se declară creștin, împreună cu mulți alți păgâni, cărora le-a vestit măreția lui Cristos și bucuria de a crede în el.

Sfântul Porfiriu (353-420), episcop de Gaza, călătorind odată pe o corabie, a fost surprins de o furtună. Toți au început să tremure de frica morții. Atunci sfântul episcop Porfiriu le-a spus că, dacă vor lăsa erezia lui Arius și se vor încrede în Isus, vor fi mântuiți și de furtună și de moartea veșnică. Aceștia s-au încrezut în Isus, au lepădat public erezia lui Arius, au promis schimbarea vieții și imediat furtuna s-a potolit.

Să venim la Isus, cu viața, cu păcatele, cu durerile și cu temerile privind mântuirea; apoi să aducem la Isus și la încrederea în el pe toți cei care și pe noi îi apasă satana, păcatul, bolile, durerile și frica de pierzarea veșnică, ca și ei să primească vindecarea trupească și mântuirea sufletească: "Căci prin har ați fost mântuiți, prin credință. Și aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu" (Ef 2,8-9). Acestea sunt misiunile de bază ale oricărui creștin care dorește să domnească veșnic cu Isus în paradis.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat