Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

China, episcopul "clandestin": Sfântul Scaun să facă primul pas

De Gianni Valente

Între Biserică și China, "încă din timpurile antice", există o "rană deschisă" care "trebuie să fie îngrijită și vindecată". Pentru aceasta este nevoie ca Sfântul Scaun să dialogheze cu guvernul chinez, eventual făcând "primul pas". Pentru că numai dacă se desface nodul încâlcit al raporturilor dintre Biserică și puterea politică vor putea să dispară și cauzele diviziunii dintre catolicii chinezi. Vorbește clar și cu libertate Iosif Wei Jingyi, episcop de Qiqihar, în provincia nord-estică Heilongjiang. Toți știu că hirotonirea sa episcopală nu este recunoscută de guvern și îl cunosc ca exponent activ al zonei ecleziale așa-numite "clandestine": expresie nefericită și derutantă folosită pentru a indica acea parte a episcopilor, preoților și credincioșilor care nu se supun organismelor și metodelor politicii religioase de la Pechin. În vârstă de 57 de ani, născut în Dieceza de Baoding, Monseniorul Wei a trăit în trecut trei perioade de detenție și de restrângere a libertăților personale, dintre care cea mai lungă a durat peste doi ani, din septembrie 1990 până în decembrie 1992. Și pentru aceasta cuvintele sale sună elocvente și angajante.

Dumneavoastră v-ați născut în 1958. Mao era la putere de mult timp. Cum ați devenit creștin?

Primul din familia mea care a primit botezul a fost bunicul meu. Am crescut având în față exemplul părinților mei, creștini buni. Când eram mic a fost o mare foamete: din provincia Hebei, care înconjoară Pechinul, a trebuit să emigrăm în nord-est, în provincia Jilin.

Copilăria dumneavoastră a coincis cu timpul revoluției culturale. Cum a fost păstrată credința în acel timp de încercare?

Timp de ani și ani n-am văzut un preot. Nu se putea manifesta credința creștină în mod public. În toată regiunea erau puține familii catolice, risipite departe una de alta. Îmi amintesc că uneori, cu vreuna dintre ele, ne întâlneam și recitam împreună rugăciunile, închiși în casă, mai ales cu ocazia marilor sărbători. Am mers înainte așa.

Până când?

Lucrurile au început să se schimbe de la sfârșitul anilor Șaptezeci. Atunci a înflorit și dorința de a deveni preot. Înainte de revoluția culturală, un frate al tatălui meu era trapist și alți unchi au studiat în seminar.

În China de acum, familiile creștine continuă să aibă un rol așa de puternic în a-și comunica credința creștină?

Acum ritmul societății s-a schimbat, există o frenezie care răstoarnă totul. Chiar multe familii creștine nu găsesc timpul pentru a se ruga împreună, așa cum se întâmpla odinioară. Nu se poate spune că asta nu se mai întâmplă. Dar este mai puțin puternic și viu decât odinioară. Înainte preoții îi așteptau pe credincioși în biserici pentru a spovedi, a celebra liturghia și a administra celelalte sacramente. Acum, pentru a comunica Evanghelia trebuie să se iasă din parohii și să se arate tuturor în ce constă iubirea lui Dumnezeu și cum credința poate să înflorească în viața de fiecare zi.

Și Papa repetă adesea că Biserica este prin natură în "ieșire" din ea însăși. Urmăriți magisteriul său?

Urmărim totul: omiliile de la liturghia din "Santa Marta" în fiecare dimineață și apoi discursurile, catehezele de miercuri, întâlnirile, călătoriile. Prin internet, suntem la zi cu tot ceea ce face și spune. Ne vine totul. Eventual după o zi, dar ne vine.

Și ce părere aveți?

Papa Francisc este un dar al lui Dumnezeu pentru Biserica de astăzi și chiar pentru toată omenirea. Și lucrurile pe care le sugerează sunt foarte pertinente pentru condiția prezentă a Bisericii și a societății chineze.

Papa Francisc a spus că busola care trebuie urmată este scrisoarea papei Benedict al XVI-lea adresată catolicilor chinezi publicată în 2007. Așa este?

Desigur. Ea reprezintă o linie de demarcație foarte importantă. Descrie cu claritate cum trebuie catolicii chinezi să înfrunte și să trăiască timpul prezent, cu problemele sale.

Printre probleme este aceea a diviziunii dintre catolicii așa-numiți "oficiali" și "clandestinii". Care adesea pare alimentată de ambiții personale și lupte de putere.

În diviziuni este acum la mijloc și carierismul și luptele pentru a comanda. Din păcate, în Biserică de două mii de ani există ciocniri de putere. Dar în China actuală, la origine, ele sunt rezultatul unei presiuni care a venit din exterior. Suntem divizați în fața modului în care guvernul tratează Biserica, și apoi aceste diviziuni s-au cristalizat în cursul istoriei. Pentru aceasta, dacă este rezolvată problema raporturilor cu guvernul, și diviziunile dintre catolici vor putea fi vindecat cu timpul. Deci problema raporturilor Bisericii cu puterea politică trebuie înfruntată cât mai repede.

Pentru unii, dacă Sfântul Scaun tratează cu guvernul chinez, riscă să apară resemnată, sau chiar să "se vândă sub preț".

Este tocmai contrariul. Tocmai pentru că sunt probleme, trebuie găsite soluții dialogând și tratând cu guvernul, stabilind și canale de dialog diplomatice. Aceea este calea pentru a încerca să se desfacă și nodurile care alimentează diviziunea. Când se tratează chestiunea unității Bisericii, trebuie trecut pe acolo. Chiar dacă asta comportă unele riscuri și posibile neînțelegeri.

De ce?

Pentru că diviziunea își are rădăcinile sale istorice în rana care a marcat mereu relațiile dintre Biserică și China, încă din timpurile antice. Este ca o rană deschisă, care trebuie îngrijită și vindecată. Trebuie depășită această despărțire dintre Biserică și China, care se reflectă și în societatea chineză, pentru că are ca efect și diviziunea dintre catolicii "oficiali" și cei "clandestini". Trebuie să se analizeze istoric motivele și singura cale pentru a face asta este dialogul dintre Biserică și guvern.

Unii spun: Biserica nu trebuie să aibă încredere, trebuie să aibă mai întâi garanții.

Eu cred că orice teoretizare a conflictului cu vârf și îndesat sau de "război rece" contrazice inima creștinismului. Trebuie să se confrunte cu privire la conflicte și la erorile din trecut, să se ceară convertirea inimii, așa cum spune Papa Francisc. Este un drum pe care-l putem parcurge atât noi catolicii cât și guvernul, pentru a reînnoi raportul și a corecta lucrurile care trebuie schimbate, deschizându-ne la o situație nouă și punând deoparte deciziile greșite din trecut. Fiecare trebuie să facă partea sa pentru a ajunge la armonie, la reconciliere și la pace. Acesta este drumul indicat de Evanghelie. Dar și gândirea chineză exaltă tot ceea ce favorizează reconcilierea și depășirea contradicției.

Cine trebuie să facă primul pas?

Primii pași deja s-au făcut. Noi susținem toate aceste inițiative pe care papa le ia pentru a comunica disponibilitatea sa la dialog. Dacă unul este creștin, caută mereu să facă primul pas pentru a reconcilia și a îngriji rănile oamenilor și ale societății. Deci este corect ca Biserica să facă primul pas. Nu trebuie de făcut pe "susținuții". Nu trebuie să fie întrecerea cine face pasul după, ci cine îl face mai înainte.

Dar dacă dialogul dintre China și Sfântul Scaun ar asuma cadre mai concrete, cum ar reacționa comunitățile catolice din China?

Marea majoritate ar aproba inițiativa de a dialoga cu guvernul pentru a rezolva problemele Bisericii. Aceea este calea pentru a face mai ușoară viața credincioșilor.

Și în comunitățile "clandestine"? Nu există pericolul de a accentua diviziunea?

Și printre clandestini cea mai mare parte ar fi de acord. O minoritate probabil că la început ar bombăni, spunând că Papa nu înțelege și Biserica astfel își pierde respectul. Dar după, cu timpul, ar înțelege și ar urma drumul luat de toți.

Cu privire la hirotonirea episcopilor, Scrisoarea din 2007 dorea "un acord cu guvernul pentru a rezolva unele chestiuni referitoare la alegerea candidaților la episcopat".

Episcopii, pentru a aparține Bisericii catolice, trebuie să fie în comuniune cu Papa, care este Succesorul lui Petru. Această comuniune, în condiții normale, se exprimă în mod public. Oricare ar fi metoda aleasă, este nevoie ca numirea noilor episcopi să nu fie făcută în manieră autonomă și independentă, ci să fie făcută de Papa sau să obțină consensul său și recunoașterea sa. Modul în care asta are loc se poate discuta. Dar acesta este primul punct care trebuie păstrat.

Există alte criterii-cheie de care trebuie să se țină cont?

Conducerea pastorală și canonică a Bisericii din China trebuie exercitată de episcopi. Organismele precum Comitetul reprezentanților catolici și Asociația patriotică a catolicilor ar putea chiar să fie abolite. Sau pot continua să existe, dar fără a exercita o putere de conducere asupra chestiunilor pastorale, sacramentale și canonice care ating natura proprie a Bisericii, care nu este o organizație politică. Lucrurile s-au schimbat mult, față de anii Cincizeci și Șaizeci. Dacă nu se vrea abolirea lor, poate să existe o evoluție pozitivă, care să le transforme în instrumente practice și funcționale, mai adecvate raporturilor dintre instituțiile politice și Biserică în situația de astăzi. De altfel, o evoluție a lor este prevăzută chiar de statutele lor, unde este scris și că aceste organisme nu interferează în lucrurile care se referă la viața de credință. Se pot reînnoi structurile și oficiile făcându-le compatibile cu natura proprie a Bisericii. Important este ca acele organisme să nu pretindă să comande asupra episcopilor în lucrurile care ating viața intimă a Bisericii.

Biserica catolică din China este vie. Dar credința - spus odată Papa Ratzinger - uneori se aseamănă cu o mică flacără, care se poate stinge. Ce o păstrează, chiar și în circumstanțe ostile?

Acum toți folosesc telefonul celular. Este un instrument util. Dar dacă bateria este descărcată și nu este curent pentru a o încărca, nu funcționează și nu folosește la nimic. Și în Biserică este așa. Noi putem să ne străduim pentru a căuta unitatea. Dar dacă nu există unitatea în iubirea lui Dumnezeu, perceput în rugăciune, nu funcționează nimic. Și toate tentativele noastre de a construi unitatea între noi nu vor duce nicăieri.

(După Vatican Insider, 24 ianuarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat