Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Lumea nouă

Scrisul la mână pune în siguranță inteligența umană

De Patrizia Caiffa

Noile generații de "nativi digitali" nu vor mai ști să scrie la mână, cursiv? Degetele lor, în loc să strângă un stilou, vor luneca numai pe ecranele tabletelor sau maxim vor apăsa pe tastaturi? Și care vor fi riscurile pierderii acestei competențe, pentru societățile noastre? Pare o absurditate futuristă și totuși riscul unei transformări epocale, care trece pe sub ochii tuturor, este deja la pândă. Cu daune incomensurabile sub diferite puncte de vedere. Este de câteva luni știrea, relansată în aceste zile, că Finlanda ar avea intenția să abolească folosirea scrisului la mână în școli începând din 2016, înlocuind-o cu tablete și pc, pentru a fi în pas cu timpurile. Și chiar astăzi, 23 ianuarie, în Statele Unite, se celebrează "National handwriting day", Ziua națională pentru recuperarea scrisului la mână.

În SUA nu mai știu să scrie la mână. Pentru că da, nu toți știu asta, dar în țara care aspiră să fie far al avangardelor în lume, milioane de copii nu mai știu să scrie la mână. "Motivată de instanțe egalitare într-o societate multirasială, în cea mai mare parte dintre școlile americane nu se mai învață să se scrie cu literele legate una de alta, personalizând grafia, dar numai cu litere de tipar", explică grafologul Claudio Garibaldi. Unele state americane, precum California, opun rezistență; altele stânga-împrejur. Faptul este că de la începutul revoluției digitale până astăzi, multe studii și cercetări demonstrează efectele nefaste ale unei folosiri excesive a tehnologiei pentru creierul umane, mai ales cel al "nativilor digitali" născuți după anul 2000, care nu știu cum se trăia înainte și riscă situații de declin mental. Așa încât printre tinerele generații yankees scrisul la mână revine la modă, ca o atracție vintage.

"Este bătălia bătăliilor". "Nu e vorba de a face o bătălie de ariergardă împotriva digitalului, ci este «bătălia bătăliilor» împotriva fleșcăirii capacității critice a viitorilor cetățeni - afirmă Daniela Mennichelli, consultant grafolog, colaboratoare a Institutului grafologic Moretti din Urbino, întemeiat de fratele franciscan Girolamo Moretti, mort în 1963 -. Trebuie făcută o revoluție culturală, altminteri riscăm să pierdem o capacitate antropologică: a scrie cu mâna aprinde mult mai multe zone ale creierului, ajută la dezvoltarea gândirii asociative și la construirea unei memorii interne, favorizează capacitatea de introspecție și concentrare, ajută la adaptarea la circumstanțe diferite. Este un gest unic și absolut personal, util pentru construirea propriei identități". În SUA, "National handwriting association" a trebuit chiar să creeze un decalog în 15 puncte pentru a aminti tinerilor americani avantajele scrisului la mână.

Dar este și mai rău. Un vestit neuropsihiatru german, Manfred Spitzer, a identificat într-o carte o adevărată patologie derivată din prea marea folosire a noilor tehnologii: "demența digitală": poate avea efecte negative asupra hipocampului, ducând la pierderea memoriei, la reducerea capacităților spațio-temporale, la pierderea simțului de orientare, la atrofierea memoriei numerice. "Este ca și cum s-ar încredința viața și memoria unui suport extern", comentează Mennichelli. Conform lui Spitzer, "media digitale creează dependență, stricând memoria, diminuează angajarea mentală și, pentru asta, sunt complet nepotrivite pentru a favoriza învățarea școlară". Folosirea de media digitale în grădinițe și în școlile elementare, tocmai pentru că creierul copiilor este maleabil, ar fi ca și cum "i-ar expune la o periculoasă substanță narcotică". "Astăzi există o excesivă rapidizare a timpilor de învățare - afirmă Mannichelli -. Se cer copilului prestații rapide care, conform creșterii sale psihomotorii normale, nu le poate face înainte de vârsta de 9 ani. Pentru a învăța să scrie este nevoie de faze, este ca și cum ar învăța să meargă. Dacă nu se respectă aceste faze vin lipsurile. Nu întâmplător crește foarte mult și printre noi numărul «disgrafiilor», adică al scrisului urât, care are consecințe și asupra autostimei copiilor".

Ce este în spate? "Există interesele economice ale industriilor informatice și telefoniei, care stimulează pentru a vinde produsele lor - subliniază Mennichelli -. Știu sigur că este în desfășurare o acțiune de lobby la parlamentarii europeni pentru a-i determina să schimbe legislațiile școlare". În Italia "încă nu suntem în mare pericol pentru că suntem înapoiați tehnologic, dar în noul proiect al MIUR nu există un cuvânt despre valoarea scrisului la mână, în timp ce se vorbește adesea despre digital". Și chiar dacă dezbaterea este încă subțire (dimpotrivă, mulți părinți sunt mândri de capacitățile celor mai mici de a folosi o tabletă), Institutul Moretti - condus astăzi de părintele Fermino Giacometti - deja proiectează o campanie în apărarea scrisului la mână. Grafologii asigură în schimb părinții care cer copiilor o folosire moderată a noilor tehnologii: "Să nu le fie teamă să fie considerați diferiți și nepopulari. Vor aduna roadele mai târziu".

(După agenția SIR, 23 ianuarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 41.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat