Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Nu terorismului, nu libertății fără responsabilitate. Răspuns domnului Gabriel Liiceanu

Într-un articol publicat în ziua de 19 ianuarie 2015 pe www.contributors.ro, domnul Gabriel Liiceanu redă o frază a papei Francisc și afirmă că se simte "contrariat". Articolul se numește "Un papă care dă cu pumnul?" și a adunat până vineri, 23 ianuarie, 32.552 de vizualizări.

Fraza la care s-a oprit scriitorul este luată din interviul pe care Sfântul Părinte l-a dat jurnaliștilor la 15 ianuarie, în aeronava care-l ducea spre Filipine: "Căci este adevărat că nu trebuie să reacționezi violent, dar dacă dl. Gasbarri - și papa l-a arătat cu mâna pe responsabilul cu călătoriile papale care se afla lângă el -, la care țin foarte mult, spune o grosolănie despre mama mea, trebuie să se aștepte să primească un pumn! Este normal! Este normal!"

Susținând că afirmația papei contravine învățăturilor predicate de Isus, legilor și condiției de a fi cetățean, autorul articolului, citând fraza de mai sus, se miră și se întreabă: "Eu am învățat că nu e creștinește să dai cu pumnul... Cum să fie atunci, pentru apostolul lui Isus, lovitura cu pumnul «normală»?" În acest sens, aduce exemplul lui Zidane, citează din Max Weber, Norbert Eli și Dostoievski, face referință la Hobbes.

Citind demonstrația făcută în articol, în final, ești tentat să-i dai dreptate autorului și să te întrebi împreună cu domnia sa: "Cum să spună capul Bisericii Catolice așa ceva?... Cine are oare dreptate: papa Francisc? Sau Isus?"

Numai că dacă cineva își face timp să se plece asupra întregului răspuns dat de Sfântul Părinte întrebării jurnalistului, va constata contrariul celor sugerate de domnul Liiceanu.

Un cititor care ar vedea spusele papei, mai întâi ar putea observa cum în textul domnului Liiceanu în loc de "se poate aștepta să primească un pumn" este notat "trebuie să se aștepte să primească un pumn", forțându-se în felul acesta concluzia că papa incită la violență, când, de fapt, sensul este că atunci când provoci te poți aștepta la reacții.

Uimirea este legată apoi de faptul că un intelectual de talia domnului Gabriel Liiceanu scrie un text în care scoate din context o frază și face o demonstrație lăsând să se creadă că papa justifică crima și violența.

În realitate, Sfântul Părinte pe de o parte a condamnat atacul de la sediul săptămânalului Charlie Hebdo, iar pe de altă parte a vorbit de o limită în ceea ce privește libertatea de exprimare.

Papa a spus că violența comisă în numele lui Dumnezeu nu poate fi justificată și că este o "aberație". Apreciind că "libertatea de expresie este nu doar un drept fundamental, ci și o datorie în beneficiul binelui comun", el a adăugat, de asemenea, că "trebuie să existe limite".

A subliniat "dreptul fundamental" la libertatea de expresie, dar și dreptul unei religii de a nu fi batjocorită. Ambele libertăți, a spus pontiful, sunt "drepturi fundamentale" pentru fiecare om. Ca atare, este o greșeală ofensarea unei religii invocând dreptul unuia de a spune orice vrea. "Fiecare religie are demnitatea sa. (...) Nu poți să provoci, să insulți, să iei în derâdere credința... trebuie să existe limite. Libertatea de exprimare este un drept, dar presupune și obligația de a o folosi fără a ofensa", a spus suveranul pontif.

Ca lucrurile să fie și mai clare, în întâlnirea cu jurnaliștii, desfășurată în timpul zborului de la Manila spre Roma, luni, 19 ianuarie, un jurnalist i-a cerut Sfântului Părinte să revină asupra chestiunii "pumnului" - după cum a fost etichetată de mass-media -, adică asupra limitelor în privința libertății de expresie. Papa a confirmat ceea ce a spus, faptul că "în teorie" toți sunt de acord cu întoarcerea celuilalt obraz în caz de provocare, însă realitatea este că "suntem umani" încât o ofensă repetată poate declanșa o reacție greșită. De aceea, a spus papa, nu este rău "să fim prudenți".

În articolului domnului Liiceanu nu este nici o referință la faptul că papa a condamnat violența. Nici despre luarea în derâdere a credinței dl. Liiceanu nu spune nimic. A preferat tăcerea când revista Charlie Hebdo a ridiculizat în nenumărate caricaturi simbolurile musulmane și creștine. Când Sfânta Treime și nașterea lui Isus erau caricaturizate a considerat probabil că aceasta înseamnă libertate de expresie.

Când în decembrie 2005, regizorul Benoit Vitse a pus în scenă piesa Evangheliștii, după Alina Mungiu-Pippidi, un spectacol murdar, interzis celor sub 16 ani, care batjocorește cele mai sfinte persoane ale creștinismului, jucat ostentativ în timpul când creștinii se pregăteau pentru sărbătoarea Crăciunului, din nou dl. Liiceanu a păstrat tăcerea, neconsiderând necesar să spună ceva despre batjocorirea credinței dacă nu a domniei sale, cel puțin a părinților sau a bunicilor noștri și ai dumnealui.

Când în fiecare an în preajma marilor sărbători ale creștinismului "din întâmplare" s-au descoperit și ni s-au livrat ba oasele lui Isus, ba amănunte despre Maria Magdalena, ba câte o apocrifă, dl. Liiceanu a păstrat iarăși tăcerea.

Nici nu cred că va scrie vreodată despre așa ceva. Deja a promis că va publica un alt articol despre "cele două toarte ale religiei", căutând printre altele să răspundă la întrebarea "Ce ne facem cu religia", continuând în același stil de preamărire a contractului social laic care a înlocuit "pretențiile" religiei creștine.

Probabil că ni se va vorbi în continuare despre "libertatea de expresie", despre "simțul estetic" și "demersul artistic", acuzându-ne - cum s-a făcut și în anul 2005 când ne-am arătat nemulțumirea - că trăim într-o "atmosferă de ev mediu", că suntem "tradiționaliști retrograzi", "antidemocratici", "fundamentaliști creștini", că nu înțelegem ce înseamnă "un act de cultură" și că "tânjim după timpul inchiziției".

Și așa - cum am mai notat și altă dată -, sub stindardul libertății de exprimare, se va continua inversarea sistemului de valori, numirea binelui rău și a răului bine, dărâmarea oricărei valori, mai ales dacă e creștină, promovându-se batjocorirea celor sfinte, îndoiala, cultura morții, minimalizarea rolului familiei, murdărirea întregii noastre vieți...

Pr. Cornel Cadar


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat