Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Filipine, ce fel de țară îl așteaptă pe papa Francisc?

De Roberta Leone

Singura țară catolică din continentul asiatic, un arhipelag locuit de indigeni malaezi pe care, pe rând, spanioli și mauri, americani și japonezi, i-au dominat. Un suflet occidental cufundat în Marea Chinei, o economie cu două viteze și o societate despicată între corupție și rebeliune, taifunuri și cutremure, moștenitori de mari averi și meniños de rua. Pe fundal, amintirea unei victorii spirituale colective, în cele patru zile de la sfârșitul iernii 1986, în care curajul credinței a respirat în "people power" și o cotitură non-violentă a smuls țara din războiul civil. Ce față are, astăzi, Filipine și ce fel de țară și cel fel de Biserică îl așteaptă pe papa Francisc? Răspunde părintele Pierre de Charentenay, iezuit, francez, scriitor de la La Civilt? Cattolica. Expert despre societatea filipineză, de Charentenay este autor al volumului Les Philippines, archipel asiatique et catholique (Lessius éd, 2015).

• Părinte, ce fel de țară va găsi papa Francisc? Ce ce probleme și ce așteptări?

"Papa va găsi înainte de toate o țară traumatizată de catastrofele naturale, care în Filipine sunt foarte frecvente. Ultima este cea din Tacloban (devastată de taifunul Hayan în noiembrie 2013), unde Papa se va opri în cursul vizitei sale. Acesta este primul context. Al doilea este un context social și politic foarte divizat, cu o sărăcie care cuprinde 20% din populație, în pofida unei creșteri economice anuale de 7%, cea mai agresivă din toată Asia. Așadar, o mare creștere economică, dar o sărăcie și o inegalitate socială tot mai grave".

• Asupra căror teme ar putea să se concentreze atenția Pontifului?

"Cu siguranță Papa va aminti drepturile fundamentale ale tuturor indivizilor - cei mai bogați și cei mai săraci - dreptul la demnitatea umană și la instruire: țara a făcut un efort mare - și acesta este un bine - pentru educație, cu o instruire primară generală care totuși nu ajunge încă în ultimele bidonvilles. Cu siguranță Papa va insista apoi asupra problemei corupției, care sufocă dezvoltarea colectivității. De exemplu, Manila - care are între 12 și 14 milioane de locuitori - are numai trei linii mici de metrou. Aceste linii, care trebuie în mod necesar să fie mărite, n-au fost niciodată mărite din cauza corupției. În anii recenți ministrul justiției, Leila de Lima, o femeie extraordinară, a folosit trei senatori în măsurile de contrastare a corupției și guvernul filipinez este foarte activ pe acest front".

• Corupție pe de o parte, credință creștină pe de altă parte. O altă diferență.

"O problemă importantă, tipic filipineză, este cea a evlaviei populare, care are exprimare foarte puternică în diferitele manifestări religioase prezente în țară, în special în lunile ianuarie și februarie. Este un sentiment împărtășit de o porțiune foarte amplă a populației și este un mare punct de forță a credinței. Dificultatea este că această devoțiune nu se transformă în forță de schimbare socială pentru realizarea valorilor evanghelice. La baza evlaviei populare filipineze este un soi de ritualism care este moștenire directă a dominației spaniole, și în ritualism există o separare între exprimarea credinței și realitatea socială. Astfel, trecerea de la practica evlaviei populare la practica valorilor evanghelice nu se întâmplă".

• Așadar, care sunt nodurile care trebuie înfruntate?

"În tradiția malaeză, pre-spaniolă, prima solidaritate este cea a familiei și a clanului, simțul statului nu există. Administrația și structurile sale sunt ceva ce n-a intrat niciodată în cultura celei mai mari părți a filipinezilor. Așadar, există două mari noduri în practica valorilor evanghelice: primul este corupția, care este generală și atinge în același mod pe cel mare și pe cel mic. Al doilea este familia, care rămâne o mare valoare, pentru că legătura cu frații, surorile și părinții rămâne foarte puternică. Un exemplu: un tânăr mi-a explicat că nu a intrat în seminar pentru că părinții săi nu l-au autorizat. În contextul filipinez autoritatea părinților este fundamentală. Acest lucru face în așa fel încât, de exemplu, bunicii să nu fie abandonați niciodată: tinerii se îngrijesc de ei, chiar și atunci când acest gest îi obligă să nu se mute din oraș pentru a căuta loc de muncă".

• Care este cealaltă față?

"O mare diviziune. În spatele forței familiei există despărțiri și divorțuri în creștere - divorțuri "practice", nu legale: în Filipine, divorțul nu există - și tot așa căsătoriile dintre cei foarte tineri, prostituția feminină și masculină a sute de mii de filipinezi, soți violenți, alcoolici. Familia este într-o fază de mare suferință, chiar dacă rămâne încă o mare valoare. Cred că Papa va aminti importanța familiei - de care filipinezii sunt deja conștienți - dar și coerența cu care credința trebuie să se aplice și în valorile familiale".

• În aprilie 2014, între timp, a venit legea despre sănătatea reproductivă.

"Această lege, sau «RH Bill», așa cum o numesc în Filipine, a marcat o dezbatere foarte importantă. Voința guvernului a fost aceea de a-i sensibiliza pe toți - catolici și necatolici - cu privire la lipsa unei educații sexuale în școli, de a organiza acest învățământ și de a facilita contracepția, făcând-o gratuită și disponibilă pentru toată populația, și pentru lumea de rând. Proiectul de lege a trecut, votat mai întâi de guvern și apoi aprobat de Curtea supremă. Însă confruntarea dintre guvern și Biserică a fost dificilă și Biserica încă nu s-a obișnuit cu acțiunea unui guvern care nu aplică direct morala catolică. Între timp, în anii viitori va exista probabil o nouă dezbatere, și ea foarte delicată, în care se vor face prezente la nivel național cererile de divorț legal ale celor care - bărbați și femei despărțiți în mod ilegal - deja cer să se recăsătorească".

• Ce efecte ar putea avea în Biserica locală trecerea Pontifului?

"Efectul pe care această călătorie l-ar putea aduce este constituirea Bisericii ca o instanță etică referitor la ansamblul de probleme pe care țara le poate avea, fie că se referă la familie sau la corupție. În Filipine, Biserica a înțeles foarte bine cum să ia poziție și este, de exemplu, foarte critică referitor la problemele care privesc corupția. Biserica drept instanță etică în societatea democratică, respectând demnitatea și libertatea fiecăruia. Așa cum, de altfel, a trăi Evanghelia în adevăr este responsabilitate a fiecăruia. După părerea mea, Papa va insista mai degrabă asupra marilor valori ale Bisericii, demnitatea umană, libertatea, responsabilitatea, și va invita pe fiecare să practice autentic aceste valori. În chestiunile muncii, de exemplu: ca Papa să amintească demnitatea și respectarea muncitorului, într-o societate, ca aceea filipineză, care adesea impune condiții de muncă inacceptabile, ar fi important".

• Să mergem la zilele "people power". În cartea dumneavoastră le definiți ca anti-Tienanmen, o experiență spirituală colectivă în care acțiunea credincioșilor ar fi fost mai mult pragmatică decât ideologică. Această experiență vorbește încă lumii occidentale?

"Revoluția din 1986 a fost o adevărată revoluție - în același timp culturală, religioasă și politică - pentru a se opune violenței, dictaturii și corupției. O mare mișcare populară, foarte puternică, din care Biserica a făcut parte și care avea sprijinul cardinalului Sin și prezența lui Cory Aquino, dar mai ales se înrădăcina într-o dorință de schimbare. Nu este posibilă o replică: este un fenomen excepțional, venit întru-un context de circumstanțe dramatice. În 1986, în Filipine sunt în joc valori fundamentale și poporul alege cu riscul vieții curajul moral al non-violenței. Este cam ceea ce s-a întâmplat în Franța în aceste zile: o conștientizare comună, și foarte puternică, a faptului că a fost atacată cultura libertății, a respectului, a demnității umane. La Paris ceva central a fost atins: libertatea de exprimare și, în fond, tradiția de a râde sau de a critica, libertatea în exprimarea sa cea mai puternică. Așadar și noi, astăzi, reacționăm și spunem tuturor: «nu se poate»".

(După Vatican Insider, 14 ianuarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat