Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Epifania Domnului - 2015

Slavă, pruncușor, ce nu poți încă vorbe să îngâni, căci, chemând la tine magii, te descoperi la păgâni (cf. Imn de la Breviar).

Avem astăzi solemnitatea Epifaniei Domnului, adică a arătării, a descoperirii, a revelării Domnului nostru Isus Cristos ca Dumnezeu și mântuitor popoarelor păgâne, reprezentate prin magii veniți din Orient, care au venit la ieslea Pruncului Isus, din Betleem. După tradiție, magii erau în număr de trei, se numeau Gașpar, Melhior și Baltazar, erau regi persani, se ocupau și cu astrologia și au călătorit pe cămile.

După ce puțin mai înainte, Isus s-a descoperit ca Dumnezeu și mântuitor poporului evreu, prin păstorii chemați la ieslea din Betleem, de corurile de îngeri; acum Isus mântuitorul s-a descoperit și popoarelor păgâne, reprezentate prin magii care au fost chemați la ieslea din Betleem, printr-o stea minunată apărută pe firmamentul cerului, stea care în mentalitatea timpului însemna nașterea unei mari personalități, mai exact a unui Rege mântuitor, așa cum a prezis și profetul păgân Balaam (cf. Num 24,17).

Chemarea la mântuire adresată deopotrivă evreilor și păgânilor a fost de fapt chemarea lui Dumnezeu adresată întregii omeniri de a forma un nou popor ales, Biserica, poporul celor mântuiți, care va fondată de Dumnezeu pe Fiul său, Isus, și pe puterea Duhului Sfânt. În Biserica sa, evreii și păgânii sunt împreună-moștenitori, formează un singur trup și sunt împreună părtași ai mântuirii, în Cristos Isus, prin Evanghelie (cf. Ef 3,6). Acesta a fost planul cel veșnic al Tatălui; aceasta a fost taina ascunsă de veacuri a lui Dumnezeu, dar descoperită nouă în timpurile de acum (cf. Col 1,26).

Prezența păstorilor evrei și apoi a magilor păgâni la ieslea lui Isus din Betleem, omagiul și închinarea lor, precum și simbolistica darurilor magilor: aur, smirnă și tămâie, prin care recunosc divinitatea, regalitatea Pruncușorului, dar și mântuirea adusă de Isus prin jertfa supremă de sine, pentru toți cei care cred în el; toate acestea au marcat începutul formării noului popor ales de mântuiți; toate acestea au marcat începutul Bisericii lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Iar noul popor ales, Biserica celor mântuiți, este acum sunt în plină desfășurare și creștere.

Aici fac o mică paranteză și spun că revelarea lui Isus ca Fiul lui Dumnezeu, ca rege divin, ca rege care va ridica păcatul lumii și îl va ispăși prin jertfa supremă de sine, revelare începută la Crăciun prin cântul îngerilor adresat păstorilor și la Epifanie prin apariția stelei miraculoase magilor din Orient, va continua cu revelarea lui Isus, ca Fiul lui Dumnezeu și mântuitor al lumii întregi, la Botezul lui Isus în Iordan, unde însuși Tatăl ceresc și Duhul Sfânt vor mărturisi despre el. Va mai continua apoi cu revelare sa ca Dumnezeu puternic și mântuitor, la schimbarea apei în vin la nunta din Cana Galileei, unde el își va arăta puterea de a schimba tristețea păcatului, în bucuria mântuirii, datorită lucrării sale de la cruce, schimbare care pentru noi oamenii începe odată cu Botezul nostru.

Toate aceste evenimente care ne descoperă divinitatea lui Cristos și mântuirea adusă de el le celebrăm în solemnitatea de astăzi a Epifaniei. De aceea astăzi, Biserica, pe lângă chemarea păgânilor la credință, ne vorbește și despre Botezul lui Isus în râul Iordan, fapt pentru care binecuvântează apa de Bobotează, și despre schimbarea apei în vin la nunta din Cana Galileei.

Dar, pentru o mai bună înțelegere și aprofundare a învățăturilor divine cuprinse în toate aceste evenimente mântuitoare, Biserica, după ce le celebrează astăzi pe toate împreună, revine asupra fiecăreia dintre ele și face câte o celebrare specială pentru fiecare. De aceea, astăzi ne vom opri strict numai la arătarea lui Isus magilor și la chemarea lor de a face parte din noul popor al lui Dumnezeu, de a face parte din Biserica sa, unde ei să devină părtași ai mântuirii lui Dumnezeu, prin Cristos, Duhul Sfânt și prin Evanghelie (cf. Ef 3,2-6).

Isaia, care ne-a vorbit în prima lectură de astăzi (cf. Is 60,1-6), a văzut mântuirea evreilor și păgânilor împreună, de la o depărtare de 700 de ani. Mai exact, de la această depărtare de 700 de ani, Isaia a văzut momentul nașterii lui Isus; a văzut lumina și mântuirea aduse de Isus; a văzut adunarea în jurul lui Isus, atât a evreilor care se întorceau din exil, din robia trupească și sufletească, cât și pe popoarele păgâne, altădată prigonitoare ale evreilor, dar care acum veneau aducând daruri scumpe la Dumnezeul lui Israel făcut om; a văzut nașterea noului popor ales al lui Dumnezeu, a văzut Biserica. Ba, mai mult, Isaia a profețit că, prin nașterea lui Mesia, timpul oboselii și al plânsului se vor încheia și că va începe timpul bucuriei și al speranței; a mai profețit că evreii și păgânii care vor forma împreună noul popor ales, Biserica, vor ieși din logica de egoism și descurajare a lumii și că vor intra în logica lui Dumnezeu, în logica unei vieți noi și vor renunța la întuneric și păcat.

Psalmistul (cf. Ps 72,1-13), de la o mai mare depărtare de timp, 900 de ani, ca printr-un tunel al timpului, l-a văzut și el pe Mesia născut la Crăciun, ca pe un împărat al păcii și al dreptății, la care vor veni toți cei săraci, toți cei asupriți și toți cei nedreptățiți; a văzut că, în timpul lui Mesia, violența și asuprirea, exploatarea și prigoana, durerea și întristarea vor înceta și "va fi belșug de pace și grâne pe pământ" (Ps 72,7.16).

În vizita păstorilor evrei și a magilor păgâni la Betleem, locul unde s-a născut Pruncul Isus, s-a împlinit planul de mântuire universală a lui Dumnezeu, plan profețit în Vechiul Testament și plan realizat în Noul Testament.

Imediat după momentul adorării magilor, Pruncul născut la Betleem va deveni Mesia cel căutat de unii și Mesia cel refuzat de alții; va deveni omul Dumnezeu care va stârni împotriviri: prigonit, alungat, marginalizat și condamnat la moarte de către unii; va fi căutat, iubit și primit cu speranță de către alții.

Irod va căuta să-l omoare, magii vor căuta să împiedice furia lui Irod, mergând pe un alt drum în țara lor.

Urât de unii și iubit de alții, asta va fi situația lui Isus de la intrarea sa în lume și până la venirea sa de-a doua, când Isus va face diferența dintre unii și alții, când îi va răsplăti pe unii cu viața veșnic fericită și îi va pedepsi pe alții, care au rămas împietriți în fața unei mântuiri așa de mari (cf. Evr 2,3).

Isus, după ce a realizat mântuirea noastră la cruce și a înviat din morți, înainte de înălțarea sa la cer, Isus și-a chemat ucenicii la sine și le-a dat porunca de a predica evanghelia la toată făptura: pentru ca toată făptura să ajungă la credința în el și la Botez; pentru ca toată făptura să se poată împotrivi satanei și să vorbească limbile noi ale dragostei; pentru ca toată făptura bolnavă din cauza păcatului să se însănătoșeze prin primirea mântuirii sale (cf. Mc 16,15-20).

Sărbătoarea Epifaniei, prin venirea magilor la Cristos, proclamă solemn că evanghelia trebuie vestită tuturor popoarelor, pentru ca mântuirea începută la Nașterea lui Isus prin predica îngerilor (cf. Lc 2,13), și a aștrilor cerești (cf. Ps 19,1-6), continuată de apostoli și primii creștini care au predicat pretutindeni (cf. Mc 16,20), să ajungă la desăvârșirea prin trăirea și mărturisirea noastră. Deci, acum este rândul nostru ca să-i oferim daruri lui Isus. Din inimă să-i oferim aurul credinței, smerenia vieții noastre și binemirositoarea tămâie a mărturisirii și faptelor noastre bune.

Într-o veche istorioară africană, se povestește cum un misionar observă de departe comportamentul unui beduin. Acesta se întindea deseori pe nisip și, cu urechea lipită de pământ, era parcă într-o poziție de ascultare atentă. Mirat, misionarul se apropie de el și-l întrebă: "Ce faci aici?" Beduinul se ridică liniștit și-i spuse: "Ascult, prietene! Ascult cum plânge deșertul. Ar vrea să fie o grădină". La fel plâng oamenii după mântuirea lui Cristos și nu are cine să le o ducă. Isus ne spune astăzi că noi, creștinii, trebuie să fim acei oameni care trebuie să ducem vestea mântuirii prin Cristos celor care o așteaptă.

O altă istorioară ne spune că într-un colț al lumii persista odată o întunecime densă și încăpățânată, cum nu se mai auzise vreodată. Deodată apăru acolo o luminiță trimisă de Dumnezeu, care stătea pur și simplu și lumina. Întunericul i-a zis: "Tu, luminițo, ai face mai bine dacă ai sta în altă parte și nu ai sta în acest loc întunecos!" Luminița i-a răspuns: "Eu sunt chemată să luminez și să risipesc întunericul". Întunericul, scrâșnind din dinți, a atacat cu furie mica luminiță, dar, neputând să o biruie, dispăru. Lumina învinge întotdeauna! Dumnezeu ne-a pus în lume ca lumini biruitoare ale întunericului: "Așa să lumineze și lumina voastră înaintea oamenilor, ca văzând ei faptele voastre bune și să slăvească pe Tatăl vostru care este în ceruri" (Mt 5,15-16).

Este nevoie și de lucrători creștini și în câmpul de misiune din țări străine, dar prima activitate misionară trebuie să pornească din casa noastră, din localitatea noastră și din țara noastră. Apostoli, înainte de a fi trimiși de Isus în misiune în țări străine, au fost trimiși mai întâi în misiune: în casele lor, în localitățile lor, în țara lor (cf. Mt 10,1-15). Magii au vestit evanghelia mântuirii primite de la Isus, mai întâi în casele și țara lor, înlesnind astfel primirea mântuirii lui Isus. Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) a voit să plece misionar în Africa. Dar Dumnezeu l-a întors din drum, dându-i de înțeles că locul unde el trebuie să predice, să lucreze ca misionar, este familia sa și orașul său, Assisi. În Assisi o câștigă pentru Cristos pe Clara, pe familia ei și pe surorile ei de mănăstire; apoi îi câștigă pentru Cristos pe tovarășii săi de lume, pe care i-a constituit într-un ordin religios de misionari, care împreună au schimbat fața Europei de atunci.

Nu demult s-a făcut în Italia o anchetă jurnalistică. Un reporter a pus la 100 de persoane această întrebare: "Ați încercat vreodată să vă apropiați de cineva spre a-l aduceți la credință?" Din o sută de persoane, 72 au declarat că nu au încercat niciodată; 20 au vorbit cu alții despre credință cu la modul general; și doar 8 au făcut ceva ca să-i aducă pe alții la credință.

Dacă o asemenea anchetă s-ar face și printre noi, cei de față, oare ce am răspunde la întrebarea: "Pe câți ați reușit să-i aduceți la Cristos?" Să nu uităm, așa cum becul care luminează este bun și becul care nu luminează este rău, tot astfel și creștinul care difuzează lumina lui Cristos este bun, iar creștinul care nu face nici o lumină este rău. Știți de ce steaua de la Betleem nu s-a mai arătat niciodată de atunci? Pentru că de atunci Cristos a devenit singura lumină și singura speranță spre care trebuie să privească omenirea! Iar, noi creștinii, suntem acei oameni care trebuie să-i facem pe oameni să privească spre Cristos, ca spre unica lor lumină, ca spre singura lor stea norocoasă. Isus a spus tuturor ucenicilor săi: "Cine mă va mărturisi pe mine înaintea oamenilor, îl voi mărturisi și eu înaintea Tatălui meu care este în ceruri; dar de oricine se va lepăda de mine înaintea oamenilor, mă voi lepăda și eu de el înaintea Tatălui meu care este în ceruri" (Mt 10,32-33).

Un misionar creștin lucra de mult timp printre negrii din Papua. La traducerea Bibliei în limba lor nu găsea cuvântul potrivit pentru "speranță". În acest timp, misionarul și-a înmormântat pe unul din tovarășii săi de misiune. Un papuaș, văzând că acesta nu a plâns, îi spuse misionarului: "Am observat că nu ai plâns deloc". "De ce să plâng, răspunse misionarul? Ne vom revedea în curând. Tovarășul meu se află la Dumnezeu". Și tânărul îi mai spuse: "Da, am auzit că voi, creștinii, priviți dincolo de orizont". "A privi dincolo de orizont", acesta este înțelesului cuvântului "speranță", a exclamat misionarul! Noi, creștinii, îl mărturisim pe Isus cu speranța mântuirii și privind dincolo de orizontul acestei lumi

Îmi place mult ceea ce poetul maghiar Remenyik Sandor (1890-1941) spunea despre chemarea misionară a fiecărui creștin: "Creștinul trebuie să fie în lume: cărămida care mai lipsește pentru terminarea templului lui Dumnezeu dintr-un suflet; treapta care mai lipsește unei scări pentru a purta un om din întunericul păcatului, la lumina mântuirii; fierul de plug al cuvântului lui Dumnezeu, care pătrunde adânc în pământul inimilor împietrite, pentru a le face să rodească; fulgușorul de nea care mai lipsește ca ramul păcatului să se rupă; mâna duioasă ce mângâie un suflet amărât; năframa pufoasă ce șterge lacrimile de pe un obraz plâns; apa curată ce spală și răcorește suflete amărâte; zâna bună care ajută din umbră". Atunci se vor împlini cuvintele psalmistului: "Toate neamurile pământului te vor adora pe tine, Doamne" (Ps 72,11).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat