Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Părintele Horn: o viață împreună cu Ratzinger

De Luca Caruso

Există întâlniri care schimbă viața. Așa a fost pentru părintele Stephan Otto Horn, călugăr salvatorian, când în 1970 l-a cunoscut pe profesorul Joseph Ratzinger, devenit foarte repede "părinte al unei familii teologice și chiar spirituale". Părintele Horn, care a fost student și asistent universitare al lui Ratzinger la Regensburg și care astăzi are misiunea de a păstra opera și gândirea papei emerit prin angajarea în diferitele instituții care poartă numele său, definește întâlnirea aceea și intrarea în Cercul Studenților "una dintre cele mai mari haruri pe care le-am primit în viața mea". În acest interviu, în apropierea Crăciunului, călugărul profesor emerit de teologie fundamentală ne face să retrăim amintirile anilor universitari, nașterea lui Schülerkreis și se oprește asupra moștenirii teologice a lui Benedict al XVI-lea.

Părinte Horn, cum a avut loc întâlnirea dumneavoastră cu profesorul Ratzinger?

Am făcut studiile mele la Passau, un oraș foarte frumos la granița cu Austria, unde studiau salvatorienii, Congregație la care aparțin. Profesorul meu de teologie dogmatică credea că eu aș putea fi succesorul său... Când am mers la Regensburg ca să-l întâlnesc pentru prima dată pe profesorul Ratzinger, el nu știa că la München a fost doctorand al lui Michael Schmaus, care făcuse dificultăți enorme pentru a-i împiedica abilitarea ca profesor. Aceasta a fost una dintre marile crize în viața tânărului Ratzinger, care dorea din totdeauna să fie profesor. Dar apoi a avut succes și a restabilit și o relație bună cu Schmaus. Când am mers la Ratzinger, eu nu cunoșteam toate aceste lucruri, m-am prezenta și am vorbit despre teza mea.

În ce an era?

Era începutul anului 1970. El venise la Regensburg în toamna anului 1969. M-a acceptat fără probleme, foarte binevoitor, în pofida faptului că veneam dintr-o altă teologie. Și așa a fost pentru cei 25 de studenți care intenționau să desfășoare teza cu el. Ne întâlneam la fiecare două-trei săptămâni, nu în universitate, ci în seminar și aveam impresia că în el teologia și spiritualitatea erau unite. Întâlnirea începea cu Liturghia, în timpul căruia maestrul nostru sau unul dintre noi ținea omilia. După aceea discutam cu toții împreună. El se temea că putea să fie problematic de a nu fi conduși personal, ci prin aceste întâlniri, în care fiecare prezenta studiul său pentru a discuta după aceea împreună cu mare libertate, dar și în mod intens. Când prezentam o propunere, Ratzinger nu dădea imediat un răspuns imediat, dar apoi reușea să rezume discursurile noastre mai bine decât puteam s-o facem noi, adăugând reflecțiile sale. Nu se impunea: avea o gândire foarte clară, dar se discuta mereu liber. Voia numai să constate adevărul și totul se desfășura cu mare simplitate. Mereu a fost un pic timid, însă cu noi această timiditate nu se observa.

Ce temă trata teza dumneavoastră?

Teza mea pentru abilitarea la învățământul universitare se referea la Leon cel Mare și Conciliul din Calcedon, dintr-un punct de vedere ecleziologic, tratând deci relația dintre succesorul lui Petru și un Conciliu. Cercetam un fapt istoric, dar și relația dintre Roma și Constantinopol, dintre Roma și estul Bisericii, așadar o temă ecumenică.

Și după abilitarea dumneavoastră?

După doi ani de la prima noastră întâlnire, profesorul Ratzinger m-a chemat ca să fiu asistentul său, rol pe care l-am desfășurat din 1972 până în 1977, când s-a întors la München ca arhiepiscop. Am rămas acolo și după aceea, pentru o scurtă perioadă, și el ca arhiepiscop venea când și când pentru a-i însoți pe ultimii săi doctoranzi. După aceea au început întâlnirile anuale ale Schülerkreis, Cercul Studenților.

În acea epocă se naște Schülerkreis?

Nu, s-a născut după aceea, în 1981, pe la sfârșitul slujirii sale de cardinal arhiepiscop de München. În realitate este greu de găsit cu precizie o dată: înainte au existat întâlnirile și colocviile cu doctoranzii. La începutul anului 1978, la câteva luni după hirotonirea sa episcopală și numirea de cardinal, ne-au reunit toți, nu numai doctoranzii din Regensburg, ci și cei din Bonn, din Münster și din Tübingen, dat fiind faptul că în fiecare universitate în care a predat avea grupul său. Aceea a fost prima dată, apoi după câțiva ani am început să facem asta în mod obișnuit. Deja la Tübingen și apoi la Regensburg, totuși, Ratzinger promova o întâlnire a studenților săi cu un alt profesor, implicând teologi foarte mari ca Hans Urs von Balthasar și Karl Barth și alții. La sfârșitul fiecărui an academic se desfășura o întâlnire într-un loc diferit, la care invita un alt mare teolog să țină conferințe, astfel puteam discuta cu profesori protestanți, cu filozofi... Din această experiență s-au născut simpozioanele cu el, la care invita mereu un profesor și în timpul cărora se făceau rugăciuni, se studia și se discuta, de fiecare dată despre o temă diferită.

Care sunt pilaștri teologiei lui Ratzinger?

Noi am avut mereu impresia că Ratzinger era un teolog dogmatic și un profesor de teologie fundamentală, dar în același timp un exeget, care a studiat și a meditat mult Cuvântul lui Dumnezeu, Vechiul și Noul Testament. Pentru noi a fost exemplul unui teolog în linia Conciliului al II-lea din Vatican, conform căruia Sfânta Scriptură este fundamentul și sufletul întregii teologii, și în lumina primilor Părinți ai Bisericii: Cuvântul lui Dumnezeu și Biserica s-au împletit în gândirea sa. Teologia este întemeiată pe Sfânta Scriptură, dar și Sfânta Scriptură este interpretată de centrul credinței Bisericii. Nu este o exegeză izolată de Biserică, ci trăiește în Biserică și în ea este interpretată. În afară de asta, conform lui Ratzinger, primii teologi sunt sfinții, care nu studiază Cuvântul lui Dumnezeu, ci îl asumă cu toată inima lor și viața lor. Ei sunt primii exegeți și de aceea teologii trebuie să fie întemeiați pe știința sfinților. Este o convingere fermă a sa. Așadar, teologia trebuia să fie mereu în relație cu o adevărată spiritualitate.

Există gânditori care au influențat în dezvoltarea teologiei ratingeriene?

Câteva mari gândiri le-a scos din sfântul Augustin, despre care a desfășurat prima sa teză, dezvoltând și o teologie euharistică: centrul Bisericii este Euharistia, este Cristos care ne trage la El când ni se dăruiește nouă, noi suntem cu toții atrași de El și suntem uniți cu El. Așadar Biserica nu este numai popor al lui Dumnezeu, ci este popor al lui Dumnezeu ca trup al lui Cristos, pentru că suntem uniți în Cristos. Cristos este centrul Bisericii și ne transformă în El însuși și astfel Biserica crește în Euharistie. Așadar Euharistia este centrul Bisericii - aceasta este o convingere fundamentală - și astfel intră în dialog și cu teologii ortodocși care au o ecleziologie euharistică. Însă pentru ei fiecare Biserică este completă în ea însăși, în timp ce pentru Ratzinger Euharistia celebrată în Biserica locală face pe deplin prezentă Biserica atunci când Biserica locală este unită cu Biserica universală. Este o diferență însemnată și noi încercăm să dezvoltăm relații între Biserica catolică și ortodoxie printr-o aprofundată teologie euharistică.

O altă gândire derivă de la Bonaventura: revelația nu este numai o sumă de adevăruri care sunt transmise în timp, ci este autorevelarea lui Dumnezeu nouă, așadar o istorie între Dumnezeu și om. Dumnezeu vorbește cu noi și noi primim revelația și această se termină numai în credință: revelația este în inima care se deschide lui Dumnezeu care se revelează omului. Așadar este un dialog, se poate spune. Schmaus credea că aceasta era subiectivism: când Dumnezeu se revelează omului, fiecare îl primește în maniera sa și acest lucru constituie o mare dificultate. Însă, conform lui Ratzinger, această revelație nu este adresată numai unei persoane, ci poporului lui Dumnezeu, Bisericii, care este subiect al revelației, deci este exclus subiectivismul.

În viața dumneavoastră, părinte Horn, există un înainte și după Ratzinger?

Ca tânără student, eu nutream dorința de a înțelege bine teologia și am avut un mare profesor, Alois Winkllhofer, care înainte de Conciliu ne-a deschis drumul pentru Conciliu. Vatican II pentru mine n-a fost o cezură, ci o evoluție. Și apoi cu Ratzinger venea pentru mine o nouă dezvoltare. Cu el totul a fost foarte intens, nutrind iubire față de Biserică și o prietenie între noi toți. O experiență de viață, fără de care eu n-aș fi putut fi profesor: acolo a venit adevărata bucurie de a fi teolog. Apoi, în 1977 m-am întors în casa mea, a salvatorienilor, și timp de un semestru am fost profesor la Passau. Apoi am mers la Augusburg, în 1981, ca profesor de teologie dogmatică, iar în 1986 din nou la Passau, ca profesor de teologie fundamentală.

Și astăzi dumneavoastră sunteți emerit de teologie fundamentală...

Da, deja din 1999, sunt bătrân...

Dar astfel ați putut să vă îndepliniți mai bine angajarea dumneavoastră în diferitele realități menite să răspândească opera și gândirea teologului Ratzinger... Puteți să ne ilustrați asta, împreună cu diferitele inițiative pe care le realizați?

Mai întâi aș vrea să spun un cuvânt cu privire la întâlnirile lui Schülerkreis. Eu și profesorul Siegfried Wiedenhofer, ultimii asistenți ai lui Ratzinger, am pregătit primele întâlniri ale Schülerkreis, în fiecare an într-o localitate diferită, în special în Bavaria, dar și în alte părți ale Germaniei. Dar devenind încet-încet o activitate prea grea pentru cardinalul Ratzinger, am început să ne reunim aproape de Regensburg în perioada vacanțelor sale, la sfârșitul lui august sau începutul lui septembrie, și el venea la Simpozion din casa lui de la Pentling. Apoi, când a fost ales Papă, ne-a invitat o dată la Castel Gandolfo. Noi i-am luat un pic mâna și i-am cerut să facă asta în fiecare an, ca înainte...

Și acest lucru încă mai continuă?

Într-un anumit mod da, pentru că noi ne întâlnim la Castel Gandolfo și apoi îl întâlnim în Vatican, nu numai pentru Sfânta Liturghie, ci și pentru un moment personal: fiecare îl poate saluta și el vorbește cu fiecare. Aceasta este o mare bucurie pentru noi, dar și pentru el, pentru că se simte ca părintele unei familii teologice și chiar spirituale.

Să ne întoarcem la diferitele institute care răspândesc teologia și spiritualitatea teologului Ratzinger.

Deja înainte de alegerea sa ca Papă voiam să facem în așa fel ca teologia sa să rămână vie și ne-am gândit să instituim o Fundație. Acest lucru a avut loc în 2007, cu Joseph Ratzinger Papst Benedikt XVI - Stiftung, la München. Ca răspuns la exigența de a căuta tineri teologi care studiază teologia lui Ratzinger, în 2008 am fondat apoi un alt Cerc de studenți, căruia i-am dat numele de Noul Schülerkreis. Au un nume asemănător, așadar se văd prinși în această familie, chiar dacă nu sunt foști studenți, ci studenți într-un alt mod. Ei se reuneau tot la Castel Gandolfo, însă când Papa Ratzinger ajungea la noi pentru a discuta teologia, prefera ca familia sa teologică să rămână singură cu el și ei întrețineau discuții separate. Însă acum, după renunțarea Sfântului Părinte, ne-au reunit în discuțiile teologice, deși ei au o zi pentru ei înșiși, așa ca și noi. Facem un schimb de experiențe teologice, spirituale, pastorale, deci nu numai de teologie, ci și de viață. În sfârșit duminica îl întâlnim pe Sfântul Părinte pentru Euharistie.

Care va fi tema din acest an?

În mod normal Schülerkreis, în timpul reuniunii la Castel Gandolfo, propune trei teme și numele câtorva personalități pentru anul următor. La sfârșitul întâlnirii eu merg la Sfântul Părinte pentru a-i prezenta acestea. De data aceasta, după o reflecție ulterioară, la sfârșitul lunii noiembrie Papa emerit Benedict a ales tema "Cum să vorbim astăzi despre Dumnezeu", invitându-l pe profesorul Tomás Halík, preot ceh, un om special, cu diferite experiențe din lumea modernă.

Cum lucrează diferitele institute pe care le-ați amintit?

Cardinalul Ratzinger a dorit mereu ca aceste institute care lucrează pentru teologia și spiritualitatea sa să nu acționeze izolați și nici unul împotriva altuia, pentru că într-un anumit mod sunt uniți. De aceea noi - Fundația din München din Bavaria - suntem în relație cu Institut Papst Benedikt XVI din Regensburg, care se îngrijește de publicarea lui Opera omnia a sa și în fiecare an organizează un Simpozion cu privire la cartea care este editată. Lucrăm cu ei, unii dintre noi sunt inserați în acest institut și noul episcop de Regensburg într-un anumit mod aparține Fundației noastre. Așadar sunt împletite. În afară de asta voiau ca unul dintre noi să facă parte din Consiliul de administrație al Fundației Vaticane și am fost ales eu, pentru că vorbesc italiana și reprezint Stiftung-ul, împreună cu un alt coleg. Suntem în relație și cu Fundația din orașul în care s-a născut Sfântul Părinte, Marktl am Inn, denumită Stiftung Geburtshaus Joseph Ratzinger, care în fiecare an a promovat un Simpozion, la care am participat.

Ce raport există cu Fundația Vaticană Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea?

Noi suntem debitori față de Fundația Vaticană, în special pentru că ne-a ajutat mult în organizarea a două simpozioane în Africa, ambele despre "Isus din Nazaret". Ambele întâlniri au obținut rezultate foarte bune. Primul s-a desfășurat în Benin, în septembrie 2013, în franceză. A fost un mare eveniment, în timpul Anului Credinței. Anul acesta am mers la Morogoro, în martie, într-o universitate întemeiată de Congregația mea pentru călugării care nu puteau să studieze în seminarii, pentru că acestea erau pline. Un simpozion în engleză cu aproape 500 de participanți și printre ei și cinci episcopi și mulți călugări și surori. În Benin modul de abordare a fost mai mult științific, în Tanzania mai pastoral, cu un nivel accesibil tuturor. În mod normal în Africa nu există posibilitatea de a-l citi mult pe Ratzinger, sunt cărți scumpe... Am oferit o introducere la teologia sa în vederea marii opere care este "Isus din Nazaret" și au primit-o cu bucurie imensă. Entuziasmul a fost cu adevărat însemnat, pentru că încă nu cunoscuseră teologia lui Ratzinger, cu marea sa bogăție și spirituală și acest lucru a deschis inimile. Așadar simțim datoria și angajarea de a lucra mai mult în această linie. Acum noi vrem să pregătim, dacă este posibil, un Simpozion la Berlin, despre marile teme sociale și politice, despre importantele discursuri ale Sfântului Părinte la Regensburg, la Berlin, la Paris, la Londra și altele... Aceasta este o mare provocare, care se va realiza probabil anul viitor.

Dumneavoastră ați sărbătorit de puțin timp 80 de ani...

A fost o mare surpriză pentru mine că la sfârșitul Întâlnirii din acest an, după Euharistia cu Sfântul Părinte, mi-au dat o carte, nu știam asta... Un volum realizat de Noul Schülerkreis cu alții, între care cardinalul Koch și cardinalul Schönborn, care a scris introducerea. Se intitulează "Dienst und Einheit" (Slujire și Unitate), și cuprinde studii despre primatul lui Petru, sub aspectul ecumenic. Firul roșu al volumului - care a fost îngrijit de Michaela C. Hastetter și Christoph Ohly, purtători de cuvânt ai Noului Schülerkreis - este studiul teologiei oficiului petrin dezvoltat de Joseph Ratzinger.

După o existență dedicată teologiei și rugăciunii, ce se înțelege despre viață și despre credință? Ce simțiți să spuneți tinerilor și mai în general oamenilor obișnuiți?

Ce aș vrea să spun? Ca tânăr teolog am considerat foarte util, ba chiar necesar, că am găsit un profesor care a fost pentru mine o călăuză personală. Un tânăr teolog are probabil multe întrebări și chiar multe obscurități și a putea vorbi cu oameni care sunt un exemplu sacerdotal și de adevărat teolog a fost pentru mine o mare binefacere. În afară de asta, pentru noi, studenții lui Ratzinger, a fost un adevărat, măreț har că am găsit prieteni care trăiesc într-o anumită fraternitate, și cred că pentru tinerii de astăzi este și mai necesar să aibă prieteni care pe de o parte discută despre teologie, dar pe de altă parte au experiență de viață comună, de viață spirituală. Astăzi și în Germania există tineri care caută o strânsă relație cu Euharistia și care doresc un moment de tăcere și de adorație, deci o relație personală cu Isus. Mi se pare oportun ca să existe aceste posibilități de a intra în credință, adică întâlniri în care se ilustrează centrul credinței, se pot pune întrebări și se poate vorbi despre credință și despre dificultățile legate de ea și de Biserică. Trebuie să oferim aceste oportunități tinerilor, așa ei pot să crească. Dar și momente de tăcere în fața lui Cristos euharistic urmate de un schimb de opinii. Aceste experiențe sunt foarte utile, probabil mai mult decât în timpurile noastre. Desigur teologia poate să prezinte dificultăți pentru credință: există atâția teologi și diversitate de gândire. Dar a găsi un mare teolog care este în același timp un om al Bisericii și un om al spiritualității și să studiezi o astfel de teologie, ca aceea a Papei Benedict sau a teologilor asemănători cu el, poate să constituie cu adevărat un ajutor foarte mare pentru un tânăr. Teologia și spiritualitatea, teologia și Biserica: atunci când toate acestea merg împreună, ajută mult.

Eu ca tânăr teolog am putut să fac parte din acest Cerc de studenți care au făcut cercetări teologice; dar acolo s-au născut și prietenii și eu care sunt un călugăr am și familia mea călugărească. Însă aceste două elemente din viața mea n-au fost niciodată opuse, unul l-a susținut pe celălalt și acest lucru m-a ajutat mult în existența mea. Desigur, unul dintre cele mai mari haruri pe care le-am primit în viața mea este că l-am întâlnit pe Ratzinger într-un mod așa de puternic.

Să încheiem tocmai cu o amintire a raportului dumneavoastră cu profesorul Ratzinger...

Am întreținut discursuri amicale, el s-a interesat mereu de activitatea mea și de cea a lui Schülerkreis... Dar îmi amintesc că atunci când eram asistentul său, eu mă ocupam și de îngrijirea studenților străini, care veneau eventual dintr-un alt continent. El voia ca să stabilesc relații cu ei, să cunosc dificultățile lor. Se interesa și de mijloacele financiare pentru a-i susține. Odată un student nu voia să accepte un ajutor și Ratzinger i-a spus: "Cel care nu vrea să accepte, nu trebuie să dea". Unul care nu este așa de umil ca să accepte ceva de la altul, nu poate să dea ceva altora. Dacă eu sunt gata să primesc de la altul un dar, atunci în această umilință a primirii pot să și dau. Studentul care mi-a povestit această istorie nu a uitat niciodată lecția.

(După Zenit, 21 decembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat