Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a IV-a din Advent - B

Oare îmi vei zidi casă în care să locuiesc eu? Domnul îți vestește că-ți va zidi el însuși o casă! (cf. 2Sam 7,7.11)

Iată-ne ajunși în cea de-a patra duminică din Advent, în ultima duminică de pregătire, atât pentru sărbătoarea Nașterii Domnului, care deja ne bate la ușă, cât și pentru a doua venire a lui Isus. În acest timp scurt care ne mai desparte de sărbătoarea Crăciunului, Biserica voiește să mai adauge câteva bune învățături la pregătirea noastră creștină, pentru a întâmpina și trece cu bine sărbătorile care se apropie.

Creștinismul a fost introdus în Boemia de către sfinții Ciril și Metodiu, pe vremea regelui Vratislau; la moartea acestuia, în anul 920, credința creștină se afla încă la începuturile ei, și mulți principi păstrau încă obiceiurile lor păgâne. Chiar familia regală era împărțită: mama regelui, Ludmila (860-921), împreună cu fiul mai mare, Venceslau (907-929), urmau noua credință, având o capelă pentru slujbe în interiorul palatului; soția regelui, Drahomira (900-921), și fiul mai mic, Boleslau (915-967), erau de partea nobililor care nu îmbrățișaseră creștinismul. Boreslau, numit și cel Crud, care rămăsese păgân, care se purta rău cu toți și care și-a ucis și fratele pentru a-i lua tronul, nu era iubit de popor. Venceslau, numit de popor "cel bun și sfânt" și care devenise creștin, era iubit de popor. Venceslau, înainte ca să fie iubit, ascultat și susținut de popor, el mai înainte, iubea, asculta și susținea oamenii în nevoile lor. Personal ducea săracilor alimente, îmbrăcăminte și lemne de foc; personal ducea medicamente bolnavilor și le pansa rănile; personal le dădea exemplu de viață creștină, trăind cum a trăit Isus (cf. 1In 2,6).

Așa cum a procedat sfântul rege Venceslau cu poporul său, așa a făcut și Isus, împăratul cerului și al pământului, cu noi; el, văzând lipsurile, rănile și durerile noastre, s-a despuiat de măreția sa împărătească și, pentru a ne vindeca pe noi cei răniți de păcat, s-a întrupat din sânul Fecioarei; a copilărit și muncit la Nazaret; a predicat, a hrănit și a vindecat mulțimile pe tot cuprinsul țării; a suferit, a murit și a înviat la Ierusalim; s-a înălțat la cer cu umanitatea noastră de pe un munte din Galileea și ne atrage la sine. Astfel, el și-a arătat mai întâi bunătatea și dragostea sa față de noi (cf. Fil 2,6-11).

Învățătura pe care Biserica vrea să ne-o aducă astăzi este aceea că religia creștină se deosebește toate celelalte religii ale lumii prin aceea că, dacă în toate celelalte religii ale lumii accentul se pune pe ceea ce omul trebuie și poate să facă pentru Dumnezeu, ca mai apoi să primească darurile lui, în religia creștină accentul se pune invers, se pune pe ceea ce Dumnezeu a făcut și face pentru om, ca mai apoi omul să-i poată mulțumi și sluji. Aceasta este tema pe care o dezvoltă lecturile biblice de astăzi.

Prima lectură (cf. 2Sam 7,1-16) ne spune că, pe când David locuia în splendida sa casă de cedru din Ierusalim, și-a amintit că, tot la Ierusalim, chivotul Domnului locuia într-un simplu cort. Atunci s-a gândit ca alături de casa lui să-i ridice și Domnului o casă, un templu demn de măreția lui. Domnului i-a plăcut planul lui David. Dar și Dumnezeu avea din veșnicie un plan pentru David și dinastia lui, iar planul divin trebuie să aibă prioritate. Înainte ca David să-i ridice Domnului o casă la Ierusalim, Dumnezeu vrea ca David să accepte ca mai întâi Domnul să-i zidească lui David o casă, mult mai mare și mai importantă decât templul pe care l-a plănuit David pentru Domnul. De aceea, Dumnezeu îi vestește lui David, prin profetul Natan, că el însuși îi va construi lui o casă, adică, o dinastie, un tron și o împărăție, care vor dăinui veșnic înaintea sa, prin nașterea unui "fiu" care se va ivi din coapsele sale; dar acestui "fiu" Domnul însuși îi va fi tată, iar el îi va fi Domnului "fiu". Plin de uimire și surprindere plăcută, David a acceptat planul divin, ca Domnul mai întâi să-i facă lui o "casă", și a spus în psalmul responsorial de astăzi: "Milostivirea Domnului în veci o voi cânta, cu gura mea voi spune din neam în neam adevărul tău" (Ps 89,2).

În evanghelia de astăzi (cf. Lc 1,26-38) avem o situație asemănătoare. Maria stătea liniștită în casa părintească de la Nazaret și se gândea cum să trăiască o viață dăruită lui Dumnezeu, alături de feciorelnicul ei soț, Iosif. Dar Dumnezeu îi apare Mariei și îi cere ca, mai înainte ca ea să-i poată sluji Domnului alături de Iosif, ea să se lase slujită de el, prin lucrarea sa bună, prin lucrarea mântuirii, prin nașterea lui Mesia pe care el vrea să o facă în ea. Maria a acceptat să se lase slujită și mântuită de Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt, și i-a răspuns astfel lui Dumnezeu: "Iată, roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău" (Lc 2,38). Și apoi a putut foarte bine să-i aducă Domnului cea mai plăcută și înaltă slujire și să colaboreze cu el la lucrarea sa de mântuire a tuturor oamenilor.

Am auzit, poate, de "Icoana Maicii Domnului cea cu trei mâini". Ea este un simbol al slujiri Mariei, lui Dumnezeu și oamenilor. Această icoană se află în prezent la Mănăstirea Hilandar, din Muntele Athos, Grecia. Icoana Maicii Domnului a fost concepută și pictată cu trei mâini pentru a arăta că Maica Domnului, după ce a acceptat planul lui Dumnezeu de mântuire, prin Cristos și Duhul Sfânt, slujește cu multă dăruire atât pe Dumnezeu, cât și pe oameni: cu o mână îl slujește pe Isus, iar cu celelalte două îngrijește de oamenii de mântuit. Nu trebuie să uităm niciodată că Maica Domnului, dar și toți ceilalți sfinți, își petrec paradisul făcând bine oamenilor de pe pământ. De aceea și noi să slujim lui Dumnezeu și mântuirii oamenilor.

Și iarăși, când Maria s-a întors acasă din vizita ei în casa lui Zaharia și Elisabeta, Iosif a aflat că, în acest timp, logodnica lui a zămislit de la Duhul Sfânt. Frământat de vorbele lumii și neînțelegând misterul, Iosif a hotărât să o lase pe Maria în ascuns. Atunci Domnul îi împărtășește și lui Iosif planul său mântuitor și îi cere să primească mântuirea sa, prin lucrarea lui Mesia, pe care logodnica Maria îl poartă în sânul ei, și căruia el îi va da numele de Isus. Iosif acceptă mântuirea lui Dumnezeu și i se dedică fără să mai rostească nici un cuvânt în toată viața lui (cf. Mt 1,18-24).

Cu șase luni înainte de Bunavestire a Mariei, Zaharia și Elisabeta, două rudenii ale Mariei, doi soți în vârstă care nu aveau copii, îl slujeau pe Dumnezeu în post și milostenii, în rugăciuni și vegheri sfinte, în templu și în casă, pentru a primi un copil. Dumnezeu îi apare lui Zaharia în templu și-i spune că, mai înainte ca el, Domnul, să primească de la el posturile, milosteniile, rugăciunile și vegherile sale, ei să primească de la Domnul slujirea și mântuirea, mult mai importantă decât nașterea unui copil, prin lucrarea lui Mesia care va veni, și pe care fiul lor, pe care ei îl așteaptă, îl va sluji. Zaharia, învățat ca numai el să-i slujească Domnului, nu poate concepe ca Dumnezeu să-i slujească lui, de aceea, deși îi place propunerea lui Dumnezeu, îi vine greu să creadă o minune ca asta, îi vine greu și să renunțe la ideile sale, și din aceste cauze șovăie în a da răspunsul potrivit și necesar. De aceea, pentru șovăirea lui între lege și har, va rămâne mut până ce va vedea puterea lucrării lui Dumnezeu. La nașterea copilului cerut și așteptat, Zaharia și Elisabeta au crezut pe deplin și au acceptat lucrarea mântuitoare a lui Dumnezeu, prin Mesia, pe care fiul lor îl va sluji. De aceea, Zaharia și toată casa lui înalță o cântare de preamărire a lui Dumnezeu (cf. Lc 1,1-25.67-80). Iar Ioan, prin viața sa austeră, prin predicile lui înfocate, prin suferințele și moartea sa, i-a pregătit Domnului un popor gata să-l primească pe Isus (cf. Lc 1,17).

Sfântul Paul, care ne vorbește în cea de-a doua lectură de astăzi, orbit și el de diavol și de mentalitatea lumii, ca Zaharia și Iosif, și neînțelegând misterul mântuirii lui Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt, o bună parte din viața sa a refuzat mântuirea prin Isus. Ba mai mult decât atât, în orbirea sa fariseică îl prigonește pe Isus care trăiește în creștini, crezând că prin aceasta aduce cult lui Dumnezeu (cf. In 16,2). Pe drumul Damascului însă (cf. Fap 9,1-6), pe când mergea să-i aresteze și să-i întemnițeze pe creștini, Isus îi descoperă "taina ascunsă de veacuri", taina mântuirii prin Cristos și Duhul Sfânt, taină care va deveni "evanghelia sa". Sfântul Paul acceptă mântuirea prin Isus și Duhul Sfânt, devine un apostol al acestei mântuiri, lăudând gloria harului lui Dumnezeu, singurul înțelept de urmat (cf. Rom 16,25-27).

Dacă nu vom începe prin a primi mai întâi mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, păcatele noastre vor rămâne neiertate, sufletele noastre vor rămâne pătate și întinate, noi vom rămâne slăbiți ca frunzele uscate spulberate de vânt, iar toate faptele noastre bune vor fi ca un veșmânt pătat (cf. Is 64,5-6).

Biblia ne spune că: "Noi îl iubim pe Dumnezeu, pentru că el ne-a iubit mai întâi" (1In 4,19); pentru că el ne-a ales mai întâi (cf. In 15,16), ne-a chemat mai întâi (Ef 1,4-6), ne-a mântuit mai întâi (cf. In 5,17), a suferit și a murit pentru noi mai întâi (cf. Fil 2,5-8).

Adventul, Crăciunul, Postul Mare, Învierea Domnului, Înălțarea Domnului, Rusaliile, Timpul de peste an, Sfinții constituie lucrarea lui Dumnezeu făcută pentru noi, înainte ca noi să facem ceva pentru el. De aceea, numai după ce noi, mai întâi, vom primi mântuirea lui, vom primi și noi harul să-l slujim pe el, iertând aproapelui nostru (cf. Lc 6, 35); lăsând pe tata și pe mama, pe soțul sau soția, pe fiul și pe fiica, pământurile și bunurile, pe noi înșine și chiar viața noastră; luându-ne crucea în fiecare zi și mergând după dânsul; murind pentru el și pentru frații noștri (cf. Lc 14,26-27; 1In 3,16; 4,21).

Nouă, creștinilor, care peste câteva zile vom celebra Nașterea lui Isus, Dumnezeu ne cere, prin exemplele conținute în lecturile de astăzi, să ne reînnoim acceptarea mântuirii noastre de la Botez; să-i deschidem iar inima, ca el să se renască și să crească iar în noi.

Iar deschiderea inimii noastre pentru Isus, care stă gata să se nască în sufletele noastre, începe cu o spovadă bună. Isus nu poate intra, nu se poate naște, nu poate crește și nici nu poate lucra într-un suflet întinat de păcat și stăpânit de diavol. De aceea, Adventul ne cheamă la spovadă, în vederea Crăciunului. Iar omul curățit de păcat și mântuit, asemenea aleșilor din lecturile de astăzi, nu mai trăiește pentru el însuși, dar trăiește numai pentru Dumnezeu și aproapele (cf. 2Cor 5,15).

Locuitorii unui ținut aveau un rege foarte bun care, an de an, vizita fiecare familie în parte. Într-o zi, un om s-a prezentat la rege cu următoarea plângere: Maiestate, aveți un obicei foarte frumos de a vizita în fiecare an fiecare familie în parte. Pe mine de ce nu m-ați vizitat niciodată? Atunci regele i-a răspuns cu blândețe: De-ai ști cât de mult am dorit să te vizitez; dar nu am reușit în nici un an, pentru că drumul spre casa ta este plin de bolovani, de spini și de buruieni. Și dacă voi curăța drumul, veți veni și la mine? Desigur, i-a răspuns regele. Și acel om, cu întreaga sa familie, s-a apucat de treabă, curățind drumul spre casa lor. A fost greu, au muncit mult, dar recompensa a fost pe măsură, pentru că în anul următor regele a intrat și la el. Și tare mult s-a bucurat și și-a zis: s-a meritat!

Să facem și noi această lucrare în sufletele noastre! În prag de Crăciun, Dumnezeu ne cere, ca Mariei, ca lui David, ca lui Iosif, ca lui Zaharia și Elisabetei, ca lui Paul, ca tuturor creștinilor buni și ca și omului din povestirea de mai sus, să primim mântuirea lui Isus, lăsându-l să ne ridice păcatele (cf. In 1,29). Atunci vom deveni asemenea Mariei, o arcă binecuvântată și plină de harul lui Dumnezeu (cf. Lc 1,28), o arcă purtătoare de iertarea și mântuirea lui Dumnezeu (cf. 2Sam 6,10; 1Cr 13,13; 15,25) .

Un tânăr povestește că, într-una din excursiile sale, trecând pe lângă o cascadă, a văzut în cuva ei o bucățică de lemn care se învârtea în loc. Se învârtea și se întorcea mereu în locul unde căzuse. Din când în când, se părea că o să se lase antrenată de curent și că o să poată pluti mai departe, dar vârtejul o prindea și o întorcea înapoi.

Așa este viața multor oameni. Ea descrie fără încetare aceleași vechi cercuri: aceleași vechi păcate, aceleași vechi nevoi, aceeași veche răutate, aceeași veche nemulțumire, aceeași veche disperare. În fiecare zi aceleași gesturi, aceeași rutină, aceeași întoarcere în cerc! Viața lor se scurge mereu, dar ei nu ies din cuva obișnuinței, a păcătoșeniei și a zbuciumului. Este nevoie urgentă de a merge la Dumnezeu cu viața și păcatele lor, căci numai el îi poate scoate de acolo și le poate schimba și îmbucura viața.

La sfântul Francisc de Sales (1567-1622), episcopul orașului Geneva, veni odată un om zbuciumat, ca să se intereseze cum și când s-ar putea spovedi. Omul se purta cât se poate de timid și rușinat. La un moment dat, l-a întrebat pe episcop: "Ce ați crede despre mine, Preasfințite, dacă v-aș mărturisi toate marile mele păcate?" "Te-aș considera drept un sfânt - răspunse sfântul Francisc de Sales - pentru că numai sfinții și-au mărturisit fără nici o sfială păcatele și au primit mântuirea lui Dumnezeu!" Omul, auzind acest răspuns încurajator, a prins curaj, și a făcut o spovadă bună. Noi toți trebuie să știm că atunci când mergem la sfânta spovadă devenim curați ca sfinții și îngerii, că devenim o locuință bună pentru nașterea lui Isus.

Repet, primirea mântuirii lui Dumnezeu și schimbarea vieții începe cu o spovadă bună. "Creștinule, pentru ce te sfiești în a-ți mărturisi păcatele în fața preotului, un om de mântuit ca și tine?", întreabă sfântul Augustin (354-430). "Isus nu a dat puterea dezlegării păcatelor nici îngerilor, nici arhanghelilor, nici chiar Maicii sale, ci preotului, un om de mântuit ca și tine", zice și sfântul Ioan Gură de Aur (347-407).

Să pregătim calea lui Isus spre inima noastră, să primim mântuirea și iertarea lui printr-o spovadă bună, căci, chiar dacă s-ar naște Isus de mii de ori în altă parte, dacă nu s-a născut și în sufletele noastre tot pierduți și în păcatele noastre vom rămâne.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat