Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Neprihănita Zămislire a Mariei - 2014

Bucură-te, Marie, cea plină de har, Domnul este cu tine (cf. Lc 1,28).

Bucură-te, Marie, cea plină de har, Domnul este cu tine (cf. Lc 1,28). Acesta este salutul pe care îngerii cerului și oamenii pământului din toate neamurile și din toate generațiile, i-l aduc și astăzi Preacuratei Fecioare Maria Neprihănit Zămislită, și "toată frumoasă", în care Dumnezeu cel atotputernic și sfânt, "a făcut lucruri minunate"(Lc 1,48-49).

Nouă, creștinilor, ne este foarte drag cuvântul "har", har de care a fost umplută Maica Domnului, pentru că noi înșine "am fost mântuiți prin har", adică am fost iertați, curățiți de păcat și de urmările lui (cf. Ef 2,8-9); dar, în același timp, tot prin har, am fost și înfrumusețați, perfecționați și făcuți vrednici de iubirea lui Dumnezeu (cf. Ef 5,27).

Profetul Isaia descrie astfel starea noastră de după păcat: "Noi toți eram precum cel impur, toate faptele noastre de dreptate erau ca o haină întinată; noi toți ne veștejeam ca frunza, păcatele noastre ne spulberau ca vântul" (cf. Is 645).

O mamă, al cărui fiu dezertor din armată a fost condamnat la moarte, s-a dus la Napoleon I (1769-1821) și a cerut pentru el "harul" grațierii. "Nu merită să fie grațiat", a răspuns împăratul. "Eu nu cerut ceea ce merită, eu am cerut «harul grațierii»". Mișcat, împăratul l-a grațiat; iar ostașul a devenit om bun.

Și acum întrebarea: Ce este harul? Catehismul ne spune că harul este un "dar" suprafiresc pe care ni-l dă Dumnezeu spre mântuirea noastră, pentru meritele lui Isus Cristos.

Totdeauna, harul se confundă cu dragostea: cu dragostea Tatălui pentru fiul său care i-a risipit averea, pe care îl reprimește ca fiu, pentru ca el să se convertească (cf. Lc 15,11-24); cu dragostea păstorului bun care își dă viața pentru mântuirea oițelor sale (cf. In 10,11); cu dragoste acelui nobil care a cumpărat, cu preț mare, pe un sclav bătrân, pentru ca să-l elibereze pentru totdeauna (cf. 1Cor 6,20; 1Pt 1,19); cu dragostea logodnicului care și-a dat ochii și apoi viața pentru mireasa sa (cf. Ef 5,25-27); cu dragostea acelui cerb, dintr-o povestire pioasă, care a sărit în bătaia puștii vânătorului, pentru a-i salva viața căprioarei sale (cf. In 10,18); cu dragostea acelei mame care a sărit în foc pentru a-și salva copilul din casa cuprinsă de flăcări; cu dragostea acelei mame părăsite, care alerga după fiica ei pătimașă, ca să se întoarcă acasă; cu dragostea acelei mame, care ucisă de fiul ei, pentru logodnica sa, poartă încă grijă de fericirea lui (cf. In 11,50); cu dragostea acelui frate credincios care și-a asumat crima fratelui ucigaș și a murit în locul lui (cf. Is 53,5).

Harul este dragostea care îl determină pe Dumnezeu să nu se poarte cu noi după păcatelor noastre și nici să nu ne plătească după răutățile noastre (cf. Ps 103,10). Harul este revărsarea gratuită a dragostei lui Dumnezeu asupra oamenilor sub formă de bunătate, blândețe, iertare și mântuire, pentru ca ei să se întoarcă la el (cf. Rom 2,4; 2Pt 3,9). Harul "este dragostea care îl face pe Dumnezeu să rămână fidel față de noi, chiar și atunci când noi suntem infideli față de el (cf. 2Tim 2,13). Harul este dragostea lui Dumnezeu, care "atât de mult a iubit lumea, că l-a dat și l-a jertfit pe Fiul său unul născut, pentru ca oricine crede în el să nu moară, ci să aibă viață veșnică" (In 3,16). Harul este dragostea lui Dumnezeu care bate la porțile inimilor noastre chiar și atunci când ele rămân închise față de el (cf. Ap 3,20-21).

Toate aceste cuvinte frumoase spuse despre "har" sunt cuprinse în lecturile biblice ale solemnității de astăzi, care ne vorbesc despre căderea omului în păcat și despre ridicarea lui de către dragostea lui Dumnezeu, în Cristos și Duhul Sfânt.

Prima lectură de astăzi (cf. Gen 3,9-15.20) ne arată cum, după ce oamenii s-au lăsat amăgiți de diavol, au păcătuit, cum, după ce i-au întors spatele lui Dumnezeu și i-au spus: "Pleacă de la noi. Nu voim să cunoaștem căile tale" (Iov 21,14); cum după ce au ajuns cu toții ca necurații și toate faptele lor bune au devenit ca un veșmânt pătat; cum după ce au căzut cu toții ca frunzele uscate și fărădelegile i-au spulberat ca vântul (cf. Is 64,6); după toate acestea Dumnezeu i-a căutat, i-a mângâiat și le-a adus promis mântuirea.

Evanghelia de astăzi (cf. Lc 1,26-38) continuă ideea primei lecturi și ne spune că Dumnezeu, cel părăsit și refuzat de oameni, a revărsat peste ei bunătatea, blândețea, iubirea și mântuirea sa, pregătind din veșnicie, atât pe Mesia, mântuitorul promis, cât și pe Maria, neprihănit zămislită, care avea să nască pe Mesia. La Maria l-a trimis Dumnezeu pe îngerul său ca să aducă lumii vestea cea bună a nașterii Mântuitorului lumii. Isus a venit, a căutat și a mântuit ceea ce era pierdut în Adam (Mt 18,11; Lc 19,10). Când Adam, capul omenirii, a căzut în păcat, toți urmașii lui au căzut împreună cu el și împreună cu el au murit fizic și spiritual. În momentul păcatului, oamenii i-au zis lui Dumnezeu, împreună cu satana: "Nu mai vreau să-ți slujesc ca rob!" (Ier 2,20) sau "Pleacă de la noi. Nu voim să cunoaștem căile tale" (Iov 21,14). Dar momentul mântuirii, Dumnezeu, în Duhul Sfânt, i-a spus fiecărui păcătos în parte: "Trezește-te, tu, care dormi, ridică-te dintre cei morți și te va lumina Cristos" (Ef 5,14).

Lectura a doua (cf. Ef 1,3-6.11-12) duce și mai departe ideea și ne spune că Isus, cel născut din sânul imaculat al Mariei neprihănit zămislite, prin patima, moartea și învierea sa a adus lumii cufundate în păcat: binecuvântarea, sfințirea, alegerea, adoptarea, înfierea, măreția, predestinare, mântuirea și viața veșnică. Iată de unde am căzut și iată unde am fost înălțați prin harul lui Dumnezeu.

Revenim iarăși la căderea noastră, pentru a înțelege mai bine harul mântuirii divine. Dacă diavolul a uzat de toată ingeniozitatea sa malefică pentru a o amăgi pe Eva, să lase porunca lui Dumnezeu să lase închinarea lui Dumnezeu, să lase ascultarea de Dumnezeu și să mănânce din rodul pomului oprit. Dacă diavolul a rostit cele mai oribile minciuni despre Dumnezeu: cum că ar fi nedrept și aspru; cum că ar avea o Legea tot nedreaptă și aspră; cum că nu ar fi fost sincer față de om și nu i-ar voi fericirea; cum că Dumnezeu se teme ca oamenii să ajungă înțelepți, cunoscând binele și răul, căci atunci și-ar pierde puterea; cum că Dumnezeu nu ar conduce bine universul, așa cum l-ar conduce el, numai să intre omul în capcana lui Satana. Dacă diavolul a oferit și oferă oamenilor nadă, ca pescarul la pește, "bunurile sale", adică otrăvurile sale mortale: libertate fără Dumnezeu; pofte fără Dumnezeu; plăceri fără Dumnezeu; viață cu bani, bogăție, putere, mărire deșartă, fără Dumnezeu. Dacă diavolul oferă și creștinilor otrăvuri letale: botez fără credință, mântuire fără cruce, iertarea fără pocăință, împărtășanie fără spovadă, viață creștină fără responsabilitatea evangheliei, viață veșnică fără Cristos etc. Asta înseamnă că interesul lui în privința oamenilor este maxim. Asta înseamnă că ura și răzbunarea contra oamenilor sunt maxime. Asta înseamnă că răul uneltit contra oamenilor este maxim. Toate acestea le-a făcut și le face pentru a ne lua totul și, pentru a ne pierde cu totul în iad.

Și, iarăși, dacă Dumnezeu a fost atât de prompt în a le promite o nouă Evă și un nou Adam (cf. Gen 3,15), care să strice lucrările diavolului (cf. 1In 3,8) și să-i scoate din valea întunecată a morții în care s-au lăsat împinși (cf. Ps 23,4); în a-i călăuzi departe de pomul vieți pentru a nu rămâne veșnic nefericiți (cf. Gen 3,17-19); în a le acoperi oamenilor goliciunea cu pielea unui animal jertfit (cf. Gen 3,21), ca prefigurare a suferințelor și a morții lui Mesia, pentru mântuirea lor; în a-l promite pe Duhul Sfânt, care i-a părăsit prin păcat, care să le sfințească și să-i umple iarăși de viață... dacă Dumnezeu a făcut și face toate acestea pentru noi, oamenii, asta înseamnă că Dumnezeu ne iubește infinit mai mult decât ne urăște diavolul; asta înseamnă că noi suntem foarte importanți pentru el și că ne vrea veșnic cu el în rai.

Atât din graba diavolului de a ne pierde (cf. 1Pt 5,8; Ap 12,12), cât și din graba lui Dumnezeu de a ne salva (cf. Gen 3,15), noi trebuie să învățăm ceva foarte important; trebuie să învățăm să ne grăbim, ca și sfântul Cristofor (+ 251), de a ieși urgent de sub stăpânirea satanei și de a intra rapid în slujba lui Dumnezeu. Aici este înțelesul chemării zilnice și insistente a Bisericii, de a ne apropia de sfânta Spovadă. Iar, dacă noi nu facem urgent pasul spre Dumnezeu; dacă noi nu apucăm repede mâna salvatoare a lui Dumnezeu; dacă noi nu facem să fie lăudată măreția harului său; dacă noi nu devenim "niște instrumente care cântă gloria lui Dumnezeu" (cf. Ef 1,3-6.11-12); dacă noi nu devenim supuși voinței sale, ca Maria, care toată viața a spus: "Iată slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38), atunci totul este zadarnic, căci Dumnezeu nu mântuiește pe nimeni fără aportul lui. Sfântul Augustin (354-430) spunea: "Cel ce ne-a creat fără de noi, nu ne mântuiește fără de noi".

Astăzi o sărbătorim pe Maria, Fecioara din Nazaret (cf. Lc 1,26); Eva cea nouă promisă din paradis (cf. Gen 1,26); femeia smerită și credincioasă, femeia plină de iubire și speranță (cf. Lc 1,45.48); femeia plină de tot harul Dumnezeu (cf. Lc 1,28); femeia toată frumoasă și neprihănit zămislită (cf. Ct 1,8; 4,7; 5,9; 6,1; 7,7); femeia din al cărui sân neprihănit s-a născut noul Adam, Mesia (cf. Lc 1,35). Dar astăzi o sărbătorim pe Maria și ca acea femeie care s-a temut și fugit de orice păcat; și ca acea femeie care l-a întrebat pe Dumnezeu ce cale trebuie să urmeze, chiar dacă i-au vorbit îngerii cerului (cf. Lc 1,34); pe femeia care a răspuns imediat cu "da" la chemarea lui Dumnezeu (cf. Lc 1,38); și ca acea femeia care a cooperat activ cu harul și Isus, pentru mântuirea lumii (cf. Col 1,24).

Astăzi o sărbătorim pe Maria Neprihănit Zămislită, pe Maria zămislită fără de păcat, pe Maria cea plină de har și toată frumoasă, pe Maria căreia Dumnezeu i-a făcut "mare dar" (cf. Lc 1,28). Dar nimeni să nu creadă că Maria, ca fiică a lui Adam și a Evei, nu a avut nevoie de mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Maria, ca orice fiică a lui Adam și a Evei, a avut nevoie de mântuire și a fost mântuită de Dumnezeu; dar a fost mântuită într-un mod unic și cu totul special. Maria, în vederea nașterii Mântuitorului Isus, a fost ferită din prima clipă a existenței sale de orice prihană a păcatului și de orice experiența a răului, aplicându-i-se anticipat mântuirea lui Isus de la cruce; căci nu era cu putință ca Mântuitorul Isus, ca neprihănitul și sfântul prin excelență, ca puritatea însăși, ca Fiul lui Dumnezeu cel de trei ori sfânt (cf. Is 6,3) să se fi născut dintr-o victimă a satanei și dintr-un sân matern întinat de păcat. Dar tot nimeni să nu creadă că Maria, care a fost mântuită printr-un har unic în întreg universul, nu a cooperat și nu a corespuns la har. Cântarea ei, Magnificat, ne arată că ea a practicat în mod sublim: credința, speranța și dragoste; umilința, lauda și bucuria în Domnul; slujirea, predicarea și jertfa de sine (cf. Lc 1,39-56).

Diferența dintre Maria și noi, cei botezați, stă în faptul că ea fost curățită de orice prihană a păcatului înainte de naștere, iar noi am fost curățiți imediat după nașterea noastră, prin sfântul Botez. O altă diferență între Maria și noi este corespunderea ei perfectă la har și corespunderea noastră imperfectă la harul mântuirii.

Harul neprihănirii și al mântuirii primit de Maria și, apoi, primit și de toți cei botezați, l-a costat pe Dumnezeu cel întreit și unic foarte mult. Pentru mântuirea noastră, Tatăl, pentru un timp, s-a lipsit de intimitatea cu Fiul și cu Duhul Sfânt, pe care i-a trimis cu misiunea mântuirii în lume. Isus s-a lipsit de un timp de intimitatea Tatălui și a îngerilor cerului și s-a coborât pe pământul suferințelor și s-a făcut omul durerilor; s-a întrupat nu cu natura îngerilor, ci cu natura păcătoasă a oamenilor (cf. Rom 8,3); ca să ajungă la noi, în valea întunecată a morții (cf. Ps 23,4), s-a făcut chiar păcat (cf. 2Cor 5,21) și blestem pentru noi (cf. Gal 3,13); ba, mai mult, s-a lăsat abandonat pentru o vreme de Tatăl ceresc (cf. Mt 27,46); a învățat, a mângâiat și a vindecat; a îndurat ocară, suferință și moarte. Duhul Sfânt și-a schimbat acum locuința în noi, de unde se roagă și mijlocește pentru noi cu suspine negrăite (cf. Rom 8,26). Toate aceste lucruri au fost absolut necesare pentru ca noi oamenii, copiii lui Adam și ai Evei, să putem fi mântuiți din valea întunecată a morții și din ruina noastră veșnică, unde ne-am aruncat singuri, deși Dumnezeu ne avertizase (cf. Gen 2,17).

Am citit undeva un fapt care m-a surprins, punându-l în legătură cu mântuirea noastră. Un marinar și-a pus viața în pericol pentru a salva un coleg beat căzut în mare. A doua zi, marinarul l-a întâlnit pe acel coleg, l-a salutat frumos și l-a întrebat cum se simte după incident. La salutul frumos al marinarului, cel salvat i-a răspuns cu o injurie. Marinarul i-a amintit că el este acela care l-a salvat de la înec în noaptea trecută. La aceste cuvinte, au urmat și mai multe injurii. Atunci, m-am gândit că acesta este și purtarea multor oameni, care, deși mântuiți prin jertfa de la cruce, aduc injurii la adresa lui Dumnezeu cel întreit și unic; aduc injurii la adresa celor care lucrează împreună cu Dumnezeu la mântuirea lor. La mântuirea lui Dumnezeu, Maria a răspuns cu laudă (cf. Lc 1,46-47), cu angajare în munca apostolică, cu grija de a-l duce pe Isus la oameni, de a-i orientata pe oameni spre Isus și de a-i aduna pe oameni în jurul lui Isus.

Orice sărbătoare a Mariei ne învață că ea, Maria, este o icoană, este o imagine a Biserici (cf. LG 68). Asta înseamnă că tot ceea ce a făcut Dumnezeu pentru Maria face și pentru fiecare membru al Bisericii.

Asta înseamnă că, așa cum Maria a corespuns la har, tot așa trebuie să corespundem și noi, creștinii. Dacă Maria a fost mântuită prin harul de la cruce, asta înseamnă că și noi am fost mântuiți la fel; Dacă, prin acest har, Maria a fost înfrumusețată ca o mireasă pentru Isus, asta înseamnă că și noi am fost înfrumusețați la fel la Botezul nostru; Dacă Maria a fost chemată să trăiască în credință, speranță și iubire până la moarte, asta înseamnă că și noi am fost chemați la fel; dacă Maria a fost înviată, înălțată, glorificată cu trupul și sufletul la cer, încoronată ca regină pentru a domni veșnic cu Isus, asta înseamnă că și noi vom împărtăși această soartă fericită; dacă Maria a fost chemată să petreacă pământul și cerul, slujindu-l pe Isus și pe oamenii de mântuit, asta înseamnă că și noi am fost chemați să facem la fel. Dacă Maria a răspuns cu "da", la "da"-ul lui Dumnezeu și cu "nu" la "nu"-ul lui Dumnezeu, asta înseamnă că, pentru a împărtăși soarta ei fericită, trebuie să facem și noi ca ea.

Maria Ulatowska (n. 1948 la Varșovia), în cartea ei Viața lui Padre Pio, ne povestește că, pe când Padre Pio era copil, a făcut un pelerinaj cu părinții săi la un sanctuar al Maicii Domnului din sudul Italiei. Printre mulți pelerini care veniseră să o cinstească pe Sfânta Fecioară Maria la acel sanctuar, el a văzut pe o mamă care ținea în brațele sale un copilaș, dar care era diform, care semăna mai mult cu un boț de carne la care nu te puteai uita fără să te îngrozești. Femeia cu pruncul diform în brațe și-a făcut loc prin mulțime și a ajuns până în fața altarului deasupra căruia se afla icoana Mariei, neprihănit zămislite. Aici, femeia, ridicându-și copilul diform în sus, pentru ca Sfânta Fecioară să-l poată vedea bine, începu să se roage cu glas tare: "Maica mea, te rog să-l vindeci. Mor de durere când îl văd cum suferă!" Cum Maica Domnului părea că nu aude, deși mama strigase către ea în mai multe rânduri, femeia și-a aruncat copilul pe altarul ei și a dat să plece. Dar cum copilul a căzut pe altar, a și început să plângă, s-a făcut dintr-o dată normal, s-a ridicat în picioare și și-a strigat mamă-sa pe nume. Toți au rămas uimiți, a fost o minune. Din acel moment, Padre Pio a iubit-o, a cinstit-o și a predicat-o mult pe Maria.

Maria, neprihănit zămislită, Maria toată frumoasă, Maria înălțată cu trupul și sufletul la cer, Maria care domnește cu Isus în cer, lucrează și astăzi, împreună cu Isus, la sănătatea și frumusețea noastră sufletească. De aceea, oricât de diformi sufletește am fi, din cauza păcatului, să strigăm la Maica Domnului și ea ne va obține de la Fiul ei, Isus, harul convertirii și al mântuirii.

O, Marie, zămislită fără de păcat, roagă-te pentru noi, care alergăm la tine, și pentru cei care nu aleargă!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat