Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Femeia care nu se teme de păcat

De Antonio Gaspari

Este scris în Biblie că femeia e cea care va zdrobi capul șarpelui și Luca în Evanghelie scrie: "Bucură-te, cea plină de har, Domnul este cu tine, binecuvântată ești tu între femei" (Lc 1,26-38).

Discuția cu privire la originea și la semnificația teologică a femeii fără păcat, mama lui Isus, a străbătut istoria creștinismului, până când fericitul pontif Pius al IX-lea, la 8 decembrie 1854, a proclamat dogma Neprihănitei Zămisliri.

În 1830, ca urmare a aparițiilor mariane care au avut loc la Rue du Bac la Paris, Catherine Labouré, novice din mănăstire, a creat o "medalie miraculoasă", în care era imprimate cuvintele pe care ea le-a văzut în timpul apariției Fecioarei: "O, Marie, zămislită fără de păcat, roagă-te pentru noi care alergăm la tine".

În 1858, după aparițiile Sfintei Fecioare Maria la Lourdes, Bernadette Soubirous a afirmat că Fecioara i-a apărut spunând: "Eu sunt Neprihănita Zămislire".

Pentru a încerca să înțelegem care este semnificația Neprihănitei Zămisliri în planurile lui Dumnezeu, ce sens are pentru omul modern celebrarea acestei sărbători și, mai ales, ce implică existența unei femei fără păcat în medierea milostivirii lui Dumnezeu, agenția Zenit l-a intervievat pe cardinalul Mauro Piacenza, Poenitentiarius Magnus, de la Tribunalul Penitențiariei Apostolice.

Eminență, se apropie Neprihănita și, în mod paradoxal, pare să "crească" în lume o enormitate de rău... ce ne puteți spune ca Poenitentiarius în această privință?

Privilegiatul loc de observare a forului intern sacramental, tipic al Penitențiariei Apostolice și faptul de a spovedi în mod obișnuit, îmi dă ocazia de a formula câteva reflecții despre mysterium iniquitatis pentru care devine de importanță capitală certitudinea existenței unui punct al umanității nepătat de păcat. Aceasta este Fericita Fecioară Maria!

Cine este cu adevărat Neprihănita?

Maria Preasfântă, Maica Domnului, este Neprihănită prin suverană dispoziție divină, în vederea misiunii sublime încredințate ei de Providență și primită de libertatea ei și prin puterea și cu puterea meritelor prevăzute ale lui Cristos pe cruce. Neprihănita este certitudinea că omenirea nu este în mod necesar păcătoasă. Există în univers o oază, oricât ar fi ea de mică, nemarcată de păcat! Putem privi la ea ca realizare deplină a tot ceea ce inima noastră este și a tot ceea ce inima noastră, în adâncul ei, dorește.

Dar acest mister ne privește și pe noi? Ce-i spune omului de astăzi?

Desigur că ne privește și pe noi, mai ales în dramele colective și personale de fiecare zi, toți avem o absolută nevoie de Neprihănita: avem o absolută nevoie de apartenența sa totală la creaturalitatea noastră, la concreta noastră experiență umană și, în același timp, de totala sa înstrăinare de păcat. O înstrăinare care - dacă ne uităm bine - este o profundă dorință umană și care crește, proporțional, la globala vizibilitate și la violența răului în lume, o dorință care, până la urmă, nu poate să fie sufocată de nicio experiență negativă. Oricând de abisal ar putea să fie uneori răul în care oamenii se prăbușesc, inima noastră este făcută pentru armonia care strălucește în Neprihănita. Și există mereu, în adâncul fiecărui om, deși degradat, o sămânță de nostalgie de bine, pe care caritatea pastorală ne impune s-o valorizăm.

Cum se poate rezista întregului rău din lume? Cum poate fi învins cu binele?

Prima formă de "rezistență la rău" este a-l recunoaște, a-l numi cu numele său, fără mistificări. Am putea spune că păcatul cel mai mare este a nu recunoaște păcatul și a structura forme de autojustificare care, de fapt, zădărnicesc Crucea Domnului nostru Isus Cristos. Sunt mereu ediții actualizate și, mai mult sau mai puțin, mascate de antica erezie gnostică.

Dacă din abisul răului, chiar și numai într-o clipă, se înalță privirea la Neprihănita, ea, Toată Frumoasă, Toată Sfântă, Toată Curată, cu implorarea sa atotputernică, totul este capabil să obțină de la Fiul său, Unic Răscumpărător, totul poate vindeca mijlocirea sa grijulie, totul poate să fie iradiat în mod mântuitor de privirea sa maternă.

Aceasta este "noutatea" creștinismului?

Și aceasta! În Neprihănita este pe deplin realizată profeția, conform căreia Domnul "face noi toate lucrurile" (cf. Ap 21,5). Și timpul nostru are extremă nevoie de această reînnoire profundă.

Maria este noutatea absolută, Maria este creatura nouă definitivă, nu ca fiecare dintre cei botezați, pentru că a fost răscumpărată în mod salutar, ci pentru că în mod misterios a fost ferită în vederea meritelor lui Cristos. Existența acestui "fragment" din universul creat, care n-a cunoscut niciodată umbră de păcat, dilată în fiecare inima și privirea; face capabili de minunăție mereu nouă și susține certitudinea că, împotriva tuturor urâciunilor omului și istoriei, ultimul cuvânt este "Milostivire". O Milostivire mereu oferită de Dumnezeu și niciodată negată!

Maria a trăit într-adevăr ca persoană autentică? A trăit ca femeie liberă?

Neprihănita este cea în care darul luminos al libertății, de care Dumnezeu face părtaș fiecare creatură umană, este folosit în modul cel mai deplin, perfect și realizator. Maria, ca fiecare dintre noi, și spre deosebite de Fiul, ascultă prin credință, arătând omenirii cum este posibilă o folosire deplină a libertății și o ascultare completă, rămânând în dimensiunea de exod a credinței. Însăși libertatea noastră umană, care nu poate fi redusă niciodată la capriciu arbitrar, are în Maria un exemplu luminos și un izvor de speranță. Omul marian este un om liber! Biserica este mariană și de aceea este liberă.

În acest sens, care este momentul cel mai semnificativ din viața Mariei Preasfinte?

Apogeul libertății Mariei este acel "iată-mă" al său la vestea îngerului. Este "da"-ul rostit în fața unui întâlniri și a unei propuneri, așa cum se întâmplă și astăzi pentru orice vestire creștină.

Un "iată-mă", cel al Mariei, care, ca o rază de lumină caldă și luminoasă, străbate istoria până la sfârșitul secolelor; până la construirea definitivă a templului: noul Ierusalim.

Un "iată-mă" care, singur, poate risipi întunericul cel mai dens, indicând cu putere drumul: pe Isus Cristos, cale, adevăr și viață.

Un "iată-mă" care este tresăltarea vibrantă a libertății unei tinere necunoscute și curajoase din Nazaret și care ne amintește că orice act uman liber are valoare infinită, pentru că este în raport cu infinitul.

Acel "iată-mă" al Mariei este pentru totdeauna?

Sfânta Fecioară Maria extinde manita sa asupra întregii istorii a mântuirii, tocmai prin acel "iată-mă" al său, care este reverberație eficace și mângâietoare, sigură și vibrantă, reală și în același timp profetică, a posibilității înfrângerii definitive a răului, deja în istorie. Neprihănita este femeia care în Geneză este indicată în mod profetic ca aceea care "va zdrobi capul șarpelui" și Neprihănita este femeia "îmbrăcată în soare, având luna sub picioarele sale și încoronată cu douăsprezece stele" din viziunea din Apocalips.

Așadar cum să trăim "aproape" de Maica Domnului?

Ei toți bărbații și femeile din istorie pot să se consacre pe ei înșiși, drept "cale sigură" a oferirii totale de sine lui Dumnezeu, în Fiul Isus Cristos. Ei și Inimii sale Neprihănite trebuie să încredințăm existențele noastre! Mijlocirii sale să încredințăm mereu Biserica și întreaga omenire, pe Papa și pe episcopi, familiile, pe tineri, pe bătrâni, pe cei suferinzi de toate suferințele și pe așa-zișii "îndepărtați". Existența lui tota pulchra este, de fapt, orizont autentic de speranță creștină și umană. Pentru aceasta Dante a definit-o "izvor viu de speranță".

Iertați-mi prozaicitatea, dar lectura dumneavoastră nu riscă să fie una prea "spirituală", în fața diferitelor poziții care revendică o nouă recunoaștere a femeilor în Biserică?

N-aș spune "spirituală", decât în accepțiunea creștină a termenului, adică reală. Maria Preasfântă este toate acestea! Biserica însăși trăiește împreună din principiul mariano-carismatic și petrino-instituțional. Și cele două principii sunt complet inseparabile: nu există carismă fără instituție care s-o primească și nu există instituție care să nu fie, ea însăși, carismatică; este adevărat și că însăși succesiunea apostolică se transmite cu impunerea mâinilor, pe cale, întocmai, carismatică. Maria și Petru, în Biserică, sunt în mod constitutiv înseparabili. Și cine este mai mare dintre cei doi? Desigur Maria!

Dacă apoi dumneavoastră vă referiți la tema reiterată a hirotonirii sacerdotale a femeilor, nu pot decât să-l citez pe papa Francisc care afirmă textual: "Biserica a vorbit și a spus nu. Ioan Paul al II-lea s-a pronunțat cu o formulare definitivă, acea poartă este închisă" (Conferință de presă, 28/07/2013).

Din punct de vedere teologic, într-un context cultural care pune în discuție tot mai violent însăși unitatea duală bărbat-femeie, cred că trebuie să existe o profundă și eficace "alianță antropologică", întemeiată mai întâi pe rațiune și apoi pe revelație.

Cu adevărat considerați că acest lucru este posibil?

Faptul că femeile nu pot să primească hirotonirea sacră nu implică deloc o "supușenie" a lor. În Biserică toți suntem în slujire, și Papa este "Slujitorul slujitorilor lui Dumnezeu"; a fi în slujirea Împărăției nu are nimic de-a face cu "servilismul", așa cum o înțelege lumea; sfinții ne învață că "a sluji" în acest sens înseamnă "a domni". Fiecare este chemat să înflorească, asemenea Mariei Preasfinte, acolo unde Domnul l-a pus. Știind că nicio floare nu este mai frumoasă și mai parfumată decât Trandafirul Mistic, "slujitoarea Domnului".

(După agenția Zenit, 4 decembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 38.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat