Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
Reflecție la ultima zi din anul 2014

Pe tine, Dumnezeule, te lăudăm, pe tine, Doamne, te mărturisim (cf. Te Deum).

Din mila lui Dumnezeu am mai adăugat încă un an la viețile noastre, fapt pentru care îi mulțumim și îi suntem nespus de recunoscători. Ca și pentru smochinul din vie, fiecare an din viața noastră a fost și este un semn al dragostei și al îndurării sale, care ne-a oferit păsuire, îngrijire și multe haruri, în speranța că vom fi mai buni și rodnici în a-i aduce slavă, spre mântuirea noastră (cf. Lc 13,6-9).

Evanghelia de astăzi (cf. In 1,1-18) ne ajută să înțelegem mai bine cine este Dumnezeu, ce a făcut și face el pentru noi, prin Fiul său, și ne arată care trebuie să fie răspunsul nostru la dragostea lui.

Pericopa evanghelică de astăzi se ocupă mai mult de persoana dumnezeiască a lui Isus și ne arată ceea ce a făcut Dumnezeu, prin el, pentru noi. Astfel, sfântul Ioan apostolul îl numește pe Isus, Fiul lui Dumnezeu, "Cuvântul" (cf. In 1,1); pentru că el este și va fi mereu expresia deplină a gândurilor și intențiilor lui față de noi oamenii, gânduri și intenții de pace și nu de nenorocire (cf. Ier 29,11), gânduri și intenții de mântuire și nu de pierzare (cf. In 3,17).

În paralel cu sfântul Ioan, sfântul Matei îl numește pe Fiul lui Dumnezeu "Isus" (cf. Mt 1,21), care înseamnă "mântuitorul oamenilor"; îl numește și "Emanuel" (cf. Mt 1,23), care înseamnă "Dumnezeu este cu noi". Isaia îl numește și el: "Minunat, Sfetnic, Dumnezeu puternic, Părinte al eternității, Domn al păcii" (Is 9,6), pentru a arăta că în el sunt toate comorile înțelepciunii și ale plinătății lui Dumnezeu (cf. Col 2,3). Sfântul Luca îl numește pe Fiul lui Dumnezeu "Fiul Omului" (cf. Lc 9,22.26.44), pentru că el s-a întrupat, ca să poată suferi și muri pe cruce ca jertfă mântuitoare pentru păcatul nostru.

Cât despre om, Dumnezeu l-a făcut după chipul și asemănarea lui (cf. Gen 1,26-27), adică l-a făcut o ființă sociabilă care trăiește prin dialog; de aceea a așezat-o lângă Adam pe Eva. Însă omul nu trebuie să uite că primul interlocutor al său este și trebuie să fie Dumnezeu însuși.

Acel om vorbește cu Dumnezeu, care se roagă, care își înalță mintea spre el, care citește cuvântul său din sfintele Scripturi, care își însușește modul de a gândi, a vorbi și a acționa al său. Când noi, oamenii, gândim ceea ce Dumnezeu gândește, când voim ceea ce Dumnezeu voiește, când vorbim ceea ce Dumnezeu vorbește, când trăim așa cum el trăiește (cf 1In 2,6), atunci și noi devenim, într-o oarecare măsură, "un alt cuvânt al lui Dumnezeu către oameni", căci atunci Dumnezeu se exprimă prin noi, vorbește lumii prin noi, se slăvește prin noi, așa cum a făcut-o și o face prin Isus. Și nu doar omul este chemat să vorbească despre Dumnezeu, ci întreaga creație: "Cerurile vorbesc despre slava lui Dumnezeu și întinderea lor vestește lucrarea mâinilor lui. O zi istorisește alteia acest lucru, o noapte dă de știre alteia despre el" (Ps 19,1-2).

Dar cunoașterea adevărată despre Dumnezeu, vorbirea cea mai autorizată despre Dumnezeu, chipul cel mai desăvârșit al lui Dumnezeu este Fiul. Din acest motiv Isus s-a întrupat în lume, pentru ca oamenii să-l poată vedea pe Dumnezeu, să-i cunoască iubirea (cf. Rom 5,6-8) și să-l înțeleagă pe deplin (cf. In 14,7-10). De aceea, cine îl primește și îl cunoaște pe Isus, îl primește și îl cunoaște pe Dumnezeu și lucrarea lui. Iar cine nu-l primește și nu-l cunoaște pe Isus, nu-l primește și nu-l cunoaște nici pe Dumnezeu și nici lucrarea lui.

În evanghelia de astăzi, Isus mai este numit și "lumina care luminează pe orice om care vine în lume" (In 1,9). Pe această lumină întunericul nu a cuprins-o (cf. In 1,5). După viteza gândului, Lumina are cea mai mare viteză din univers. Astfel, Isus a venit la noi de Crăciun și apoi ne-a eliberat la cruce din întunericul păcatului, din sclavia diavolului, din adâncul iadului și din frica morții cu viteza luminii și a iubirii (cf. Is 9,1-3; Evr 2,14-15).

Biblia spune că Isus este oglindirea slavei lui Dumnezeu (cf. Evr 1,3). Iar Dumnezeu a voit ca și noi oamenii, care purtăm în noi chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26-27), să fim și noi oglindirea slavei sale, să fim lumină din lumina sa. De aceea, Isus ne-a constituit "lumina lumii", pentru ca, în primul rând, noi să ne întoarcem la el cu viteza gândului și a luminii; iar apoi, să strălucim cu lumina lui Dumnezeu, lumina faptelor bune peste toți oamenii din casă (cf. Mt 5,15) și peste toți oamenii din lume (cf. Mt 5,16). Unii oamenii au devenit reflexe ale luminii divine, spre fericirea lor și a altora; iar alții au devenit reflexe ale întunericului care sufocă lumina, spre nefericirea lor și a altora.

Cineva povestește: "Pe când eram copil, am găsit pe stradă o oglindă făcută țăndări. Am păstrat ciobul cel mai mare. Am început să mă joc cu ciobul de oglindă și cu el îndreptam reflexul luminii spre cele mai întunecoase unghere, unde soarele nu putea ajunge niciodată. Devenind mare, am înțeles că prin acel joc de copil Dumnezeu mi-a vorbit de misiunea mea de creștin, aceea de a fi o oglindă care să trimită lumina sa peste oamenii care mai trăiesc încă în întunericul păcatului. Luminat de acel joc de copil, acum pot aduce lumină, adevăr, înțelegere, cunoaștere, bunătate, blândețe în ascunzătorile din inimile oamenilor și să schimb ceva măcar în unii (cf. 1Cor 9,22)".

Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) a fost unul dintre oameni care a înțeles că este chemat să lumineze lumea cu lumina divină care locuia în el. De aceea, el se ruga astfel: "Doamne, fă din mine un instrument al împăcării dintre oameni. Unde este ură eu să aduc iubire; unde este vină eu să aduc iertare; unde este dezbinare, eu să aduc unire; unde-i rătăcire, eu să aduc adevărul; unde-i îndoială, eu să aduc credință; unde-i disperare, eu să aduc speranță; unde-i întuneric, eu să aduc lumină; unde-i suferință, eu să aduc bucurie".

Asta cere Dumnezeu de la unul fiecare dintre noi, și asta trebuie să facem cu toții, să fim în lume oglindirea bunătății și slavei lui Dumnezeu. Evanghelia de astăzi ne spune că sfântul Ioan Botezătorul a dat mărturie despre lumină, pentru ca toți să creadă prin el (cf. In 1,6-7); și de la el încoace, toți ucenicii Domnului au făcut la fel și mulți oameni au crezut prin ei.

Din această evanghelie atât de bogată aș vrea să reținem încă o frază foarte grăitoare: "Noi toți am primit din plinătatea lui har peste har" (In 1,16).

Dați-mi voie să vă spun o poveste adevărată care va explica acest verset. Cu ani în urmă, trăia într-o mahala a Londrei o prostituată care s-a îmbolnăvit grav. Avea un copil de școală. Era conștientă că era pe moarte, de aceea și-a trimis fiul după un preot care să o ajute să se împace cu Dumnezeu. I-a spus fiului: "Du-te și adu-mi un preot ca să mă împace cu Dumnezeu". Copilul a ieșit afară căutând o biserică. A mers ceva timp până ce a găsit o biserică. S-a învârtit în jurul ei și atunci când a sunat la ușă, l-a întâmpinat preotul: "Ce dorești?" Copilul i-a spus: "Mama mea este pe moarte. Vrea să vii la ea și s-o ajuți să se împace cu Dumnezeu ca să ajungă în cer". Preotul o știa pe femeie. Și-a luat haina și umbrela și a pornit împreună cu copilul. Tot drumul preotul s-a gândit, oare ce o să-i spună? Nici măcar nu putea să-i spună să-și schimbe viața. Ar fi trebuit să și-o schimbe mai demult, dar acum este prea târziu. După ce i-a ascultat mărturisirea păcatelor, preotul i-a citit un singur verset biblic: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul său Fiu, pentru ca oricine crede în el, să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Femeia, care nu era familiară cu acest verset, i-a cerut preotului să i-l mai citească o dată. Apoi, femeia i-a spus preotului: "Vrei să spui că în ciuda faptului că sunt o persoană atât de păcătoasă și de rea, tot ceea ce trebuie să fac acum este să mă încred în Isus?" Preotul i-a zis: "Da, căci așa scrie aici!" Acea femeie, chiar atunci, l-a acceptat pe Isus ca mântuitor al ei. Preotul a povestit: "În acea noapte, nu doar acea femeie s-a împăcat cu Dumnezeu, dar eu însumi m-am împăcat cu Dumnezeu".

Toate acestea le-a făcut și le face Dumnezeu cu noi: ne-a iubit și ne iubește din veșnicie; ne-a vorbit prin profeți și ne vorbește prin Fiul său Isus; ne-a luminat prin Scripturi și ne luminează prin Fiul său; ne-a mântuit și ne mântuiește prin jertfa lui Isus de la cruce; ne-a iertat și ne iartă prin Biserica sa; ne-a fericit și ne fericește în paradisul său.

Isus, cuvântul lui Dumnezeu s-a întrupat; Isus, cuvântul lui Dumnezeu continuă să trăiască în mijlocul nostru; Isus, cuvântul lui Dumnezeu este lumină și viață pentru toți cei care îl primesc. Potrivnicii care au refuzat să se împărtășească din viața și iubirea sa, au ales să-și continue viață în întuneric și în umbra morții.

În prima lectură, sfântul Ioan ne vorbește despre Anticrist. Cu Anticrist Ioan identifică pe oamenii care nu l-au primit pe Isus ca mântuitor al lor. Apoi îi identifică pe cei care, după ce l-au primit, l-au părăsit, l-au trădat, s-au separat de comunitatea creștină. Separarea voită de comunitatea creștină înseamnă lepădarea de Cristos, înseamnă lipsirea voită de trupul Domnului și de credință, înseamnă asumarea spiritului lui Anticrist. De aceea, Ioan îi încurajează pe creștini să rămână credincioși și statornici, întru Duhul Sfânt, lui Cristos și comuniunii frățești. Comuniunea cu frații în credință este semn al trăirii în credință și al lepădării spiritului lui Anticrist.

Lecturile din această ultimă zi a anului, ne-au vorbit despre dragostea lui Dumnezeu față de noi, dragoste manifestată prin Cristos și Duhul Sfânt, în primul rând pentru ca noi să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru toate câte le-a făcut și le face pentru noi; în al doilea rând, pentru ca în lumina lor să ne analizăm și să vedem cum ne-am purtat față de o iubire așa de mare, cum am prețuit o onoare așa de mare, cum ne-am deschis și cum am răspuns la o mântuire așa de mare (cf. Evr 2,3); și să vedem dacă nu cumva am avut purtarea lui Anticrist, care nu s-a deschis față de o iubire și mântuire atât de mare; sau chiar dacă ne-am deschis într-un prim moment, să vedem dacă nu l-a părăsit deja, dacă nu am preferat întunericul mai mult decât lumina, din cauza faptelor noastre rele (cf. In 3,19); și în al treilea rând pentru a-i cere harul convertiri și al mântuirii.

Ceea ce nu trebuie să uităm niciodată, este că voința lui Dumnezeu pentru oricare om pe acest pământ este fericirea. Numai că, după păcat, omul a uitat că voința lui Dumnezeu de fericire se împlinește numai împreună cu el, numai în pace cu el. Sfântul Augustin (354-430) spune: "Dumnezeu astfel a creat inima omului, pentru ca nimeni și nimic să nu o poate umple și ferici, decât el însuși".

În Biblie Dumnezeu este numit "singurul fericit" (cf. 1Tim 6,15). De aceea, el singur luminează și ferici pe alții (cf. Ps 118,27). De aceea, el singur dă pacea inimilor. (cf. In 14,27). De aceea, el singur este numit iubirea și îndurarea desăvârșită (cf. 1In 4,8).

Dar noi, oamenii, pentru a ajunge la fericire, trebuie să venim mai întâi la Dumnezeu, izvorul fericirii, în timp și în veșnicie; apoi, trebuie să-i fericim pe alții, în ciuda durerilor noastre. Se spune că odată un prinț și-a căutat fericirea, rând pe rând, în sentimentele prietenilor, dar aceștia l-au trădat; apoi în sentimentele viitoarei soții, dar aceasta i-a fost necredincioasă; apoi în bogăția câmpurilor sale, dar acestea i-au fost distruse de un rival. Și așa s-a trezit bătrân și bolnav. Cu toate că a fost trădat, înșelat, jefuit, el niciodată nu a făcut rău nimănui, ci totdeauna, asemenea lui Isus, pe unde a trecut a făcut numai bine tuturor (cf. Fap 10,38). Auzind supușii că stăpânul lor este bolnav, au venit cu toții să-i mulțumească: care pentru ajutoarele primite, care pentru mângâierile aduse, care pentru sfaturile bune date. Atunci pentru prima dată în viața lui s-a simțit fericit. Atunci a înțeles că singura cale de a fi fericit pe pământ este să-i fericești pe alții. Și s-a vindecat instantaneu.

Creștinule, vrei să fii fericit, aici și în veșnicie? Lasă iubirea creaturilor și vino la iubirea lui Dumnezeu! Lasă-te condus de Cuvântul lui Dumnezeu! Lasă-te pătruns de lumina lui Dumnezeu! Vino la el cu viața ta păcătoasă, mărturisește-i cu părere de rău și cu hotărâre de îndreptare păcatele tale, și el care este credincios și drept, te va ierta și te va ferici (cf. 1In 1,9)! Imită-l pe Dumnezeu în dragostea sa față de oameni: luminează și fericește-i pe alții; dă pace și iertare greșiților tăi; fii iubitor și îndurător față de toți!

Iată câteva hotărâri bune de luat acum la sfârșit de an: Să ne convertim ca fiul risipitor (Lc 15,14)! Să slujim Domnului ca Iosue (Ios 24,15)! Să-l iubim pe Domnul ca David (Ps 116,1-2)! Să luminăm lumea cu lumina lui Dumnezeu ca Ioan Botezătorul și ca toți ucenicii buni ai Domnului (cf. In 1,6-7; Mt 5,14-16)! Să mergem pe urmele Domnului ca mulțimea nenumărată a celor mântuiți (cf. Ap 7,9)!

Și să reținem și ceea ce un suflet ales spunea odată: "Pentru că timpul zboară fără întoarcere (cf. Iob 7,6), pentru că viața trece ca un abur (cf. Iac 4,14), pentru că vine noapte când nimeni nu mai poate lucra nimic (cf. In 9,4), dacă este cineva căruia trebuie să-i spunem: «Te iubesc!», să i-o spunem astăzi!; dacă este cineva căruia trebuie să-i șoptim: «Te iert!», să i-o spunem astăzi!; dacă este cineva căruia trebuie să-i spunem: «Am greșit, îmi pare rău, iartă-mă!», să i-o spunem astăzi; dacă este cineva care are nevoie să-i spunem: «Am încredere în tine!», să i-o spunem astăzi; dacă nu l-am primit încă pe Isus ca Mântuitor, să i-o spunem tot astăzi: «Domnul meu și Dumnezeu meu, vino ca mântuitor al meu»!" Iar, Domnul zice: "La vremea potrivită, te-am ascultat; în ziua mântuirii, te-am ajutat. Iată că acum este vremea potrivită; iată că acum este ziua mântuirii" (2Cor 6,2).

Și acum o rugăciune de încheiere de an: "Doamne, stăpânul timpului și al veșniciei, al tău este trecutul prezentul și viitorul. La terminarea acestui un an, voim să-ți mulțumim pentru tot ce am primit de la tine. Îți mulțumim pentru viața pe care ne-ai dat-o, pentru dragostea pe care ne-ai arătat-o, pentru florile care ne-au încântat, pentru aerul pe care l-am respirat, pentru soarele care ne-a desfătat, pentru fericirea cu care ne-ai bucurat și pentru durerile cu care ne-ai încercat. Iartă-ne necorespunderea la atâtea daruri minunate! Îți cerem iertare și pentru tot egoismul, păcatele și lenea noastră spirituală. Îți oferim puținul bine pe care l-am făcut anul acesta: îți oferim micul nostru apostolat, puțina noastră muncă pentru slava ta. Îți prezentăm, Doamne, persoanele dragi nouă: părinții, frații, surorile, soții, soțiile, copiii, rudele, prietenii, pe toți oamenii, și chiar pe dușmanii noștri. Îți cerem pentru noi și pentru cei amintiți: credință, speranță, dragoste, apostolat, pace, bucurie, putere, prudență, luciditate, înțelepciune și mântuire. Îți prezentăm, Doamne, și pe dragii noștri răposați, ca să le dai lumina și fericirea veșnică. Închide, Doamne, inimile, ochii, urechile și buzele noastre la toată falsitatea, la toate cuvintele mincinoase și la toate acțiunile egoiste sau tăioase! Deschide ființa noastră numai la ceea ce este bun și sfânt, ca să ajungem în gloria ta veșnică! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat