Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Lombardi: anul 2014 al papei Francisc pe făgașul întâlnirii

Anul 2014 a fost un alt an foarte intens pentru papa Francisc: sunt multe evenimente importante, dar ceea ce rămâne mai imprimat în inimi sunt probabil imaginile zilnice ale papei în mijlocul oamenilor, îmbrățișările persoanelor, îndeosebi ale copiilor și bolnavilor. Pentru un bilanț al acestui an de pontificat, pornind de la cele cinci călătorii internaționale, Țara Sfântă, Coreea, Albania, Strasbourg și Turcia, iată interviul directorului Sălii de Presă vaticane, părintele Federico Lombardi, acordat la Radio Vatican lui Sergio Centofanti:

Călătorii internaționale

R. - Există foarte multe lucruri care s-ar putea spune. Eu aș vrea să amintesc înainte de toate că este frumos că și papa Francisc a putut să facă o călătorie în Țara Sfântă, ca predecesorii săi, pentru că este mereu un pic a ne întoarce la rădăcinile credinței noastre, la rădăcinile creștinismului, la locurile istoriei mântuirii, și asta are o putere simbolică și spirituală formidabilă. Îmi amintesc de momentele în care papa, emoționat, era pe malurile Iordanului, la locurile Botezului, desigur în Sfântul Mormânt, și așa mai departe. Deci, sunt lucruri fundamentale pentru credința noastră și este corect ca papa, în numele nostru al tuturor, să se poată întoarce și la acele locuri pentru a ne aminti de unde venim, misterul întâlnirii lui Cristos cu omenirea. Însă, există atâtea alte aspecte pe care aceste călătorii le-au atins. Aș vrea să amintesc aspectul ecumenismului: fie întâlnirea la Ierusalim, fie întâlnirea apoi la Constantinopol cu patriarhul Bartolomeu, exprimă cât este de intensă această prietenie, acest raport personal pe care papa Francisc l-a stabilit cu primul dintre patriarhii ortodoxiei și cum acest lucru este un semn de speranță pentru viitorul nostru drum ecumenic. Foarte importantă este frontiera Asiei: papa în acest an a călătorit spre Coreea și peste câteva săptămâni călătorește spre Sri Lanka și Filipine. Predecesorul său n-a putut să meargă în Asia. Aceste mari călătorii ale papei Francisc exprimă o atenție reînnoită a Bisericii față de această porțiune predominantă a omenirii de astăzi și de mâine, și dintr-un punct de vedere demografic, de prezență umană impresionantă din punct de vedere al dimensiunilor și al dinamicii sale și, pentru Biserică, un teren nemărginit de evanghelizare, de vestire a Evangheliei în situații culturale, sociale, politice foarte diferite, adesea foarte dificile. Deci, este una dintre marile frontiere ale Bisericii din timpul nostru și papa Francisc ne-o arată cu aceste călătorii ale sale entuziasmante. Nu trebuie neglijată nici dimensiunea europeană: a fost o călătorie foarte scurtă în Albania, însă semnificativă și aceasta prin faptul că papa dorește să plece mai mult de la periferii pentru a ajunge la inima continentului. Însă după aceea, papa a mers și la Strasbourg: călătorie foarte scurtă dar fundamentală, pentru că a dat - aș vrea să spun în sfârșit, probabil - papei ocazia de a face un discurs pentru Europa, pentru țările europene și pentru continent, un discurs amplu, un discurs articulat, complet de atâtea perspective, care într-un fel - pentru papa care vine din afara Europei - era foarte așteptat. Și acum rămâne un punct de referință pentru atâtea alte intervenții pe care el le va putea face pentru fiecare popor sau în atâtea situații care se referă la continentul nostru. Un mic amănunt pe care aș vrea să-l amintesc din aceste călătorii este dimensiunea martiriului: fie în Coreea, unde istoria Bisericii este caracterizată de martiriu, fie în Albania, unde martiriul în timpurile recente, sub comunism, a fost foarte puternic, fie în Orientul Mijlociu unde martiriul este și realitate actuală pentru multele probleme care au loc acolo, papa întâlnește această realitate și ne amintește actualitatea acestei dimensiuni în viața Bisericii din toate timpurile și chiar din timpul nostru.

Dialogul interreligios

Î. - Cât privește Turcia, a fost și aspectul interreligios, foarte important...

R. - Da. Printre dimensiunile pontificatului din acest an, cea a dialogului interreligios a fost și ea importantă, și în Turcia a avut o realizare a sa care a continuat, de exemplu, și în călătoria în Albania și în alte ocazii. Mi se pare că papa este foarte conștient și de situația islamului în lumea modernă și încearcă să găsească toate căile pentru un raport constructiv, și în dialog, pentru ca acesta să fie posibil, evitând desigur excesele și condamnând toate excesele în locul folosirii violente a credinței religioase.

Canonizarea papilor

Î. - Nu putem uita marile evenimente ale canonizării lui Ioan Paul al II-lea și Ioan al XXIII-lea și al beatificării lui Paul al VI-lea...

R. - Da: cred că numitorul comun al acestor evenimente este actualitatea Conciliului al II-lea din Vatican, care a fost în centrul vieții și al slujirii acestor trei papi, pentru că Ioan al XXIII-lea l-a convocat, Paul al VI-lea l-a condus în port și l-a încheiat și i-a început realizarea, iar Ioan Paul al II-lea a dedicat pontificatul său nemărginit tocmai punerii în practică a Conciliului al II-lea din Vatican. Deci aceste trei figuri de papi, aparte valoarea extraordinară a mărturiei lor creștine și umane, sunt legate cu acest eveniment al reînnoirii Bisericii din timpul nostru, al dialogului său cu timpul nostru și cultura contemporană, cu evanghelizarea din timpul nostru făcută de o Biserică reînnoită după spiritul Conciliului al II-lea din Vatican. Deci, mi se pare că aceste două evenimente - canonizarea și beatificarea - marchează și direcția pontificatului lui Francisc pe urma predecesorilor săi, în marele cadru al Conciliului al II-lea din Vatican și al realizării sale în timpul nostru.

Sinodul despre familie

Î. - Și anul acesta a fost și Sinodul despre familie, care a trezit dezbateri vii chiar în lumea catolică...

R. - Da. Eu cred că inițiativa - pentru că mi se pare că putem s-o definim o mare inițiativă pastorală - Sinodului dedicat familiei, cu acest drum articulat în diferite etape, de la Consistoriul cardinalilor la adunarea extraordinară, la adunarea ordinară pe care încă o așteptăm, la implicarea comunității Bisericii, este una dintre principalele inițiative pastorale și ecleziale puse în mișcare de papa Francisc. Probabil principala, în sensul că atinge cu adevărat viața tuturor: viața credincioșilor, dar și viața tuturor persoanelor umane din timpul nostru, pentru că un discurs despre familie, despre evanghelizarea realității familiale, este ceva ce se referă tocmai la binele, la centrul vieții fiecăruia, bărbați și femei din timpul nostru. Este o inițiativă foarte curajoasă, pentru că papa a pus pe masă și teme dificile, și teme delicate; însă, este ceva de care într-adevăr era nevoie. A fost amintit pe bună dreptate că și ceilalți papi, la începutul pontificatelor lor, au ales tema familiei ca temă de lucru a Sinoadelor și temă importantă pentru slujirea lor pastorală. Deci, se vede că tocmai mergând la inimă, la lumea vieții pentru a încerca să se vestească Evanghelia și să se dea o cale bună pentru viața spirituală și umană a contemporanilor noștri este ceva extrem de urgent. Și noi îi urăm cu toată inima papei Francisc să reușească să conducă Biserica spre o reflecție asupra temelor cu adevărat fundamentale, care se referă la familie, fără a rămâne, eventual, distrași de teme pe cât de importante, însă cu caracter marginal sau care se pot presta la polemici, fără însă a percepe care sunt punctele mai fundamentale pentru că sunt mai importante pentru toți, din tematica familială și din trăirea creștină a acestei dimensiuni fundamentale a vieții.

Dreptatea, pacea, persecutații

Î. - Să ne gândim și la alte teme îndrăgite de papa: pacea, dreptatea, săracii, persoanele exploatate, sclavia, creștinii persecutați...

R. - Papa, încă de la începutul pontificatului său, ne-a spus că voia să-și amintească de săraci și de periferii, de toate persoanele care suferă pentru că au dreptul la atenția noastră, la solidaritatea noastră, la împărtășirea problemelor lor. Și acest lucru noi îl vedem efectiv revenind încontinuu. În acest an avem această situație absolut dramatică în Orientul Mijlociu, cu atâtea persoane - creștini și nu numai - care au trebuit să fugă, să abandoneze casele lor și trăiesc cu suferință extremă condiția de refugiați; sau trăiesc chiar persecuții, sunt victime ale violenței directe. Acest lucru a revenit încontinuu în apelurile, în atenția papei, și în Scrisoarea pe care chiar cu două zile înainte de Crăciun a trimis-o creștinilor din Orientul Mijlociu. Dar există și alte teme care au revenit frecvent și asupra cărora s-a concentrat o atenție mai mare a Bisericii: să luăm temele Mesajului papei pentru Ziua Păcii din acest an, împotriva noilor sclavii, și s-au înmulțit inițiativele la Academia de Științe, din partea călugărițelor, împotriva traficului de persoane, a traficului de ființe umane, împotriva atâtor forme de violență și de sclavie din timpul nostru... Aș spune că papa a făcut chiar o mobilizare a Bisericii, a persoanelor de bunăvoință, pe aceste frontiere.

Reforma

Î. - Care este sensul reformei pe care o vrea papa? Să ne gândim și la discursul important pe care l-a făcut recent Curiei...

R. - Papa a pus în mișcare, deja de la începutul pontificatului său, un proiect de reformă a Curiei Romane, care însă trebuie bine înțeles, pentru că este pur și simplu o parte dintr-un proiect de reînnoire a Bisericii mult mai amplu pe care el l-a formulat în Exortația apostolică Evangelii gaudium: acesta al Bisericii îi ieșire, al Bisericii misionare, al Bisericii angajate în întregime în evanghelizare, pentru care Curia Romană este o servitoare, un instrument pentru a ajuta Biserica în misiunea sa. Munca de reflecție în vederea acestei reforme a Curiei și cu caracter de organizare continuă, cu o regularitate a sa, cu timpii săi care sunt desigur timpi destul de lungi, de reflecție și de consultare. Însă ceea ce mi se pare foarte important de notat este că pentru papa inima oricărei reforme este interioară: reformele pornesc de la inimă. Să amintim că și Isus spune: "Lucrurile bune sau lucrurile rele vin din inimă": de acolo trebuie pornit pentru a reînnoi sau pentru a vindeca atunci când există inconveniente. Deci și discursurile pe care le-a făcut înainte de Crăciun, fie Curiei fie angajaților din Vatican, discursul pe care el l-a făcut la sfârșitul Sinodului, ne spun foarte clar că el conduce Biserica și cu discernământul spiritual pentru a vindeca în profunzime atitudinile noastre, pentru a ne face mai radical fideli față de Evanghelie; și cu asta, apoi, vom putea exercita și mai bine toată slujirea noastră, toată activitatea noastră de evanghelizare sau de slujire eclezială. Iată: reforma este o temă perenă a vieții creștine - tema convertirii creștinului - și nu trebuie să fie ceva superficial, pur organizatoric. Papa a spus de multe ori că problemele nu sunt cu caracter înainte de toate logistic și organizatoric - chiar dacă acestea pot să ajute - ci sunt cele interioare și mai profunde. Așadar, aceste mari discursuri după părerea mea au scos bine în evidență în genul lor, în modul lor de exprimare, această atenție prioritară a papei de a vindeca în profunzime inima: toate problemele sau inconvenientele pe care noi le putem trăi au, uneori, nu numai o dimensiune cu caracter organizatoric, ci și o dimensiune de atitudini: de atitudini corespunzătoare, de capacitate de ascultare, de capacitate de a dialoga, de disponibilitate la slujire, de purificare interioară... iată, acestea sunt dimensiuni care se află profund la inima papei și sunt dimensiuni despre care noi îl auzim vorbind și în fiecare dimineață în omiliile de la "Sfânta Marta", în care el manifestă caracterul său de maestru spiritual, de călăuzitor al spiritului după tradiția Exercițiilor spirituale ignațiene. Deci eu cred că este foarte important să înțelegem asta: că orice reformă adevărată care este o problemă perenă în viața Bisericii trebuie să-și găsească adevăratul punct de plecare, care este profunzimea inimii, reînnoite la lumina Evangheliei. Asta ne spune papa și ne amintește încontinuu.

Cultura întâlnirii

Î. - În sfârșit, există un cuvânt care caracterizează mai bine acest an 2014 al papei Francisc?

R. - Cuvintele pe care le folosește papa Francisc și care uimesc sunt foarte multe, deci s-ar putea alege multe. Unul care cu timpul cred că îl înțeleg tot mai bine și îi văd tot mai mult semnificația crucială este cel al culturii întâlnirii. Adică, papa Francisc are tocmai o atitudine, un mod de a se raporta la alții ca persoană care întâlnește persoane și care își pune profund în joc viața sa și ființa sa și caută ca celălalt, interlocutorul său, să se pună în joc pe sine însuși. Și atunci se pot întâlni profund și chiar se pot pune în mișcare inițiative și dialoguri noi care eventual rămăseseră blocate, cu un raport care era la un nivel mai superficial sau formal. Îmi vine în minte asta și cât privește un pic metoda raporturilor papei cu marile personalități. Am evocat deja întâlnirea cu patriarhul Bartolomeu: este o întâlnire personală, este o adevărată prietenie, și asta ne face să ne gândim că și în ecumenism se pot face probabil pași înainte în care întâlnirea persoanelor determină și ajută să înainteze și dimensiunea necesară, dar nu complet exhaustivă, a dialogului teologic, a întâlnirii ideilor, a studiilor istorice... Este nevoie și de întâlnirea persoanelor în credință și în voința de a face să se meargă după voința lui Cristos pe drumul unității Bisericii. Și, într-un anumit sens, și acest recent semn de speranță care este dat de noile raporturi dintre Statele Unite și Cuba și în care cei doi lideri politici i-au mulțumit papei Francisc pentru scrisoarea pe care el le-a trimis-o spune că și în această dimensiune a raporturilor internaționale cu marile personalități ale lumii - chiar și cu liderii nu numai religioși, ci ai popoarelor - papa are o abordare a sa care este foarte personală, dar implicatoare, manifestă o carismă a sa, o capacitate a sa de a merge la inima celuilalt și de a-l invita să facă pași, să pornească la drum pentru binele omenirii. Iată, asta mi se pare ceva foarte prețios, foarte important și chiar destul de caracteristic la papa Francisc. În spatele cuvântului "cultura întâlnirii", pe care la început eu am subevaluat-o puțin, găsesc în schimb acest mod de a merge spre celălalt - în atâtea dimensiuni: cea religioasă, cea spirituală și așa mai departe - dar și cea cu caracter ecumenic sau politic, care exprimă o caracteristică a acestui pontificat.

(După Radio Vatican, 27 decembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat