Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfânta Familie: Isus, Maria și Iosif - Anul B - 2014

Biblia și Biserica ne vorbesc despre sfințenia familiei.

Avem astăzi sărbătoarea Sfintei Familii: Isus, Maria și Iosif. Biserica a ales să celebreze sărbătoarea Sfintei Familii în preajma Crăciunului pentru a ne arăta că, așa cum originea și dezvoltarea omenirii a început și a continuat în familie; tot astfel mântuirea a început și se desăvârșește tot în familie. Acum înțelegem mai bine și de ce Dumnezeu a spus: "Nu este bine ca omul să fie singur" (Gen 2,18), pentru că omul de unul singur nici nu se poate nici dezvolta și nici nu se poate mântui.

Tot în acest context înțelegem mai bine și de ce Dumnezeu a spus: "Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră" (Gen 1,26-27). Așa cum persoanele divine ale Sfintei Treimi sunt constituite în comunitate de persoane care se iubesc și se susțin reciproc, tot astfel Dumnezeu a voit familia să fie creată după chipul și asemănarea sa, adică, să fie o comunitate de persoane care se iubesc și se susțin reciproc.

Biblia ne arată că familia se poate dezvolta și mântui numai respectând legile și planul lui Dumnezeu cu ea. În funcție de respectarea legilor și a planului lui Dumnezeu, avem familii fericite și mântuite, sau avem familii nefericite și pierdute.

Prima familie fericită și mântuită, prima familie care a respectat ordinea și legea lui Dumnezeu, a fost Familia lui Isus, Maria și Iosif. După ce Iosif și Maria au părăsit modul de a gândi și de a lucra al lumii pentru a urma planul și modul de a gândi și a lucra al lui Dumnezeu cf. Mt 1,19-24; Lc 1,28-38), mântuirea a început să se arate în această familie.

Viața Sfintei Familii de la Nazaret a fost mult diferită de familiile din zilele noastre. În Sfânta Familie viața a început cu prietenia, logodna și căsătoria. Sfânta Familie nu a început cu păcatul trăirii împreună înainte de căsătorie, chiar dacă erau logodiți (cf. Mt 1,25). Aici familia nu a început cu refuzul copiilor și nici nu s-a sfârșit la tribunal și cu divorțul. Aici familia a început în fața lui Dumnezeu, cu acceptarea planului și voinței lui Dumnezeu (cf. Lc 1,38). Aici familia a început cu primirea copilului Isus, cu îngrijirea, cu educația religioasă în casă, la sinagogă și la templu (cf. Lc 2,1-7.42); și cu educația umană în bunele moravuri și în spiritul muncii (cf. Mt 11,55). Aici, părinți și copil au fost ascultători de Dumnezeu până la sfârșit (cf. Fil 2,8) și nu i-au încălcat legile, nici în sărăcie, nici în foame, nici în mijlocul răutății oamenilor, nici în ispite, nici în moarte.

Aici copilul nu a crescut nici în lene fizică, nici în lene spirituală. Aici copilul Isus era supus Tatălui ceresc și părinților săi. Aici copilul nu s-a crezut mai deștept ca părinții, ca profesorii și ca cei mai în vârstă. Aici copilul de mic era prezent la rugăciune, la slujba de la sinagogă și la slujirea de la templu (cf. Lc 2, 46.51). De aceea, Sfânta Familie a fost o familie fericită și ne este astăzi prezentată ca model. De aceea, Dumnezeu, a ales această familie, ca începând de la ea să răscumpere păcatul început în prima familie, perpetuat apoi în toate celelalte familii, prin nașterea din ea a mântuitorul lumii, care este Isus.

Fericitul papă Paul al VI-lea spunea: "Familia din Nazaret este o școală unde începem să înțelegem viața lui Isus: este școala evangheliei. Aici, învățăm mai întâi să privim, să ascultăm, să medităm și să pătrundem semnificația atât de profundă și de misterioasă a acestei manifestări atât de simple, atât de umile, atât de frumoase a Fiului lui Dumnezeu. Aici totul vorbește, totul are o semnificație. Aici învățăm să imităm viața lor de credință".

Prima lectură (cf. Gen 15,1-6; 21,1-3), ne prezintă familia lui Abraham și a Sarei, care au câștigat de la Dumnezeu binecuvântarea de a avea copii și binecuvântarea așteptată de lumea întreagă, prin credința lor tare în Dumnezeu. De când Abraham a lăsat toate ale sale și a plecat după chemarea lui Dumnezeu (cf. Gen 12,1-4); de când Abraham a refuzat bogățiile împăratului Sodomei (cf. Gen 14,21-23), de atunci Dumnezeu și-a revărsat fără măsură darurile sale peste familia sa și peste neamul celor drepți.

Familia lui Abraham și a lui Sara este doar începutul exemplelor de familii, care, în dificultate fiind, au obținut binecuvântările lui Dumnezeu. Astfel Biblia ne mai vorbește și despre: familia lui Noe care a câștigat binecuvântarea lui Dumnezeu de a scăpa de la distrugerea potopului, prin ascultarea de a construi o arcă în deșertul uscat și ars de soare (cf. Gen 6,8-9; Evr 11,7); familia din Sunem a obținut binecuvântarea nașterii unui copil la bătrânețe și apoi învierea lui prin ospitalitatea arătată slujitorilor lui Dumnezeu, Eliseu și Gheazi (cf. 2Rg 4,8-37); familia lui Manoah, familia lui Elcana, și apoi familia lui Zaharia, au obținut binecuvântarea nașterilor de copii, din femei sterile, acceptând panul lui Dumnezeu (cf. Jud 13,1-25; 1Sam 1,19-28; Lc 1,5-25); familia lui Iosue a obținut întâietatea în Israel, prin slujirea devotată a Domnului: "Cât despre mine, eu și casa mea vom sluji Domnului" (Ios 24,15); Boaz și Ruth, au obținut binecuvântarea unei familii fericite, din care s-a născut bunicul lui David, prin fidelitatea față de legea Domnului (cf. Rut 4,1-17; Mt 1,5-6); familia încercată a lui Iov a obținut binecuvântarea refacerii după distrugere, prin răbdarea în suferințe (cf. Iov 1,1-22);

Dacă până aici am vorbit de familii care în dificultate fiind au dobândit binecuvântarea; acum, o să vedem niște exemple de familii care au pierdut binecuvântarea, ca noi să nu facem ca ele. Astfel: familia lui Lot a pierdut binecuvântarea prin amestecarea cu lumea păgână (cf. Gen 18,1-38); familia lui Elimelec a pierdut binecuvântarea prin repetate alegeri greșite contra voinței lui Dumnezeu (cf. Rut 1,1-22); familia lui Nabal a pierdut binecuvântarea prin robia la lucrurile materiale și prin uitarea lucrurilor de sus (cf. 1Sam 25,1-35); familia preotului Eli a pierdut binecuvântarea prin lipsa disciplinării copiilor după voința lui Dumnezeu (cf. 1Sam 2,12-36); familia lui Osea a pierdut binecuvântarea prin trăirea în păcatul infidelității conjugale (cf. Os 2,1-23); familiile leviților Core, Datan și Abiram au pierdut binecuvântarea prin repetata cârtire împotriva lui Dumnezeu și a slujitorilor săi preoți (cf. Num 16,1-40); familia lui Acan a pierdut binecuvântarea prin lăcomie după avere (cf. Ios 7,1-26); familia lui Anania și Safira a pierdut binecuvântarea prin minciună și prefăcătorie (cf. Fap 4,32-5,11) etc.

Apoi Biblia ne dă câteva exemple de cum trebuie pregătită o viața de familie binecuvântată: să biruie ispitele necurate ca Iosif și Suzana (cf. Gen 39,1-20; Dan 13,1-64) și să nu cedeze poftei necurate asemenea lui Amon (cf. 2Sam 13,1-22); să refuze de a trăi după mentalitatea lumii, ca Daniel și cei trei tineri din Babilon (cf. Dan 1,1-21); să nu se lase dus de pofta de avere ca tânărul bogat din evanghelie (cf. Mc 10,17-27); să-și câștige demnitatea prin fidelitate față de Dumnezeu, ca David (cf. 1Sam 16,1-18,36), și nu prin disprețuirea autorității, ca Absalon (cf. 2Sam 15,1-12); să fugă de viața de huzur a lui Samson (cf. Jud 14,1-20) și să renunțe la prieteniile rele prin care a căzut fiul risipitor (cf. Lc 15,11-32).

Celor care nu se mulțumesc numai cu plăcerea vieții de aici, dar vor să ajungă la mântuirea vieții veșnice, Dumnezeu le arată în Biblie câteva din marile rele de evitat: căsătoria numai pentru plăcerile trupului care îl aruncă pe om în ghearele satanei ca pe cei șapte pretendenți la mâna Sarei, din cartea lui Tobia (cf. Tob 3,8); căsătoria după pofta trupului cu parteneri străini de credință, fără a ține cont de cerințele lui Dumnezeu (cf. Dt 7,1-11; 2Cor 6,14-18), asemenea carnalilor: Samson care s-a căsătorit cu o femeie păgână din țara păgână a filistenilor (cf. Jud 14,1-3); Solomon care s-a căsătorit din interes pământesc cu fata păgână a lui Faraon (cf. 1Rg 3,1; 7.8) și apoi cu multe alte femei păgâne (cf. 1Rg 11,1-10); Ahab care s-a căsătorit cu păgâna Isabela (cf. 1Rg 16,31-33); infidelitatea conjugală care duce la ruinarea familiei și a vieții, ca pe Samson (cf. Jud 16,1; 19,1-30); slujirea lui Dumnezeu și idolilor lumi, ca Esau (cf. Gen 26,34-35; Mt 10,37); ruperea legământului căsătoriei care ucide fizic și spiritual pe partenerul lăsat (cf. Mt 19,8-9; 1Cor 7,1-16; Mal 2,10-16).

Apoi, Biblia, spre fericirea familiei, ne vorbește despre importanța comunicării în familie (cf. Ef 4,29-5,4; Col 3,16); modul creștin de a depăși dificultățile din familie (cf. Col 3,13; 1Rg 17,8-24); importanța rugăciunii în familie (cf. 1Sam 1,1-28; Mt 18,19); importanța și obligația citirii Bibliei în familie (cf. 2Tim 1,1-14; 2Tim 3,14-17; Ios 1,8-9).

Apoi, Biblia, tot spre fericirea și mântuirea familiei, trasează responsabilitățile fiecărui membru din familie. Astfel ne vorbește despre responsabilitățile soțului (cf. Ef 5,19-33); despre responsabilitățile soției (cf. Prov 31,10-31; 1Pt 3,1-4); despre responsabilitățile copiilor (cf. Ef 6,1-4; 1Sam 3,1-21); despre responsabilitățile familiei în ansamblul ei (cf. 1Cor 11,1-16).

După ce am făcut o incursiune spirituală prin Biblie, vom merge acum la Cartea Vieților Sfinților și vom selecta din ea câteva exemple de trăire ideală în familie, trăire ideală dorită și de Biserică.

Exemple de parteneri ideali, care s-au încurajat reciproc în credința lui Isus și în primirea martiriului. Avem soții sfinți: Andronic și Iulia care au trăit la Roma în jurul anului 58 d.C; Filemon și Appia (sec I); Valerian și Cecilia (sec. II); Crisant și Daria (sec. III); Marius și Marta (sec. IV). Toți acești și mulți alții s-au încurajat unul pe altul în credința și în primirea martiriului, deși unii erau veniți la creștinism de curând.

Exemple de trăiri ideale ale soților, care s-au încurajat reciproc în credința lui Isus și în viața de continență în familie: Sfântul Giusto (sec. IV), senator din Clairmont (Franța), s-a căsătorit iosefinic cu sfânta Scolastica, trăind în cea mai perfectă curăție. Când Scolastica a murit, după ce i-a așezat trupul în mormânt și înainte de a-i închide sicriul, el s-a rugat astfel: "Îți mulțumesc, Doamne, pentru că pot pune în mâinile tale această comoară tot așa de curată cum am primit-o de la tine". Scolastica din sicriu a surâs și i-a spus: "De ce vorbești neîntrebat?" Locuitorii din Clairmont obișnuiesc, până azi, să le arate străinilor mormântul "soților îndrăgostiți", pe care nici moartea nu i-a despărțit. Asemenea lor s-au mai încurajat reciproc și în continență și sfinții soți: sfântul Eric II și sfânta Cunegunda (sec. X); sfântul Eleazar și fericita Delfina (sec. XIII) etc.

Exemple de familii ideale, unde bunici, părinți și copii au fost sfinți și s-au încurajat reciproc și au mers împreună pe calea sfințeniei. Astfel, avem: sfinții Ioachim și Ana, fiica lor Fecioarei Maria căsătorită cu sfântul Iosif, și Isus, Sfântul tuturor sfinților (sec. I); Zaharia și Elisabeta și fiul lor sfântul Ioan Botezătorul (sec. I); Filet și Lydia și fiii lor: Teoprepio, Cronide și Anfilochius (sec. II); Vitale și Valeria și fiii lor, sfinții Gervasie și Protasie (sec III); Claudio și Ilaria și fiii Giasone și Mauro (sec. III); familia sfântului Vasile cel Mare (sec. IV), episcop, care a fost sfânt din moși-strămoși: sfinte au fost bunica Mariana, mama Emilia, sora Macrina; sfinți au fost frații Petru, episcop de Sebaste, și Grigore, episcop de Nissa; sfânt a fost și cel mai apropiat prieten al lui, sfântul Grigore, episcop de Nazianz.

Exemple de tați ideali:

- tatăl sfintei Suzana (sec. III). Sfânta Suzana a fost fiica uneia dintre cele mai bine văzute familii din Roma. Era atât de frumoasă încât împăratul Dioclețian s-a hotărât să o dea de soție asociatului său de domnie, Maximin Galeriu. Hotărârea sa a fost adusă la cunoștință tatălui fetei. Familia era creștină și Maximin Galeriu era păgân. Tatăl a chemat-o pe fiica sa și i-a spus: "Draga mea, știi tu destul de bine ce înseamnă să fii mireasa lui Cristos?" "Da, tată, a spus Suzana, aceasta valorează mai mult decât toate comorile lumii". Tatăl a adăugat: "Dacă s-ar întâmpla ca împăratul să poruncească să devii soția păgânului Galeriu și ar trebui să alegi între coroana împărătească și moarte, ce-ai alege?" "O, tată, a răspuns veselă Suzana, aș fi fericită să pot muri pentru mirele meu, Cristos". Și așa a făcut.

- tatăl sfântului episcop misionar Daniel Comboni (1831-1881), care, deși era văduv și singur, și-a încurajat fiul să meargă misionar în Africa.

Exemple de mame ideale:

- Sfânta Felicitas (sec. III), care și-a încurajat pe cei șapte copii ai ei, să moară martiri împreună cu ea. Fiii sfintei Felicitas se numeau: Ianuariu, Felix, Filip, Silvan, Alexandru, Vitale și Martian. Cu toții au murit martiri în timpul împăratului Antoniu, pe când prefect al Romei era Publius.

Sfânta Blanca de Castilia (1188-1252) i-a declarat deschis fiului său, sfântul Ludovic IX (1215-1270), regele Franței, că l-ar vrea mai bine mort, decât să-l știe că a săvârșit chiar și un singur păcat de moarte.

Fericitul papă Paul al VI-lea (1897-1978) le întreba pe mame: "Mamelor, îi învățați pe copiii voștri să se roage, să fugă de păcat și să meargă la Liturghie? Îi pregătiți pe copiii voștri la primirea sacramentelor? Îi obișnuiți ca, atunci când sunt bolnavi, să se gândească la suferințele lui Cristos? Să ceară ajutorul Maicii Domnului și al sfinților? Recitați voi sfântul Rozariu în familie"? (cf. Audiența generală, 11 august 1976).

Exemplu de copii ideali: Origene (185-254). Leonida (+ 204), tatăl lui era în închisoare pentru Cristos. Origene, fiul său, s-a dus la închisoarea tatălui său și l-a rugat să nu cedeze ademenirilor păgâne, ci să rămână statornic lui Cristos și să moară martir. Și așa a fost.

Exemplul de frați ideali, sfânta Tereza de Avila (1515-1582) și fratele ei, Rodrigo. Sfânta Tereza de Avila și fratele ei, Rodrigo, citeau împreună viețile sfinților și făceau planuri de expediții eroice. Într-o zi au plecat înainte de răsăritul soarelui pe drumul spre Salamanca, hotărâți să ajungă în Africa, unde sperau că maurii le vor tăia capetele și-i vor face martiri. Un unchi de al lor i-a întâlnit în afara orașului și aflând de scopul călătoriei i-a readus acasă. La dojana aspră a părinților, Rodriguez a răspuns: "Micuța m-a luat cu ea". Tereza avea atunci șapte ani. Departe de a se descuraja, s-au hotărât să ducă o viață de pustnici, construind chilii improvizate în grădina părintească și impunându-și acte de penitență asemănătoare cu ale vechilor călugări din pustiul Tebaidei.

Exemple de activitate misionară ideală. Aquila și Priscilla au fost un cuplu misionar ideal; ei l-au luat pe sfântul Paul la ei și apoi au lucrat alături de el până la sfârșitul lor (cf. Fap 18,1-26). Familia sfintei Tereza Pruncului Isus (1873-1897) a fost sfântă și misionară în întregime. "Familiile creștine contribuie mult la cauza misionară a Bisericii, cultivând vocațiile misionare în mijlocul copiilor lor și, mai general, prin opera educativă care "îi pregătește pe copiii lor, chiar din tinerețe, să recunoască iubirea lui Dumnezeu față de toți oamenii" (cf. Sfântul papă Ioan Paul II, Familiaris consortio, 54).

Fericitul Vladimir Ghica (1873-1954) spunea: "Căsătoria este un sacrament care se reînnoiește în fiecare zi. În căsătorie harurile nu se primesc toate deodată, ci se acordă de-a lungul zilelor, după nevoi. De aici decurge necesitatea pentru soți de a le cere zilnic harurile lui Dumnezeu pentru familiile lor".

Urmărind toate aceste exemple, parcă îl auzim pe Isus care ne spune: "Fiți desăvârșiți după cum tatăl vostru ceresc desăvârșit este" (Mt 5,48)! "Numai cine va rămânea statornic până la sfârșit, numai acela se va mântui (Mt 10,22)". "Mergi și fă și tu la fel" (cf. Lc 10,37)... și vei dobândi viața!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 38.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat