Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfântul Ștefan, diacon, primul martir al Bisericii - 2014

Sfântul Ștefan, chipul creștinului care nu se teme de moarte

Chiar dacă la prima vedere ar părea că între sărbătoarea Crăciunului și cea a sfântului Ștefan, sunt mari diferențe, ca de la bucurie la lacrimi, în realitate cele două sărbători sunt complementare; pentru că sărbătoarea sfântului Ștefan reprezintă răspunsul corect și perfect la sărbătorea și chemarea Crăciunului.

Sfântul Ștefan era convins că Isus este Fiul lui Dumnezeu, care a venit și a locuit între noi, spre a ne da cunoașterea lui Dumnezeu și spre a ne aduce mântuirea. Sfântul Ștefan era convins că Isus era noul templu în care locuiește toată plinătatea lui Dumnezeu. Sfântul Ștefan era convins că nu există altă mântuire decât cea prin "har", adusă de Isus Cristos. De aceea, iudeii care predicau mântuirea prin fapte și fără Cristos nu-l puteau suporta, îl urau de moarte, îl acuzau că predică distrugerea templului din Ierusalim și schimbarea legilor lor de către Isus și l-au condamnat la moarte. Cât despre el, sfântul Ștefan, el îi iubea pe toți, îi chemă pe toți la credința în Isus, îi chema pe toți la mântuirea prin har, se ruga pentru ei și murea liniștit pentru mărturisirea numelui lui Cristos (cf. Fap 6,8-10; 7,54-60).

Referitor la mântuirea prin har aș vrea să fac o lămurire. Să ne imaginăm credința ca pe o armă, iar faptele ca pe niște gloanțe. În lupta nu ai nici o șansă dacă ai stă doar cu armă în mâna, neavând nici o muniție. Nici dacă ai avea gloanțe în buzunar, dar fără să ai armă, ar fi tot în zadar. Dar când acestea sunt folosite împreună, devin o armă periculoasă și eficientă. Tot astfel, când faptele noastre sunt declanșate de credință noastră în Cristos, ele devin fapte mântuitoare și fapte ale harului.

Ștefan, prigonit de evrei, conform prezicerii lui Isus din evanghelia de astăzi (cf. Mt 10,17-22), acuzat ca și Isus că hulește pe Dumnezeu și că strică Legea, sfântul Ștefan, le-a arătat cu dovezi din Scripturi, că Legea se împlinește numai prin Cristos. Scos afară din cetate, a fost ucis cu pietre, deschizând astfel lungul șir al martirilor creștini, care au văzut și s-au bucurat încă de pe pământ de frumusețile paradisului.

De când Isus Cristos a murit și a înviat, creștinii, nu uită că vor fi dați la moarte pentru numele lui; că vor fi urâți de toți pentru numele lui Isus; că suferința și moartea lor va fi o mărturie pentru Isus în fața iudeilor și a păgânilor; că această mărturie este obligatorie pentru orice creștin; și că numai cei care o fac rămânând statornici până la sfârșit, numai aceia se va mântui (cf. Mt 10,18-22).

Dar tot de când Isus Cristos a murit și a înviat, creștinii nu se mai tem de moarte, pentru că Isus și Duhul Tatălui îi va învia și pe ei din morți (cf. Rom 8,11); pentru că Isus va fi cu ei în toate zilele până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,20); pentru că Duhul Tatălui le va da cuvinte potrivite în apărarea lor (cf. Mt 10,20). De aceea, de atunci, creștinii chiar își bat joc de ea, spunând cu sfântul Paul: "Unde este, moarte, biruința ta? Unde este, moarte, boldul tău înveninat? (1Cor 15,55). De aceea, de atunci pentru creștini a trăi înseamnă Cristos, a muri este un câștig, căci se mută la cer cu Cristos (cf. Fil 1,20-23).

Alături de sfântul Paul, sfântul Ștefan a fost unul dintre primii creștini care a gândit și acționat în acest fel. Nu se mai temea de moarte, chiar dacă era tânăr. Când era ucis pe nedrept, el s-a rugat astfel: "Doamne, Isuse, primește sufletul meu!" (Fap 7,59). După sfântul Paul și după sfântul Ștefan, au urmat cete de apostoli, cete de ucenici, cete de persoane consacrate și cete de creștini fără număr, care au trăit și trăiesc prin credința în Cristos.

Iată câteva vorbe de duh ale câtorva creștini în fața morții: sfântul Augustin (354-430): "Dumnezeul meu, lasă-mă să mor, ca să trăiesc!" Sfântul Ioan Crisostom (347-407): "Dumnezeu să fie slăvit pentru toate! Dați-mi hainele cele mai frumoase căci sosește Mântuitorul pe care l-am așteptat toată viața!" Sfânta Ecaterina din Siena (1347-1380), o călugăriță italiană: "În mâinile tale, Doamne, îmi încredințez sufletul meu!" Francesco Suarez (1548-1617), un preot iezuit, spaniol, înainte de moarte a spus: "Este așa plăcut să mori, iar eu nu știam aceasta!"

Istoria păstrează următoarea întâmplare. În dimineața Învierii din anul 1548, un rege credincios, din Polonia, Sigismund I (1467- 1548), se duse cu suita sa la capela regală, să se roage. Aici, în capelă, regele își avea pregătit un mormânt. Bătrânul și evlaviosul rege, oprindu-se în fața mormântului, își ridică ochii spre cer și se rugă astfel: "Cred că răscumpărătorul meu trăiește și în ziua cea din urmă din pământ voi învia (cf. Iov 19,25). El îmi va deschide ochii ca să văd ceea ce ochii mei n-au văzut și urechile mele n-au auzit (cf. 1Cor 2,9). Voi vedea pe cel ce a murit și a înviat pentru mine și care este viața și învierea mea". Acestea zicând, regele căzu pe genunchi. Dar din această îngenunchere nu s-a mai ridicat. După câteva clipe a murit. Domnul îl chemase "acasă". În dimineața Învierii, Domnul îl trecuse de "moarte la viață" (cf. 1In 3,14). Ce credință mare și ce sfârșit frumos!

Am auzit cu toții de călugărițele franceze, care, în timpul Revoluției (1789-1799), pe când erau duse la ghilotină, ele cântau de bucurie; apoi am auzit de fericitul diacon, bosniac, Abacuc (1794-1815), care în timp ce turcii îl duceau legat în lanțuri, prin Belgrad, ca să-l tragă în țeapă, el cânta. Friedrich Wilhelm I (1688-1740), împăratul Prusiei, înainte de moarte s-a rugat astfel: "Doamne Isuse, pentru tine trăiesc; Doamne Isuse, pentru tine mor; Doamne Isus, tu ești câștigul meu în viață și la moarte!"

Comparând ultimele cuvinte ale sfântului Ștefan: "Doamne, Isuse, primește sufletul meu!" (Fap 7.59), vedem cât de mult seamănă ele cu cele ale lui Isus de pe cruce (cf. Lc 23,46). Sfântul Ștefan a continuat lunga listă de profeți martiri pentru Mesia, devenind primul martir al Bisericii (cf. Fap 7,52; 1Tes 2,15-16); iar noi trebuie să continuă lista cea nouă începută de sfântul Ștefan.

Așa cum haina pestriță a lui Iosif din Vechiul Testament a fost dovada publică a dragostei tatălui pentru el (cf. Gen 37,3), tot astfel în Noul Testament, cerurile deschise cu Cristos la dreapta Tatălui (cf. Fap 7,56) sunt dovada publică a dragostei întregii sfinte Treimi pentru orice ucenic al împărăției.

Este înțelept să vorbim despre ultimele ore ale vieții pământești ale lui Ștefan și să privim plecarea lui la Dumnezeu, ca să ne pregătim și noi lămpile noastre pentru mirele Isus. Moartea lui Ștefan ne va ajuta să înțelegem și să pregătim mai bine moartea noastră.

Moartea sfântului Ștefan a avut loc în când el era în plină viață și în plină activitate. El a fost numit diacon al bisericii din Ierusalim și avea grijă ca bunurile să fie împărțite în mod corespunzător între membrii comunității. Prin munca sa, el a permis apostolilor să se dedice rugăciunii și vestirii Cuvântului. Ce bine ar fi dacă creștinii de astăzi ar prelua măcar o parte din muncile materiale ale comunității, pentru ca preoții să se poată dedica mai bine, rugăciunii și vestirii evangheliei; prin această implicare creștinii ar avea parte de răsplata evangheliei!

Dar Ștefan a fost și vestitor plin de har al Cuvântului lui Dumnezeu și a înfăptuit această lucrare sfântă cu mare dăruire. Toate armatele din lume, de s-ar pune să cucerească un suflet păcătos pentru împărăția lui Dumnezeu, nu ar putea face nimic. Toată știința din lume, de s-ar pune pentru a câștige un singur suflet pierdut pentru împărăția lui Dumnezeu, nu ar putea face nimic. Lucrul acesta îl poate face numai Duhul Sfânt. Inima omului este o cetate pe care numai Duhul Sfânt o poate cuceri. Inima omului păcătos este un munte de gheață, pe care numai Duhul Sfânt îl poate topi. Iar iudeii au închis ușa Cuvântului și Duhului lui Dumnezeu. Aici avem un îndemn clar de a ne implica în ajutorul și evanghelizarea Bisericii.

O veche istorioară ne spune că un tânăr, apucând pe căile cele rele, părăsi casa tatălui său. Mergând din rău în mai rău, intră în ceata unor tâlhari de codru, care făcu din el un tâlhar fioros. Tatăl său l-a căutat multă vreme, să-l poată afla, să-i spună că l-a iertat și să-l aducă acasă. Era fiul său și îl iubea mult. A trimis slugile sale să-l caute și să-i vestească iertarea părintească. Dar slugile n-au cutezat a merge, de frica tâlharilor. Atunci, fratele cel mai mare se hotărî să meargă el însuși, să-i ducă vestea iertării părintești și să-l cheme acasă. Îndată ce pătrunse în desișul pădurii, tâlharii se năpustiră asupra lui și-l răniră de moarte. Între ei era și fratele lui. Când șeful bandei a aflat că rănitul era chiar fratele lui cel mai mare, se bătea cu pumnul în piept și plângea în hohote. Fratele rănit îi zise însă cu voce stinsă și dulce: "Frate dragă, nu plânge, tata te-a iertat, tata te așteaptă, du-te acasă!" Și fratele rănit muri rostind cuvintele: "Acum pot muri liniștit; mi-am atins scopul; am vestit fratelui meu iertarea!" Așa a făcut Ștefan, așa au făcut toți creștinii cei buni, așa trebuie să facem și noi, cu prețul oricărei jertfe, să le vestim fraților noștri iertarea lui Dumnezeu de la cruce și invitația de a se întoarce acasă prin convertire.

Suferințele prin care trec creștinii cei buni sunt adesea un mister pentru noi, chiar și atunci când nu ne îndoim de providența, înțelepciunea, dragostea și bunătatea lui Dumnezeu. Chiar dacă nu înțelegem suferința, trebuie să fim convinși că Dumnezeu nu greșește niciodată. Trebuie să înțelegem că vasul trebuie să fie spart ca lumina să dea afară (cf. Jud 7,16-19), spinul trebuie înfipt, pălmuirea trebuie făcută când trufia pierzătoare apare (cf. 2Cor 12,7); suferința trebuie să apară când vine slăbiciunea sufletului (2Cor 12,9-10); slăbiciunea trebuie să apară când alții au nevoie de tărie (2Cor 1,3-4).

După ce Domnul i-a scos pe izraeliți din Egipt și i-a îndreptat spre Canaan, aceștia au ajuns în fața Mării Roșii. Grea încercare pentru ei! În fața lor erau valurile mării, iar îndărătul lor era faraon cu oastea lui. Atunci Domnul le-a zis izraeliților: "Stați liniștiți!" (Ex 14, 20). În față moartea, în spate moartea și Domnul zice: "Stați liniștiți!" Așa să facem și nu vom greși!

Sfântului Ștefan, înconjurat de moarte din toate părțile, Domnul i-a cerut și lui să stea liniștit; iar el a înțeles și a stat liniștit în fața furiei evreilor care au aruncat din toate părțile cu pietre în el și l-au ucis. Aceasta este credința cea tare și vie, când stăm liniștiți în fața oricărei încercări sau primejdii de moarte. Trebuie să stăm liniștiți, căci Domnul Isus, care a înviat, ne va învia și pe noi (cf. 1Cor 6,14); Domnul, care s-a înălțat la cer, ne va deschide cerurile și nouă (cf. Fap 7,56); Domnul, care stă la dreapta Tatălui, ne va primi și pe noi la dreapta Tatălui (cf. Mt 25,34); Ștefan, care l-a văzut pe Isus așa cum este, ne dă speranța că și noi îl vom vedea (cf. Fap 7,55-56; 1In 3,2; Evr 2,9); Ștefan, care a fost schimbat în același chip cu al lui Isus, ne dă garanția că și noi vom fi schimbați la fel (cf. Fap 6,15; 2Cor 3,18). Ștefan, care a fost luat la cer, ne dă siguranța că și noi vom fi luați la cer (cf. Fap 7,60; In 14,23; 17,24).

Ultimele clipe ale lui Ștefan, deși era înconjurat de dușmani, de ură și urlete (cf. Fap 7,57), au fost clipe liniștite și pline de pace. Și asta pentru că avea conștiința împăcată, pentru că și-a făcut datoria, pentru că a spus adevărul și pentru că a predicat evanghelia mântuirii. Nu și-a retras cuvintele și nici nu le-a îndulcit. Conștient că este ultima lui predică, a folosit cu dibăcie sabia cu două tăișuri a Cuvântului divin și a străpuns inima lor împietrită, prin Duhul (cf. Evr 4,12).

Dumnezeul lui Ștefan este Dumnezeul nostru. Și noi am primit la Botez credința lui Ștefan. Și noi am primit la Botez tăria și puterea Duhului, ca Ștefan. Deci, asemenea lui Ștefan, trebuie să stăm liniștiți, trebuie să fim credincioși și curajoși în a vesti până la capăt mântuirea lui Dumnezeu (cf. 2Tim 4,7).

Ștefan nu a avut nici o ură ascunsă: "Doamne, nu le ține în seamă păcatul acesta!" Daniel era înaintea lui Belșațar și a văzut cântarul cu care acesta a fost cântărit și a fost găsit prea ușor (cf. Dan 5,27). Tot așa, și Ștefan a văzut cântarul dreptății cu talerul greu al păcatului lor și îndurerat a strigat: "Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta!" (cf. Fap 7,60). Orice copil al lui Dumnezeu să dea la o parte orice ură ascunsă, ba, chiar mai mult, să nu permită ca ea să se nască în sufletul lor (cf. Evr 12,1), căci nu mai iese din ei.

Numele lui era Ștefan înseamnă "coroană". El a fost coroana Bisericii, fiind primul martir al ei. Și noi trebuie să fim coroana familiei, coroana Bisericii și coroana cerului. El a fost biruitorul, și nu dușmanii lui. Ei i-au omorât trupul cu pietre, dar sufletul lui i-a biruit pe ei. El a mers acasă la Dumnezeul său, iar dușmanii lui nu l-au putut opri din drumul lui. El a biruit prin "acela" care l-a iubit (cf. Rom 8,37). Și noi trebuie să-i biruim pe dușmani tot prin Isus și iubirea lui, ca să nu putem fi opriți din drumul către cer.

Un soldat, grav rănit în război, îl rugă pe un domn ofițer să-i scrie cea din urmă scrisoare către fiul său de acasă. Scrisoarea se încheia prin cuvintele: "Fiul meu, fii credincios până la moarte regelui tău! Acesta-i ultimul meu cuvânt pentru tine". Înduioșat de această scrisoare, ofițerul o trimise regelui, care, la rându-i, fiind și el mișcat, a venit îndată la căpătâiul soldatul rănit. Soldatul era în agonie. Zărindu-l pe rege, soldatul mai avu puterea de a zice încet: "Trăiască regele!" Și, cu aceste cuvinte, își dete sufletul. Regele i-a pus pe cap coroana sa; i-a încărcat pieptul cu decorații; i-a închis pleoapele și l-a sărutat, zicând: "Soldați ca aceștia sunt onoare oricărei coroane și puterea oricărei împărății".

Sfântul Ștefan, care a murit martir pentru credința în Isus, ne lasă și nouă, frații lui de credință, același îndemn: "Fratele meu, fii credincios până la moarte regelui Isus! Acesta-i ultimul meu cuvânt pentru tine".

Ștefan a fost în toate privințele plin de Isus: l-a iubit pe Isus, l-a văzut pe Isus, l-a urmat pe Isus, l-a imitat pe Isus, l-a slujit pe Isus, s-a încrezut în Isus până dincolo de moarte și a primit coroana vieții. Domnul astăzi spune și fiecăruia dintre noi: "Fii credincios până la moarte și îți voi da cununa vieții" (Ap 2,10)!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat