Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Solemnitatea lui Cristos, Regele Universului (2014) - anul A

Voi sunteți o seminție aleasă, o preoție regească, un popor sfânt (cf. 1Pt 2,9).

După ce pe întreg parcursul anului liturgic pe care îl încheiem astăzi, an notat simbolic "anul A", an în care am umblat pe calea mântuirii călăuziți de Evanghelia după Sfântul Matei și an în care l-am cinstit pe Isus, Mesia ca pruncușor de iubit, ca frate de primit, ca medic de căutat, ca învățător de ascultat, ca păstor de urmat, ca puternic în care ne punem încrederea, ca Miel de jertfă unde trebuie să venim cu păcatele noastre, ca Domnul înviat și glorificat în care trebuie să ne încredem ca să scăpăm de moarte și să ne înălțăm la cer, astăzi, în ultima duminică din acest an liturgic, Biserica sintetizează toate titlurile sub care l-am celebrat pe Isus și îi dă un singur nume: Isus Cristos, Regele Universului. Isus Cristos, Regele Universului, domnește peste întreaga creație din cer și de pe pământ, dar tronul său și-l vrea în inimile noastre (cf. Prov 8,31), pentru ca de acolo să ne fericească în timp și în veșnicie.

De la bun început trebuie să spunem că regalitatea lui Isus nu se aseamănă cu nici o regalitate din lumea aceasta, care își face simțită puterea prin forță și oprimare (cf. Mt 20,25), în timp ce regalitatea lui Isus își face simțită puterea mai ales prin milă, iertare și jertfă de sine.

Conform evangheliei de astăzi, Isus Cristos este un rege atât de iubitor față de oameni încât s-a făcut unul dintre noi și, atunci când a venit în lume, deși era Dumnezeu, nu a ținut morțiș la egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a dezbrăcat de sine însuși, a luat chip de rob și s-a făcut ascultător de Tatăl ceresc până la moartea sa pe cruce, pentru mântuirea noastră (cf. Fil 2,6-8). De aceea, el s-a identificat chiar și cu cei mai sărmani dintre oameni, cu cei închiși, bolnavi, goi, flămânzi, însetați, și străini. De aceea a și spus că tot ceea ce le-am făcut sau nu le-am făcut oamenilor, care sunt frații săi, lui i-am făcut sau lui nu i-am făcut (cf. Mt 25,40.45).

Prima lectură ne spune astăzi că Isus se îngrijește de fiecare om în parte: "De acum eu însumi voi căuta oile mele și voi veghea asupra lor! Cum se îngrijește păstorul de turma sa, atunci când oile sunt risipite, așa voi avea eu grijă de oile mele și le voi aduna din toate locurile, în care au fost risipite în zilele înnorate și întunecate. Eu voi paște oile mele și le voi conduce la odihnă, spune Domnul Dumnezeu. Voi merge în căutarea oii pierdute, pe cea rătăcită o voi întoarce la staul, pe cea rănită o voi pansa și pe cea bolnavă o voi îngriji; o voi păzi pe cea grasă și puternică; le voi paște așa cum se cuvine" (Ez 34,11-16).

De aceea, cu bucurie, putem spune cu psalmistul: "Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic! El mă conduce la pășuni verzi. Mă îndreaptă spre ape liniștite, îmi întărește sufletul. Mă călăuzește pe cărări drepte pentru cinstea numelui său" (Ps 23,1-3).

Lectura a doua continuă și ne spune că Isus a venit să ne elibereze pentru totdeauna nu numai din orice închisoare, din orice boală, din orice sărăcie, din orice lipsuri, din orice rătăcire, din orice sclavie și din moarte; ba, mai mult, el a venit să ne facă părtași și de învierea, înălțarea, glorificarea, noblețea și regalitatea sa cerească, pe care el însuși le-a primit de la Tatăl ceresc (cf. In 10,17-18; 1Cor 15,26).

De aceea Biblia ne îndeamnă: "Să privim țintă la căpetenia și desăvârșirea credinței noastre, adică la Isus, care, pentru bucuria care-i era pusă înainte, a suferit crucea, a disprețuit rușinea și șade la dreapta scaunului de domnie al lui Dumnezeu. Uitați-vă, dar, cu luare aminte la Cel ce a suferit din partea păcătoșilor o împotrivire așa de mare față de sine, pentru ca nu cumva să vă pierdeți inima și să cădeți de oboseală în sufletele voastre. Voi nu v-ați împotrivit încă până la sânge, în lupta împotriva păcatului" (Evr 12,2-4)

Recapitulăm și spunem că după marea bucurie a înfrățirii cu Isus de la Crăciun, după mare bucurie a curățirii noastre de păcate de la crucea sa în Vinerea Mare, după marea bucurie a învierii, a înălțării și glorificării noastre la cer împreună cu el din timpul Pascal, iată că acum Isus ne asociază împreună cu el la regalitatea sa, prin iubire. De aceea spunem: "Preamărit să fie cel care vine în numele Domnului; binecuvântată să fie împărăția părintelui nostru David, împărăția timpurilor viitoare" (Mc 11,10); împărăția adevărului și a vieții; împărăția sfințeniei și a harului; împărăția dreptății, a iubirii și a harului" (cf. Prefața).

Din momentul Botezului noi, creștinii, am fost așezați de Isus mai presus decât toți regii pământului, căci am fost consacrați ca regi ai împărăției veșnice a cerului. De aceea sfântul Ludovic al IX-lea (1214-1270), regele Franței, prețuia mai mult locul unde a fost botezat, Poissy, decât locul unde a fost încoronat ca rege, Versailles.

Și pentru că din iubire față de Tatăl și față de noi Isus s-a întrupat, ne-a învățat, ne-a vindecat bolile, ne-a alinat durerile, a murit, ne-a iertat păcatele, a înviat, s-a înălțat și s-a glorificat la dreapta Tatălui; și pentru că ne-a împărtășit și nouă celor care credem în el învierea, înălțarea, glorificarea și participarea la regalitatea sa veșnică; după toate acestea, a primit de la Tatăl ceresc și de la Duhul Sfânt toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18; Ez 34,17). Această putere universală îi dă dreptul de a judeca și răsplăti pe oameni după faptele lor; îi dă dreptul de a-i judeca pe oameni despre iubire, căci iubire le-a oferit și el lor; îi dă dreptul de a-i judeca și răsplăti pe oameni după cum l-au recunoscut sau nu l-au recunoscut pe el în persoana fraților lor.

Demult, cu sute de ani în urmă, a trăit un rege puternic și înțelept. Într-o zi, plimbându-se prin curtea palatului său, a auzit dincolo de ziduri pe cineva care plângea. Era un copil a cărui părinți bătrâni mureau de foame și lipsuri; iar alături de el o mulțime de oameni nevoiași, unul mai amărât decât celălalt, care au venit la rege ca să-și plângă păsul. Atunci împăratul i-a chemat pe bogătași, pe a căror moșii trudeau săracii, și le-a spus: "De azi înainte pentru fiecare sărac mort de foame în regatul meu va fi omorât și un bogătaș! De mâine ne vom întâlni în fiecare seară și, dacă aflu că peste zi un om a murit de foame la mine-n cetate, atunci sorții vor decide care dintre voi va fi executat. Ne vedem mâine seară"! Se spune că de a doua zi nimeni nu a mai murit de foame în regatul acela!

Herbert George Wells (1866-1946), scriitor englez celebru pentru cărțile sale de ficțiune, precum Mașina timpului, Istoria, Războiul lumilor, Omul invizibil, Primii oameni în Lună, Insula Doctorului Moreau etc, în cartea sa Istoria scria aceste cuvinte despre Isus: "Isus a scos omenirea afară din văgăunile comodității în care trăise până atunci. În strălucirea albă a împărăției sale nu avea să mai fie nici proprietate, nici privilegiu, nici mândrie și nici plată, afară de iubirea și răsplata sa".

În urma războaielor costisitoare pe care le-a purtat, Frederick William al III-lea (1770-1840), împăratul Prusiei, nu mai avea resurse financiare pentru întreținerea armatei și nici pentru reconstrucția țării. După o îndelungă chibzuință, s-a hotărât să le ceară ajutor femeilor din Prusia, care să își aducă bijuteriile de aur și argint la visteria statului. Pentru fiecare podoabă adusă împăratul a poruncit să le fie dată în schimb o cruce de fier, ca simbol al recunoștinței. Pe fiecare cruce de fier aveau să fie inscripționate cuvintele: "Am dat aur pentru fier, 1813". Răspunsul a fost copleșitor; chiar și doamnele cele mai de seamă au prețuit crucea de fier a împăratului mai mult decât fostele bijuterii. Motivul este clar: acele decorații erau dovada sacrificiului lor pentru țară și pentru rege. Astfel a fost instituit Ordinul Crucea de Fier. Prusacii nu mai purtau alte decorații sau podoabe decât crucea de fier.

Când creștinii vin la Împăratul lor și ei schimbă podoabele vieții de dinainte cu sfânta cruce mântuitoare, bunurile de aici cu bunurile veșnice, viața de aici cu viața veșnică. De aceea Isus spune astăzi celor care au făcut acest schimb: "Veniți, binecuvântații Tatălui meu, primiți ca moștenire împărăția pregătită pentru voi de la întemeierea lumii; căci am fost flămând și mi-ați dat să mănânc, am fost însetat și mi-ați dat să beau, am fost străin și m-ați primit, am fost gol și m-ați îmbrăcat, am fost bolnav și m-ați vizitat, am fost în închisoare și ați venit la mine" (Mt 25,34-36).

Se povestește că un împărat a organizat un ospăț la care și-a invitat toți supușii. Invitația aceasta era însă cu totul neobișnuită. Pârâul din jurul palatului secase. Și cum nu era nici o picătură de apă și nici un semn de ploaie, împăratul le-a cerut invitaților să aducă fiecare un vas cu apă pentru el. Unii au venit cu butoaie, alții cu găleți, alții ibrice sau căni, iar alții cu degetare de apă. După ce s-au ospătat, au dansat și au cântat, împăratul le-a spus: "Acum am o surpriză pentru voi." A deschis ușa de la vistierie și valuri de nestemate, aur și argint s-au revărsat înaintea lor. "Serviți-vă din bogățiile mele", i-a invitat împăratul. "Dar, fiecare va lua acasă atât cât încape în vasul în care a adus apă". Ce bucurie pentru cei care au adus mult și ce tristețe pentru cei care au adus puțin. "Dați și vi se va da; ba încă vi se va turna în sân o măsură bună, îndesată, clătinată, care se va vărsa pe deasupra. Căci cu ce măsură veți măsura, cu aceea vi se va măsura" (Lc 6,38).

Împăratul Carol cel Mare (747-814) a fost anunțat ca a murit unul dintre nobili, un prieten de-al său. El mai întâi a întrebat ce lăsase acesta pentru săraci. I s-a răspuns că lăsase aproape doi scunzi. "Oh, exclamă împăratul, este o provizie prea săracă pentru un drum așa lung".

În comentariul său la Evanghelia după sfântul Matei (50), sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) spune: "Vrei să cinstești trupul lui Cristos? Ei bine, nu permite ca el să fie gol; după ce l-ai împodobit în biserică cu stofe de mătase, nu permite ca afară el să moară de frig. Cel care a spus: «Acesta este trupul meu», a spus de asemenea: «M-ați văzut suferind de foame și nu mi-ați dat de mâncare». Ce folos și câștig poate avea Cristos dacă masa lui este plină cu vase de aur, în timp ce el însuși moare de foame în persoana săracilor?" De aceea, judecata de la sfârșitul vieții noastre va fi despre iubire. Sfântul apostol Ioan spune așa: "Dacă cineva are bogățiile lumii și-l vede pe fratele său, care este în nevoie, și își închide inima față de el, cum poate să rămână în acela iubirea lui Dumnezeu? Copii, să nu iubim numai cu vorba sau cu limba, ci cu fapta și adevărul" (1In 3,16-18).

Regele Gundaphorus al IV-lea al Indiei, contemporan apostolilor, i-a dat mulți bani sfântului apostol Toma, care spunea că se pricepe la a construi palate, ca să-i construiască și lui un palat frumos. Sfântul Toma a luat banii și i-a dat pe toți la săraci. Întrebat de rege unde este palatul, Toma i-a spus că își va vedea palatul numai când va muri, căci este în rai. Regele, crezând că a fost înșelat, a dat ordin ca sfântul Toma să fie omorât. Dar tocmai în acea zi a murit fratele regelui și a ajuns în cer. Acolo a văzut palatul frumos construit de sfântul Toma pentru fratele său. A cerut voie de la Dumnezeu să vină și să-i spună fratelui său despre palat. I s-a permis, și împăratul împreună cu fratele său s-au convertit și au trăit în credință.

În trăsăturile noastre de copii ai lui Dumnezeu, de frați ai lui Isus Cristos și temple ale Duhului Sfânt, trebuie să se vadă trăsăturile lor divine. Iar cea dintâi trăsătură divină a persoanelor divine este iubirea.

La încheierea Celui de-al Doilea Război Mondial un tânăr ofițer din armata Statelor Unite ajunsese pe o insulă din Pacificul de sud, unde trăia o colonie de leproși. Plimbându-se pe acolo, a văzut o călugăriță ce cu zâmbet pe buze și cu profesionalism le curăța rănile, le ungea și apoi le bandaja rănile. Când soldatul a văzut picioarele infectate și rănile supurând, l-au luat amețelile. Uimit de determinarea călugăriței, soldatul a exclamat: "Nu aș face acest lucru pentru nimic în lume!" Atunci ea i-a răspuns: "Nici eu. Dar pentru că Isus Cristos, Regele regilor, este prezent în ei, iar eu am fost făcută regină la Botez, am părăsit casa și am venit să-i îngrijesc, și astfel să ajung să domnesc în cer".

Când dăruim nu arătăm valoarea celui nevoiaș, dar arătăm valoarea noastră de regi împreună cu Isus. Se spune că într-o zi un cerșetor de pe marginea drumului i-a cerut ceva de pomană lui Alexandru cel Mare (356-323 î.C.). Omul acela era așa de mizerabil și nenorocit că nici măcar nu merita să apară înaintea împăratului. Împăratul însă i-a aruncat câteva monede de aur. Unul dintre scutieri, uimit de atâta dărnicie, a zis: "Sire, câteva monede de aramă ar fi fost numai potrivite și suficiente pentru nevoia unui cerșetor. De ce i-ai dat aur?" Alexandru i-a răspuns: "Monedele de aramă erau pe măsura nevoii cerșetorului, însă monedele de aur sunt pe măsura demnității lui Alexandru". De aceea, atunci când dăruim să nu uităm că suntem o seminție aleasă, o preoție regească și un popor sfânt (cf. 1Pt 2,9).

Trebuie să le facem bine nu numai oamenilor, ci și vietăților din jurul nostru, care la creație au fost date în grija noastră (cf. Gen 1,28). Cu ceva ani în urmă un pastor povestea cum visase că murise. Ajuns la porțile de mărgăritar (cf. Ap 21,21), spre groaza lui, nu a fost lăsat să intre mai înainte de a-și prezenta recomandările. Mândru, pastorul a menționat numărul de amvoane și de predici ținute. Sfântul Petru i-a spus că în cer nu se auzise nici de amvoanele și nici de predicile sale. Descurajat, pastorul a enumerat toate acțiunile sociale la care participase. I s-a spus că nici una dintre ele nu fusese înregistrată în catastif. Amărât, pastorul a dat să plece, când Petru îl oprește: "Stai nițel, nu ești tu cel care obișnuia să dea de mâncare vrăbiilor"? "Eu sunt, dar ce are de a face asta cu intrarea mea în paradis?" "Intră, Domnul vrăbiilor vrea să îți mulțumească!" Dacă vom fi iubitori față de oameni și față de toată creația, la judecată Dumnezeu, stăpânul tuturor viețuitoarelor și al întregii creații, ne va chema să ne mulțumească și să ne fericească veșnic.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial orașul Palermo din Sicilia, obiectiv militar pentru aliați, urma să fie bombardat de forțele aeriene americane. Mii de fluturași de avertizare au fost împrăștiați în oraș, însă oamenii nu au putut crede cele scrise acolo. Au auzit, au citit, dar nu au ascultat. Când avioanele americane s-au arătat și au început bombardamentul, sute de sicilieni au fost uciși; în mâinile multor cadavre s-au găsit fluturașii de avertizare prin care li se cerea să asculte și să părăsească orașul.

Evanghelia de astăzi ne spune că atunci când Fiul Omului se va așeza pe tronul său de mărire îi va despărți pe cei buni de cei răi (cf. Mt 25,31-32). Chiar din Vechiul Testament Dumnezeu ne avertizează și ne spune fiecăruia în parte: "Ascultă și păzește poruncile mele, ca să fii fericit tu și copiii tăi după tine, pe vecie, făcând ce este bine și ce este plăcut înaintea Domnului, Dumnezeului tău" (Dt 12,28).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat