Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Într-un document rezervat

"Revoluția" lui Bergoglio cu lentilele UE

De Gianni Borsa

În Biserica Catolică este în desfășurare o "revoluție"? În fața accelerării proceselor de secularizare ce răspunsuri se profilează în palatele vaticane? În acest context, care este rolul papei Francisc? Întrebări care nu sunt banale, cu care s-au cimentat deja comentatori de proveniență diferită, studioși, teologi, jurnaliști... De data aceasta îi revine "Departamentului tematic" din Direcția Generală a Politicilor Externe a Parlamentului UE care, în vederea vizitei Sfântului Părinte la instituțiile europene de la Strasbourg din 25 noiembrie 2014, a produs un document intitulat întocmai "O «revoluție» în Biserica Catolică? Primul an de pontificat al papei Francisc". Un text amplu (18 pagini), disponibil în patru limbi (italiană, engleză, germană, franceză) pe situl intranet al instituției, datat 3 noiembrie 2014 și definit "exclusiv pentru uz intern". Așadar, gândit pentru eurodeputați și pentru funcționarii Adunării, pentru a se pregăti să-l primească pe Bergoglio săptămâna viitoare în orașul alsacian.

Biserica între antic și modern. "Ales în martie 2013, Papa Francisc reprezintă o alegere «revoluționară» pentru Biserica catolică", se citește în pamflet. "Confruntată cu o secularizare progresivă a societății, zdruncinată de scandaluri și aparent incapabilă să reacționeze la provocările lumii moderne, Biserica a decis să se încredințeze unui om care vine «din cealaltă parte a lumii»". Primele luni de pontificat al Papei Bergoglio "au fost rodnice", hazardează autorul. "Sub conducerea noului pontif, Biserica a întreprins o importantă operă de reorganizare internă și a început să se deschidă la chestiuni morale tipice ale epocii noastre". Biserica "s-a întors la antic cu o atenție reînnoită față de cei săraci și cei marginalizați și a lansat un proces de evanghelizare mai activ și convins". De asemenea: "Dintr-un punct de vedere internațional, noul Papă s-a dezlipit în mod sensibil de tradiția euro-centrică a predecesorilor săi", "privilegiind o abordare «multilaterală» a chestiunilor internaționale". Deci o primă evaluare, în spatele aparenței neutralității: "Totuși nu este clar dacă ierarhia intransigentă a Bisericii va permite reformele promovate de pontif".

Sinteze și interpretări. Desigur este nevoie de o lectură punctuală a paginilor pentru a descoperi o capacitatea discretă de sinteză a evenimentelor "vaticane" - mai mult decât strict ecleziale - din ultimele timpuri. După o scurtă parte dedicată biografiei lui Jorge Mario Bergoglio, urmează un capitol dedicat "reformei conducerii Bisericii" (Curia, IOR, Codul penal vatican, economia Sfântului Scaun). Apoi o parte despre "lupta împotriva comportamentelor sexuale nepotrivite în cler și pedofilia", o alta despre o posibilă sau presupusă "nouă doctrină socială a Bisericii". Apoi capitolul centrat pe "alegerile etice dificile ale noului pontif" (limitate, în text, la homosexualitate și la accesul la sacramente din partea divorțaților recăsătoriți", cu diferite referințe la Sinodul despre familie). Apoi "poziția Papei în afacerile internaționale" cu un focus la dialogul interreligios și unsul despre relațiile cu UE.

Pontiful "periferiilor existențiale". Desigur este vorba despre o elaborare "introductivă", cu o bibliografie destul de limitată la articole din ziare; însă nu lipsesc citate din discursurile lui Francisc și aprecierea ascunsă cu privire la anumite aspecte ale figurii Papei, în special în curajoasele sale luări de poziție în favoarea săracilor, marginalizaților, "periferiilor existențiale" și în denunțarea "globalizării indiferenței". În schimb, revin din când în când comparații hazardate cu predecesorii lui Bergoglio, vinovați, printre altele, că nu au tematizat suficient "alegerea unei vieți sărace și sobre" pentru Biserică, sau "o înțelegere mai bună a rolului omului în lume" (sic et simpliciter). De altfel ar fi în desfășurare, în analiza documentului, "un ambițios proiect de nouă evanghelizare al cărui promotor și martor în același timp este însuși pontiful. Imensa popularitate planetară câștigată de Francisc" devine "instrumentul fie pentru a reconstrucție internă a unei Biserici îmbătrânite și bolnave dar și mai ales mijlocul pentru a intra în inimile și în mințile a milioane de persoane care din diferite motive s-au îndepărtat de credință".

Ce s-a întâmplat cu "poporul lui Dumnezeu"? Cu privire la relațiile cu UE, pentru oficiul Parlamentului European care se ocupă de politici externe ar fi cinci aspecte despre care UE și Vaticanul "nu împărtășesc aceeași viziune": rădăcinile iudaico-creștine ale Europei; modul de concepere a pieței libere; ideologia gender; "ingerințele" instituțiilor internaționale în chestiunile morale și doctrinale ale Bisericii; nodul migrațiilor și primirea refugiaților. De la Papa - figură "realmente globală, apreciată atât de catolici cât și de necatolici" - se așteaptă probabil, în etapa de la Strasbourg, câteva sublinieri despre temele păcii, solidarității și un apel la speranță. Dar desigur nu poate scăpa faptul că lectura, uneori "binevoitoare", a evenimentelor vaticane neglijează aspecte esențiale ale vieții comunității creștine: care nu poate să fie limitată la o viziune vaticano-centrică, neglijând profilul Bisericii "popor al lui Dumnezeu" conform afirmației conciliare și conform cu ceea ce are în inimă Papa Francisc; comunitate care se alimentează cu referințe esențiale la Biblie, cu rugăciune și cu formele multiple ale carității și educației; o Biserică angajată, nu fără trude, în parcursul ecumenic și interreligios; o catolicitate care se compune, tocmai datorită universalității sale, din atâtea "diversități" (geografice, pastorale, culturale, liturgice...) care tind la "unitate". Dacă se vrea, acea "unitate în diversitate" care constituie motoul și trăsătura pozitivă a UE însăși.

(După agenția SIR, 21 noiembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat