Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXXIII-a de peste an - A

Bine, servitor bun și credincios! Ai folosit bine puținul care ți-a fost încredințat, mult îți voi încredința de acum; ia parte la bucuria stăpânului tău (Mt 25,21-22).

Suntem aproape de sfârșitul anului liturgic, iar Isus este aproape de împlinirea misiunii sale pământești.

În decursul vieții sale pământești, Isus a avut o misiune de împlinit: vestirea evangheliei împărăției (cf. In 17,6) și mântuirea lumii prin cruce (cf. Lc 24,26). Isus, care știa că și-a împlinit lucrarea pe care Tatăl i-a încredințat-o (cf. In 17,4), le-a spus ucenicilor săi că de la Dumnezeu a venit și că la Dumnezeu trebuie să plece (cf. In 13,3), că a ieșit de la Tatăl și a venit în lume și că acum a sosit timpul să lase lumea și să se întoarcă la Tatăl" (In 16,28).

Și, pentru că ucenicii s-au întristat la această veste, Isus le-a spus că, deși acum trebuie să urce la "Tatăl său și la Tatăl lor, la Dumnezeul său și la Dumnezeul lor" (cf. In 20,17), este în folosul lor ca el să se urce la Tatăl (cf. In 16,7) și chiar trebui să se bucure că urcă la Tatăl (cf. In 14,28), căci el urcă ca să li-l trimită încă un mângâietor, Duhul Sfânt, care să rămână mereu cu ei (cf. In 14,16); căci el urcă la Tatăl ca să le pregătească un loc în rai (cf. In 14,2); și apoi, când se va împlini timpul și când totul va fi gata pregătit, se va întoarce la ei, ca să-i ia cu el și să-i ducă în lăcașurile veșnice din casa Tatălui său (cf. In 14,3), ca să se bucure veșnic de slava lui cerească (cf. In 17,24).

Însă, la venirea sa de-a doua, nu toți ucenicii săi vor fi răpiți cu el în cer, ci numai aceia care s-au dovedit a fi vrednici. Duminica trecută, prin parabola celor zece fecioare invitate la nuntă (cf. Mt 25,1-13), Biserica ne-a spus că în sala nunții veșnice din împărăția cerurilor vor intra numai cei care și-au trăit viața într-o o continuă veghere și dragoste pentru Isus; vor intra numai aceia care, fie că au dormit, fie că au vegheat, nu s-au gândit decât la Isus și n-au dorit decât sosirea lui (cf. 1Tes 5,10); vor intra numai aceea care asemenea miresei din Cântarea cântărilor, care deși s-au odihnit de truda zilei, inima lor era trează în vegherea și în așteptarea mirelui lor (cf. Ct 5,2-3). De aceea, parabola s-a încheiat cu îndemnul: "Vegheați, căci nu știți nici ziua, nici ceasul!" (Mt 25,13).

Duminica aceasta, prin parabola talanților (cf. Mt 25,14-30), care continuă mesajul duminicii trecute, ne spune că această veghe și așteptare iubitoare a Mirelui nu trebuie să fie una "stând și privind spre cer" (Fap 1,11), ci trebuie să fie o veghe și o așteptare activă, o veghe și o așteptare care să continuăm misiunea lui Isus începută între noi.

Și pentru că misiunea începută de Isus între noi a fost aceea de a le anunța oamenilor vestea cea bună a iubirii și mântuirii lui Dumnezeu și de a-i pregăti să primească iubirea și mântuirea sa, prin lucrarea lui și a Duhului Sfânt, el, după ce și-a împlinit partea sa de lucrare, ne-a încredințat și nouă oamenilor care am crezut în el, dar și tuturor oamenilor de mântuit, partea noastră de lucrare, căci mântuirea, deși este o lucrare divină, ea nu se va împlini fără aportul fiecărui om de mântuit, așa cum spunea și sfântul Augustin (354-430): "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine". De aceea, înainte de înălțare sa la cer, a spus: "După cum m-a trimis pe mine Tatăl, așa vă trimit și eu pe voi" (cf. In 20,21). Și, așa cum Tatăl, la venirea sa pe pământ, i-a încredințat lui toată avuția sa și puterea Duhului Sfânt (cf. In 1,32-33), ca să-și împlinească misiunea (cf. In 16,13-15), tot la fel, Isus, la rândul său, ne-a lăsat nouă, ucenicilor săi din toate timpurile, toată avuția sa și puterea Duhului Sfânt (cf. In 20,22-23) și ne-a trimis în lume ca să lucrăm la mântuirea noastră și să-i sporim avuția prin mântuirea semenilor noștri (cf. Mt 25,14).

Sfântul Marcu ne spune că ucenicii au plecat și au predicat pretutindeni și că Domnul Isus lucra împreună cu ei și le întăreau cuvântul prin minunile care îi însoțeau (cf. Mc 16,20). Așa cum Ioan Botezătorul i-a pregătit Domnului Isus un popor gata să-l primească pe el și mântuirea lui (cf. Lc 1,17), tot astfel ucenicii lui de atunci, dar și cei din toate timpurile, au plecat și pleacă până astăzi să predice pretutindeni, pregătindu-i oameni să-l primească pe Isus și mântuirea lui.

Isus, când se va întoarce, înainte de a ne lua cu el în lăcașurile cerești, ne va cerceta mai întâi dacă am lucrat cu Duhului Sfânt, care este cea mai mare bogăție și cea mai energie din univers și sursa tuturor darurilor trupeși și sufletești, pământești și cerești, daruri pe care Isus le numește simplu, avuția sa și talanții săi. Sfântul Paul ne spune că Isus, la a doua sa venire, se va întâlni cu cei vrednici pe norii cerului, pentru ca cei nevrednici nici măcar să-i nu-i vadă chipul de glorie (cf. 1Tes 4,17).

Iată ce ne spune Isus astăzi în evanghelie: "Împărăția cerurilor se va asemăna cu un om, care, când era să plece într-o altă țară, a chemat pe robii săi și le-a încredințat avuția sa. Unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi și altuia unul: fiecăruia după puterea lui; și a plecat. Îndată, cel care a primit cinci talanți a mers în grabă și a câștigat încă cinci talanți. La fel și cel care primise doi talanți a câștigat cu ei încă doi. Iar cel care a primit un talant, s-a dus și a ascuns în pământ talantul stăpânului său" (Mt 25,14-18).

Avuția și talanții încredințați nouă de către Isus sunt darurile Duhului Sfânt, daruri ale Duhului Sfânt pe care le-a primit și el de la Tatăl ceresc (cf. In 1,32-33). De aceea, înainte de a-i părăsi pe ucenicii săi, Domnul Cristos, din plinătatea Duhului Sfânt care îl copleșea de la zămislirea, botezul și învierea sa, a suflat peste ucenicii săi din toate timpurile și le-a zis: "Primiți Duh Sfânt!" (In 20,22; Fap 2,1-12). Duhul Sfânt a fost făgăduința și puterea Tatălui pentru noi încă din Vechiul Testament (Ioel 2,28; Lc 24,49). Nu toți oamenii primesc la fel de multe daruri ale Duhului Sfânt (cf. 1Cor 7,7; Evr 2,4), dar fiecărui slujitor al Domnului îi este dat măcar un dar al Duhului Sfânt. Duhul Sfânt este cea mai mare forță și cea mai mare bogăție din univers; de aceea, un singur dar al Duhului Sfânt valorează infinit mai mult decât toate darurile amăgitoare ale duhului rău și ale lumii păcătoase.

Duhul Sfânt, ca și lui Isus, ne-a fost dat spre a lucra în folosul mântuirii altora. (cf. 1Cor 12,7). De aceea, fiecare botezat, devenit fiu al luminii și al zilei, (cf. 1Tes 5,5), ca și Isus, trebuie să spună: "Duhul Domnului este asupra mea: el m-a uns să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor captivi eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; să vestesc un an de bunăvoință al Domnului" (Lc 4,18-19). De aceea, sfântul Paul spune: "Fiecăruia i se dă arătarea Duhului spre folosul altora: unuia îi este dat, prin Duhul, să vorbească despre înțelepciune; altuia, să vorbească despre cunoștință; altuia credința; altuia, darul tămăduirilor; altuia, puterea să facă minuni; altuia, proorocia; altuia, deosebirea duhurilor; altuia, felurite limbi; și altuia, tălmăcirea limbilor" (1Cor 12,7-11).

Deci, talanții sunt toate bunurile materiale și spirituale, pe care le are fiecare om de la Dumnezeu (cf. Ef 4,8), după cum a voit și cât a rânduit el (cf. 1Cor 12,11), spre slujirea altora și spre creșterea trupului lui Cristos, spre ajungerea la măsura staturii lui Cristos (cf. Ef 4,12-13). Din mulțimea de talanți pe care ni i-a dat nouă de Isus, în puterea Duhului Sfânt și a Tatălui, aș vrea să menționez doar câțiva: vorbirea, timpul, talentele și suferința.

Nici unul dintre talanți primiți de la Dumnezeu, în Cristos și Duhul Sfânt, nu este capabil să aducă o binecuvântare mai mare decât darul vorbirii. Cu vorbirea, ne rugăm, îl lăudăm și le vorbim altora despre Dumnezeu și despre iubirea lui. Sfânta Scriptură spune că nimeni n-a vorbit vreodată ca Isus (cf. In 7,46) și că "harul era turnat pe buzele sale, ca să-i poată înviora pe cel doborâți de întristare" (cf. Ps 45,2; Is 50,4). Și nouă darul ne-a fost dat darul vorbirii, ca și lui Isus, ca și apostolilor, și ca tuturor creștinilor buni, tot ca să putem vorbi frumos de Dumnezeu și să putem astfel înviora și întări pe cei cuprinși de întristare.

Iată ce ne spune Dumnezeu: "Când eu îi voi spune celui nelegiuit: «Vei muri», iar tu nu-l vei atenționa și nu vei vorbi ca să-l atenționezi cu privirile la calea lui cea nelegiuită ca să trăiască, el, cel nelegiuit, va muri din cauza nelegiuirii sale, iar eu voi cere cont pentru sângele lui de la tine" (Ez 3,18). Dumnezeu îi poate spune oricând unui om întâlnit de noi: "În noaptea aceasta ți se va cere sufletul înapoi" (Lc 12,20), iar dacă noi nu l-am avertizat să lase păcatul lui și dacă nu i-am vorbit de mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, omul acela s-ar putea pierde pentru veșnicie din cauza neglijenței noastre. Domnul ne spune tuturor: "Să fie cuvintele mele în inima ta. Să le sădești în fiii tăi și să vorbești de ele când stai în casa ta, când mergi pe drum, când te culci și când te scoli" (Dt 6,6-7).

Mulți au fost câștigați pentru cer prin vestirea evangheliei. Numai în dimineața Rusaliilor au fost câștigate 300 de suflete (cf. Fap 2,41), iar, imediat după aceea, numărul celor convertiți a ajuns la cinci mii (cf. Fap 4,4). Diaconul Filip a alergat după carul etiopianului de Ierusalim până la Azot, spre a-i explica Scripturile cu privire la Isus (cf. Fap 8,35). Sfântul Paul a alergat din Ierusalim până în Spania pentru a le vorbi oamenilor despre mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt.

Sfântul Paul i-a scris lui Timotei, dar și fiecărui creștin în parte: "Te conjur înaintea lui Dumnezeu și a lui Cristos Isus, care va veni să-i judece pe vii și pe morți, la arătarea sa și a împărăției lui: vestește cuvântul, insistă la timp potrivit și la timp nepotrivit, dojenește, amenință, îndeamnă, cu toată îndelunga răbdare și învățătură. Căci va veni timpul când nu vor mai primi învățătura sănătoasă, ci, după propriile pofte, se vor înconjura de învățători care să le delecteze auzul. Își vor întoarce auzul de la adevăr ca să se îndrepte spre basme. Tu însă fii cumpătat în toate, îndură suferințele, fă-ți munca de evanghelist, împlinește-ți slujirea" (2Tim 4,1-5). Și iarăși: "Ai grijă de tine și de învățătură, stăruie în acestea, căci făcând astfel, te vei mântui și pe tine, și pe cei care te ascultă" (1Tim 4,16);

Și, pentru că vorbirea noastră poate fi folosită și spre pagubă sufletească, sfântul Paul ne spune: "Vorbirea voastră să fie întotdeauna cu har și dreasă cu sare" (Col 4,6), "nici un cuvânt stricat să nu ne iasă din gură, ca să dea har celor ce ne aud" (Ef 4,29), pentru ca potrivnicul să rămână de rușine și să nu poată spune nimic rău de noi" (Tit 2,8).

Timpul este un alt talant, este un dar al lui Dumnezeu dat nouă, nu pentru a-l îngropa în lucruri deșarte și nelucrând nimic (cf. 2Tes 3,11), ci pentru a-l folosi spre slava lui Dumnezeu, spre mântuirea noastră și spre salvarea sufletelor. Într-o clipă putem pierde sau câștiga un suflet. O clipă i-a trebuit sfântului Paul să-l mântuiască pe temnicerul din Filipi, care era gata să se sinucidă (cf. Fap 16,24-34). Fiecare clipă este darul lui Dumnezeu și în fiecare clipă putem salva un suflet de la pierzare; iar noi avem obligația de a o folosi spre slava lui și spre mântuirea sufletelor. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că, la sfârșitul vieții, fiecare trebuie să aibă măcar un suflet salvat. Dumnezeu ne va cere cont cu privire la timp. De aceea, fiecare clipă trebuie prețuită ca pe o comoară.

Suntem îndemnați să răscumpărăm vremea sau să cumpărăm timpul înapoi (cf. Ef 5,16). Dar timpul risipit nu mai poate fi recuperat niciodată. Unica modalitate prin care putem să ne răscumpărăm timpul pierdut este aceea de a face tot ce putem mai bine cu timpul rămas, folosindu-l pentru Dumnezeu și pentru câștigarea sufletelor pentru cer. Oricare ne-ar fi domeniul de activitate, Scriptura ne învață astfel: "Ca unii care știți că veți primi de la Domnul răsplata moștenirii, slujiți Domnului Cristos" (Col 3,24).

Talentele și darurile personale sunt iarăși talanții dați nouă de Dumnezeu, spre a-l slăvi și a câștiga suflete pentru cer. Prima lectură ne vorbește de o femeia care se temea de Domnul, care prin hărnicie și milă aduce suflete la cinstirea lui Dumnezeu (cf. Prov 31,10-31). Psalmul responsorial ne vorbește despre bărbatul harnic care se teme de Domnul și care își conduce familia la Dumnezeu (cf. Ps 128,1-5)

Un alt talant prețios dat nouă de Dumnezeu, spre slava lui, spre mântuirea noastră și a fraților noștri, este și suferința. Isus este primul care a lucrat bine cu talantul, suferință. Cu el a dat slavă lui Dumnezeu; cu el a lucrat slava lui și mântuirea noastră (cf. Fil 2,8-9). Revenind la parabola de astăzi, trebuie să spunem că noi suntem acei robii răscumpărați de Isus, cu un preț mare (cf. 1Cor 6,20), cu prețul sângelui său (cf. 1Pt 1,18-19), ca să nu mai trăim pentru noi înșine, ci pentru el care a murit și a înviat pentru noi (cf. 2Cor 5,15). Apoi, Maica Domnului, toți apostolii, toți martirii, mărturisitorii și toți creștinii cei buni au fost și ei dintre cei care au lucrat bine talantul suferinței. Sfântului Paul care se plângea de suferința lui, Dumnezeu îi spuse: "Harul meu îți este de ajuns, căci puterea mea în slăbiciune se arată desăvârșită" (2Cor 12,9). De atunci, Paul spunea: "Mă bucur în suferințele mele pentru voi și împlinesc ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos în trupul meu pentru trupul său, care este Biserica" (Col 1,24). Multe suflete a câștigat Paul cu talantul suferinței, de aceea îi spune lui Timotei și nouă: "Luați parte cu mine la suferința pentru evanghelie" (cf. 1Tim 1,7-8).

Din acuzele aduse stăpânului său, de cel care primise un singur talant, vedem că s-a pierdut, pentru că nu-l cunoștea bine, nici pe Dumnezeu, binefăcătorul său, și nu cunoștea bine nici Scripturile, care spun: "Cui i s-a dat mult, mult i se va cere, iar cui i s-a încredințat mult, și mai i se va cere" (cf. Lc 12,48). Și prin urmare: "Căruia i s-a dat și încredințat puțin, puțin i se va cere".

Vai, cât de mulți oameni nu au încredere în Dumnezeu și îl părăsesc, nelucrând bine cu darurile și talanții primiți, pentru că nu-l cunosc nici pe Dumnezeu, și nu cunosc nici Scripturile. Acestora li se potrivește dojana adusă de Isus saducheilor: "Voi rătăciți pentru că nu cunoașteți nici Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu" (cf. Mc 12,24).

Cei mai mulți dintre noi, și cei mai mulți dintre oamenii lăudați de Biblie și dați nouă ca model, au fost oameni care s-au sfințit printr-un singur talant. Astfel: David, a primit de la Dumnezeu un singur talant, acela de a trage bine cu praștia. Cu acest unic talant, David, a ajuns cel mai curajos cinstitor al lui Dumnezeu printre păgâni, eliberatorul poporului său, cel mai vestit sfânt și rege al Israelului (cf. 1Sam 17,49). Oholiab, un bărbat credincios din seminția lui Dan, a fost înzestrat de Dumnezeu cu un singur talant, cel de a face proiecte și construcții. Cu acest talant a primit cinstea de a construi cortul întâlnirii și de a-i învăța pe oameni cele sfinte (cf. Ex 31,6; 35,34-35). Orfana Estera a avut și ea tot un singur talant, frumusețea chipului. Prin acest talant a ajuns regină, cinstitoare a lui Dumnezeu printre păgâni și eliberatoarea poporului ei (cf. Est 3,17; 8,10).

Oare ce facem noi cu vorbirea, cu timpul, cu mintea, cu talentele, cu frumusețea, cu suferința și cu toate celelalte daruri? Să avem grijă să nu ne calificăm în meserii care nu aduc cinste Domnului și ne pun în pericol mântuirea noastră, dar și mântuirea altora. Mamei sfântului Teodor, o văduvă săracă și frumoasă, i s-a propus să lucreze pe un salar bun într-un local de noapte. A refuzat spre mântuirea ei, a copilului ei și a multor suflete. Să nu uităm că în orice talant avem pe Duhul Sfânt, cea mai mare bogăție și cea mai mare putere din univers. Să folosim talanții primiți numai spre slava lui Dumnezeu, spre mântuirea noastră și a fraților noștri.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat